Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 326
76 964
113
Tényleg nem értem a problémátokat.
Kreáltatok egy nem létező problémát, miközben a létzővel meg nem fogalalkoztok.

Ha csak a CAS szempontjából nézzük, akkoris nehéz a helyzet. Miért? Bár nem egész Ukrajna területén kell CAS-t adni, de még így is jelentő területről van szó, viszont a nagyobb probléma az a harcok intenzitása. Ez nem Irak vagy Afganisztán, Ukrajna felett nincs CAS járőr, mert egész egyszerűen képtelenség annyi fegyvert egy multirole gépre pakolni, hogy az ilyen intenzív harci zóna felett órákon keresztül tudjon CAS-t adni. Itt az van, hogy odarepül a gép ahová kell, 15-20 perc alatt kifogy és megy haza.
Nincs annyi gép a világon, hogy ilyen műveleti tempó mellett bárki is folyamatosan gépet tudjon tartani a jelenlegi ukrajnai front felett.
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 306
113
Tényleg nem értem a problémátokat.
Kreáltatok egy nem létező problémát, miközben a létzővel meg nem fogalalkoztok.

Ha csak a CAS szempontjából nézzük, akkoris nehéz a helyzet. Miért? Bár nem egész Ukrajna területén kell CAS-t adni, de még így is jelentő területről van szó, viszont a nagyobb probléma az a harcok intenzitása. Ez nem Irak vagy Afganisztán, Ukrajna felett nincs CAS járőr, mert egész egyszerűen képtelenség annyi fegyvert egy multirole gépre pakolni, hogy az ilyen intenzív harci zóna felett órákon keresztül tudjon CAS-t adni. Itt az van, hogy odarepül a gép ahová kell, 15-20 perc alatt kifogy és megy haza.
Nincs annyi gép a világon, hogy ilyen műveleti tempó mellett bárki is folyamatosan gépet tudjon tartani a jelenlegi ukrajnai front felett.
Ehhez annyit hozzáfűznék hogy az eddigi infók alapján a légierő sem pakolt oda egy teljes légihadsereget a hadművelet támogatásához valamiért.
Minden fegyvernem létszáma, és tech eszközeinek mennyisége, kevés volt eddig.
Oka számomra rejtély.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 079
13 472
113

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Tényleg nem értem a problémátokat.
Kreáltatok egy nem létező problémát, miközben a létzővel meg nem fogalalkoztok.

Ha csak a CAS szempontjából nézzük, akkoris nehéz a helyzet. Miért? Bár nem egész Ukrajna területén kell CAS-t adni, de még így is jelentő területről van szó, viszont a nagyobb probléma az a harcok intenzitása. Ez nem Irak vagy Afganisztán, Ukrajna felett nincs CAS járőr, mert egész egyszerűen képtelenség annyi fegyvert egy multirole gépre pakolni, hogy az ilyen intenzív harci zóna felett órákon keresztül tudjon CAS-t adni. Itt az van, hogy odarepül a gép ahová kell, 15-20 perc alatt kifogy és megy haza.
Nincs annyi gép a világon, hogy ilyen műveleti tempó mellett bárki is folyamatosan gépet tudjon tartani a jelenlegi ukrajnai front felett.

? A helyzet sztem baromi optimális Oroszoknak. Harcok nagyja az Urán határ meleltt van nem kell órákat repülni fogyasztani a kerót. Egy pl Su34 12tonna+ kerót visz alapon! és még 7tonna akármit. Az lehet egy PTB úgy már 15tonna+ keró van amivel "Londonig" elemgy és emellé még elbírna gond nélkül 28db SDB.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and Roni

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Komplett US rendszereik vannak.
Több etapban kaptak hírközlési eszközöket, RT-re alkalmas adatátviteli eszközöket.
Kezelő meg ment "Önkéntes"-ként.

A kikerült videok alapján az Ukrán tüzérség rendszeresen akármilyen (jórészt civil) dron segítségével dolgozik. Az egész szükségtelen lenne ha amik RTben súgnának nekik.

Közben ami nekem nagyon X hogy azt hittem ez a képesség az oroszoknak megvan. És láthatóan nincs.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Az durva lenne !!
Mert?
wiki alapján lazán:
Combat range: 1,100 km (680 mi, 590 nmi) (radius of action with standard 8,000 kg weapons load)
Ráadásul én még egy PTBt is ráraktam ami +3000liter keró. Meg a combat range nagyon más mint az elmegy.
Szóval lazán.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 326
76 964
113
? A helyzet sztem baromi optimális Oroszoknak. Harcok nagyja az Urán határ meleltt van nem kell órákat repülni fogyasztani a kerót. Egy pl Su34 12tonna+ kerót visz alapon! és még 7tonna akármit. Az lehet egy PTB úgy már 15tonna+ keró van amivel "Londonig" elemgy és emellé még elbírna gond nélkül 28db SDB.
Nem a kerozin a szűk keresztmetszet, hanem a fegyverzet mennyisége.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Nem a kerozin a szűk keresztmetszet, hanem a fegyverzet mennyisége.

Jó akkor vegyük le a PTBt és vigyen el csak 7tonnát. 52db SDB felmehetne rá. :D

A szűk keresztmetszet,hogy FABot dobálgat azt magasról esélytelen alacsonyan van akkor meg könyen ledurrantanak.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 047
113
Ha már SDB !


Orosz molnya drón
Ez a jenki sdb megfelelője akar majd lenni .
200 km hatóvval és 600km/h képes repülni 7 kg robbanófejjel , a szu-57 8 tud majd vinni belőle és tervezik az il76-ra is ami majd 100db db visz el .
Ahogy Molni írta "szórnák mint a fűmagot ha lenne " de csak makett van nekik .

1614691637_2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and gacsat

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 330
13 672
113
Hogyan teremtenek real time kapcsolatot az ukikkal úgy, hogy nem NATO tagok olyan felszerelés átadása nélkül, ami biztonsági kockázat...?

Az ukránoktól több száz km-re az NSA legfeljebb műholdképeket vagy csak célkoordinátákat adhat, ami azért közel sem real time.

Erre AO szerintem tök jól érvel helyettem:

Érdemes a NATO rásegítést is behozni a képbe. Elég, ha egy Buk csak az utolsó pillanatban kapcsol fel, ami addig egy AWACS-ról kap helyzetképet. Komoly előny.
Nem csak Link 16 van, akármivel lehet kommikálni értékes infót, ha az fontos. A tartalom a lényeg, elég egy pozíció, egy heading, egy magasság és már meg is spóroltak egy felderítő radar kockáztatást. Tudják mi jön, honnan, mikor. Szuper előny.


Ez az, amivel tökéletesen nem értek egyet. Az ukránoknak lehet olyan reptere, ami távol van a harctól és előny.
De, ha az orosz nem repül deep strike bevetést, akkor semmiféle mélység nincs, Az orosz-belarusz területek felől totál tetszőleges irányba léphetnek be a gépek az ukikhoz és 100 km-nél nagyobb behatolási mélység nincs.

Ráadásul az orosz area denial SAM-ek miatt az ukik se repülhetnek még közepes magasságon közel se nagyon, mert, ha van ott Buk-M3, Sz-300V vagy 1-2 db Sz-300MP/400, akkor azonnal röppenhet a rakéta.
INTERACTIVE-Russia-Ukraine-map-Who-controls-what-in-Ukraine-DAY-8.png


Mihez képne? Kb. ha Kárpátalján akarnának bombázni valamit. De még akkor sem, mert a belarusz légtérből is mehetnek. Nem Luhanszk felől repül gép LVOV-ba, ha kéne... Felszáll belaruszokná és odarepülnek és csá. ukik semmivel sem tudják megakadályozni és a távolság egy Szu-24/34-nek kb. röhejesen és nevetséges léptékben van.
Arra gondoltam, hogy az a helyzet, mint pl. Izrael esetében, hogy a tüzérség is játszik. BM/CM és légierő a nyugati részekre, semmi más, erre gondoltam. Ukrajna lényegében akkora, mint KKE, ahol a HH alatta a III. VH ment volna...

A hatótávolsághoz azért tegyük hozzá, hogy a határ mellől már nem nagyon repülnek merevszárnyúval a BM veszély miatt, ráadásul az AWACS megfigyelés miatt kerülgetnek is (ezt AF fórumon olvastam), szóval azért a hosszabb repülési idők miatt egyrészt a napi levegőben töltött idő nő, másrészt a pilóták is lefáradnak azért rendesen, ami miatt esik a bevetési szám.

Amúgy az E-3-asok és a többi felderítő arrafelé van folyamatosan, nem találom, de az ukrán topicba bedobták, milyen aktív a NATO felderítés. A radarhorizontban természetesen igazad van, nem is egész Ukrajnára gondoltam, hanem a nyugati és középső részekre, odáig pedig Románia fölül egész szépen el lehet látni (és nem esküdnék meg rá, hogy nem kolbászol arrafelé néhány LO felderítő az ukrán légtéren belül szóródott jeleket gyűjteni/átjátszani, végül is "barát" ország légtere, jogilag belefér ha leperecel is, amennyiben nem vesz részt harccselekményben).
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Erre AO szerintem tök jól érvel helyettem:


Nem csak Link 16 van, akármivel lehet kommikálni értékes infót, ha az fontos. A tartalom a lényeg, elég egy pozíció, egy heading, egy magasság és már meg is spóroltak egy felderítő radar kockáztatást. Tudják mi jön, honnan, mikor. Szuper előny.



Arra gondoltam, hogy az a helyzet, mint pl. Izrael esetében, hogy a tüzérség is játszik. BM/CM és légierő a nyugati részekre, semmi más, erre gondoltam. Ukrajna lényegében akkora, mint KKE, ahol a HH alatta a III. VH ment volna...

A hatótávolsághoz azért tegyük hozzá, hogy a határ mellől már nem nagyon repülnek merevszárnyúval a BM veszély miatt, ráadásul az AWACS megfigyelés miatt kerülgetnek is (ezt AF fórumon olvastam), szóval azért a hosszabb repülési idők miatt egyrészt a napi levegőben töltött idő nő, másrészt a pilóták is lefáradnak azért rendesen, ami miatt esik a bevetési szám.

Amúgy az E-3-asok és a többi felderítő arrafelé van folyamatosan, nem találom, de az ukrán topicba bedobták, milyen aktív a NATO felderítés. A radarhorizontban természetesen igazad van, nem is egész Ukrajnára gondoltam, hanem a nyugati és középső részekre, odáig pedig Románia fölül egész szépen el lehet látni (és nem esküdnék meg rá, hogy nem kolbászol arrafelé néhány LO felderítő az ukrán légtéren belül szóródott jeleket gyűjteni/átjátszani, végül is "barát" ország légtere, jogilag belefér ha leperecel is, amennyiben nem vesz részt harccselekményben).
Erre való lenne a Krasuha-4. Ráadásul Ipriny messze kívül esik egy a NATO légterében kóbászoló AWACS hatósugarából.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
W

Wilson

Guest
Su-25-N37-003-800x445.jpg



Az ukrán 299. taktikai repülődandár háborúban Oroszországgal......


A Szu-25-ös támadó repülőgépek a volt Szovjetunió szinte minden háborújának "munkagépei", és ez alól a jelenlegi ukrajnai háború sem kivétel, a Szu-25-t a konfliktus mindkét oldala aktívan használja. Ukrajna 299. taktikai repülődandárja az Oroszországgal vívott háborúban a cikk írásakor már meglehetősen súlyos veszteségeket szenvedett repülőgépekben és személyzetben.

A Szovjetunió felbomlása után Ukrajna mintegy 90 db különböző kialakítású Szu-25-öst kapott, köztük mintegy 15 kétüléses Szu-25UB-t és a hordozórakéta-alapú Szu-25UTG-t. Ugyanakkor Ukrajnának hamarosan nem volt több belőlük - az USA és Kína vásárolt egy-egy gépet, a többit pedig Oroszországgal cserélték el a hagyományos Szu-25UB-okra.

Az ukrán Szu-25-ös gépeket kezdetben a krími 316. ARP Jevpatorijában próbálták "tönkretenni" de az ötletből nem lett semmi, és hamarosan a Szu-25-k javításának fő ukrán üzeme a MiGremont Zaporozhszkij lett. Ezért a Krím elvesztése nem volt különösebb hatással az ukrán Szu-25-ös flotta harckészültségére. Ezt inkább a repülőgépek külföldi értékesítése befolyásolta. Összesen 10 repülőgépet adtak el Csádnak, 4-et Macedóniának, 2-t Nigerbe, 4-et Egyenlítői-Guineába, 2-t Kongóba, valamint egyet-egyet az USA-nak és Kínának, összesen 24 repülőgépet. A repülőgépek egy részét leírták, és átadták képzési intézményeknek és múzeumoknak.

2010-ben a MiGremont Zaporozhye megkezdte a Szu-25 Szu-25M1-re és a Szu-25UB Szu-25UBM1-re történő átalakítását. A korszerűsítés során a Szu-25-ös analóg célzási számológépét az ukrán Orion-Navigation cég által kifejlesztett digitálisra cserélték. A fejlesztő szerint ez 30%-kal javította a fegyver pontosságát, és legfeljebb 5 méteres eltéréssel biztosítja a találatot.

Су-25 на Запорожском АРЗ МиГремонт
У
Szu-25 Zaporozhye ARZ MiGremontnál

A Szu-25M1-et új légi jelzőrendszerrel (ASS), korszerűsített rádióval és Glonass/GPS/Galileo műholdas navigációs rendszerrel is felszerelték, ez utóbbinak köszönhetően a Szu-25M1 minden időjárási körülmények között bevethető bombázóvá vált, amely éjjel és nappal, rossz látási viszonyok között és a felhőkön távol maradva is képes a földi célpontok elleni harcra. Szerint ugyanaz a reklám adatok háromszor (akár 5000 m) növelte a magassága a fegyverek, és jelentősen csökkentette az időt a tárgyak felett a hatás, és a támadó repülőgép vált elérhetetlenné az ellenséges MANPADS, és drámaian csökkentette a lehetőséget, hogy megütötte azt légvédelmi tüzérség. Valójában mindezek a csodaképességek pusztán elméleti jellegűek maradtak, és az ukrán Szu-25-ösök használata mind a Donbassz elleni háborúban 2014-ben, mind pedig Oroszország ellen 2022-ben azt mutatta, hogy ugyanúgy használják őket, mint korábban - alacsony magasságban, vizuális célzással. Valódi harci műveletekben nem lehet kérdéses, hogy a MANPAD-ok hatótávolságának felső határán túlra kerüljenek.
Ugyanezen reklámadatok szerint a fegyverek alkalmazásának magassága megháromszorozódott (5000 m-ig), és jelentősen csökkent a repülőgép tartózkodási ideje a támadás tárgyai felett, miközben maga a támadó repülőgép megközelíthetetlenné vált az ellenséges MANPAD-ok számára, és drasztikusan csökkent a légvédelmi tüzérség általi legyőzésének lehetősége. Valójában mindezek a csodaképességek pusztán elméleti jellegűek maradtak, és az ukrán Szu-25-ösök használata mind a Donbassz elleni háborúban 2014-ben, mind pedig Oroszország ellen 2022-ben azt mutatta, hogy ugyanúgy használják őket, mint korábban - alacsony magasságban, vizuális célzással. Valódi harci műveletekben nem lehet kérdéses, hogy a MANPAD-ok hatótávolságának felső határa felett nem képesek működni.

Приборная панель украинского Су-25М1

A korszerűsített Szu-25M1 műszerfala, jobbra egy kis műholdas navigációs képernyővel.

A korszerűsítés költsége kevesebb mint egymillió USD volt, és kizárólag ukrán vállalkozások végezték, ami nem tartalmazza a repülőgépek felújításának költségeit.

Az AFB egyetlen Szu-25-ös támadó repülőgépekkel felszerelt egysége a 299. taktikai repülési dandár, amely két Szu-25-össel felszerelt századdal és egy L-39-esekkel felszerelt századdal rendelkezik. A légi dandár fő bázisa a Mykolaiv melletti Kulbakino repülőtér.


Эмблема 299-й БрТА ВВС Украины
Э
Az Ukrán Fegyveres Erők 299. Taktikai Légidandárjának emblémája

A korszerűsített Szu-25M1-esek 2010 márciusában kezdtek el érkezni a 299. taktikai légi dandárhoz, és 2022-re a veszteségek ellenére szinte az összes repülőgépet korszerűsítették.

A Donbassz elleni háborúban 2014-ben a 299. légi dandár öt Szu-25-öst veszített el, a személyzetet nem érte veszteség. Már az aktív harci műveletek befejezése után, 2015-ben és 2016-ban két Szu-25-ös is lezuhant kiképzési repülés közben. Az 5 lezuhant gép közül négynek a száma "0"-val kezdődött - N03, N04, N06, N08. Az N07-es 2015-ös, a pilóta halálát okozó lezuhanása után a légi dandár parancsnoksága úgy döntött, hogy véget vet ennek az "átkozott sorozatnak", és a négy megmaradt gépet átszámozza - az N01-esből N44-es, az N02-esből N22-es, az N05-ösből N45-ös, az N09-esből N49-es lett.

A két támadószázad állítólag 24-28 Szu-25-össel rendelkezik, beleértve a Szu-25UB-ket is. Arról számoltak be, hogy az elmúlt években a Zaporozsjei ARZ javításainak köszönhetően majdnem visszanyerték teljes erejüket. Kényelmes módon a 2012 óta javítás alatt álló összes repülőgép divatos, úgynevezett "pixel álcázást" kapott a szürke árnyalataiban, így könnyen megkülönböztethetők a "friss" repülőgépek.

Az első két Szu-25M1-es, egy Szu-25 és egy Szu-25UBM1 ikertípusról van szó. Ezek a 2010-ben felújított és korszerűsített álcázott repülőgépek állítólag a felújítási élettartamuk lejárta előtt állnak, ha nem állítják át őket karbantartási üzemmódba. 2019-ben még repültek, de hogy mi lesz velük 2022-ben, különösen a folyamatban lévő háború miatt, az nem világos. Legalábbis a háborúról készült kevés képen és videón nem láttuk őket. De e repülőgépek nélkül az ukrán Szu-25-ösök számát nem lehet "két teljes századra" növelni.

A felújított példányokon kívül a 299. dandárnak (különböző becslések szerint) 12-20 Szu-25-ös és egy Szu-25UB van a könyveiben (a többségük "mentésben" van - valójában felújításra váró tartalék). Valószínű, hogy kettő közülük a zaporozsjei MiGremontban javítás és korszerűsítés alatt áll. Nem érkezett jelentés arról sem, hogy légicsapást mértek volna erre a létesítményre.

Ezért megpróbálom áttekinteni a 299. dandár háború előtti harci repülőgépeit, amelyek csak a 2010 óta felújított támadó repülőgépeket tartalmazzák. Alapvetően ezek "pixel" álcázásban lévő gépek voltak, valamint a repülőgépek normál álcázásban lévő vontatói. Jelenleg nincsenek feljegyzések arról, hogy az ukrán Szu-25-ösök régi álcázásban lennének, de háborús körülmények között, ismétlem, nem zárható ki.

Szu-25M1K N15 25508110267 (-287-????)
Su-25M1 N15 Ukraina Air Force

Szu-25М1К N15

Szu-25M1 N16 25508110280
Ukrainian Su-25 N16

Szu-25M1 N16

Szu-25M1 N17 25508110283, 2015-ben korszerűsítve.
Su-25M1 N17 from 299 BrTA

Szu-25M1 N17 támadó repülőgép

Szu-25M1 N19 25508110288, lelőtték 2022. február 26-án.
Su-25M1 N19 was shot down by russian Air Defence near Kherson

Szu-25M1 N19, február 26-án lőtték le Herszon közelében, pilótája, Oleg Scserbakov meghalt.

Szu-25M1 N20 25508110269, 2018-ban korszerűsítve.
Ukrainian Su-25M1 N20

Szu-25M1 N20

Szu-25M1 N21 sn ?
Su-25M1 N21 Ukraine Air Force

Szu-25M1 N21
 
W

Wilson

Guest
Szu-25M1 N29 25508110318, 2015-ben felújítva és korszerűsítve.
Su-25 M1 from 299 Air Brigade Ukrainian Air Force

Szu-25M1 N29

Szu-25M1 N30 sn ?
Су-25М1 N30 из 299-й БрТА

Szu-25M1 N30

Szu-25M1 N31 25508110263 , 2017-ben javították és korszerűsítették, 2022 márciusában lelőtték.
Su-25-N31-005.jpg


Szu-25M1K N32 sn ? , felújítva és korszerűsítve 2019-ben
Su-25-N32-005.jpg


Szu-25M1K N36 sn? , felújítva és korszerűsítve 2018-ban
Su-25-N36-003.jpg


Szu-25M1 N37 sn 25508110317, 2015-ben felújítva és korszerűsítve.
Su-25-N37-at-2015.jpg


Szu-25M1 N39 sn ?, 2016-ban felújították és korszerűsítették, 2022 februárjában lelőtték.
Su-25-N39-pixel-10.jpg


Szu-25M1K N40 sn 25508110325
Su-25-N40-006.jpg


Szu-25M1 N41 sn 25508110281, 2010-ben felújítva és korszerűsítve. A 2022-es harckészültség ismeretlen.
Su-25-N41-007.jpg


Szu-25 N44 sn 25508110266, 2010-11-ben felújítva, ADROS zavaró tüzelőegységgel KUV 26-50 felszerelve, nincs információ a Szu-25M1-re történő átalakításról. Korábbi N01. 2022-re vonatkozó harckészültsége nem ismert.
Su-25-N44-001.jpg
 
W

Wilson

Guest
Szu-25M1 N45 sn 25508110285, 2009-10-ben korszerűsítve. Volt N05, harckészültsége 2022-ben - ismeretlen
Su-25-N45-October_27_2016.jpg


Szu-25M1 N46 sn 25508104003
Su-25-N46-004.jpg


Szu-25M1 N49 25508110125, felújítva és korszerűsítve 2015-ben, ex-N0
Su-25-N49-ex-N09-003.jpg


Szu-25UBM1K N60 38220136725
Su-25UB-N60-001.jpg


Szu-25UBM1 N62 38220123321
Su-25UB-N62-002.jpg


Szu-25UBM1 N63 38220136703, 2017-ben korszerűsítve.
Su-25UB-N63-006.jpg


Szu-25UBM1 N64 38220136494
Su-25UB-N64-005.jpg


Szu-25UBM1K N67 38220115021
Su-25UB-N67-003.jpg



Ennek eredményeként 21 "pixeles" repülőgépet és három viszonylag "friss" álcázott repülőgépet tudtunk megszámolni. Általánosságban elmondható, hogy a 299. taktikai repülődandár harci ereje a háború kezdetén minimum 20 Szu-25M1 (a Szu-25UBM1-gyel együtt), maximum 28-30 egységre becsülhető (figyelembe véve a hagyományos Szu-25 és Szu-25UB "mozgósítását" a raktárakból), és a legvalószínűbb - 23-24 gép minden típusból.

A háború első napjainak légi harci műveleteinek általános menetét a Légierő az orosz-ukrán háborúban című cikkek tárgyalták. Ch-1 és az Ukrajna feletti légi háború 2022. március 3-án és 4-én.

Itt csak az ukrán Szu-25-ösökkel kapcsolatos eseményeket vesszük figyelembe. Tehát 2022. február 24-én 5 óra körül a Nyikolajev melletti Kulbakino légibázison rakétarobbanások történtek, amelyek a 299. BrTa számára a második háborút indították el. Egyelőre nem tudni egyértelműen, hogy mely célpontokat találták el a légibázison, de az elfogott pilóta vallomása szerint az összes harci repülőgépet hamarosan egy másik repülőtérre vonták vissza az esetleges újbóli csapások elől.

Két "raktárban" lévő Szu-25-öst - N12 és N42 - a földön megsemmisítettek. Természetesen ez nem okozott különösebb károkat, és nincs hatással a harci műveletek menetére, de potenciálisan ezt a két repülőgépet valamikor meg lehetett volna javítani, és működőképessé lehetett volna tenni.

Az ukrán fél szerint a háború legelső napján a Szu-25-ösök veszteségek nélkül vettek részt az orosz ejtőernyősök által elfoglalt gosztomeli repülőtér elleni csapásokban.

A később elfogott Makszimov főhadnagy (2020-as évfolyam, azaz körülbelül másfél éve a 299. BrTA soraiban) elmondta, hogy a Szu-25-ösök az egyik repülőtéren állomásoztak, majd az összes "fiatalembert" átcsoportosították egy másik repülőtérre.

Az első repülés során Makszimov célja egy, a fehérorosz határtól 40 kilométerre lévő átkelő volt. 60 kilométerre a céltól a vezető gépet lelőtték, ezután a hadnagy egyedül folytatta a repülést és támadta a célpontot.

Ezt követően egy lezuhant ukrán Szu-25 N39-es repülőgépet találtak egy erdősávban, a Kijevi területen található Hlebivka falu közelében. Az egyik fotón egy mobiltelefon látható, amelyen Hennagyij Motuljak alezredes okmányának fényképe látható. Minden okunk megvan feltételezni, hogy Makszimov főhadnagy vezetője Motulyak alezredes volt, és hogy célpontjuk a Pripjat folyó feletti híd volt.
 
W

Wilson

Guest
Ukr-Su-25-N39-Lost-2022-02-26-Glebovka-002.jpg

A Kijev környéki Hlebovka közelében lelőtt ukrán Szu-25 N39-es repülőgép farokrészeinek roncsai.

Ukr-Su-25-N39-Lost-2022-02-26-Glebovka-003.jpg

Egy kép a halott pilóta - Gennagyij Motuljak alezredes - útlevelének maradványaiból A pilótát a helyi lakosok temették el nem messze a baleset helyszínétől

Az internet ukrán szegmensében Motulyak halálának dátumát általában nem adják meg, egyes helyeken február 26-nak adják meg, bár logikusan nagy valószínűséggel korábban - valószínűleg február 25-én - lőtték le. Február 28-án posztumusz megkapta az "Ukrajna Hőse" címet a következő formulával: "Megsemmisítette az ellenséges felszerelés koncentrációját Gosztomelben. Itt láthatjuk, hogy van némi ellentmondás Makszimov szavaival. Két változat van - a kitüntetési listán szereplő megfogalmazás a "plafonról" származik, vagy pedig két különböző lelőtt repülőgépről van szó általában. Nyilvánvaló, hogy a fogságban lévő pilóta mindent elmondhatna, de ha a megfelelő kérdéseket felteszik neki, azokat az újságírók egyáltalán nem teszik fel.

Su-25-N19-Lost-2022-02-26-006.jpg
У
Ukrán Szu-25,feltehetően az N19-es, valahol a Herson régióban.

Egy érdekes pont a 299. BrTA pilótáinak kiképzésével kapcsolatos. A 2000-es évek elején olyan kevés ukrán támadó repülőgép volt, hogy sok fiatal pilóta egyáltalán nem repülhetett Szu-25-ösökkel. Ugyanez a Gennagyij Motulyak L-39-essel repülve érte el az őrnagyi rangot, mielőtt 2011-ben végrehajtotta első önálló repülését Szu-25-össel. És fordítva, Maksimov főhadnagy, 2020-ban végzett, 2022-ben már aktívan repült harci küldetésekkel.

Maksimov főhadnagynak mindössze 4 bevetést sikerült végrehajtania. A másodikban egy hidat támadott meg Herszon közelében, amely Antonivske mögött (nyilván Prydniprovye) található, a harmadik bevetésen kétszer rakétákkal lőtték, és nem teljesítette a harci feladatot.

Február 26-án a 299. BrTA ukrán "Bástya" alakulat azt a feladatot kapta, hogy rakétákkal támadja az orosz harceszközöket az Antonovszkij híd közelében, Herszonban. Ez a repülés igazi katasztrófa volt az ukrán pilóták számára - egyszerre 3 ukrán Szu-25-öst lőttek le, két pilóta meghalt, Makszimov pedig a 4. repülés során fogságba esett.
Azonnal közzétették a Szu-25 N19 és egy másik repülőgép roncsairól készült fotókat, valamint két pilóta holttestét, az egyikük neve már ismert - Alekszandr Scherbakov.

Su-25-N19-Lost-2022-02-26-001.jpg

Ukrán Szu-25-ös, 19-es számú, a három lelőtt példány egyike február 26-án Aleshek közelében. A pilóta meghalt.

Később egy orosz kórházból készült egy interjú Makszimovval, ahol a harci bevetéseiről beszél, és megemlíti azokat a kollégáit, akik nem katapultáltak. Már március közepén pedig egy epikus videó került fel legalább három ukrán Szu-25-ösről, amelyen az egyik gép felrobban, a másik lezuhan, a pilóta pedig túl későn katapultál. Ez teljesen összhangban van mind a roncsokról, mind a halott pilótákról készült fotókkal. Ugyanezen a videón a harmadik Szu-25-ös támadógép, az N30-as száma villant fel, valószínűleg maga Maximov. Lehetséges, hogy 4 ukrán Szu-25-ös vett részt a támadásban, amelyből 3-at lőttek le, ebben az esetben az N30-as "életben" maradhatott volna, de ehelyett egy másik gépet lőttek le.

UkrAF-Su-25-N30-Lost-2022-03-10-002.jpg

Ukrán Szu-25 N30 "támadás" közben Aljoshek közelében, Herszon régióban. Feltehetően ez volt a harmadik lezuhant Szu-25-ös ebben az epizódban. Feltűnő, hogy a repülőgép 80 mm-es rakétavetőkkel van felfegyverezve.

Február 27-i jelentésében az ukrán parancsnokság azt állította, hogy a Szu-25-ös támadó repülőgépek párban és szárnyanként csapást mértek az ellenséges konvojokra Herszon és Csernyihiv megyében.


Su-25-over-Oleshki-26-02-22-001.jpg

A 299. légi dandár egy Szu-25-öse orosz csapatokat támad a Dnyeper átkelő közelében, Herszonban. Valószínűleg abban a pillanatban, amikor a gépet eltalálta egy MANPAD rakéta, de a gép zuhanását nem rögzítették a videón - a gép elmenekült.

Március 2-án a ZSU légierő parancsnoksága arról számolt be, hogy "Szu-24M és Szu-25 harci repülőgépek" legénységei orosz katonai felszerelés és élőerő oszlopait semmisítették meg Kijev, Szumi, Csernyihiv és Harkiv régiókban.

Természetesen egy szót sem szóltak a repülőgépeik veszteségeiről, de később a helyi internetes források közzétettek információkat Alekszandr Korpan százados, a 299. BrTA parancsnoka temetéséről, aki március 2-án Sztarokonsztantinov felett harci repülés közben esett el, és 2021 végén a "legjobb csapásmérő pilóta" címet kapta.

Haláláról nincsenek részletek. Az ukrán sajtóban, mint mindig, nincsenek konkrétumok - a szovjet időkből származó hősi klisék szabványos sorozata: "A harci repülés során az élete árán mentette meg kollégáit. Majd a már lángokban álló gépet a lakóépületektől távolabb kormányozta. Bár ki is katapultálhatott volna, hogy megmentse az életét. De akkor még több ember halt volna meg. Mint egy igazi harcos, az életét adta másokért."

Lehet spekulálni a Szu-25-ös hátulról történő elvesztésének okairól, de tekintve, hogy az "Ukrajna Hőse" címet kapta, egyértelmű, hogy ellenséges akció következtében vesztette életét. Az orosz vadászgépek ilyen mélyen behatolásában Ukrajna mélyére aligha lehet hinni, és a "megmentette társait" mondatot tekintve valószínűbb, hogy a frontvonal felett "kapott egy rakétát", és a sérült gép nem jutott el a bázisra. Korpan kapitány ismeretlen okból nem tudott katapultálni, és meghalt.

Március 3-án és 5-én az ukrán parancsnokság ismét beszámolt Szu-24M és Szu-25 csapásmérő repülőgépeinek akcióiról, amelyek "hagyományosan a szárazföldi erők egységeivel együttműködve földi célpontokat támadtak, és több támadást is végrehajtottak ellenséges konvojok ellen".

Március 6-án az orosz védelmi minisztérium többek között azt állította, hogy egy ukrán Szu-25-öst megsemmisítettek Radomyshl közelében, egy másikat pedig Nizhyn közelében.

Ugyanezen a napon a Mykolajivi terület vezetője a maga részéről azt közölte, hogy az ukrán légierő két repülőgépe veszett oda a Hersontól keletre fekvő Oleszke homok park közelében. A 299. légi dandár ezen veszteségeiről egyelőre nem érkezett megerősítés.

Március 7-én reggel az orosz hadsereg megemlítette, hogy előző este megsemmisítettek egy ukrán Szu-25-öst.

A március 8-9-i bulletinben az ukrán fél azt állította, hogy bombázói és támadó repülőgépei harci bevetéseket hajtottak végre, március 10-én pedig támadó repülőgépek és bombázók csapásokat mértek két orosz felszerelés-konvojra.

Március 10-én egy online Tik-Tok felvétel jelent meg, amelyet egy telefonról szkenneltek be egy másik N31-es lezuhant ukrán Szu-25-ös roncsaival. Nem lehet tudni, hogy ki, mikor és hol vette fel, nagyon is lehet, hogy a lelőtt Szu-25-ösök egyike volt, például március 6-án vagy 7-én.

Március 11-én Ukrajna tíz csapásmérő repülőgép - Szu-24, Szu-25 és Mi-24 - harci bevetését jelentette be, azaz típusonként 2-4 bevetést. Elég szerény a részvétel ahhoz képest, hogy az orosz védelmi minisztérium naponta 80-100 célpontot talál el.

Március 12-én, 13-án és 14-én az ukrán hadsereg már nem is közölte a csapásmérő repülőgépeik által végrehajtott bevetések számát, és beérte olyan mondatokkal, mint "a Tartományi Erők csapásmérő repülőgépei továbbra is földi célpontokat - ellenséges felszerelés- és embertömegeket, menetoszlopokat és más célpontokat - támadtak".

Ez teljesen összhangban van az orosz hadsereggel, amely viszont ukrán Szu-24-esek és Mi-24-esek lelövéséről számolt be, bár az ukrán Szu-25-ösök lelövése csak március 15-én került be az orosz jelentésekbe.
 
W

Wilson

Guest
Március 15-én bejelentették, hogy az orosz vadászgépek és légvédelmi erők nem kevesebb, mint 16 légi célpontot - 13 drónt, valamint egy Mi-8-ast, egy Szu-24-est és egy Szu-25-öst - lőttek le.

Ugyanezen a napon csapást mértek a kramatorszki repülőtérre, ahol az orosz hadsereg szerint 4 Szu-25-ös, 1 Mi-24-es és 5 Mi-8-as volt három megsemmisített hangárban. Elég merész kijelentés - érthető lett volna, ha bordás bunkerekről vagy nyitott parkolókról beszélnénk - ott az eredményt nem nehéz a levegőből vagy az űrből rögzíteni. A hangárok tartalmának ismerete azonban problematikus, hacsak nem lebegnek éjjel-nappal drónok, és nem gondolják, hogy ki-be gurulnak, vagy a felderítés nem fogadja el az ellenség veszteségjelentését.

A Povitrya légierő beszámolt a Szu-24M bombázókból, Szu-25 támadó repülőgépekből és Mi-24 katonai helikopterekből álló "taktikai bevetési csoport" március 15-i rakéta- és bombatámadásairól földi célpontok ellen. "... Vadászgépek fedezékében kilenc légicsapást hajtottak végre az ellenséges felszereléseket szállító konvojok és csapatösszevonások ellen."

Válaszul az orosz hadsereg közölte, hogy 14.10 és 14.20 között 600 méteres magasságban, Csernyihiv keleti külvárosa felett az orosz légvédelmi erők lelőttek két ukrán Szu-25-ös támadó repülőgépet a várostól nyugatra és keletre. Nem sokkal később a televízió és a védelmi minisztérium jelentései szerint "egy Buk-M3 SAM rendszer Szergej Ovcsarenko parancsnoksága alatt egymás után két légi célpontot semmisített meg, miközben az orosz csoportosulás akcióit fedezte". Ez lehet a március 15-i, Csernyihiv melletti epizód. Jelenleg nincs bizonyíték ezekre a veszteségekre.

Március 16-án az ukrán fél hallgatott a csapásmérő repülőgépeinek akcióiról.

Március 17-én az ukránok azt állították, hogy bombázó és támadó repülőgépeik ismét orosz páncélosok és járművek konvoját támadták. A következő alkalommal "Szu-24M bombázók és Szu-25 támadó repülőgépek" március 20-án, 21-én, 22-én és 24-én jelentek meg az ukrán jelentésekben - felszerelés-, harckocsioszlopok és embertömegek koncentrációira csapást mérve. A bevetések számáról és a csapások helyéről nem közöltek részleteket.

Ukr-Su-25-destroyed-at-land-001.jpg

Egy ukrán Szu-25-ös . Sem a lelövése időpontja, sem a helyszíne nem ismert.

Március 22-én felbukkant egy nagyon rövid és nem túl informatív videó, amelyen egy ukrán Szu-25-t bombáznak a földön egy meg nem határozott helyen.

Március 25-én a ZSU Povitrya erőinek parancsnoksága közvetlenül számolt be csapásmérő repülőgépeinek sikeres harci műveleteiről, amelyek a vadászgépek fedezékében a szokásos módon rakéta- és bombatámadásokat hajtottak végre a felszereléseket szállító konvojok, csapatösszevonások és az ellenség logisztikája ellen.

Az orosz parancsnokság megerősítette, hogy ellenséges repülőgépek jelentek meg a levegőben, és közölte, hogy három ukrán repülőgépet (két Szu-25-öst és egy Szu-24-est) lőttek le a légvédelmi erők Visinyeve város felett.

Március 26-án és 27-én az ukrán hadsereg közölte, hogy vadászrepülőgépei járőröznek a légtérben, hogy elfogják a légi célpontokat és vadászfedezetet nyújtsanak a csapatoknak és létesítményeknek, míg a csapásmérő repülőgépek a vadászgépek fedezékében folytatják az ellenség elleni csapásokat.

Március 28-án az orosz védelmi minisztérium megerősítette, hogy az ukrán harci gépek továbbra is megjelentek a levegőben, és azt állította, hogy a nap folyamán az ukrán légierő három repülőgépét semmisítették meg: két Szu-24-est a Zsitomir megyei Korosten településtől nyugatra, és egy Szu-25-öst a Donyecki területen lévő Drushkovka település felett.

Próbáljuk meg tehát elemezni az ukrán 299. Taktikai Légidandár Szu-25-ös támadó repülőgépeinek veszteségeit az Oroszországgal vívott egy hónapos háború során. Rögtön ki kell mondani, hogy a teljes igazságot a veszteségekről csak magában a légidandárban és a fegyveres erők felsőbb parancsnokságán ismerik. És a háború végéig biztosan nem fogják elmondani az igazságot.

Az orosz hadseregnek a megsemmisített ukrán Szu-25-ösökről szóló nyilatkozatai sem fognak minket vezérelni - az ellenséges veszteségeket mindig is akarva-akaratlanul túlbecsülték. Ezért csak megbízhatóan megerősített tényeket veszünk figyelembe. Ilyen tények közé tartozik a veszteségnek a fegyveres erők általi elismerése, a pilóta halálának, elfogásának vagy katapultálásának megerősített ténye, a repülőgép elvesztésének fényképes és videós megerősítése.

Ennek eredményeképpen jelenleg a megbízhatóan megsemmisített ukrán Szu-25-ösök listája a következőképpen néz ki:

A 2022. február 24-én Kulbakinóban rakétacsapás következtében megsemmisült Szu-25 N12-es raktárban volt.
Украинская 299-я Бригада Тактической Авиации

Szu-25 N12 a háború elején raktáron volt, és egy orosz rakéta célba vette.

A 2022. február 24-én Kulbakinóban rakétacsapás következtében megsemmisült Szu-25 N42-es raktárban volt.
Su-25-N42-Lost-2022-02-24.jpg


Szu-25 N39, lelőtték Glebovka közelében, valószínűleg 2022. február 25-én, Kijevi terület, Motulyak alezredes meghalt.
Ukr-Su-25-N39-Lost-2022-02-26-Glebovka-001.jpg


Szu-25 N19, lelőtték Aljoska közelében 2022. február 26-án, Herszon régióban, Alekszandr Scserbakov pilóta meghalt egy késői katapultálás során.
Su-25-N19-Lost-2022-02-26-002.jpg


Szu-25 N??, lelőtték Aljoska közelében 2022. február 26-án, Herszon területen, pilóta meghalt.

Su-25-NXX-Lost-2022-02-26-001.jpg

Egy lezuhant ukrán Szu-25-ös farka, amelynek száma meg nem határozható. A pilóta meghalt.

Szu-25 N30 (?), lelőtték Aljoska közelében 2022. február 26-án, Herszon régióban, Lt. Makszimov fogságban
UkrAF-Lt-Maksimov-Su-25-lost-over-Herson.jpg
С
Lt. Makszimov az egyetlen túlélő ukrán pilóta a február 26-án Aleshek közelében lelőtt három Szu-25-ösből.

Szu-25 N??, 2022. március 2-án Sztarokonsztantinov közelében lelőtték vagy lezuhant, Korpan kapitány meghalt.
Oleksandr-Korpan-KIA-2022-03-02-at-Su-25-004.jpg

Alexander Korpan százados, 299. Brt. parancsnoka, 2022. március 2-án elesett Sztarokonsztantinov felett.

Szu-25 N31, valószínűleg lelőtték Novaja Kakhovka (Herszon terület) közelében, valószínűleg 2022. március elején (10-én?), a pilóta sorsa ismeretlen.
UkrAF-Su-25-N31-Lost-2022-03-10-002.jpg


Szu-25 N??, megsemmisült a földön, ismeretlen helyen.
Ukr-Su-25-destroyed-at-land-004.jpg



Összesen 2022. március végén az ukrán 299. repülődandár megerősített veszteségei 7 aktív és 2 tárolt Szu-25-ös, 4 halott pilóta és egy fogságban lévő pilóta. Attól függően, hogy a háború kezdetén hány harcképes repülőgép állt szolgálatban a 299. BrTA-nál, ez a teljes flotta legalább egyharmadát vagy egynegyedét jelenti.

 
W

Wilson

Guest
Az ukrán MiG-29-es a háború első napja - 2022. február 24. - óta háborúban áll Oroszországgal. Jelenleg ez az Ukrán Légierő (ZSU) gericét alkotó harci repülőgépe - három ukrán taktikai repülődandár - a 40. Vaszilkivben, a 114. Ivano-Frankivszkban és a 204. Lutszkban - MiG-29-es vadászgépekkel van felfegyverezve. Összehasonlításképpen: két Szu-27-es vadászrepülőgép-dandár (831. és 39. dandár), egy Szu-25-ös támadó repülőgép (299. dandár), valamint egy Szu-24M bombázó és egy Szu-24MR felderítő repülőgép (7. dandár).

A tipikus ukrán taktikai repülődandár ugyanolyan harci repülőgép-erősséggel rendelkezik, mint az orosz légierő ezrede, és két század harci járműből áll, de az ukrán BrTA egy harmadik század L-39C harci kiképző repülőgépet is felvett a nem harcoló pilóták repülési képességeinek fenntartása érdekében. Ez a helyzet különösen jellemző volt 2014 előtt, amikor a megfelelő időközönként elegendő felújítással rendelkező harci járművek hiánya miatt sok ukrán pilóta a kiképzőiskola után több évig várt arra, hogy "harci pilótává" átképezzék őket, és csak L-39-en repültek.

Ami a Szovjetuniótól örökölt harci repülőgépek számát illeti - 247 -, az ukrán MiG-29-es csak a különböző módosítású Szu-24-esekkel hasonlítható össze. Ami az Ukrajna által örökölt MiG-29-es típusokat illeti - 71 darab 9.12-es típusú repülőgép, 155 darab 9.13-as típusú modernebb repülőgép és 21 darab kétüléses MiG-29UB (9.51-es típus). Legalább 30 repülőgépet adtak el, gyakran a legjobbakat vették ki az egységekből, és felújítás után exportra küldték őket.

Egy ukrán repülőmérnök szerint 2014-re "a krónikus finanszírozási és következésképpen üzemanyaghiány miatt az ukrán MiG-29-esek repülési élettartama átlagosan csak egyharmadát töltötték ki. És a naptári szolgálati idő is problémává vált - mivel nem volt pénz a javításra és az egységek és alkatrészek beszerzésére, a Főmérnöki Hivatal műszaki utasításokat dolgozott ki, amelyek az első nagyjavítás előtti élettartamot 8-ról 10 évre, majd 10-ről 12 évre és így tovább hosszabbították meg. A repülésbiztonságot közvetlenül befolyásoló repülőgépváz-alkatrészek nem hosszabbították meg. Az összes többi a fődarab élettartamán belül van, változatlan élettartam-korlátozással.AA 16 és 18 év közötti meghosszabbítási szakaszban a gyárak képviselői külön listát készítettek az egységek hibáiról. Eljutottak arra a pontra, amikor az élettartam véget ért. Ugyanezen pénzügyi problémák miatt találtak ki valamit - a Lvovi Repülőgépjavító üzemben a szerelvények körülbelül egyharmadát javítják meg, azokat, amelyek a legnagyobb hatással vannak a repülés biztonságára, a szerelvényegységek másik harmadát kiveszik a repülőgépből, és az állványokon ellenőrzik, és ha rendben vannak, visszarakják őket, a fennmaradó harmadot pedig anélkül ellenőrzik, hogy kivennék a repülőgépből. Ezeket nevezzük ellenőrzési és helyreállítási munkálatoknak. Ezt követően a légi járművet a műszaki állapotának megfelelően lehet üzemeltetni, de a 25 éves élettartam alatt, 2 év elteltével egy további, elvégzendő munkákról szóló listával. Ezeket a vizsgálatokat egységnyi körülmények között, de az üzem képviselőinek részvételével végzik".

Érdemes megemlíteni, hogy 2009 óta a Lviv repülőgép-javító üzem az ukrán védelmi minisztérium megbízásából megkezdte az ukrán MiG-29-esek úgynevezett "kis modernizálását" MiG-29MU1-t. Nos, legalábbis ez a hivatalos verzió, a nem hivatalos szerint egy fizetőképes külföldi megrendelő (Azerbajdzsán) egy századnyi MiG-29-est rendelt a továbbfejlesztett változatban, tulajdonképpen fizetett a továbbfejlesztett változat elkészítéséért. Ugyanakkor az exportált repülőgépek nem kaptak külön nevet, míg a hazai védelmi minisztériumnak kínált változatot MiG-29MU1-nek hívták, ami a Lviv ARP sikeres marketingfogására utal.

MiG-29-N04-White-004.jpg

Ukrán MiG-29MU1 N04 pixel álcázásban

A korszerűsítés érintette a radar H019-t - telepítettek három korszerűsített egységet - egy fő oszcillátort, nagyfrekvenciás vevőt és információfeldolgozó egységet. A fejlesztő promóciós nyilatkozatai szerint ez lehetővé tette a légi radar észlelési hatótávolságának 20-30%-os növelését. A gyakorlatban nem sikerült növelni a légi radar hatótávolságát, a növekedés minimális volt, néhány százalékon belül, de a botrányt elhallgatták - sem az Ukroboronprom kereskedőinek, sem a hadseregnek, sem az iparnak nem volt rá szüksége. Valójában a legproblémásabb radarberendezéseket korszerűbb és jobb minőségű berendezésekre cserélték le.

Amikor a Krím 2014-ben újraegyesült Oroszországgal, a fegyveres erők majdnem elvesztették egyik MiG-29-es légi dandárjukat, a 204. századot, amely a szevasztopoli Belbek repülőtéren állomásozott. Ezen kívül még több MiG-29-es volt a Kirovszkoje repülőtéren, amely korábban az Ukrán Sólymoké volt.

A 204. brigád csapatainak jól ismert előadása ellenére, amelyben 800 emberből 250 vett részt, és amelyre mindenki a helyettes politikai tiszt kiáltásával emlékezett - "Amerika itt van" -,A valóságban a légi dandárnak csak 11 pilótája hagyta el a Krímet és ment Ukrajnába A személyzet többi tagjáról
(körülbelül 200 ember) sem sokat tudunk -

A Kreml vezetése széleskörű gesztusként felajánlotta Ukrajnának, hogy vonja ki minden katonai felszerelését a Krímből. Bár a donbásszi háború már javában zajlott, az ukrán hadsereg nyugodtan vonta ki a szárazföldre a felszerelést - összesen 37 MiG-29-es és MiG-29UB gépet vontak ki. Akkor azonban az ukrán sajtóban arról panaszkodtak, hogy egyes repülőgépek vezetékeit elvágták, de ez egyértelműen "előadói túlkapás" volt.

MiG-29-N24-Blue-002.jpg

Az ukrán hadsereg szétszereli és előkészíti a 204. BrTA krími MiG-eit a "szárazföldre" való szállításra.

Egyrészt az orosz csapatok már az Orosz Föderáció és Donbassz határán lévő Izjevárja katlanban szétverik az ukrán hadsereget, és blokádmentesítenek Luhanszkban, másrészt pedig haditechnikai eszközöket adnak át az AFU-nak, amelyeket javítás után hadba küldenek. A felvilágosodás következménye a magas lelkekben az volt, hogy a 204. légi dandár összes, a krími tavasz idején harcképes repülőgépét - 7 MiG-29-est és 2 MiG-29UB-ot - soha nem adták át korábbi tulajdonosaiknak.


MiG-29-N27-Blue-001.jpg

A MiG-29 N27-et egy félpótkocsira rakták. Nyolc év múlva a kivont repülőgépek közül sokan az ukrán légierőnél lesznek és Oroszország ellen fognak harcolni.

Eközben két másik ukrán repülőbrigád MiG-29-esekkel 2014 tavaszán megkezdte a donbásszi háborúra való vészhelyzeti felkészülést, üzemképes repülőgépeket hoztak ki a raktárakból és pilótákat képeztek ki. Az Ivano-Frankivszki 114. BrTA-ból egy négy MiG-29-esből álló "harci csoportot" küldtek Dnyepropetrovszkba, amelyet személyesen Szergej Holubcov dandártábornok vezetett. Az ukrán MiG-ek kezdetben Donbassz felett repültek, pszichológiai nyomást gyakorolva a helyi lakosságra, később pedig csatlakoztak a DNR és az LNR erői elleni csapásokhoz, főként irányítatlan rakétaegységeket és esetenként RBC kazettákat használva. A 114. BrTA úgy tudjuk, hogy április és szeptember között több mint 130 bevetést hajtott végre az úgynevezett ATO-zónában.

MiG-29-over-East-009.jpg


Egy MiG-29 a N54-es, amelyet az ukrán Sólymok színeire festettek a 114. BrTA részeként a Donbassz egén. A fotó az aktív harci műveletek megkezdése előtt készült - a repülőgép egy póttankot és levegő-levegő fegyvereket szállít

MiG-29UB-N10-White-010.jpg


Még egy "iker" MiG-29UB a N10-es is részt vett az Ivano-Frankivszk 114. repülődandárból a Donbassz "pszichológiai kezelésében".