1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[Open ISV] Beszélgető

Diskurzus a(z) 'Nyílt gyalogsági támogató jármű-fejlesztési projek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. augusztus 20..

  1. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Nem gondolod rosszul, de kérdés, hogy mire legyen a legjobban felkészítve a gép, ha alatta robban valami, vagy ha a kerekek alatt, a kettő között csak kompromisszum lesz. Mondjuk ha jól megnézed, akkor a mostani kialakításnál ha a kerék alatt robban valami, akkor az is elég nagy szöget zár be a két oldalfallal, bár nyilván ezen még alakítani kell. Egyébként szerintem érdemes figyelembe venni azt is, hogy a Strykerek hagyományosan hátul szélesített, lapos aljú páncéltesttel készültek, de mostanában kezdték átalakítani őket V-aljúra (bár ez utóbbiról sajnos még nem sikerült képet találnom, hogy konkrétan milyen mértékű is ez az átalakítás).


    Nem véletlenül lett olyan a kormányzás, mint ahogy mondtam, és ennek az oka a hely:

    [​IMG]

    A fenti ábrán látszik, hogy ha így forgatjuk a kerekeket, akkor kevesebb hely kell nekik, ami azt jelenti, hogy az "utastér" részén lehet némileg a váz szélesebb (bár ez egyelőre a fenti koncepcióábrába még nem került bele, mert ott leginkább a jármű befoglaló méretei érdekeltek). Ha viszont az utolsó tengelyt ugyanakkora mértékben kormányoznánk, mint az elsőt, akkor értelemszerűen ugyanakkora hely is kéne neki, természetesen a belső tér rovására.

    Ez így volt tervezve eredetileg is. Egyfajta felfüggesztés lesz, ami mind a 8 vagy 6 kerékhez lehet használni (tehát még csak nem is tükrözött alkatrészek kerülnek a másik oldalra, hanem a felfüggesztés bármely alkatrészét fel lehet használni a jármű mind a két oldalán).
     
  2. joker

    joker Well-Known Member

    A hasi páncélzat formája miatt igaz, hogy kompromisszumot kell kötni, csak valószínűbbnek láttam, hogy aknára fut, mint hogy IED áldozata lesz és azt az IED-t alulról és nem oldalról kapja.
    A rajzokkal így már jobban érthető, hogy miért is választottad ezt a megoldást. Viszont amit mondani akartam, az nem csak az, hogy ne legyenek tükrözött alkatrészek, hanem az is, hogy a 8x8-asnál is ahol a 3. sor kerék nem kormányozódik, oda is a kormányozható alkatrészt kellene betervezni, mert akkor nincs szükség külön nemkormányozható kerékelem kifejlesztésére. Mert abban az esetben csak 8 teljesen egyforma egységet le kell venni a polcról és felszerelni a járműre. A harmadik keréksornál ez természetesen drágább gyártási költségű alkatrészt jelentene, mivel bonyolultabb a kormányozható egység a nemkormányozhatónál, de így nem kell azt is kifejleszteni és az egész járműgyártás logisztikája leegyszerűsödik. emellett a kerékelemeknek is elég egyetlen gyártósor. Összességében meg olcsóbb és egyszerűbb lenne az egész.
     
  3. fip7

    fip7 Well-Known Member

    GrGLy

    Gratulálok, szép munka!

    Engem az érdekelne, hogy a 10 ember, a meghajtással, hogy fér el 5.7 méteres hosszon ?
    Amit anno én rajzoltam (3+8) ott kb. 8 méteres hosszra volt szükség.
     
  4. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Hát valóban elég kicsire sikeredett, most kb. akkora méretben van, mint egy Patria Pasi (leánykori nevén Sisu XA-180, amire meg mondjuk 16-18 embert írnak... érdekes :) ), de ugye a méretcsökkentés is cél (főleg a magasságé).

    A meghajtás a jelenlegi elképzelés szerint az orrban van: keresztbe egy négyhengeres motor, hosszában pedig a generátor, tulajdonképpen L-alakban az egész meghajtóblokk. Ezzel azért jelentős helyet lehet megtakarítani, mert a hagyományosan oldalt-elől elhelyezett motorblokk elég jelentősen hátratolja az utasteret. Illetve nincs 3. tag a személyzetben (ebben a változatban).
     
  5. fip7

    fip7 Well-Known Member

    GrGLy

    Értem. Köszi a választ!
     
  6. comandante

    comandante Well-Known Member

    Nos nem megzavarva a dolgokat, de valamikor az elején, amikor még a koncepciókról volt a társalgás említettem hogy valamikor volt egy kísérleti jármű amely 8x8 volt és bár nem lett belőle harcjármű de felhasználták az elemeit a teherautó gyártásban. Akkor nem emlékeztem a pontos típusra. Most véletlenül előbukkant a semmiből. XM808 Twister néven nem kisebb cég mint a lockheed kísérleti járműve volt. Annyit érdemes róla tudni, hogy a LAVI és a mai járművek előtti kísérletezés időszakában született. Csak azért említem meg mert a mai korszerű anyagok és motorok valamint szenzorok mellett, valamint megváltozott harchelyzetben nem is olyan biztos hogy elavult volna a koncepció. Maga a jármű egyébként kétéltű volt. A másik hogy a jármű mindkét felében volt motor azonban ez szerintem már felesleges, egy motor, valamint a levegő nélküli gumik világában ez egy újragondolható konstrukció lehetne.
    http://www.warwheels.net/images/XM808TwisterHAUGH1.jpg
    http://www.fortbenningphotos.com/Fort-Benning-Past-Present/Historic-Armor/Armor-Museum/2011-02-25-TMP-Main-Post-AR/i-nszfJR3/0/L/110225-A-7341H-6682-L.jpg
    http://www.warwheels.net/XM808TwisterGRIENKE.html
     
  7. alfa74

    alfa74 Active Member

    érdekes gép
     
  8. comandante

    comandante Well-Known Member

    Bővebben:
    http://www.amphibiousvehicle.net/amphi/L/twisterspecial/twister.html
     
  9. comandante

    comandante Well-Known Member

    Ha megnézzük az utolsó linket ez a jármű elektromos agymotorokkal, 1 központi motorral az elejében újragondolva sokkal nagyobb helyet biztosítana.
     
  10. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    Nagyon eltalált a török Pars 8x8 is. Különösen tetszett a vezető munkahelye, nagyon moduláris és kitűnő a kilátás belőle.

    https://www.youtube.com/watch?v=1LmYuvvZ8y4
     
  11. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Nekem az orra nem túl bizalomgerjesztő. Nem tudom árkon bokron át terepen nálunk hogy működne, mondjuk egy 1m magas meredekebb partszakaszon. Az alja is mintha lejjebb lenne a szokásosnál. Olyannak tűnik mintha utakra vagy sík és tömör talajra tervezték volna. De ha Somogybabodon bizonyít elhiszem hogy jó.:)
     
  12. krisss

    krisss Well-Known Member

    Mondja a videókban, hogy magasságot lehet növelni a légrugós rendszerrel.
     
  13. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    Főleg (könnyű) páncélosokról van szó azért rakom ide.
    Nem is fűzök további kommentárt hozzá.

    https://www.youtube.com/watch?v=qIzrl9Iha0U

    https://www.youtube.com/watch?v=I5tqrQJ7nGo

    https://www.youtube.com/watch?v=hlerZ5_0edw
     
  14. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    https://www.youtube.com/watch?v=PsHDcilETp0

    https://www.youtube.com/watch?v=guodVP9qPGQ

    Itt van egy moduláris felépitésü jármű.

    https://www.youtube.com/watch?v=wqK9aZS395k
     
  15. tarzaan

    tarzaan Well-Known Member

    huhh.

    Az én ideális IFV-m nagyon hasonlítana egy felturbózott CV9040-hez, kb. 50 tonna tömeg, 3 fős személyzet + 8 fő szállítható lövész

    A páncélzat kevésbé előre koncentrált, inkább legyen az a cél, hogy minden irányból védje a bent ülőket az összes ismert 35mm-es, vagy kisebb lövedéktől, ill 12,7-es/14,5-ös lövedékekkel ne lehessen harcképtelenné tenni + természetesen kumulatív töltetek ellen további ERA/NERA védelem ill. aktív védelmi rendszer.

    Főfegyver egy legalább 45mm-es, de akár 57/60 mm-es hosszú csövű automata ágyú, ami kiváló lenen gyalogsági támogatásra ill. 30/40 tonnánál kisebb járművek, bunkerek, fedezékek ellen - tulajdonképp azt a támogatást nyújtaná, mint egy II. vh-s harckocsi - valamint némi légvédelmi képességet is adna.

    + a torony oldalára valamiféle szekrénytár szerű kialakításban (a könnyű lövedékektől védve) 2x3-4db 120-135mm-es önirányításos ATGM az MBT-kel szembeni védelemre.

    Emeleltt természetesen egy párhuzamosított géppuska ill. egy távirányításos géppuska a torony tetejére. A torony lehetne személyzet nélküli is.

    Ugyanerre az alvázra mehetne - a CV90 családhoz hasonlóan - számos egyéb torony/felépítmény. Sima csövű páncéltörő ágyú, duplacsövű aknavető, különbőző műszaki felépítmények, meg a szokásos.

    Összességében úgy vélem, hogy a CV90 család egy picit nagyobb kaliberű főfegyverrel és 10-15 tonna plusz tömeggel elég jól lefedi az ideálisnak tekinthető IFV fogalmát.
     

Ezen oldal megosztása