1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[Open ISV] Meghajtás, erőátvitel

Diskurzus a(z) 'Nyílt gyalogsági támogató jármű-fejlesztési projek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. augusztus 26..

  1. joker

    joker Well-Known Member

    Internal Security Vehicle, páncélozott csapatszállító, az open rész meg az, hogy bárki <del>belepofázhat</del> besegíthet a fejlesztésbe az ötleteivel vagy technológiák / magoldások keresésével, tervezéssel, stb.
     
  2. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Üdv uraim, eszközölnék némi helyreigazítást a projekttel kapcsolatban :)

    Egyrészt a rövidítés az <b>Open Infantry Support Vehicle</b> nevet takarja, tehát alapvetően egy gyalogsági támogató szerepű járműcsalád-koncepcióról van szó.

    Másrészt a projektet egy - velem együtt egyelőre - három tagú csapat viszi (<i>reklám: továbbra is jelentkezhet bárki, aki komolyan gondolja a részvételt az openisv@gmail.com címen</i>) másod-, esetenként harmadállásban, szóval elég kevés kapacitás jut egy ekkora elképzelés megvalósítására, ezért is volt ilyen nagy csend mostanában. Mindenesetre alaposan megrágtuk az eddigieket és arra jutottunk, hogy kvázi a 0-ról kezdjük a projektet első lépésben egy alapdoksi lefektetésével, ami remélhetőleg sok csapongásnak az elejét veszi, de erről bővebben az Open ISV-s Beszélgetőben olvashattok nemsokára.

    Természetesen ami eddig összegyűlt a fórumban, az nem veszik kárba, mivel jó információalapként szolgálhat, illetve a fórumközösség lehetőség szerint aktívan be is lesz vonva a kidolgozásba, tanakodásba.
     
  3. joker

    joker Well-Known Member

    Az amerikai hadsereg egy hibrid meghajtású motorbiciklit építtet a jövöben. Nem tudom, hogy pont olyan meghajtásra gondoltak-e, mint az itteni D/E, ahoz túl szűkszavú a cikk, de valami hasonló lehet (vagy egyszerű hibrid).
    http://www.theverge.com/2014/4/15/5618114/us-military-is-building-a-stealth-dirt-bike
     
  4. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    joker! A Csájnízok már elektromos meghajtással járőröznek a határon! :D :D
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. joker

    joker Well-Known Member

    Amíg nincs sár vagy terep, sima az út, és főleg ott van az oldalán az a pedál, addig biztosan megy :)
     
  6. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Szerintem ez valamilyen nagyméretű laktanya, gyakorlótérrel és annak a kerületét védik. Ha aszfaltozott út van végig akkor bőven elég ez is.
     
  7. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Egyébként az ISV-hez visszatérve 3 meghajtás típus jött szóba:

    1.
    Dízel: Ez egyértelmű szerintem, sok magyarázatot nem igényel. 100%-osan megvalósítható meghajtási forma.
    Előnye: Kiforrott meghajtási forma, több fajta üzemanyaggal is elmegy.
    Hátránya: Sok mozgó alkatrész, magas fogyasztás, nagy zaj és hőkibocsátás.

    2.
    D/E: Ez egy jó kompromisszumnak tűnik, sok előnyt nyújt a referenciának tekinthető Dízel meghajtáshoz képest. Nagy valószínűség szerint megvalósítható (létezik ilyen meghajtás már)
    Előnye: Kevesebb mozgó alkatrész, kisebb zaj és hőkibocsátás, akár 30%-al alacsonyabb fogyasztás.
    Hátránya: Nagy helyigény, harcjárművek esetén még gyerekcipőben járó technika, bonyolult vezérlés.

    3.
    Üzemanyag cella: Itt elsősorban az Etanol/Metanol cellákat néztük meg, de erről elég kevés infónk van, viszont ígéretesnek tűnik. (Megvalósíthatóságára kicsi az esély)
    Előnye: Nagyon hatékony energia felhasználás( akár 45-60% hatékonyság), kompakt építés, minimális hő és hangkibocsátás, alig van mozgó alkatrész.
    Hátránya: Csak egy fajta üzemanyaggal működhet, drága, 0 tapasztalat van vele.

    Alapvetően ezt a 3 módot vizsgáltuk meg, ebből mi a D/E-t tartottuk a legjobb kompromisszumnak, mint hatékony, megvalósítható meghajtási rendszert.

    Ezen kívül az elején alapból elvetettük az "energia tározós" konstrukciókat, mert a mai akkumulátor technika energiatároló képessége nagyon alacsony.
    Viszont itt is történtek azóta változások:
    http://totalcar.hu/magazin/technika/2014/03/13/quant_s-sportlimousine_nanoflowcell/

    Egyelőre így állunk a meghajtással.
     
  8. dudi

    dudi Well-Known Member

    Mind1 mi lesz csak V6-os 1,6 literes turbós idióta energia visszanyerős motor ne legyen!!!
     
  9. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    *...és GrGLy visszateszi a V6-os, 1,6-literes benzintermelő, 500 LE-s motor kidolgozott terveit a fiók mélyére, majd embriópózba görnyedve csendben elkezd sírni a sarokban*
     
  10. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Szerintem akkor az erőátvitel történjen sebességváltóval,tengelyekkel... :D


    Amúgy ezen a téren buta vagyok, de létezik már elektronikus vezérlés hozzá?(nem a gázadás..stb)
     
  11. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Még mindíg kerekeknél tartunk? Asszem elvesztettem a fonalat.
     
  12. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    <i>"*...és GrGLy visszateszi a V6-os, 1,6-literes benzintermelő, 500 LE-s motor kidolgozott terveit a fiók mélyére, majd embriópózba görnyedve csendben elkezd sírni a sarokban*"</i>
    Ez kezd jobb lenni, mint egy brazíl szappanopera. :p
     
  13. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Mackensen

    "Még mindíg kerekeknél tartunk? Asszem elvesztettem a fonalat."

    A jármű alapkoncepciója meghatározza a meghajtást. Végül arra jutottunk, hogy egy kb. 20 tonna alatti könnyű járművet alkossunk, ahhoz jó a kerék. (Bár még az elvárásokon csiszolunk)

    Nekem volt egy olyan ötletem (amit vázlatba is öntöttem), hogy egy járművel fedjük le az APC/IFV/MBT kategóriát. Ehhez lánctalp lett volna, és moduláris részegységek. Szerintem megvalósítható lett volna, elfogadható kompromisszumokkal. Viszont ezt túl nagy falatnak találtuk elsőre. (IFV lett volna a kiindulási alap)
    Ezért inkább egy könnyű jármű mellet döntöttünk.
     
  14. Luthero

    Luthero Well-Known Member

    A toyotánál kitaláltak valamit.
    http://automotor.hu/hirek/robbanomotor-generator-a-toyotatol-551598

    https://www.youtube.com/watch?v=QUbBqSu9Hdc
     
  15. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Ez nem tűnik rossz cucnak, kíváncsi vagyok, hogy milyen hatásfokkal dolgozik.
     
  16. joker

    joker Well-Known Member

    Ezt most konkrétan villamosenergia termelésre akarják használni vagy járművekbe? Mert egy ekkora generátor azért elég sokat le tud venni a motor erejéből. Hosszú távon kiváncsi vagyok, hogy a mágnesek mennyire bírják a gyűrődést és főleg a hőt, de mindenképp érdekes elképzelés.
     
  17. fip7

    fip7 Well-Known Member

    Egy érdekes cikk:
    http://sg.hu/cikkek/34716/a-jovo-harcjarmuve-lanctalp-vagy-kerek
     
  18. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Azért kicsit vicces így 10 év távlatából, hogy az (azóta már törölt) FCS célkitűzésében szereplő könnyű, 16 tonnás, légi szállítható, járműcsaládjából mostanra a GCV égisze alatt 60-80 tonnás monstrumok lettek. :D

    http://en.wikipedia.org/wiki/Future_Combat_Systems_manned_ground_vehicles

    http://en.wikipedia.org/wiki/GCV_Infantry_Fighting_Vehicle
     
  19. fip7

    fip7 Well-Known Member

    wolfram

    Ennyit változik a világ.
    Az az érdekes, hogy az Open ISV kapcsán is sok mindenen gondolkodtam, és 1 év alatt még az én véleményem is nagyot fordult sok témában. A meghajtásban is. Ugyanis folyamatosan új infókat kap az ember, ennek megfelelően alakítja a világképét. Ezért van az, hogy a jó megoldás, csak egy adott pillanatban létezik, ott és akkor. Gyakran így válnak elavulttá épp fejlesztés alatt álló eszközök.
     
  20. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Rájöttek az amcsik is, hogy nagyon fontos a csapatszállító járműveik védelme. Ami meg súlynövekedéssel jár. Igaz komoly véráldozatok árán, de tanultak az iraki, afgán, stb. tapasztalatokból, meg a hazai közvélemény sem szereti a halott amerikai katonákat. Persze itt is kompromisszumok sorát kell kötni a mozgékonyság vs. védelem tekintetében, meg ugye a mozgékonyság is egyfajta védelem. Én is ezért erőltettem a magyar haderőfejlesztés topikban a komolyan védetté tehető APC/IFV-t. Szerintem az a legfontosabb, amit megtehet egy állam a katonáiért, hogy ha már harcba küldi őket, akkor a lehető legjobb felszerelést és ezen belül védelmet biztosítja. Mert szeretném azt hinni, hogy elmúltak már azok idők, ahol a katona csak egyszerű (behülyített) fogyóeszköz.

    Persze, ez természetes. Ezért is érdemes figyelemmel kísérni mások meglévő eszközeit és fejlesztéseit, kielemezni, aztán a jó ötleteket, megoldásokat, ha tényleg működőképesek, akkor "gátlástalanul átvenni" és azokból, meg, ha van olyan, amire ők nem gondoltak, vagy találsz rá optimálisabb megoldást, akkor azokból összelegózni. :)
     

Ezen oldal megosztása