1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Panavia Tornado

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Itt repültek el majdnem a fejem felett, de sajnos csak bámulni tudtam őket mert dolgoztam. (Kiáltam a benzinkút közepére és a vevőkkel együtt bámultunk) :(
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azért valahol elképesztő, hogy pont a legfejlettebb Tornado gépeket vonják ki először...
     
  3. emel

    emel Well-Known Member

    "Előfordulhat" hogy azokból fogyott ki legelőször a max élettartam, vagyis az ángliusok - ha már van - akkor használták is becsülettel, nem csak a piros vonalon porosodtak! :):hadonaszos:
     
    ghostrider likes this.
  4. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    A hadrafohatóságuk nem volt a csúcson, brit topicok szerint minimális darabszámmal repültek otthon- a spotterek nézték az oldalszámokat, (ez lehetett takarékosság is, mert azért áttelepüléseket még utolsó ideőkig végrehajtottak).
    A britektől nem meglepő, hogy képességeket hagynak el, lásd a Harrierek kivánosra (akár a Sea Harrier mk2-k kivonása, mely kvázi légvédelem nélkül hagyta a hordozóikat. aztán az GFR7/9 Harrierek kivonása melyek viszont kiváló alkatrészbázisok lettek az usákoknak. (utóbbit nagyon meg is bánták a britek, de már nem tudták visszavásárolni kis részüket sem. A Cometből kialakított Nimród parvédelmi, járőrgép kivonása - aztán szinte napjainkig a GIUK-ot nem volt brit gép amely ellenőrizze. A Franciák vették át Atlantic-al, meg az amcsik.. Előtte is voltak ilyen húzásaik.
     
  5. jani22

    jani22 Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

    (De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Nagy Csaba, jani22, Pocok75 and 2 others like this.
  7. deze75

    deze75 Well-Known Member

    Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.

    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
     
    Nagy Csaba and deze75 like this.
  9. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Konkrétan Buccaneer gépek végezték a célkijelölést a Pave Spike konténerekkel.
     
    Nagy Csaba and Pocok75 like this.
  10. Hobbijedi

    Hobbijedi New Member

    Persze hogy Trump ki van akadva az Európai NATO államokat.
     
  11. dudi

    dudi Well-Known Member

    A migránsoknak meg az idióta energiapolitikának ára van...
     
    fip7 likes this.
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az egy 2015-ös hír volt....
     
  13. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    A 90-es évek közepén volt egy olasz film sorozat a Tornado-kat repülő pilótákról. Nem emlkszik valaki a címére?
     
    Pocok75 likes this.
  14. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  15. borisz

    borisz Well-Known Member

    Úgy tudom, a Bucaneerek végezték a megvilágítást a Tornadoknak.
     
  16. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  17. ms07

    ms07 Well-Known Member

  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    Nincs többé "forgószél" Albion felett


    "A brit Royal Air Force 40 év szolgálatot követően 2019 márciusában kivonta állományából a Tornado (forgószél) típusú csapásmérő repülőgépeket."
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azért Kővári is mostanában ír olyanokat, hogy pislogok...

    Nem értem, hogy miért kezeli aerodinamikailag elavultnak a Tornado-t a cikk. Attól, mert az F-14-et leszámítva minden 4. gen gép nem variaszárnyas, attól még csapásmérők számára nagyon is megfelelt, mert nem tépték annyira a gépeket.

    A '70-es évek elején meg senki nem tudta, hogy a variaszárny elavult lesz. Konkrétan éppencsak megkezdte szolgálatát mind a MiG-23, mind az F-14-es.
    Az F-111 méretének és variaszárnyának köszönhetően akkora hatósugárral bírt, amit azóta is visszasírnak. Majd egyszer megpróbálom összehasonlítani, de az AWPJ ökölszámként azt írta le, hogy az F-15E-hez képest az F-111F hatósugara valami 40%-kal (!) volt nagyobb low level konfigban 4 db 2000 fontossal. Ok, hogy egy 21,5 tonnás gépet mérek egy CFT-vel is legfeljebb 14,5 tonnáshoz, de ebben vastagon benne volt a variaszárny is. Egy csapásmérő az nem dogfightol, ezért a variaszárny strukturális hátrányai vajmi keveset érnek. Manőverező légi harcra termett vadászok szemüvegén keresztül veti össze az aerodinamikáját az egyfeladatos csapásmérőnek. Fogalmazzunk úgy, hogy ennek értelme semmi...

    Az F-111F 4 db nagy tökkel sokkal gyengébb tolóerő tömeg aránnyal (ez is mutatja, hogy mennyire nem jó érték) 600 csomó feletti sebességet hozott utánégető nélkül. 1/3 keróval kismagasságon képes volt átlépni a hangsebességet is utánégető nélkül.
    A Tornado is ehhez közeli paraméterekkel bír. Ennyire "elavult" a variaszárny. Remekül elvan vele a Tu-22M, a Tu-160 és a Szu-24 is, mert nem vadászgépek.
     
    misinator, fip7, Nagy Csaba and 2 others like this.
  20. borisz

    borisz Well-Known Member

    Teljesen kivonták?
     

Ezen oldal megosztása