Szia chimera
Jó magasak az elvárásaid - mármint az örök-élettartamú garancia - de gondolkozzunk már el kicsit: melyik kocsira adnak örök garanciát (talán Rolls-Royce?), és hányan tudják ezt megfizetni?!!
A lényeg: ha technikailag meg is lehetne ezt a gépet valósítani (hibaszázalék akkor is lenne!), kevés légierő/ország tudná ezt megfizetni, tehát üzletileg előre kiszámíthatóan totális bukás lenne, így ilyen elvetemült gondolatokkal nem is foglalkozik senki.
Csak röviden a felmerülő problémákról (4000 üzemóra= 166 napi folyamatos üzemet jelentene!!)
- a repülőgépben üzem közben berendezések tucatjaiban folyamatosan működnek - és kopnak - csapágyak tucatjai (olaj- hidraulika-tüzelőanyag-szivattyúk, elektromotorok,+ a hajtóműben "kicsit" melegebb körülmények között is)
- rengeteg a szabályozott rugóerővel működő berendezés, és a rugók karakterisztikája idővel változik, utánszabályzást, esetleg cserét igényelnek(túlnyomás-biztosító szelepek tized-atmoszférától kb. 280 atmoszféráig, fegyver-függesztők, rakétasínek és futó-rögzítések mechanikus zárjai, stb.)
- nagy-pontosságú és nagy-nyomású (1/100 mm-es illeszkedésű) fém a fémhez illeszkedő/tömítő alkatrészek kopása(hidraulika-szivattyúk, hidr. vezérlő-csapok és kormányvezérlő szervó-munkahengerek vezérlő tolattyúi stb.)
- sűrített-levegős és kondícionáló rendszerekben pára-kicsapódás miatti korróziós és fagyásos sérülések, 80-100-ezer/perc fordulatú turbóhűtők kopása
- katapult-ülés, kabintető és fegyverzeti leoldó-pirotöltetek elöregedése (idővel minden robbanóanyag kikristályosodik, és hajlamos lesz az öngyulladásra, robbanásra, tehát rendszeres ellenőrzést, cserét igényelnek).
- minden repülőgépben gumitömítések ezrei vannak beépítve, tized-atmoszférától a többszáz-atmoszféra üzemi nyomásig kell zárniuk, kissé túlzó elvárás rájuk az örök-garancia
Ehhez tegyük még hozzá, hogy a repgépek elég szélsőséges üzemi állapotok között működnek, pl. a +60 fokos sivatagi reptérről felszállva pár perccel később -50 fokos magasabb légkörben is elvárás a tökéletes működés.
Ráadásul a harcigépeket még túlterhelésre is méretezni kell, és nemcsak mondjuk a szárny-bekötéseket, hanem minden egyes alkatrészt külön-külön is ( mit érne olyan vadászgép, aminek ugyan nem szakad le a szárnya 10 G belerántásnál, de kinyílna a futóműve vagy leszakadna a radar a bekötésekről?!). Szép emlékem: a tököli bázis fölött anno légiharc-gyakorlat közben "Szergej" 10,5 G-re megtépett egy MiG-21-et, és a 16-os törzskeret három szárnybekötő-csapja közül kettő elnyíródott, de a gép probléma nélkül leszállt, mi is csak hetekkel később hallottuk az általunk is megcsodált légiharc "eredményét"!
"Röviden" ennyit az örök garanciáról.
Üdv ML