1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Queen Elizabeth-osztály

Diskurzus a(z) 'Repülőgép-hordozók' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 5..

  1. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  2. Kuruc71

    Kuruc71 New Member

    Drukkolok hogy sikeres legyen a konstrukcio mert a Brit szigetekrol nincs az a repfedelzeti gep ami eleri Falklandot.
     
  3. igla

    igla New Member

    Na én itt most valamit nem értek...

    "Az MT30 egyébként a Rolls-Royce Trent 800-as hajtóművön alapul, amely a Boeing 777-es utasszállító repülőgépet repteti.'

    Egy 120 tonnás 55 000 lóerős hajófedélzeti egység úgy alapulhat egy repcsihajtóművön, mint a Ferrari a Babettán. Jó-jó, benzines, dugattyús, forgattyúsházas, de...

     
     
  4. Unio

    Unio New Member

    megturbinálták Erzsébet királynőt

    :D  És méghozzá 55000 lóerővel! :)

    Nem semmi egy hajó lesz ez, elfogadnám ;).
     
  5. hiryu

    hiryu New Member

     

    Egy 120 tonnás 55 000 lóerős hajófedélzeti egység úgy alapulhat egy repcsihajtóművön, mint a Ferrari a Babettán. Jó-jó, benzines, dugattyús, forgattyúsházas, de…

    http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/05/24/izraeli_gigamegrendelest_kapott_a_veresegyhazi_ceg/

    ill:

    http://rht.bme.hu/letoltesek/Hajos%20Jegyzetek/Hargitai_Simongati_Hajogepek.pdf

     

    20. oldaltól

     
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Namost, nekem ezt a cikket hivatalból utálnom kéne, mert ugye kenyéradó gazdáimnak is van erre az MT30-ra alternatívájuk. Minthogy én úgy tudtam, hogy a US Navy hajóiba amerikai turbina van. De eszerint rosszul tudtam.

    Igen, léteznek földi, úgynevezett aeroderivative turbinák, zömük hajókra, vagy konténerekbe kerülnek, mobil energia rendszerekbe. Ezek gyakorlatilag a sugárhajtóművek impozáns kisnyomású fan fokozataitól megfosztott gázgenerátor szekciók, alkalmasint kiegészítve még egy két turbinafokozattal, mely szabadturbinaként pl. nem is hajt meg kompresszort előrefelé, hanem már csak a tengelyre dolgozik. De gyorsan hozzátenném, hogy ez igen ritka, ez a megoldás talán a helikopterekre inkább jellemző. Az energetikai repülős múlttal rendelkező hajtóművek, melyeket ismerek, direktben össze vannak kötve a generátorral, mely a rendszer felpörgetésekor mint indítómotor működik. Két ismertebb GE aero-eredetű földi turbina az LM2500 ami a C-5 Galaxy TF-39-esén alapszik, illetve az LM6000,  amelyik a Ge CF-6-osán. A CF-6 amúgy a TF-39-es leszármazottja, a C-5M-ekbe se véletlenül van TF-39-esek helyett CF-6-os.

    De pl, az NPO Szaturn is csinál földi turbinát az Al-31F-ből, úgy hívják, hogy AL-31SzT. Zömmel szibériai olajtelepeken fordulnak elő.

    Végezetül jelezném, hogy  a"kalsszik" földi, erőművi gázturbinák, az igazán nagy gépek jókora masinák, nincs repülő, melyre ráférnének. Egy közepes ilyen egység rotortömege (tengely és a rászerelt kompresszor és turbina lapátok szerelt tömege) az 50 tonnát is eléri.
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egy 120 tonnás 55 000 lóerős hajófedélzeti egység úgy alapulhat egy repcsihajtóművön, mint a Ferrari a Babettán. Jó-jó, benzines, dugattyús, forgattyúsházas, de…

    Szövegértelmezés rulez...

    A teljes gépegység tömegéről van szó. Ebben benne van a generátor és az összes segédberendezés is, ahogy a hűtés meg minden "vacak", hogy a rendszer működjön. Talán még az alapkeret és az "alapozás" is. Mert ugye a repcsin könnyű hűteni, mert igen nagy sebességű levegő áramlik ottan. Itt meg egy hajó gyomrában van a cucc...

    Másfelől a GT-nék a "core" (mag) rész a közös, lásd F-15 cikk hajtóműháborús részét.  Az F-14 GE hajtóművének core része a B-1 hajóművéből származott. Akarsz még példát? A Viggen hajtóműve asszem a DC hajtóművének a core részén alapult.

    Szóval mindenféle "majd én jól megmondom" beszólások helyett talán figyelni kellene arra, amit már nem egyszer leírtak itten. Vagy pl. merész kijelentések helyett kérdezz...

    Pl. lenne nekem is kérdésem. Régen a nagy találmány ugye az volt, hogy a gőzturbinával áramot termeltek és azzal hajtották a hajócsavarokat, ez volt a turbo-elektromos hajtás. (Esszem így hívta Olli a saját írásaiban.) Namármost is sa gázturbinával ugyenezt csinálják? A kilépő forró füstgázzal csinálnak még gőzt? Még azzal is lehetne áramot termelni vagy adott esetben fűteni. Vagy ilyen komplikált rendszer kerülik a hajókon?
     
  8. hiryu

    hiryu New Member

    Az egyetlen terület, ahol a gőzturbinának, mint főüzemi hajtógépnek még meg vannak az

    előnyei, az atomenergiával ellátott hajók területe. Az atomerőművel rendelkező hajókon az

    erőmű gőzt állít elő, amit a legkönnyebben gőzturbinával lehet mechanikai energiává alakí-

    tani. A rendszer teljesen zárt, így jól alkalmazható tengeralattjárókon, ahol a hajónak nagy

    a teljesítményigénye (a nagy sebesség miatt), ráadásul a gőzturbina kevés rezgést kelt, ami

    szintén előny. Repülőgép-hordozókon az atomhajtás előnye, hogy a hajó hajtásához szükséges üzemanyag (dúsított urán) kis helyen elfér, így nagyobb tér áll rendelkezésre a repü-

    lőgépek üzemanyaga számára. Az atomenergia polgári hajókon való alkalmazása azonban

    igen ritka (néhány jégtörő), hiszen a hagyományos hajtáshoz képest üzeme igen drága.

    Mindemellett azonban meg kell említeni, hogy a gőzturbinát lehet használni a gázturbinás

    körfolyamat hatásfokának javítására. A gázturbina – mint az a következő fejezetből majd

    kiderül – igen nagy füstgáz-kibocsátással dolgozik, amely magas hőmérsékletű lévén, igen

    komoly energiát tartalmaz. Ez az energia hasznosítható egy kazánban, amellyel gőzt állíthatnak elő, a gőz pedig egy turbinát hajtva mechanikai vagy villamos energiát termel.

    Természetesen a külön rendszer költséges, így csak megfelelő elemzések után érdemes

    alkalmazni.

    Úgy tűnik tehát, hogy a gőzturbinák hajóipari alkalmazásának napjai – legalább is a kereskedelmi hajózásban – meg vannak számlálva.

    /a fenti linkből./
     
  9. hiryu

    hiryu New Member

    Érdekes lett a formája, sorry.

     

    Ráadásul azt írja, gőzturbinarendszer,  igen csak nagy helyet foglal, el kezelése bonyolult, a Queen Mary-ról írja, hogy felújításakor kidobták a turbinákat, dízeleket tettek a helyükre.
     
  10. dudi

    dudi Well-Known Member

    Olyat nem lehet csinálni mint a turbo prop gépeknél:gázturbina-> áttét-> hajócsavar.
     
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

     Ezt a segédberendezésekkel, és a generátorral együtt beépítik egy családi ház méretű sárga kockába, és így rakják a helyére. Ennek ellenére azt hiszem, nem lehet komoly bontás nélkül kicsrélni.
     
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    @ igla

     Pedig igen. Két MiG21es motor elvinné az Enterpiset. 3 óráig. Aztán selejtezhetnék. Még vissza is vesznek a teljesítményéből, az élettartam javára.
     
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

     Beírjátok a guglikeresőbe:

    hms queen elisabeth populsion

    ,és megérthetitek az egészet.

    Valamiért nem tudok linket betenni.
     
  14. hiryu

    hiryu New Member

     

    na most látnék szívesen egy képet hogy pontosan hová kerülnek ezek  a turbinák. A nagy levegőigény miatt nem lehet eldugni őket ha jól tudom a hajófenékbe,  /hatalmas átmérőjű csövek kellenének- helyigény, ezért az ilyen meghajtású hajókon ha jól olvasom, fedélzethez közel kerülnek beépítésre.. ++ ha jól emléxem a hírhalomban volt egy cikk hogy a két turbina a hajó energiaigényének 2/3-t fedezik?
     
  15. hiryu

    hiryu New Member

  16. hiryu

    hiryu New Member

  17. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    @dudi

     Lehet, régen így is csinálták.
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

     A QEben ezek a kockák megtermelik az áramot. Az áramot egy bazi áramátalakító a megfelelő frekvenciájú váltóárammá alakítja, és az hajtja meg a 2-2 20 000 KWos villanymotort, ami a 2 tengelyt hajtja.
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    2x20MW nekem nagyon kicsi tengelyteljesítménynek tűnik. A hasonló súlycsoportban focizó csatahajóknál 120-150 MW beépített hajtásteljesímény volt.
     
  20. hiryu

    hiryu New Member

    The ship has an Integrated Full Electric Propulsion (IFEP) system and uses four 20MW (27,000 hp) electric motors of a similar type to that used in the UK’s Type 45 destroyers which use only two, one per shaft. 

     

    80 MW...

     

    hmm.... nem tudom ebből mennyi ér el a hajócsavarokig....
     

Ezen oldal megosztása