Queen Elizabeth-osztály

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

igla

Member
2010. június 20.
80
0
6
Na én itt most valamit nem értek...

"Az MT30 egyébként a Rolls-Royce Trent 800-as hajtóművön alapul, amely a Boeing 777-es utasszállító repülőgépet repteti.'

Egy 120 tonnás 55 000 lóerős hajófedélzeti egység úgy alapulhat egy repcsihajtóművön, mint a Ferrari a Babettán. Jó-jó, benzines, dugattyús, forgattyúsházas, de...

 
 

Unio

Member
2011. május 5.
663
1
18
megturbinálták Erzsébet királynőt

:D  És méghozzá 55000 lóerővel! :)

Nem semmi egy hajó lesz ez, elfogadnám ;).
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 656
6
38
 

Egy 120 tonnás 55 000 lóerős hajófedélzeti egység úgy alapulhat egy repcsihajtóművön, mint a Ferrari a Babettán. Jó-jó, benzines, dugattyús, forgattyúsházas, de…

http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/05/24/izraeli_gigamegrendelest_kapott_a_veresegyhazi_ceg/

ill:

http://rht.bme.hu/letoltesek/Hajos%20Jegyzetek/Hargitai_Simongati_Hajogepek.pdf

 

20. oldaltól

 
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
9 701
31 832
113
Namost, nekem ezt a cikket hivatalból utálnom kéne, mert ugye kenyéradó gazdáimnak is van erre az MT30-ra alternatívájuk. Minthogy én úgy tudtam, hogy a US Navy hajóiba amerikai turbina van. De eszerint rosszul tudtam.

Igen, léteznek földi, úgynevezett aeroderivative turbinák, zömük hajókra, vagy konténerekbe kerülnek, mobil energia rendszerekbe. Ezek gyakorlatilag a sugárhajtóművek impozáns kisnyomású fan fokozataitól megfosztott gázgenerátor szekciók, alkalmasint kiegészítve még egy két turbinafokozattal, mely szabadturbinaként pl. nem is hajt meg kompresszort előrefelé, hanem már csak a tengelyre dolgozik. De gyorsan hozzátenném, hogy ez igen ritka, ez a megoldás talán a helikopterekre inkább jellemző. Az energetikai repülős múlttal rendelkező hajtóművek, melyeket ismerek, direktben össze vannak kötve a generátorral, mely a rendszer felpörgetésekor mint indítómotor működik. Két ismertebb GE aero-eredetű földi turbina az LM2500 ami a C-5 Galaxy TF-39-esén alapszik, illetve az LM6000,  amelyik a Ge CF-6-osán. A CF-6 amúgy a TF-39-es leszármazottja, a C-5M-ekbe se véletlenül van TF-39-esek helyett CF-6-os.

De pl, az NPO Szaturn is csinál földi turbinát az Al-31F-ből, úgy hívják, hogy AL-31SzT. Zömmel szibériai olajtelepeken fordulnak elő.

Végezetül jelezném, hogy  a"kalsszik" földi, erőművi gázturbinák, az igazán nagy gépek jókora masinák, nincs repülő, melyre ráférnének. Egy közepes ilyen egység rotortömege (tengely és a rászerelt kompresszor és turbina lapátok szerelt tömege) az 50 tonnát is eléri.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
36 499
48 636
113
Egy 120 tonnás 55 000 lóerős hajófedélzeti egység úgy alapulhat egy repcsihajtóművön, mint a Ferrari a Babettán. Jó-jó, benzines, dugattyús, forgattyúsházas, de…

Szövegértelmezés rulez...

A teljes gépegység tömegéről van szó. Ebben benne van a generátor és az összes segédberendezés is, ahogy a hűtés meg minden "vacak", hogy a rendszer működjön. Talán még az alapkeret és az "alapozás" is. Mert ugye a repcsin könnyű hűteni, mert igen nagy sebességű levegő áramlik ottan. Itt meg egy hajó gyomrában van a cucc...

Másfelől a GT-nék a "core" (mag) rész a közös, lásd F-15 cikk hajtóműháborús részét.  Az F-14 GE hajtóművének core része a B-1 hajóművéből származott. Akarsz még példát? A Viggen hajtóműve asszem a DC hajtóművének a core részén alapult.

Szóval mindenféle "majd én jól megmondom" beszólások helyett talán figyelni kellene arra, amit már nem egyszer leírtak itten. Vagy pl. merész kijelentések helyett kérdezz...

Pl. lenne nekem is kérdésem. Régen a nagy találmány ugye az volt, hogy a gőzturbinával áramot termeltek és azzal hajtották a hajócsavarokat, ez volt a turbo-elektromos hajtás. (Esszem így hívta Olli a saját írásaiban.) Namármost is sa gázturbinával ugyenezt csinálják? A kilépő forró füstgázzal csinálnak még gőzt? Még azzal is lehetne áramot termelni vagy adott esetben fűteni. Vagy ilyen komplikált rendszer kerülik a hajókon?
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 656
6
38
Az egyetlen terület, ahol a gőzturbinának, mint főüzemi hajtógépnek még meg vannak az

előnyei, az atomenergiával ellátott hajók területe. Az atomerőművel rendelkező hajókon az

erőmű gőzt állít elő, amit a legkönnyebben gőzturbinával lehet mechanikai energiává alakí-

tani. A rendszer teljesen zárt, így jól alkalmazható tengeralattjárókon, ahol a hajónak nagy

a teljesítményigénye (a nagy sebesség miatt), ráadásul a gőzturbina kevés rezgést kelt, ami

szintén előny. Repülőgép-hordozókon az atomhajtás előnye, hogy a hajó hajtásához szükséges üzemanyag (dúsított urán) kis helyen elfér, így nagyobb tér áll rendelkezésre a repü-

lőgépek üzemanyaga számára. Az atomenergia polgári hajókon való alkalmazása azonban

igen ritka (néhány jégtörő), hiszen a hagyományos hajtáshoz képest üzeme igen drága.

Mindemellett azonban meg kell említeni, hogy a gőzturbinát lehet használni a gázturbinás

körfolyamat hatásfokának javítására. A gázturbina – mint az a következő fejezetből majd

kiderül – igen nagy füstgáz-kibocsátással dolgozik, amely magas hőmérsékletű lévén, igen

komoly energiát tartalmaz. Ez az energia hasznosítható egy kazánban, amellyel gőzt állíthatnak elő, a gőz pedig egy turbinát hajtva mechanikai vagy villamos energiát termel.

Természetesen a külön rendszer költséges, így csak megfelelő elemzések után érdemes

alkalmazni.

Úgy tűnik tehát, hogy a gőzturbinák hajóipari alkalmazásának napjai – legalább is a kereskedelmi hajózásban – meg vannak számlálva.

/a fenti linkből./
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 656
6
38
Érdekes lett a formája, sorry.

 

Ráadásul azt írja, gőzturbinarendszer,  igen csak nagy helyet foglal, el kezelése bonyolult, a Queen Mary-ról írja, hogy felújításakor kidobták a turbinákat, dízeleket tettek a helyükre.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
33 140
31 496
113
Olyat nem lehet csinálni mint a turbo prop gépeknél:gázturbina-> áttét-> hajócsavar.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
11 414
4 757
113
 Ezt a segédberendezésekkel, és a generátorral együtt beépítik egy családi ház méretű sárga kockába, és így rakják a helyére. Ennek ellenére azt hiszem, nem lehet komoly bontás nélkül kicsrélni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
11 414
4 757
113
@ igla

 Pedig igen. Két MiG21es motor elvinné az Enterpiset. 3 óráig. Aztán selejtezhetnék. Még vissza is vesznek a teljesítményéből, az élettartam javára.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
11 414
4 757
113
 Beírjátok a guglikeresőbe:

hms queen elisabeth populsion

,és megérthetitek az egészet.

Valamiért nem tudok linket betenni.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 656
6
38
46675 said:
Ennek ellenére azt hiszem, nem lehet komoly bontás nélkül kicsrélni.

 

na most látnék szívesen egy képet hogy pontosan hová kerülnek ezek  a turbinák. A nagy levegőigény miatt nem lehet eldugni őket ha jól tudom a hajófenékbe,  /hatalmas átmérőjű csövek kellenének- helyigény, ezért az ilyen meghajtású hajókon ha jól olvasom, fedélzethez közel kerülnek beépítésre.. ++ ha jól emléxem a hírhalomban volt egy cikk hogy a két turbina a hajó energiaigényének 2/3-t fedezik?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
11 414
4 757
113
 A QEben ezek a kockák megtermelik az áramot. Az áramot egy bazi áramátalakító a megfelelő frekvenciájú váltóárammá alakítja, és az hajtja meg a 2-2 20 000 KWos villanymotort, ami a 2 tengelyt hajtja.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
36 499
48 636
113
46683 said:
A QEben ezek a kockák megtermelik az áramot. Az áramot egy bazi áramátalakító a megfelelő frekvenciájú váltóárammá alakítja, és az hajtja meg a 2-2 20 000 KWos villanymotort, ami a 2 tengelyt hajtja.

2x20MW nekem nagyon kicsi tengelyteljesítménynek tűnik. A hasonló súlycsoportban focizó csatahajóknál 120-150 MW beépített hajtásteljesímény volt.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 656
6
38
The ship has an Integrated Full Electric Propulsion (IFEP) system and uses four 20MW (27,000 hp) electric motors of a similar type to that used in the UK’s Type 45 destroyers which use only two, one per shaft. 

 

80 MW...

 

hmm.... nem tudom ebből mennyi ér el a hajócsavarokig....