1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek)

Diskurzus a(z) 'Egyéb katonai repüléssel, légi harcászattal kapcso' témában - Phoenix által indítva @ 2013. március 12..

  1. sequadon

    sequadon Active Member

    Ilyen szinten nem értek hozzá, elfogadom amit mondasz. De ezelőtt is volt és ezután is lesz kontrollált földnek vezetés ami mögött mindig hibák sorozata áll. Meghibásodott egy műszer, ezért hibás adatokból dolgozik a robot és a pilóta is hibázik mikor nem ismeri fel a helyzetet. Ebben az esetben is biztos, hogy több dolog nem stimmelt és sajnos egy időben.
     
    hurci10 likes this.
  2. Phoenix

    Phoenix Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Igen, az egész ott hibádzik, hogy HA minden jól működött... (Repülésben dolgozom repülőmérnökként, egy pár baleseti anyaggal találkoztam már, ilyenre nem lehet alapozni, de majd meglátjuk mit hoz ki a vizsgálat, már ha a valódi okokat nyilvánosságra hozzák...) Ha a pilóták a műszerekből már részlegesen is rossz/ellentmondásos adatokat kaptak, akkor már megvan a zűrzavar és ha nincs viszonyítási pont, akkor jön az ilyen kilebegtetés nélküli becsapódás.

    Ha pedig tényleg minden jól működött, akkor meg ott a humánfaktor.
    Ajánlom elolvasásra a HA-LAR lajstromú L-410-es romániai katasztrófáját, aminek pont a hétvégén volt az évfordulója.
    http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/04-26 ZJT HA-LAR forditas HU.pdf
    Hiába a 14.000 órás kapitány, az egész megközelítés és átstart tele volt hibákkal, aztán a kivizsgálás során derült ki, hogy mi minden nem működött a gépen (adatrögzítő, részben a hangrögzítő, oxigén, stb.)

    De példaként hozhatnám még az ASL 2016. 08. 05-én Bergamo-ban történt túlfutásos balesetét, ahol fáradtság + szar idő összehozta a balesetet és ott is a tapasztalt kapitány repült, nem a fiatal első tiszt (aki nem mert szólni, hogy ez így nem adja ki).

    Meg ott van az öreg/tapasztalt kapitányok arcvesztéstől való félelme, ami miatt sokszor mennek bele olyanba, hogy csakazértis leszállunk, nem megyünk kitérőre / nem hagyjuk veszni az ép gépet (értsd nem lángoló/zuhanó/leszállásra alkalmatlan gépből kattintani bizonyos egó felett cinkes) hozzáállása.

    Végtére is, a videóból is csak találgatni lehet, kíváncsian várom, hogy mit hoz ki a vizsgálat, már ha a valódi okokat nyilvánosságra hozzák...
     
    Last edited: 2019. január 29.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A sokszor emlegetett Stephen Barlay könyven két ilyen eset is volt.

    • Fiatal első tiszt, a légitársaság egyik ikon veteránja. A checklistnél is csak morgott minden sorra a foga alatt, a fiatal tiszt nem merte szóvá tenni ezt a lazaságot. Leszállásnál érezte, hogy valami gáz van, de nem szólt. Palacsinta. A katasztrófában az volt a mázli, hogy asszem túlélte az első tiszt és utólag közölték vele, hogy a pilóta infarktust kapott és a lezuhanáskor már halott volt. Talán kicsit erélyesebb fellépés esetén kiderült volna...

    • Másik példa, szintén öreg szekálja az első tisztet, hogy így szar, úgy szar, átveszi és a VCR utolsó rögzített felvétele a pilótától emlékeim szerint az volt, hogy "miért pont ez történik velünk".

    • Vagy az sokszor felhozott B-52-es palacsinta, ahol a biztonságért felelős tiszt sorozatos szabályszegései miatt fellazult a fegyelem, de senki nem mert szólni.
    Szóval itt is benne lehetett az, hogy az egyik lehet, hogy jobban tudta, hogy mit és hogyan köll aztán reccs.

    Basszus én idézek fejből három esetet, ahol a "rangkórság" és kordifi és tapasztalat difi miatt lett palacsinta. Mennyi ilyen lehet még, amit nem is ismerek...
     
    Nagy Csaba, misinator and hurci10 like this.
  4. Phoenix

    Phoenix Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor


    Hozhatnánk az ukrán Szu-27-es radomi balesetét is, amikor az öregek mondták, hogy majd mi megmutatjuk, mi repüljük a bemutatót...

    Számos ilyen van/volt és sajnos lesz is a világtörténelemben. Polgári repülésben nem véletlenül vezették be az MCC képzést, de az sem véd meg mindentől.
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Belorusz volt, nem ukrán.

    De van itt mégvalami.
    Három faktor játszhatott igazán közre.
    • Hirtelen(?) repülésre alkalmatlan szint alá zuhan az időjárás a fogadó reptéren
    • A gépben kitérérésre már nincs(?) elegendő tüzelőanyag
    • Jól láthatóan szabályos lenne a süllyedés, csak nem ezen a magasságon - valószínűsíthető műszerhiba. Vagy pánik a stresszháttér miatt.
    A kérdőjelek tőlem. A gépparancsnok őrnagy volt a gépen a legfiatalabb, rajta kívül a fedélzeten volt még az ezred egyik ellenőrzői jogkörökkel is rendelkező előljárója, az eseményt egyelőre, (reméljük, így is marad) egyedül túlélő ezred légilövész (illetve ennek megfelelő státuszú) személy.
    Beavatkozásra érdemben nem alkalmas üléspozícióban. Ezért én most kételkednék a klasszikus hierarchikus hibafaktor felbukkanásában.

    Namost. A gép a becsapódást követően kigyullad, de elég hamar el is alszik a tűz. Kétlem, hogy a havazástól. Úgy fest, hogy közel vészmaradékkal szálltak le, ami felveti a feladattervezéssel kapcsolatos kérdéseket.
    Nem tudom, hogy mennyi időt töltöttek a levegőben és ott mit csináltak. Nem tudom, hogy a Kola-félszigeten hány kitérő repülőtér jöhet szóba a Tu-22M3-as számára, azok mennyire voltak elérhető távolságban és milyen volt azokon az időjárási helyzet.

    Lehet, hogy a levegőben megkapták, hogy a hazai bázison reptérzár van, de közben másutt, mégmesszebb szintén, a keró meg fogyóban, az időjárás meg csak romlik jóval a minimum alá.
    Kialakul a stresszháttér, közben meg a jóég tudja, hogy a gépen az ILS megfelelően volt-e felszállás előtt kalibrálva. Egyátalán korrektül működött-e? A reptéren jó volt-e az ILS adója? HUD nincs, totál műszerrepülés, kabinba meredés, vagy a magassági adat folyamatos diktálása.
    Mi alapján? A másodpilóta diktálja a magasságot, míg a fiatal gépparancsnok mereszti kifelé a szemét a nulla látástávolságot adó hóviharban? Közben meg folyamatosan szajkózza a rendszer a vészmaradékot? Kellemes.
    És mi van, ha az az egyikőjük a barometrikus magasságmérőt kezdi diktálni, de az nem volt felszállás előtt nullázva?
    Lehet, hogy meghibásodott a rádiómagasságmérő, melyik műszer mutatja a korrekt értéket?
    Könnyen összejön a totális zavar.

    Kérdezem: senki se látta időben előre a hóvihart?
     
    Nagy Csaba, nyugger, Phoenix and 4 others like this.
  6. misinator

    misinator Well-Known Member

    A Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) topikból:

    Olyan ismerősnek tűnt a törés jellege, aztán beugrott honnan:
    A Tu-128 topikból.
    https://forum.htka.hu/threads/tu-128-fiddler.1379/
    Ahogy megkerestem azokat a képeket, amiket tavaly illesztettem be egy orosz oldalról -
    https://aviaforum.ru/threads/tu-128-fotoalbom.23025/
    - rögtön rájöttem, hogy csak annyi a hasonlóság, hogy - úgy tűnik - a főfutóművek itt is kibírták a tortúrát.
    Viszont a törzs - a Tu-22M3-al ellentétben - a szárny mögött tört meg.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  8. FilcTroll

    FilcTroll Well-Known Member

    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
     
  9. rudi

    rudi Well-Known Member

    Úgy hogy a törzs végén meg ott van két k.nehéz és massziv hajtómű amik egy ilyen sok G-s becsapódásnál lefele nyomják a gép farát.
    Variaszárnyas gépeknél középen ott van egy masszív kovácsolt titán főborda ahová a szárnyak forgáspontjai és a futók is be vannak kötve,. Az nem fog elrörni, de az előtt a törzs csak egy cső ahol az üza tartályok vannak meg a fegyvertér. Na az törik..
    Az ilyen méretű gépek megengedett túlterhelése 2-3 G ami azt jelenti hogy 5-6 G-nél ténylegesen eltörnek.
    Ez a gép 5-6 G- nél többet kapott...
     
    zeal, Nagy Csaba, misinator and 5 others like this.
  10. sequadon

    sequadon Active Member

    Mikor a főfutók földet érnek és megroppan a törzs az orrfutók még a levegőben vannak. Ezért is tud az orr letörni szó szerint, nincs alátámasztása. A törés után is az orrkúp ami először földet ér.
     
    misinator, zolkas and FilcTroll like this.
  11. emel

    emel Well-Known Member

    Az orrfutó az első leérkezésnél nem is érintette a földet, a főfutók viszont ilyen süllyedési sebességnél ütközésig, koppanásig berugóztak, ez így már nem csillapított berugózás volt, és az egész sárkány azzal kapott egy hatalmas ütést. Mivel a főfutóművek (mint megtámasztási pont) mögött van beépítve a két nehéz hajtómű, ezek nem engedték lebólintani az egész gépet, így a hatalmas ütésszerű terhelés hatására tört le az egész orr-rész, az orrfutó már csak ezután, a leszakadt orr-rész bukfencezése közben találkozhatott valahogy a földdel.
     
    misinator, fishbed, zolkas and 2 others like this.
  12. FilcTroll

    FilcTroll Well-Known Member

    Így már érthető, köszi mindkettőtöknek.
     
  13. Phoenix

    Phoenix Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Nézd meg jobban (nagyobb felbontásban, nagyobb képernyőről), az orrfutó nem ér le, csak a főfutók.
    Korábban már volt róla szó, hogy a szárny-törzs bekötés (centroplán) és a bombakamra egy megerősített egységet alkot, előtte gyengébb a törzs szerkezete, nem kell olyan légerőket kibírnia, így logikus, hogy ott roppan el. Repülésben a biztonsági tényező 1,5-1,8. Ha mindent ilyen brutális becsapódásra méreteznének, sokkal nagyobb lenne a gépek üres tömege.
     
  14. FilcTroll

    FilcTroll Well-Known Member

    Igen, ez így már teljesen világos, közben néztem pár szerkezeti rajzot is. :)
     
  15. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  16. hurci10

    hurci10 Well-Known Member

    Khurbai (Komszomolszk na Amure) szpotterek információi szerint a 2019. 1. 18.-ai katasztrófában megsemmisült egyik gép a piros 33-as oldalszámú, RF-81253 lajstromú Szu-34-es volt.
    [​IMG]
     
  17. boki

    boki Well-Known Member

    Isztambul külvárosában lezuhant ma a török hadsereg egyik helikoptere. A gépen tartózkodó 4 katona életét vesztette.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. boki

    boki Well-Known Member

    Tegnap lezuhant az indiai légierő egyik MiG-27 gépe Rádzsasztán államban. A pilóta katapultált.A katasztrófa okait vizsgálják. Ez volt a 3. légi katasztrófa Indiában az elmúlt 15 nap alatt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
  19. emel

    emel Well-Known Member

    Ez jól szétszakadt szegény, külön az orrész, külön a közép/hátsórész a szárnyakkal és külön a kiszakadt hajtómű is. Még az a szerencse hogy a pilóta is külön, de remélhetőleg egy darabban jött le.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    És megint repülőszerencsétlenség Indiában.

    A crash occured at 11:46 hrs local time today (19 February 2019) at Yelahanka Air Force Station (India) during the practice of Team Surya Kiran for Aero India 2019.

    It is reported that two Hawk Mk127s (serial A3671 and A3679) crashed. Two pilots managed to eject, the fate of one other pilot is unknown. The crash happened just after the two Hawks passed parallel to the crowd line in the mirror position, which is the final maneuver before ending the display.


    [​IMG]

    [​IMG]
     

Ezen oldal megosztása