Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 913
36 666
113
Ez a Rafale dolog egy igazi siker- story. Ennyi balfékség hogy jöhet össze?
Nem értem, hogy egy vélhetőleg egyedi műszaki hibából 0 infóval hogyan extrapolálsz a végtelenbe. A Szu-35 egyik példánya gurulópróba alatt semmisült meg 2010-ben. A fenti eset kb. olyan, mintha ez alapján leszaroznád a gépet.

Az YF-16 meg véletlenül felszállt, amikor nem kellett volna...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Veér István

Well-Known Member
2011. február 14.
2 380
4 047
113
Szerintem félreértetted. A Rafale-sztori itt nem a gépre, hanem az esetre vonatkozott.
Szerintem is. Az, hogy egy piropatron hibás volt, az már csak a hab volt a tortán, ami miatt a gép megmaradt. Az egész történet szociális vonala olyan bakiparádé, hogy csoda, hogy nem lett nagyobb tragédia.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
37 647
31 260
113
Rafale baleset, szerencsére gépvesztés és komolyabb emberi sérülés nélkül. March 20, 2019. Lehet, hogy volt már.

Informális úton repülni vitt, és nem megfelelően felkészített civil véletlen katapultált, a sorozatos szabályszegések miatt gyakorlatilag önhibáján kívül: amikor a pilóta, akit nem tájékoztattak arról, hogy az utas egészsége miatt a negatív gyorsulást kerülni kéne, egy negatív gyorsulású manővert végzett, az ijedt és nem felkészített utas, akin a g-ruha sem jól volt, és az övei sem voltak elég szorosak, meghúzta a katapult kapcsolóját. A mentőtutaj technikai hiba miatt fel se fújódott, de szerencsére szárazföld felett történt az eset. Az utas ráadásul nem is igazán akart repülni, főleg nem egy sugárhajtású vadászban, végig félt, szociális nyomás hatására fogadta el a neki szánt meglepetés-ajándékot. Egy további technikai hiba miatt a pilóta nem került katapultálásra, pedig a Rafale gépben dupla katapult rendszer van: a személyzet bármely tagja kezdeményezi a katapultálást, mindketten kimentésre kéne kerüljenek. Ennek a hibának köszönhetően tudta a pilóta a gépet épségben letenni.

https://www.aerotime.aero/clement.c...-averted-by-defect-in-civil-ejection-incident

Volt róla szó még 2019-ben.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 913
36 666
113
Elsősorban a francia légierőnek fájt elég sokba, mert -1 kabintető, -1 katapultülés, és soron kívül +1 hátsó-kabin felújítás, ez a legkevesebb amivel megúszhatták. Szerintem ez közel milliós tétel, euróban persze ... és még így is olcsón megúszták, hála egy műszaki/szerelési hibának! A kétüléses Rafale katapult-redszere ugyanis úgy működik, hogy bármelyik kabinból indítják a katapultálást, az előírt sorrendben kimegy mindkét ülés. Most csak a műszaki hiba miatt úszták meg hogy kilője a rendszer a pilótát is és lezuhanjon a gép is!
Az hagyján, de milyen érzés lehet úgy repülni, hogy aztán ki tudja, hogy a folyamat esetleg mégis beindul és felkészülni rá esély semmi....
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 994
113
Az hagyján, de milyen érzés lehet úgy repülni, hogy aztán ki tudja, hogy a folyamat esetleg mégis beindul és felkészülni rá esély semmi....
Hát max annyit lehet felkészülni hogy bekötő hevedereket jó szorosra meghúzni, fej erősen hátrafeszít a fejtámlára (ha mégis berobbanna a piró), aztán irány minél előbb leszállni és közben imádkozni, nehogy esetleg egy teljesen jó gépből mégis kilője az ülés a pilótát ...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Ez addig még igaz is, ameddig a gép le nem szállt. De onnantól, hogy a pilóta kikötötte magát, addig, amíg jó messzire, biztos távolba el nem szaladt, addig közvetlen életveszélyben volt a beélesített ülés miatt. Utána meg a műszaki, akinek oda kellett menni és vissza kellett rakni az összes földi biztosítékot.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 994
113
Ez addig még igaz is, ameddig a gép le nem szállt. De onnantól, hogy a pilóta kikötötte magát, addig, amíg jó messzire, biztos távolba el nem szaladt, addig közvetlen életveszélyben volt a beélesített ülés miatt. Utána meg a műszaki, akinek oda kellett menni és vissza kellett rakni az összes földi biztosítékot.
Majdnem ez történt Pápán a 80-as években, mikor hajtóműhiba miatt egy 21bisz-el megszakította a startot egy pilóta, de a betonon már nem tudott megállni, kirohant az erdőbe és egy töltésnek ütközve állt meg. Annyira deformálódott a törzs, hogy nem tudta kinyitni a kabintetőt, a gép meg már égett mögötte. Óvatosan addig húzta csak meg a katapult-fogantyút, hogy működjön a dekk vészeldobó-rendszere, de a katapult ne induljon be (kellett hozzá érzék és kötél-idegek, mert csak néhány mm a különbség!), így ki tudott ugrani a roncsból. Viszont a tűz eloltása után a katapultosok úgy értékeltek hogy itt biza a katapultálás el lett indítva, és álljon oda ezt megakadályozni az akinek 6 anyja van!! Rákötöttek egy hosszú zsinórt a katapult-fogantyúra, és tisztes távolból, fedezékből a legbátrabb megrántotta a zsinór végére kötött hurkot. Hallottam a sztoriját a srácnak, mondta hogy az volt a szerencséje hogy előtte felvett egy jó vastag kesztyűt, mert elengedni se volt ideje a zsinórt úgy elment a katapult és vitte a kezéről a kesztyűt is!! Ha nincs a kesztyű akkor a kezét viszi - vagy őt magát is! Szóval tényleg veszélyes "játék" a katapult, ha nem rendeltetésszerű a használata ...
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 913
36 666
113
Majdnem ez történt Pápán a 80-as években, mikor hajtóműhiba miatt egy 21bisz-el megszakította a startot egy pilóta, de a betonon már nem tudott megállni, kirohant az erdőbe és egy töltésnek ütközve állt meg. Annyira deformálódott a törzs, hogy nem tudta kinyitni a kabintetőt, a gép meg már égett mögötte. Óvatosan addig húzta csak meg a katapult-fogantyút, hogy működjön a dekk vészeldobó-rendszere, de a katapult ne induljon be (kellett hozzá érzék és kötél-idegek, mert csak néhány mm a különbség!), így ki tudott ugrani a roncsból. Viszont a tűz eloltása után a katapultosok úgy értékeltek hogy itt biza a katapultálás el lett indítva, és álljon oda ezt megakadályozni az akinek 6 anyja van!! Rákötöttek egy hosszú zsinórt a katapult-fogantyúra, és tisztes távolból, fedezékből a legbátrabb megrántotta a zsinór végére kötött hurkot. Hallottam a sztoriját a srácnak, mondta hogy az volt a szerencséje hogy előtte felvett egy jó vastag kesztyűt, mert elengedni se volt ideje a zsinórt úgy elment a katapult és vitte a kezéről a kesztyűt is!! Ha nincs a kesztyű akkor a kezét viszi - vagy őt magát is! Szóval tényleg veszélyes "játék" a katapult, ha nem rendeltetésszerű a használata ...
A-Z-T-A-K-U-R-V-A.
Azt sem tudtam, hogy ilyet lehet...
Gyakorlatilag egy befulladt bombával azonos egy meghibásodott katapult ülés.
A-6-tal is volt ilyen eset. A TG is írt róla anno.

https://www.military.com/video/airc...tial-ejection-from-a-6-aircraft/3002376928001
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 994
113
A-Z-T-A-K-U-R-V-A.
Azt sem tudtam, hogy ilyet lehet...
Gyakorlatilag egy befulladt bombával azonos egy meghibásodott katapult ülés.
A-6-tal is volt ilyen eset. A TG is írt róla anno.

https://www.military.com/video/airc...tial-ejection-from-a-6-aircraft/3002376928001
Lett volna esetleg más megoldás is, hiszen van egy külön fogantyú, ami csak a kabintető lerobbantására van. Vagy az adrenalin miatt ez nem jutott eszébe a pilótának, vagy próbálta először azzal csak a beszorulás miatt nem mozgott a kar, és ezért nyúlt a katapulthoz ... lényeg hogy az égő gépben eszébe jutott az egyetlen hatásos megoldás, és nem reszketett a keze se!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 892
23 753
113
Ez a sztori amúgy az egyik legnagyobb legenda, mert annyiféle verzióját hallottam, hogy már bármit elhiszek. A pilóta még és alapvetően az a hivatalos sztori, hogy ezt hihetetlen önuralommal ő intézte el, míg a kétkedők szerint a ki-be kapcsoló forszázs nem kellően profi lekezelése miatt jutott oda a gép, ahová, így abban a helyzetben ő minden volt, csak nem hidegvérrel józanul gondolkodó. Magyarán a vakszerencséje az volt, hogy a kettészakadt gépből a hatalmas ütés hatására meghibásodó ülés nem lőtte ki, csak a dekket dobta el a rendszer, neki meg még volt annyi felocsúdása, hogy akkor élve a lehetőséggel, maga ugrott ki a földre.
Nem voltam ott, nem ítélkezhetem, de álljon itt a sztori a fotókkal:

[URL]http://www.repulomuzeum.hu/Tikuldtetek/BartaEndre/BE_katasztr/BE_katasztr.htm[/URL]

A 6224-es, Gál Péter őrnagy esete.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
37 647
31 260
113
Tegnap lezuhant egy francia Eurocopter AS532 Cougar. Két katona meghalt, 5 megsebesült.


 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
37 647
31 260
113
Lezuhant ma a kazah légierő egyik MiG-31 vadászgépe. A pilóták katapultáltak és jól vannak. Felszállás után kigyulladt az egyik hajtómü, majad a pilóták egy mező fölé vitték a gépet és megkapták a parancsot a katapultálásra.

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 645
7 130
113
Nem értem, hogy egy vélhetőleg egyedi műszaki hibából 0 infóval hogyan extrapolálsz a végtelenbe. A Szu-35 egyik példánya gurulópróba alatt semmisült meg 2010-ben. A fenti eset kb. olyan, mintha ez alapján leszaroznád a gépet.

Az YF-16 meg véletlenül felszállt, amikor nem kellett volna...

Erre a konkrét egyedi esetre gondoltam. Ebben azt hiszem itt mindenki egyetert. Ha félreérthetően fogalmaztam, bocs.