Repülőnapok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 678
23 004
113
Most jött ki ez a videó, én is néztem, de sajna a vegyes kötelék még mindig várat magára. Biztos a különböző fegyvernemek bürokratáin akadt el a dolog :(
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 992
113
Ha jól látom, egy vegyes köteléket most sem sikerült összehozni...
Ahhoz szerintem előzetesen több hónapos, esetleg féléves közös gyakorlás kellett volna. Részben a két géptipus eltérő aerodinamikai és teljesítmény-tulajdonságai miatt, részben meg azért mert berepültek lakott terület fölé is. De lehet hogy ez ellen dolgozott a NAVY és az Air FORCE főnöksége is, "Mi az hogy mi önállóan, saját kötelékkel ne mutassuk meg a tudásunkat??!!". A gyönyörű látvány-repülés mellett azért folyik ott a harc a pénzért is ...
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 992
113
Egyébként nem tudom észrevettétek-e: a Blue Angels cockpit-videóban 2,05-től a jobb külső kísérő kishíján összecsúszott, majdnem belement a "7"-es, a bal belső kísérő szárnyába!! Utána jócskán el is távolodott, lazított az oldaltávon.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 371
18 002
113
Ahhoz szerintem előzetesen több hónapos, esetleg féléves közös gyakorlás kellett volna. Részben a két géptipus eltérő aerodinamikai és teljesítmény-tulajdonságai miatt, részben meg azért mert berepültek lakott terület fölé is. De lehet hogy ez ellen dolgozott a NAVY és az Air FORCE főnöksége is, "Mi az hogy mi önállóan, saját kötelékkel ne mutassuk meg a tudásunkat??!!". A gyönyörű látvány-repülés mellett azért folyik ott a harc a pénzért is ...

Számtalan alkalmi vegyes kötelék van a repülőnapokon, akár légcsavaros-sugárhajtású is. A bemutató előtti 1 hétben néhányszor együtt repülnek és megy a mutatvány. Európában. De lehet hogy az USA bürokratikusabb... Fairfordban a TB a Red Arrowssal csinált egy közös áthúzást (persze nem úgy mint a Sztrizsi-Vityazi), de volt olyan is hogy az európai bemutató kötelékek egy-egy gépe állt össze egy vegyes kötelékbe két áthúzás erejéig.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 992
113
Számtalan alkalmi vegyes kötelék van a repülőnapokon, akár légcsavaros-sugárhajtású is. A bemutató előtti 1 hétben néhányszor együtt repülnek és megy a mutatvány. Európában. De lehet hogy az USA bürokratikusabb... Fairfordban a TB a Red Arrowssal csinált egy közös áthúzást (persze nem úgy mint a Sztrizsi-Vityazi), de volt olyan is hogy az európai bemutató kötelékek egy-egy gépe állt össze egy vegyes kötelékbe két áthúzás erejéig.
Igen, az utóbbit én is láttam, de az se az USA-ban volt hanem Pozsonyban. És a fentiek közül egyik se olyan volt, hogy egy országon belül két (pénzügyileg is) egymással is rivalizáló szervezet gépei álltak össze kötelékbe.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 371
18 002
113
Arizona-Based Air Force Jets Filled The Sky Over Phoenix For Jaw-Droppingly Huge Flying Salute



 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 678
23 004
113
Watch the 360° video from the lead F-35A during #UtahStrong flyover





Pár gondolat.
  • Már 2008 óta, Paul "Max" Moga őrnagy, a legelső F-22-es demópilóta óta az amerikai pilóták érdekes módon, egytől egyig, szezontól szezonig mind ugyanazt az egy manővert jelölik meg kedvencüknek, Power Loop? J-Turn? Pedal Turn? Hoover Pitch? Nem. Semmi extra TVC-s vagy átesésen túli mutatvány. Az összes pilótának a kedvence a Dedication Pass, amit itt nálunk úgy hívnak, hogy a jó öreg Kés repülés. Vajon miért? Mivel egytől egyig mind hozzáteszi azt is, hogy ezzel köszönik meg a sok háttérembernek, műszakinak és kiszolgáló személyzetnek az áldozatos munkát, így nyílván az összesnek ez a kedvenc manővere. Ezeket a kommunikációkat, interjúk során adható válaszokat ugyanis az USAF sajtóosztálya dolgozza ki, adja a szájukba, így nem csak a manőveres sorrendje, a koreográfia öröklődik szezonról szezonra, de a nyilatkozatok is. Akinek ez nem tűnik fel, az esetleg meghökken, azt hiszi, fantáziátlan a pilóta, De jobban belegondolva, ez az ártatlan kés repülés a leginkább alkalmas arra, hogy ne legyen belőe vita, hiszen az összes többi manőver valamiféle "kunszt", lehetne rajtuk csámcsogni. Ezt meg elnevezték Dedication Pass-nak és azóta ez az összes pilóta kedvence. Nyugodtan csekkoljátok az összes pilóta, a leglazább, leg őszintébbnek tűnő nyilatkozatát, youtube kommentvideóját, ott lesz benne az előre élére vasalt szöveg. Hiába no, nem csak a manőverek végrehajtásában, de a kommunikációban sincs helye se improvizációnak, se egyénieskedésnek
  • Az F-35A az USAF első olyan repülőgépe, amelyik a koreográfiájában a szögletes bukfencet bevette e repertoárjába. Ez amerikában idáig ugyanis csak az F/A-18-asok különféle verzióit repülő US Navy és USMC pilótáitól volt szokás. Erre modnhatnák, hogy nyílán, mert a különféle F-15-ösök és F-16-osok erre nem képesek. Képesek, mégpedig minden további nélkül. Csak az USAF-nak idáig (leginkább a 2008-ban debütál Raptor Demo Team-ig) a komplex manőverezés nem volt a szokása. Azoban például Joe Felock a 2001-es szöuli repülőnapon egy mezei F-15E-vel előadta. Csakhogy Joe Felock nem ember, hanem a Boeing egykori legendás berepülőpilótája. Ő az Eagle-t úgy is repülte és repülhette, ahogy más senki. Aki látott gyári, GD vagy Lockheed pilótákat repülni F-16-ossal, az most azt mondaná, hogy igen, ég és föld a konzervatív USAF-hoz képest. Nem teljesen, sőt különösen, mióta van F-35A demo team, az F-16C Viper Demo Team koreográfiája is nagyon impozáns lett, kifejezetten szakmaivá, sűrűvé vált. Már nem csak a "sound of freedom" üvöltözésekkel adják el a speaker-ek az unalmas áthúzásokat. Azonban az is tény, hogy utoljára nagyot talán Neil Anderson, a General Dynamics néhai F-16 fő pilótája repült a típusssal. Az ő idejében volt igazán ég és föld a gyáriak és a légierő repülései közt a különbségek.
  • Az USAF egyetlen típusa, amit gyári pilóta soha nem demózott, az a Raptor. Az F-22-es legelső bemutatóit is már az USAF egyszerű katonái repülték, akik maguk találták ki a koreográfiát, maguk ötletelték ki, hogy mi az ami látványos (és érdemben konkurál az orosz tesztpilóták bravúrjaival) és mi az ami biztonásgos és könnyen reprodukálható. Ez 2007-2008 fordulóján történt és azóta kinevelődött egy sokkal jobb szemlélet, amely révén most már az F-35A-val is úgy repülnek a katonák, hogy külön gyári demóprogramra már nincs szükség. Az F-35A legelső bemutatóját még a Lockheed Martin repülte Le Bourget-ban, saját pilótával, 2017-ben. Ez volt az első és idáig az utolsó alkalom, hogy az F-35-öst a gyár saját pilótái propagálták, holott korábban ez volt a bevett szokás. Mivel az USA-ban sosem voltak nagy nemzetközi légiszalonok, így odahaza nem volt szokás a gyári pilótáknak bemutatókat repülni. Ha mégis volt ilyen, az rendszerint a különféle gyárak nyílt napjain (Saint Louis, Forth Worth...stb) esett meg. Az F-22-est vizsont soha nem adták el sehova, nem is akarták, így ott gyári promóciós demórepülés sosem volt. Ezért esett meg, hogy már a legelső bemutatórepülést is a légierő szervezte, mégpedig saját magát és emberei felkészülését demonstrálva. Így ugye lehetett volna csak egy N+1-ik "taktikai bemutató", mint amilyen az F-15C vagy az F-15E repülései is voltak, sok áthúzás, meg ugrás, meg gyorsítás, meg zajongás, de ahogy fentebb írtam, erre már nem lett volna vevő a nép se. A Raptor-hoz ez már kevés lett volna. És láss csodát, ez a szemlélet átöröklődött az F-35A-ra is, mert az vitán felüli, hogy a 2017-es LM gyári bemutatóhoz képest ha lehet mondani, még összeszedettebb, koreografáltabb de hasonlóan látványos bemutatót repül a légierő csapata. Persze ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy az a bizonyos egyetlen szereplés nem máshol, mint Le Bourget-ban történt. Ez a légiszalon meg messze földön híre arról, hogy a gyárak pilótáinak ott kel lennie fejben, mert a légiirányítás franciásan szeret beleszólni a programokba, akár sok g-s manőverezések közben is. A csapatoknak úgy kell összeállítani a műsort, hogy a földi utasításra bármikor kurtán-furcsán félbe kell tudni hagyni a mutatványt. Így lehetőleg igyekeznek mindent belezsúfolni, ami miatt kissé összecsapott az összes bemutató. A Lockheed se mutatta be azalatt a pár nap alatt kétszer ugyanúgy a repülését, hol ez, hol az maradt ki. De emlékezzünk Averjanov és Sendrik géptörésére, mikor odaverték a Szu-30MKi első prototípusát. 8 perces bemutatórepülés 4. percénél szoltak be nekik, hogy akkor két perc múlva leszállás. Meg kell tudni ezt is oldani, de nyílván eltereli a figyelmet, meg is lett az eredménye.
Összegezve, nagyon meg vagyok elégedve az F-35A Demo Team igyekezetével, ahogy azzal is, hogy a tavalyi látványos debütálást most egy hölgypilótával, a hölgypilóta pedig infrazavaró töltetek kilövésével toldotta meg.

Kár, hogy a vírus miatt egyelőre áll az egész...
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 371
18 002
113
Pár gondolat.
  • Már 2008 óta, Paul "Max" Moga őrnagy, a legelső F-22-es demópilóta óta az amerikai pilóták érdekes módon, egytől egyig, szezontól szezonig mind ugyanazt az egy manővert jelölik meg kedvencüknek, Power Loop? J-Turn? Pedal Turn? Hoover Pitch? Nem. Semmi extra TVC-s vagy átesésen túli mutatvány. Az összes pilótának a kedvence a Dedication Pass, amit itt nálunk úgy hívnak, hogy a jó öreg Kés repülés. Vajon miért? Mivel egytől egyig mind hozzáteszi azt is, hogy ezzel köszönik meg a sok háttérembernek, műszakinak és kiszolgáló személyzetnek az áldozatos munkát, így nyílván az összesnek ez a kedvenc manővere. Ezeket a kommunikációkat, interjúk során adható válaszokat ugyanis az USAF sajtóosztálya dolgozza ki, adja a szájukba, így nem csak a manőveres sorrendje, a koreográfia öröklődik szezonról szezonra, de a nyilatkozatok is. Akinek ez nem tűnik fel, az esetleg meghökken, azt hiszi, fantáziátlan a pilóta, De jobban belegondolva, ez az ártatlan kés repülés a leginkább alkalmas arra, hogy ne legyen belőe vita, hiszen az összes többi manőver valamiféle "kunszt", lehetne rajtuk csámcsogni. Ezt meg elnevezték Dedication Pass-nak és azóta ez az összes pilóta kedvence. Nyugodtan csekkoljátok az összes pilóta, a leglazább, leg őszintébbnek tűnő nyilatkozatát, youtube kommentvideóját, ott lesz benne az előre élére vasalt szöveg. Hiába no, nem csak a manőverek végrehajtásában, de a kommunikációban sincs helye se improvizációnak, se egyénieskedésnek
  • Az F-35A az USAF első olyan repülőgépe, amelyik a koreográfiájában a szögletes bukfencet bevette e repertoárjába. Ez amerikában idáig ugyanis csak az F/A-18-asok különféle verzióit repülő US Navy és USMC pilótáitól volt szokás. Erre modnhatnák, hogy nyílán, mert a különféle F-15-ösök és F-16-osok erre nem képesek. Képesek, mégpedig minden további nélkül. Csak az USAF-nak idáig (leginkább a 2008-ban debütál Raptor Demo Team-ig) a komplex manőverezés nem volt a szokása. Azoban például Joe Felock a 2001-es szöuli repülőnapon egy mezei F-15E-vel előadta. Csakhogy Joe Felock nem ember, hanem a Boeing egykori legendás berepülőpilótája. Ő az Eagle-t úgy is repülte és repülhette, ahogy más senki. Aki látott gyári, GD vagy Lockheed pilótákat repülni F-16-ossal, az most azt mondaná, hogy igen, ég és föld a konzervatív USAF-hoz képest. Nem teljesen, sőt különösen, mióta van F-35A demo team, az F-16C Viper Demo Team koreográfiája is nagyon impozáns lett, kifejezetten szakmaivá, sűrűvé vált. Már nem csak a "sound of freedom" üvöltözésekkel adják el a speaker-ek az unalmas áthúzásokat. Azonban az is tény, hogy utoljára nagyot talán Neil Anderson, a General Dynamics néhai F-16 fő pilótája repült a típusssal. Az ő idejében volt igazán ég és föld a gyáriak és a légierő repülései közt a különbségek.
  • Az USAF egyetlen típusa, amit gyári pilóta soha nem demózott, az a Raptor. Az F-22-es legelső bemutatóit is már az USAF egyszerű katonái repülték, akik maguk találták ki a koreográfiát, maguk ötletelték ki, hogy mi az ami látványos (és érdemben konkurál az orosz tesztpilóták bravúrjaival) és mi az ami biztonásgos és könnyen reprodukálható. Ez 2007-2008 fordulóján történt és azóta kinevelődött egy sokkal jobb szemlélet, amely révén most már az F-35A-val is úgy repülnek a katonák, hogy külön gyári demóprogramra már nincs szükség. Az F-35A legelső bemutatóját még a Lockheed Martin repülte Le Bourget-ban, saját pilótával, 2017-ben. Ez volt az első és idáig az utolsó alkalom, hogy az F-35-öst a gyár saját pilótái propagálták, holott korábban ez volt a bevett szokás. Mivel az USA-ban sosem voltak nagy nemzetközi légiszalonok, így odahaza nem volt szokás a gyári pilótáknak bemutatókat repülni. Ha mégis volt ilyen, az rendszerint a különféle gyárak nyílt napjain (Saint Louis, Forth Worth...stb) esett meg. Az F-22-est vizsont soha nem adták el sehova, nem is akarták, így ott gyári promóciós demórepülés sosem volt. Ezért esett meg, hogy már a legelső bemutatórepülést is a légierő szervezte, mégpedig saját magát és emberei felkészülését demonstrálva. Így ugye lehetett volna csak egy N+1-ik "taktikai bemutató", mint amilyen az F-15C vagy az F-15E repülései is voltak, sok áthúzás, meg ugrás, meg gyorsítás, meg zajongás, de ahogy fentebb írtam, erre már nem lett volna vevő a nép se. A Raptor-hoz ez már kevés lett volna. És láss csodát, ez a szemlélet átöröklődött az F-35A-ra is, mert az vitán felüli, hogy a 2017-es LM gyári bemutatóhoz képest ha lehet mondani, még összeszedettebb, koreografáltabb de hasonlóan látványos bemutatót repül a légierő csapata. Persze ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy az a bizonyos egyetlen szereplés nem máshol, mint Le Bourget-ban történt. Ez a légiszalon meg messze földön híre arról, hogy a gyárak pilótáinak ott kel lennie fejben, mert a légiirányítás franciásan szeret beleszólni a programokba, akár sok g-s manőverezések közben is. A csapatoknak úgy kell összeállítani a műsort, hogy a földi utasításra bármikor kurtán-furcsán félbe kell tudni hagyni a mutatványt. Így lehetőleg igyekeznek mindent belezsúfolni, ami miatt kissé összecsapott az összes bemutató. A Lockheed se mutatta be azalatt a pár nap alatt kétszer ugyanúgy a repülését, hol ez, hol az maradt ki. De emlékezzünk Averjanov és Sendrik géptörésére, mikor odaverték a Szu-30MKi első prototípusát. 8 perces bemutatórepülés 4. percénél szoltak be nekik, hogy akkor két perc múlva leszállás. Meg kell tudni ezt is oldani, de nyílván eltereli a figyelmet, meg is lett az eredménye.
Összegezve, nagyon meg vagyok elégedve az F-35A Demo Team igyekezetével, ahogy azzal is, hogy a tavalyi látványos debütálást most egy hölgypilótával, a hölgypilóta pedig infrazavaró töltetek kilövésével toldotta meg.

Kár, hogy a vírus miatt egyelőre áll az egész...

Ezért nincs értelme bemutató csapatokkal/pilótákkal interjút készíteni... mindenki mindig ugyanazt mondja.


"Ez a légiszalon meg messze földön híre arról, hogy a gyárak pilótáinak ott kel lennie fejben, mert a légiirányítás franciásan szeret beleszólni a programokba, akár sokg-s manőverezések közben is. A csapatoknak úgy kell összeállítani a műsort, hogy a földi utasításra bármikor kurtán-furcsán félbe kell tudni hagyni a mutatványt."

Ez az információ honnan ered? Orosz nyilatkozatokból? Vagy magyar pilóták mesélték? Esetleg rádión hallgattad?



Máig nem világos, miért épp Párizsban kellett először demózni. Üzletileg nem volt indokolt. Nézők számára pedig az egyik legrosszabb hely Le Bourget. Mindenki várta a csodát, de egy kifejezetten unalmas és gyenge program volt. Főleg az Európában megszokotthoz viszonyítva.
Úgy emlékszem, hogy az F-35-nél 2017-ben még sok betartandó repülési korlátozás volt. És Le Bourget is a városban van, amiatt is lehetnek korlátozások (zaj, terület, min. magasság és sebessség stb.). Az időjárás sem volt tökéletes. Lehet ezért is lett olyan az a bemutató, amilyen...
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 371
18 002
113
Ezért nincs értelme bemutató csapatokkal/pilótákkal interjút készíteni... mindenki mindig ugyanazt mondja.


"Ez a légiszalon meg messze földön híre arról, hogy a gyárak pilótáinak ott kel lennie fejben, mert a légiirányítás franciásan szeret beleszólni a programokba, akár sokg-s manőverezések közben is. A csapatoknak úgy kell összeállítani a műsort, hogy a földi utasításra bármikor kurtán-furcsán félbe kell tudni hagyni a mutatványt."

Ez az információ honnan ered? Orosz nyilatkozatokból? Vagy magyar pilóták mesélték? Esetleg rádión hallgattad?



Máig nem világos, miért épp Párizsban kellett először demózni. Üzletileg nem volt indokolt. Nézők számára pedig az egyik legrosszabb hely Le Bourget. Mindenki várta a csodát, de egy kifejezetten unalmas és gyenge program volt. Főleg az Európában megszokotthoz viszonyítva.
Úgy emlékszem, hogy az F-35-nél 2017-ben még sok betartandó repülési korlátozás volt. És Le Bourget is a városban van, amiatt is lehetnek korlátozások (zaj, terület, min. magasság és sebessség stb.). Az időjárás sem volt tökéletes. Lehet ezért is lett olyan az a bemutató, amilyen...

Az időjárásra rosszul emlékeztem... annyira azért nem volt rossz idő.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 678
23 004
113
Ez az információ honnan ered? Orosz nyilatkozatokból? Vagy magyar pilóták mesélték? Esetleg rádión hallgattad?
Magyar pilóták soha nem repültek Párizsban.
Az 1999-es Szu-30MKI lezuhanása előtti főpróba rádióforgalma rajta van a videón. Ott hallani. Bár abból még rendre leszálltak.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 371
18 002
113
Akkor a győzelem napi légi felvonulás mégsem marad el a Moszkvában május 9-én?


Russia's 9 May Victory Parade (Air) continues anyway

Not expected, but the air part of the 9 May Victory Parade seems to continue now over Moscow (Russia). On 4 May 2020, despite low-hanging overcast, some seventy aircraft and helicopter formations were seen flying the 9 May Victory Parade rehearsal over the Red Square in Moscow. Earlier Scramble Magazine stated that the Victory Parade was postponed *). This now seems to run differently. At least for the air part.

The following formations were seen in order of appearance:
Formation one: 1x Mi-26 flanked by 4x Mi-8AMTsh
Formation two: 5x Mi-35M
Formation three: 5x Ka-52
Formation four: 5x Mi-28N

Formation five: 1x A-50 (42/Red)
Formation six: 3x Il-76MD
Formation seven: 3x Tu-95MSM
Formation eight: 1x Tu-160 flanked by 4x Tu-22M3

Formation nine: 1x Tu-160 refueling demonstration with Il-78M
Formation ten: 1x MiG-29UB, 3x MiG-29SMT
Formation eleven: 4x Su-24M
Formation twelve: 4x MiG-31DZ (With Kinzhal aeroballistic missile)

Formation thirteen: 4x Su-57
Formation fourteen: 4x Su-34, 4x Su-30SM, 2x Su-27
Formation fifteen: 4x Su-30SM (Russian Knights/Russkkiye Vityazi), 4x MiG-29UB (Swifts/Strizhi)
Formation sixteen: 6x Su-25BM/SM (Russian banner three colors)

The year 2020 sees the 75th anniversary of the Soviet victory over Nazi Germany in 1945. Preparations for the parade, above Moscow, are now in full swing. Scramble assesses that because 2020 is a special year, President Putin has ordered that, despite the Corona crisis, the 9 May Victory Parade, at least in the air, has to go on.

Although the air display is not as big as it was 2015, there is likely a final rehearsal on 7 May. Maybe more aircraft will join.

*) SFN 20 April 2020, Russia's 9 May Victory Parade postponed
https://www.facebook.com/Scramblemagazine/posts/3568434429849732



Photo credits: Zvezda/RUPTLY






 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
4 016
4 842
113
Akkor a győzelem napi légi felvonulás mégsem marad el a Moszkvában május 9-én?
A légi felvonulás illetve az esti tűzijáték meg lesz tartva vírustól függetlenül 47 orosz városban, míg a klasszikus Vörös téri parádé valószínűleg szeptember 3-ra tolódik. Hétfőn volt a próba Moszkva felett.
Egy darab Szu-35-ös se lesz?
Oroszok szerint lesz:
Над центром Москвы пролетели самолет дальней радиолокационной разведки А-50, транспортники Ил-76, стратегические бомбардировщики Ту-95МС и Ту-160, дальние бомбардировщики Ту-22М3, фронтовые бомбардировщики Су-24 и Су-34. В строю авиации участвовали истребители МиГ-29, Су-30 и Су-35С, вертолеты Ми-26, Ми-8, Ка-52, Ми-35, Ми-28Н. Замкнули парад шесть штурмовиков Су-25.