Szovjet (VSZ) GSH-6 magassági pilóta sisak és VKK-6 magassági ruha (szkafander)
MIG_helmet_suite3.JPG


MIG_helmet_suite1.JPG


c54be5007707758ca112a00f141efed3.jpg


Iráni F-14 pilóta standard pilóta ruhában
image1.jpeg
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Az X-Sight az Elbit új sisakja helikopterpilóták számára​


Egy hete írtam az Egyesült Államokban egy új , harci repülőgép-pilóták sisakjának fejlesztéséről, amely projektben Elbit Maarahot is részt vesz. 07/08/22-én pedig publikációk jelentek meg az X-Sightról, a helikopterpilóták új Elbit sisakjáról.

Beépített kijelzős sisakról beszélünk ( HMD - Head-mounted display ), melynek technológiai színvonala az 5. generációs F-35 vadászrepülőgép szintjén van. A kijelző a nappali és éjszakai látórendszerek információit, valamint a különböző rendszerek és helikopter-érzékelők információit, az ún. kiterjesztett valóság rendszer ( AR – kiterjesztett valóság). A helikopter ugyanakkor további videokamerákat is hordoz, amelyek lényegében körbetekintést biztosítanak a pilótának „a helikopteren keresztül”, ún. felügyeletet.A pilóta elfordíthatja a fejét vagy a lába alá nézhet a pilótafülke padlójára, miközben látja a külső tér azon szektorát, ahonnan a feje el van fordítva. A látómező széles (61x30 fok), maga a kép színes és tiszta (nagy felbontású), éjjel-nappal, valamint különféle időjárási és környezeti körülmények között is.

A sisak használata lehetővé teszi a pilóták számára, hogy rendkívül alacsony magasságban, természetes és mesterséges akadályok jelenlétében, valamint csoportos repülés esetén nagy biztonsággal repüljenek helikopterrel. A sisak működését vezérlő számítógép mesterséges intelligencia és gépi tanulási algoritmusok segítségével kombinálja a valós idejű adatokat, minimalizálva ezeket az adatokat, hogy ezzel is csökkentse a pilóta terheit.

Az X-Sight látótávolsága körülbelül 2000 m. A sisak elvileg különféle látórendszerekkel integrálható, míg az Elbit az Xplore radart és a BrightNite működő multispektrális hasznos készletet kínálja, amely nappali kamerákat és hőkamerákat tartalmaz. A képet adatpontokkal ellátott tereprács fedi (lásd az alábbi képet). A pilóták válthatnak a különböző működési alkalmazások között, legyen szó nappali repülésről, erős ködben vagy hóban való repülésről, leszállási hely elemzéséről, akadálytérképezésről stb.

A különféle kamerákkal beolvasott képet egy számítógép dolgozza fel, hogy a mozgás során akadályokat (például antennákat, elektromos vezetékeket stb.) és különböző mozgó objektumokat észleljen. A pilótát figyelmeztetik az esetleges közeledő fenyegetésekre. Mindez lehetővé teszi a kis magasságban történő repülést még nulla látási viszonyok között is. Az Elbit megjegyzi, hogy a szélsőséges időjárási viszonyok, a rossz látási viszonyok és az akadályok az interferenciából működési előnyökké válnak.

A sisak a Future Vertical Lift
amerikai program számára készült , egy másik cikkben már írtam róla, de ott elhangzott, hogy az Elbit csak egy új helikoptercsalád fedélzeti számítógépéért felel. A sisakot az izraeli légierőnek, valamint egy másik potenciális vásárlónak ajánlják fel. A rendszert nyitott architektúrával tervezték, teljesen megfelelve az amerikai katonai szabványoknak mind hardver, mind szoftver tekintetében, rugalmasságot biztosítva a felhasználók és a partnerek számára.

SLKA55_autoOrient_w.jpg


A képen egy 4X-BMI rendszámú helikopter látható. Ez egy Bell 206L-3 Long Ranger, 1984-ben épült. Az IDF légierő 125. századában szolgált.B / N210 alatt 4795 repült órát repült. Ezután átadták az izraeli rendőrségnek, miután korábban átment a rendőrségi rendszerek telepítésén a MATA Yerushalayim (IAI) üzemében. Saját neve volt "Kidon". Ezt követően az Eden Teufa cég vásárolta meg Rishon Leziontól, majd az Elbit. Jelenleg a helikoptert repülő laboratóriumként használják sisakrendszerek tesztelésére.


SLKA13_autoOrient_i.jpg


SLKA12_autoOrient_i.jpg


SLKA8_autoOrient_i.jpg


SLKA7_autoOrient_i.jpg