Román haderőfejlesztési program (2025) és hadiipar

• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

• Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

• Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

• a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Vogon

2021. május 13.
3 174
6 712
@Vogon

# F-16
I have to admit that much of the info regarding the Romanian F-16s (and F-16s in general with all the blocks and updates) are indeed confusing even for us.
From what I understand (I also look at F-16.net database) is that these now Romanian aicrafts were originally bought by the USAF in the 1980s as F-16A/B Block 15.
Then were sold to the Portughese and they upgraded them to MLU standard (F-16AM/BM) and I think this is the moment when they were also designated as F-16AM/BM Block 20.
Then the one sold to Romania were refurbished and modernized to the M5.2 tape, and among others their cockpit is now similar to the Block 50/52.
Now, the Romanian Air Force want to further upgrade them to the Tape M6.x in Romania at Aerostar Bacau.
Aerostar are the ones that upgraded the MiG-21s with Elbit and also Aerostar will be responsible for the maintenance works for F-16, Patriot and HIMARS.

When this was announced, I asked myself wtf is tape M6.x?
On F-16.net they listed the M6.1, M6.2 and M6.5 tapes but the Romanian Ministry of Defence stated only M6.x whatever it is that means, I really don't know (maybe only some elements of one of the M6 tapes)
I have to admit that these Romanian F-16 are some kind of Frankenstein, like a weird mix.

The best things (for us) with this second-hand F-16s is that modernization and maintenance works will be done by a Romanian company.
And these F-16s can be further upgraded to the F-16V standard with the AN/APG-83 SABR AESA radar. Taiwan is upgrading its F-16A/Bs to the F-16V standard. So I am hoping for that in the future.

# Piranha 5
From my perspective, I hate the Piranha deal !
With Piranha they killed the AGILIS 8x8 program with the Germans.
They said that the majority of Piranhas will be "manufactured" at UMB, but the reality is that UMB (the company that produced the TR-85 tanks) is performing only the assembly. I think that even the hulls are made in Switzerland.
Only 30 or 36 Piranhas were received so far from Switzerland and the program faced serious delays.
GDELS was even fined some millions of dollars by the Romanian Ministry of Defence for the delays.
I don't know yet how many Piranhas will be in the IFV version equipped with the Elbit UT-30 Mk 2 turret.
At least the turrets are made in Romania in a facility built by Elbit.
But our "smart decidents" haven't integrated yet the Spike missiles on the turret, although this can be done, and I am sure it will be done in the future

Now, AGILIS is almost 100% canceled.
This is the level of the American influence in Romania, because the Americans entered the game and promised that instead of AGILIS, Automecanica Moreni would produce an amphibious variant of the Piranha 4! (yes, 4).
So when the time of a new amphibious 8x8 troop carrier will come, it will probably be a derivate of the Piranha 4 instead of AGILIS.

# The Navy
There was a bid for four new corvettes for the Navy.
Naval Group won, so four Gowind 2500 corvettes will have to be built by the Constanta Naval Shipyard.
BUT!!! (Romanian shit) before the official opening of the envelopes with the bids, there were information leaks in the press with all the offers.
So after Naval Group was declared winner, Damen Group contested the bid so now this program is judged in Court, so is delayed. Only in Romania could have happened this shit.

# Reactive artillery
The LAROM can be further modernized to some extent but so far nothing have been done.
But the Romanian Military Equipment and Technologies Research Agency is working on thermobaric warheads for the 122 mm rockets.
They already developed thermobaric warheads for the AG-7 (Romanian version of RPG-7).

I will try to look through all the articles in the Romanian press regarding the F-16 deal and others, so I will come back in several days and will try to make a more detailed resume especially of the F-16 acquisition, the percent of GDP for acquisitions and more.

Thanks! Yes, AGILIS would have been Romanian ownership and more home production. U do a great job! We encourage U to provide the most accurate information possible to your home readers. I see U see your leaders sometimes make interesting decisions. :)

And sorry for these long posts, I have the tendency to talk too much.

This never happens to me. :)

K

kamm

Forditóval mindent.Még a szuahélit is.Te viszont csak a hülyeséget mantrázod.Fejezd már be.Ott vannak a linkek,olvasd el mi van.Addig meg légy olyan jó,és hallgassál.
:D Ha kipufogtad magad, akkor elárulod, ezúttal mi nem tiszta avagy tovabb barchobazunk, mert tesztelni akarod a deduktiv logikai keszsegeimet? :cool:

Szerintem elég világos volt. Senki a bolygón nem költene 40 éve repülő airframekre újabb milliardot vagy még többet azert, hogy 10-15 év mulva az elöregedett sárkány miatt nyugdijazni kelljen az egészet, mikozben 30% tobbert mar kap egy szazad vadiujat, amit utana 40 evig repülhet és töredéke lesz fenntartani. Szerinted a belgak, norvegok stb miert nem erolkodtek tovabb az ő elaggott Block 20asaikkal? Ott volt a sw verziók leírásában, be is masoltam, nem is volt igény ujabb verzióra, mert nem érte meg volna, inkább új gépeket vettek.
ROI, return on investment, elég alapvető dolog.

• Tetszik
Reactions: Wilson

Vogon

2021. május 13.
3 174
6 712
All of your airplanes are from 1983-1984.

And no, they are not even close in terms of BVR, EW and your planes essentially lack any kind of modern networking (sans the most basic link16 at best.)

I'm not sure what "totally" refurbishing means when compared to refurbishing but it's the same circa 40 years old airframe, with all the hours flown.

Well, if there's money to fly and for fuel, that is. ;)

I also think that's worse than the hours our Gripen flew in the past, back when we completely neglected the army...?
The only lower annoual number I know today is the Austrians but they pretty much gave up on their air force.

Err, no, not really. Your radar is a truly outdated, old crap EOL'ed long time ago versus the Gripen's latest prev-gen (non-AESA), modern radar.

1. It's a 1970s radar design. Primary air-combat mode is look-down, with a range of 50-60km. The difference between the couple of air-combat modes is the angle, nothing more as I recall. The v2 bumped the range to approx 85km.

2. The Gripen's radar was designed in the 90s, by default it had an approx 120km range. It had also better angles and modes right off the bat. The update MS20 Mk3 added MBDA’s Meteor BVR air-to-air missile and SDB to the existing list of available weapons, as it is often mentioned, but it also added NATO's latest enhanced Link 16 for situational awareness, a new TIDLS link mode was added to enhance real-time FAC link capability during CAS missions, it expanded the functions of the pilot’s helmet-mounted sight, added support for a new infrared recon pod and introduced a new automater GCA system (ground collision avoidance) and also bumped the radar range at least over 150km (though some Saab communique dropped 150% range upgrade, solely due to the brand new sw algorithm, taking advantage of the new computer unit's much higher computational power.)

Pretty easily.
You have no radar to match, you have no AEW&C to help them out and you have almoat zero networking.
Unless you want to engage in dogfight you are dead in the water in BVR.
Oh wait, in dogfight we have the 27mm Mauser v your 20mm and far better turning rate... damn, that won't work either.

And that's with assuming you will get your pilots properly trained in the next 3-4 years... we shall see, right? :cool:

:)
It's pretty telling that you think EF and Rafale are better than the Gripen. :D

Pal, no offense but your old planes are blind as a bat compared to the Gripen, EF or Rafale.
Seriously, you bought a Block 20, a model Europe is retiring already in droves because it has no chance against modern planes.

Had you bought at least a Block 50 you'd have a fighting chance - but your corrupt and/or incompetent politicians, as always, sold you out.

Gripens fly with TIDLS for decades now, their sophisticated, real-time peer-to-peer networked combat mode; previously Viggens had it and even Drakens had networked warfare.
Again, this is not a "will have" capability but an existing networked warfare system in daily use for 60 years.

They can target you BVR, launch and you won't even know a missile is on its way until it's too late, the missile will fly without turning on its radar until the very end (no-escape zone), guided by another or a third Gripen far away, outside of the launch range, while the silent, launching Gripen banks out and leaves, you won't even know he was there. And then comes the next from a different direction and so on.

Unlike broadcasts like the much slower Link 16 the native Gripen TDILS works as a high-speed ,real-time, always-on p2p network and well over 500km between fighters thus the only way to disrupt it if you put an enormous jammer and decrypt capacity between them, in the air.
Even then, since each of these "hubs" allow at least 4 actively transmitting (TX) planes and infinite passive receivers (RX) it's practically impossible to disrupt it.

FYI this is just one of the many modes of using the Gripen's unique, p2p networked warfare system.

The entire philosophy and avionics automation is years ahead of the Block 20, pilots won't have to deal with a whole lot of things yours will have to continuously manage, during every mission.

Google it - TDILS - and be terrified. :p

Azt lehet el kellene mondani, hogy te amerikaiként mondod ezt az F-16 block20-ról és el szoktad ismerni, hogy a block50/52 már versenyképes a mieinkkel a te meglátásod szerint is.

K

kamm

Azt lehet el kellene mondani, hogy te amerikaiként mondod ezt az F-16 block20-ról és el szoktad ismerni, hogy a block50/52 már versenyképes a mieinkkel a te meglátásod szerint is.
Igen, az legalább már normális radarral van szerelve például.
Nekik az igazi a Block 70 lenne, annak az AESA radarja mar kepes lehet a TIDLS kulonbozo trukkos módjainak az ellensúlyozására (ezt nem tudjuk, fogalmunk sincs, pontosan mit tud ma mar a TIDLS, amiket fent említettem, azokat mar 20 evvel ezelőtt is tudtak a Gripenek), no meg abban mar ertekelheto EW is lehet.

AndreiCT

2021. június 20.
@kamm
No offense, but you are exaggerating, you overestimate your air force and underestimate ours.
I am not saying that Gripen is not good or that the HuAF is not good. And I'm not saying RoAF is stronger either.

If Hungary buys the new Gripen E/F, this is a great fighter but it has a downside too: Sweden.
With Gripen, you will depend on Sweden for spare parts in case of a conflict.
And Sweden has the tendency to refuse to send you spare parts even for a totally unrelated reason, for example for not give rights to the LGBT community.
I'm joking now, but Sweden is not a reliable ally.
The USA on the other hand...

And unfortunately, Both Romania and Hungary are small nations and we depend on the big guys.
And I don't like to say this but Romania is paying the big guy, while Hungary still counts primary on Germany.
Relying on Germany is not good either.

As you saw I am not 100% happy either with Romania's path. But more fighters will sure follow.

Negan

2019. november 30.
18 057
30 978
:D Ha kipufogtad magad, akkor elárulod, ezúttal mi nem tiszta avagy tovabb barchobazunk, mert tesztelni akarod a deduktiv logikai keszsegeimet? :cool:

Szerintem elég világos volt. Senki a bolygón nem költene 40 éve repülő airframekre újabb milliardot vagy még többet azert, hogy 10-15 év mulva az elöregedett sárkány miatt nyugdijazni kelljen az egészet, mikozben 30% tobbert mar kap egy szazad vadiujat, amit utana 40 evig repülhet és töredéke lesz fenntartani. Szerinted a belgak, norvegok stb miert nem erolkodtek tovabb az ő elaggott Block 20asaikkal? Ott volt a sw verziók leírásában, be is masoltam, nem is volt igény ujabb verzióra, mert nem érte meg volna, inkább új gépeket vettek.
ROI, return on investment, elég alapvető dolog.
Ha elolvasnád a linkeket,a gépek db ára 10milka.A többi a korszerűsités,kiképzés,logisztika,ipari háttér megteremtése.Utóbbi miatt hosszabb távon,és az esetleges további vásárláskor,valamennyi költséget vissza is hoz.A gépek még kb 4500reporát kapnak-a Gripen osszesen 6000órát tud.20 évig jók lesznek ezek még nekik.

K

kamm

@kamm
No offense, but you are exaggerating, you overestimate your air force and underestimate ours.
I am not saying that Gripen is not good or that the HuAF is not good. And I'm not saying RoAF is stronger either.

I listed specifics.
You are making vague claims and generalizations, without any meaningful response.
I suggest to do some research about the topics I brought up before you make any further claims...
If Hungary buys the new Gripen E/F, this is a great fighter but it has a downside too: Sweden.
And Sweden has the tendency to refuse to send you spare parts even for a totally unrelated reason, for example for not give rights to the LGBT community.

Haha, now that's so off the chart it's downright funny. :D

FYI I live in the US for almost 25 years, the one country that cuts you off faster than learning to spell Romania correctly is the US, if you get on the wrong side of their politics.

Swedes never interfered with existing defense contracts and they never will - it would be the stupidest idea, they would decimate their defense sales very quickly.

It's incomparably smaller than the American defense industry and they are very careful to maintain their neutral stance, see their proposed sales to Duterte's Philippines, India or existing customers like Thailand, a quasi-dictatorship, essentially run by the military.

And unfortunately, Both Romania and Hungary are small nations and we depend on the big guys.
And I don't like to say this but Romania is paying the big guy, while Hungary still counts primary on Germany.

For you - but we do know that. ;)

For us, it's excellent. I'd say it's quite literally the best choice, by far.

Frankly, I don't think there's any country left in Europe that takes any Romanian interest in defense procurement seriously anymore before you plunk down some cash - you guys completely blown your credibility, over and over again.

As you saw I am not 100% happy either with Romania's path. But more fighters will sure follow.

Try promoting the idea of new Block 70s, or the very least less-used Block 50s. These Block 20s are a waste of money, only good for airspace patrol, scaring commercial jets and alikes.

• Tetszik
Reactions: Loken
K

kamm

Ha elolvasnád a linkeket,a gépek db ára 10milka.
Dehogy annyi. :) Az alaposszeg volt valami $680M es abban csak a portugálok refurbishe volt benne.

A többi a korszerűsités,kiképzés,logisztika,ipari háttér megteremtése.Utóbbi miatt hosszabb távon,és az esetleges további vásárláskor,valamennyi költséget vissza is hoz.

Ennek mi koze egy elképesztően drága Block 70-re felerolkodeshez? Te atlatod, az mi mindent jelentene...?

A gépek még kb 4500reporát kapnak-a Gripen osszesen 6000órát tud.20 évig jók lesznek ezek még nekik.

Jajj, dehogy. A román kollega irta a 4000 orat es azt atveteltol, de vegyük mostantól. Ha egyáltalán lehetséges ezeket Block 70-re huzni (erősen kétséges), akkor is leghamarabb 2-3 ev mulva huzhatnak bele, addigra maris elrepkedtek 300-400 orat. Értelmetlen az egész felvetés.

fedett_mókus

2018. november 25.
3 690
6 461
@Kulso_54
"14 Gripens, and Gripen is not Eurofighter or Rafale"
Could you explain this, how dou you mean it?

I mean that the sides are quite equal, you cannot gain supremacy over our Air Force with only 14 Gripens.

@fedett_mókus
"Nem maradhatna magyar a magyar fórum? No offense"

No offense taken, I can see that if I write in English, Google translate messes all the page, so I will not post anymore, because it doesn't make sense and it's hard to understand each other.
allllrighty , we can do that that way as well, sooo , whats your point now? like , exactly , our 14 gripen cant gain air supremacy? thats it our something else? also, just for the record , lets note down the fact that you thought its a goood idea to spend billions and billions of dollars on old F16's and you say gripen is not EF or Rafale , okay ,and? what can you bring to the party? :D

Terminator

Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 566
Van a mindent is tudó F-16 Block70 amit eddig csak exportáltak, van az átlag amerikai F-16 Block50+/52+ az M6.x szoftverével, a késői exportokat (lengyel, görög stb.) leszámítva van az átlag európai F-16AM/BM az M5.x szoftverével, és vannak a tajvani F-16A/B-k amelyekből épp most csinálnak Block70-eseket.
Van mindent is tudó svéd Gripen, és van a használt magyar Gripen (mert 24 db új C/D helyett mi is csak használtat akartunk bérelni/lízingelni mert úgy olcsóbb) és amit megvettünk hozzá. Nincs sisakcélzónk, nincs korszerű rakétánk közelharcra (a kettő kombinációja egyenlítené ki a manőverező képességből eredő hátrányt), a legújabb AMRAAM változatot még integrálni kell. A kétezres években azt mondták nálunk a TIDLS sem tud úgy működni ahogy a reklámban, hogy a földön álló gép látja azt amit az 500 km-re lévő másik gép lát, mert valamit nem vettünk meg hozzá. Azt is mondják hogy hiába az MS20 szoftver, mégsem tud a magyar gép SDB-t használni. Persze SDB-nk sincs még, így ez nem probléma. (még csak 3 éve tudjuk használni a lézeres bombákat) Persze az is lehet hogy ez mind rosszindulatú hangulatkeltés vagy információhiányból eredő tévedés. A lényeg hogy jól meg kell nézni hogy mit hasonlítunk össze mivel.

W

Wilson

@kamm

Szerintem az úriember el van tévedve és összekeveri az USA-t a svédekkel pont az USA volt az aki példàul megtiltotta a pakiknak, hogy hasznàljàk az amraam rakétàikat az indiánok ellen ràadàsul a svédekre még senki sem panaszkodott, hogy politikai vagy ideológiai okok miatt valakinek nem szàllítottak példàul alkatrészeket a harc eszközeihez.Én úgy làtom bàrki aki ide keveredik a fórumra Rómàniàból, mind meg van arról szentül győződve, hogy az USA Romània egyetlen igaz baràtja és egy holtomiglan holtodiglan szövetség van a két orszàg között.

K

kamm

Van a mindent is tudó F-16 Block70 amit eddig csak exportáltak, van az átlag amerikai F-16 Block50+/52+ az M6.x szoftverével, a késői exportokat (lengyel, görög stb.) leszámítva van az átlag európai F-16AM/BM az M5.x szoftverével, és vannak a tajvani F-16A/B-k amelyekből épp most csinálnak Block70-eseket.

A tajvaniak azok gyakorlatilag amerikai gepek, no meg az muszajbol van, mert oda nem mernek F-35-ot eladni, a kinaiak miatt, viszont surgosen kell nekik az uj radar stb. :)

Van mindent is tudó svéd Gripen, és van a használt magyar Gripen (mert 24 db új C/D helyett mi is csak használtat akartunk bérelni/lízingelni mert úgy olcsóbb) és amit megvettünk hozzá.
A mieink azert mas teszta, mint az o lepukkant F-16-osaik, ket okbol is: egyreszt ugy lettek nekunk epitve, tehat nincsenek negyveneves sarkanyaink, nem veletlenul 15 ev aktiv hasznalat utan van meg bennuk masik 15+ ev (szerintem a duplajat fogja osszesen repulni, mint a romanoknal az oveke), masreszt konkretan a kesobbi export C/D-re lettek atepitve (nem emlekszem, talan a cockpit kulonbozik?), mert csak uj feleltek meg a NATO-s szabvanynak. Mondjuk fodarabokbol van pl szarny, ami 20+ eves ma mar, ketsegtelenul igaz.

A lizing szerintem pont a legokosasbb dontes volt, mert igy folyamatosan tip-top allapotban tartjak oket a svedek, no meg ezert sincs nagy kulonbseg a mieink avagy a csehek, de akar a svedeke kozott sem (muszakilag.)

Nincs sisakcélzónk, nincs korszerű rakétánk közelharcra (a kettő kombinációja egyenlítené ki a manőverező képességből eredő hátrányt), a legújabb AMRAAM változatot még integrálni kell. A kétezres években azt mondták nálunk a TIDLS sem tud úgy működni ahogy a reklámban, hogy a földön álló gép látja azt amit az 500 km-re lévő másik gép lát, mert valamit nem vettünk meg hozzá.
Errol nem is hallottam, de az MS20 utan ez kizart, amennyire emlekszem... @pöcshuszár nem te jartal anno ennek utana, hogy nem volt nickel & diming, hanem szandekosan egyseges volt az upgrade csomag?

Amugy de, a TIDLS pont ugy mukodik, hogy mindenki lathatja az adott "csatin" amit az azon aktiv TX pontok (gepek, GlobalEye, foldi command post, foldi radar, forward air control, akarki, regen egyszerre max 4, mara allitolag mar max 8) tovabbit.
Sot, tovabbmegyek, ezzel nemcsak az AEW&C a force multiplier kifele, de oda-vissza erositik egymas kepessegeit: ha mondjuk ket geppar eszakon il eszakkeleten van jo magasan es monitorozza a Karpatokon tul kitort cirkuszt, egy-egy gep folyamatosan scant fenntartva, akkor a mondjuk Papan foldon ucsorgo GlobalEye ;) megkapja azaz kb mindenki mindenhol, tehat akar a szloven legterben ill tenger felett jarorozo Gripeneknel ugyanugy latszik minden, amit a masik ket geppar lat, atvehetik egy inditott raketa iranyitasat stb.

Azt is mondják hogy hiába az MS20 szoftver, mégsem tud a magyar gép SDB-t használni.
Ennek max az SDB hianya lehet az oka avagy mert esetleg nem vettek hozza valami "akasztot" vagy vmi aprosagot...

Persze SDB-nk sincs még, így ez nem probléma. (még csak 3 éve tudjuk használni a lézeres bombákat) Persze az is lehet hogy ez mind rosszindulatú hangulatkeltés vagy információhiányból eredő tévedés. A lényeg hogy jól meg kell nézni hogy mit hasonlítunk össze mivel.

Ezt akartam pont irni, hogy tartom annyira okosnak a magyar elharitast, hogy ezeket, pro es kontra, szandekosan terjeszti. :)

Mondjuk nem jolly joker a Gripenunk, ez egyertelmu, mese nincs, de van par trukkje, amivel komolyabb szamu oregebb gepet is le tudnak nyomni, ha ugyesen es gyorsan taktikaznak.

Vogon

2021. május 13.
3 174
6 712
Szerintem az úriember el van tévedve és összekeveri az USA-t a svédekkel pont az USA volt az aki példàul megtiltotta a pakiknak, hogy hasznàljàk az amraam rakétàikat az indiánok ellen ràadàsul a svédekre még senki sem panaszkodott, hogy politikai vagy ideológiai okok miatt valakinek nem szàllítottak példàul alkatrészeket a harc eszközeihez.Én úgy làtom bàrki aki ide keveredik a fórumra Rómàniàból, mind meg van arról szentül győződve, hogy az USA Romània egyetlen igaz baràtja és egy holtomiglan holtodiglan szövetség van a két orszàg között.

"Őfelségének nincsenek örök ellenségei. És Őfelségének nincsenek örök barátai. Őfelségének állandóan csak érdekei vannak." :)

Terminator

Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 070
73 566
Block 20 MLU gepek jelenleg is. Hogy milyen szintre hozzak majd fel oket, azt meglatjuk, de kizarom, hogy uj pl radarokat kapnanak ugy, hogy sehol nincs emlitve, egyik listaban sem.

Azaz ezutan jon az M7 verzio, ahol ugyanezeket igazitjak az uj radargeneraciohoz stb - az szoba sem jon ilyen oreg europai gepeknel mar, az gyakorlatilag csak amerikai lesz, ahogy irja is (ha egyaltalan lesz.)
Az europainal meg esetleg patchek jonnek meg az M6 forkon belul es annyi.

Az sokat elarul, hogy M6.X (R=roman) a hir, valoszinuleg nem tudjak meg most sem, meddig fogjak tudni felhuzni ezeket az oreg csatalovakat, azert nem irjak ki.

Ahogy korabban magyaraztam, a roman gepek egyelore a keso 90-es avagy korai 2000es evek szintjen mozognak, elektronikailag biztosan, informatikaban meg meg ott sincsenek.

A 2020-as román jóváhagyásban ezek szerepelnek, ezeket szeretnék majd beszerelni 2023-tól a hazai karbantartó központjukban:

LN-260 Global Positioning System (GPS) -> ugyanez lesz a szlovák Block 70/72-ben is
Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS) -> ugyanez lesz a bolgár Block 70/72-ben is
AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF); -> ugyanez lesz a bolgár Block 70/72-ben is
ARC-210 Radios -> ez van pl. a svájciaknak ajánlott Super Hornetekben
KIV-78 Cryptographic Appliques -> ugyanezt ajánlották a tajvani Block 70/72-ben is

Nyilván a régi radaron ezek nem segítenek, de ha máshonnan is tud információt kapni és azt meg tudja jeleníteni, akkor ez már talán nem akkora probléma.

"Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS-JTRS) provides real time,jam-resistant and secure information system for the transfer of combat data, voice and navigation information betweenwidely dispersed battle elements. MIDS-JTRS enhances situational awareness by exchanging digital data over a commoncommunication link that is continuously and automatically updated in real time. Additionally MIDS-JTRS's enhanced capabilitiesprovide concurrent multi-netting which enables Link 16 by adding capability to receive four messages in a single time slotand allows for greater network design flexibility along with concurrent contention receive capabilities and J-voice. The F-16MIDS-JTRS effort is developing Ethernet connectivity within the terminal. This program maps to the NDS by providing crypto modernization for tactical networks and more secure command and control, which enable increased interoperablecommunications across the joint force. This critical communications capability generates a more lethal force to defeat enemiesand achieve sustainable outcomes that protect the American people and vital US interests."

• Tetszik
Reactions: kaktusz and Loken