1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab 37 Viggen

Diskurzus a(z) '3. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. amos

    amos Member

    Akkor lehet,hogy itt vagyok megkavarodva, de nekem valahogy úgy volt meg,hogy az Eagle egy "generációval" előbbre jár a Viggennél. Tudom nehéz a generációk ráeröltetése, de végülis 4gen-nek számítana a Viggen? Azt hittem a korábbi ligában játszik...
     
  2. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A Viggent 3. generációsnak szokás kezelni, de nehéz besorolni, mert Amerikán kívüli gép. Tervezése még a vietnámi tapasztalatok előtt kezdődött, hiszen első felszállása kb. 5 évvel az F-15 előtt volt.
     
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Még jó, hogy már vagy ezerszer linkeltem az ilyen videókat.
    Nem tudom mi lenne veletek nélkülem, vagy ha én nem tudnám fejből az egész Youtube-ot.
    :)

    Nos.
    Ez csak a kétüléses Viggen, még az AJ-37-esek RM8A hajtóművével. Kár, hogy mára csak ezek maradtak meg.

    A JA-37-es Jaktviggen RM8B hajtóműve volt a csúcs.
    11 helyett 13.5 tonna tolóerő, plusz egy kompresszor fokozat, 140kg/sec levegőátfutás (a Gripen RM12-esének több, mint a dupljája), nagyobb átmérőjű forszázskamra és az RM8A-val ellentétben ez “üthető-vágható” volt, nem voltak limitációi.

    RIAT 1997, egymás után a spanyol Mirage F1, a cseh MiG-23ML és a svéd JA-37D, a modernizált Jaktviggen:



    A Mirage Felszállása a part 1 végén szerepel.

    Ez meg azoknak, akik lusták keresgélni. Ugyanez az airshow, csak a másik nap. Itt a terepszínű gép repül. Pont, mint 1998-ban Kecskeméten.



    A Viggen 1990 után már csak és kozárólag a gigantikus póttartályával tartott bemutatót, ami a tolóerő/tömeg arányát lerontotta.

    Íme egy videó 1987-ből, egy svédországi repülőnapról, ahol a vadász Viggen pótos nélkül ilyen felszállást produkált:



    Jó mi?
    :)
     
    endre, fip7, Rotten878 and 3 others like this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Volt erő az ML-ben. Nem kicsi.
     
  5. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Eléggé limitált választékú volt az általa alkalmazható rakéta fegyverzet. (bár a maga korában elég hatékony)

    JA37
    [​IMG]
    RB71 - Sky Flash
    RB24J - Sidewinder
    RB74 - Sidewinder AIM-9L
    ARAK - NIR blokk

    JA37D
    [​IMG]
    RB99 - AMRAAM
    RB71 - Sky Flash
    RB74 - Sidewinder AIM-9L
     
    endre, fishbed and Rotten878 like this.
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Josef Miller, a cseh MiG-23-as pilóta a 360 fokos húzott fordulót még utánégetővel kezdi, de a forduló rádiusz tartása miatt az utánégetést le kell vennie minimálra, mert különben a jókora erő a 8.5g-s limiten túlgyorsította volna.
    Ekkora ereje volt ezen a sebességen, földközelben az R-35-300-as hajtóműnek.
    Ugyanezen okból a MiG-23MLD-nél már bevezették a 33 fokos köztes műrepülő szárnnyilazást, az extra farkasfogakat és az örvénygenerátorokat a Pitot-cső körül, hogy lehessen jobban húzni a botot és tartani a kisebb sebességeket is.
    Az R-35-300-asnak a dinamikus tolóereje 750km/h felett, kis magasságon már elérte a 16 tonnát!
    A MiG-29-es két RD-33-asa kis sebességen, nyitott beömlőkkel és kinyitott kopoltyúkkal, együttesen tudott ugyanennyit és a két gép normál felszállótömege közel azonos volt.
    Hogy értsük jól a dolgot, a MiG-23ML-nek és különösen az MLD-nek nem az erejével volt sosem a gond, hiszen félelmetesen jól gyorsultak.
    Csak éppen a MiG-29-esnek volt LERX-e, meg nagy felületű, mechanizált szárnya, ami miatt el tudta koptatni a sebességét, míg a 23-asok nem nagyon.
    Az ML-nél, de főleg az MLD-nél látszott jól, hogy miképp próbálták javítani a kis sebességű repülhetőséget és a nagy állásszögű kontrollálhatóságot. Nem is csoda, hiszen a maximális állásszög esetében az F-16A volt az irányadó és mivel az MLD földközeli műrepüléseiről meg aztán végképp nincs semmiféle videó, így nehéz elképzelni, de az MLD ezen a téren tudta azt, amit az F-16A!
    Nekünk magyaroknak nem volt se MiG-23ML, se MiG-23MLD gépeink, de pont a fentiek alapján lehet elképzelnünk, hogy mekkora lépés volt valójában Kecskeméten a másodvonalas “kis kuka” MiG-21MF után a MiG-29-es.
    Mert a MiG-21bisz-ben legalább volt CsR, a MiG-23MF meg simán csak erőteljes gép volt. 72 fokos szárnyállással, földközelben az is meg tudott indulni.
    De a MiG-21MF egyetlen előnye csak a relatív kis tömeg volt, amivel valamivel szebben lehetett műrepülni, mint a bisz-szel.
    De erő az nem volt benne.
    Na ezek után képzeljük el a 29-est!

    És vissza a Viggen-hez.
    Itt a pilóta számára a legnagyobb segítség a hatalmas szárnyrendszer volt. A felhajtóerő szinte soha nem akart elfogyni.
    Ehhez jött a lórugás tolóerő.
    Ezek után az ide-oda cikázgató kis Gripenke tényleg kiábrándító lehetett sok Viggen pilótának...
     
    endre, bartinieffektus, fip7 and 3 others like this.
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Melyik paraméterben? Mert a gépek FM-vel megmutattam nem túl rég, hogy a MiG-29 9.12 minden hírneve ellenére két R-60-nakl kevesebbet tudott kicsivel magas szubszonikusban, mint az F-16A Block 1-15.
    Ez azt jelentené, hogy a 23 MLD lenyomta a 29-est....?
     
  8. amos

    amos Member

    Hű, hát lehet jobban jártak volna a svédek ha a
    igen nekem is az jutott eszembe,hogy a svédek ezek után vajon hogyan jutottak el a Gripenig. De ha manapság Viggenre felpattintanánk néhány Meteort, AESA-t stb. még mindig igen potens lenne. Igaz a Gripi biztosan jobb RCS-ben:)
     
  9. LMzek 2.0

    LMzek 2.0 Well-Known Member


    Ez alapján pedig ( 1981-ben ) 4+ kategóriás i lehetne;


    [QUOTE ="gacsat, post: 32165, member: 197"]Az első sikeres SR71es elfogást a Baltikumban (a svédek közül) Per-Olof Eldh abszolválta, aki most visszaemléxik az eseményre: ... 1981ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a J37nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkci kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi Viggen által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Havatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem. Mikor az első svér SR71es elfogást csináltam, a célpont teljesítette az északi elhúzást a szovjet partok mellett, aztán délre fordult Gotland és Oland közé. A datalink az irányítással be volt kapcsolva, és én épp szembe támadtam a célt. 8000 méternél gyorsítottam, hogy elérjem a M 1.35öt. Aztán felhúztam, és nagyon óvatosan folytattam a gyorsítást 1,7 és 2.0M között Majd 18500 és 20 000 m között léptem ki a tetején. Az összes céladat ott volt a térképemen, beleértve a radarképet is a zóna szélén, amit azonnal be is fogott. rakéta indítást szimuláltam - a megközelítési sebesség 4.5 és 5.0 M között volt, az SR71 3Mmel repült 21 500 méteren. Megláttam.[/QUOTE]

    Nem, ez nem az F-35 2020-ban, hanem a SAAB J-37 Viggen 1981-ben. ;)
     
    fip7 likes this.
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezeket fejtsd már ki légyszives pontosabban.
    Miben tudott kevesebbet a MiG-29-es?
    Miben nyomta le az MLD a 29-est?

    Valahogy próbáljunk meg összefüggésekben elemezni.
    Volt szerencsém két olyan szovjet MiG-23MLD pilótával is beszélni, aki repülte a 9.13-ast is, szóval vannak szubjektív, pilóta összevetések is, de érdekelne, hogy te mit hasonlítasz össze és mivel.
     
  11. LMzek 2.0

    LMzek 2.0 Well-Known Member







    Ezen "morgolódtam" én is korábban:



     
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nem, ez nem az F-35 2020-ban, hanem a SAAB J-37 Viggen 1981-ben. ;)[/QUOTE]
    Az Sr-71es kötött pályán repült, mint egy villamos. Fix útvonala és menetrendje volt.
     
    endre likes this.
  13. LMzek 2.0

    LMzek 2.0 Well-Known Member

    Az Sr-71es kötött pályán repült, mint egy villamos. Fix útvonala és menetrendje volt.[/QUOTE]

    Kicsit bőven idéztem, -szűkítve- erre gondoltam a majd' 40 évvel későbbi F-35 vs. Viggen párhuzammal:

    "... 1981ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a J37nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkciós kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi Viggen által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Hovatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem..."
     
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Kicsit bőven idéztem, -szűkítve- erre gondoltam a majd' 40 évvel későbbi F-35 vs. Viggen párhuzammal:

    "... 1981ben a datalinket integráltuk a PS46 levegő-levegő pulzáló doppler radarral, és a SkyFlash rakétával, ami a J37nek jelentősen megnövelte a lehetőségeit. A multifunkciós kijelzőn a térképre tekintve láthattuk a barátokat, az ellenségeket, a SAM (földi légvédelmi rakéta) telepeket,stb. a helyzetkép folyamatosan frissült a földi kontroll és a többi Viggen által, ami a pilótának korábban nem létező áttekintést adott a helyzet fölött. Hovatovább, a rendszer olyan jó volt, hogy ugyanazt a taktikát alkalmazhattuk, ha láttunk, ha nem..."[/QUOTE]
    Nálunk 81ben MiG-23as volt, ami földi rávezetés nélkül haza is alig talált. Valami Zafír (vagy mi) rávezető készülék volt, hogy ne kelljen rádiózni.
     
    LMzek 2.0 likes this.
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Jajj nem. Lazur volt és anélkül is hazatalált, mert arra ott volt az ARK és az RSzBN. A Lazur nem ahhoz kellett, hogy hazataláljon, hanem, hogy fónia nélkül, titkosított parancsközléssel végezhessék a célravezetést.
     
    endre, fip7, misinator and 5 others like this.
  16. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Tudom. csak az elektronika fejlettségét érzékeltettem.
     
    LMzek 2.0 likes this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem, csak baromságokat beszélsz. Megszoktuk.
     
    endre, fip7, fishbed and 1 other person like this.
  18. hayate

    hayate Active Member

    Atyaég, az a hang felszálláskor!

     
    svajcibeka, fishbed, migfun and 4 others like this.
  19. emel

    emel Well-Known Member

    Ja bizony, ez már tényleg valami "mellbevágó" élmény! Képzeld el ugyanezt mikor a Viggen 40-50m-rel a fejed fölött 1000-el áthúzva vagy rácsapás után kifordulva csinálja ugyanezt, mint ahogy Ostravában meg lehetett többször is tapasztalni!! :):D:hadonaszos::hadonaszos:
     
    svajcibeka, fishbed and hayate like this.
  20. hayate

    hayate Active Member

    Kb. 2002-ben mikor egyébként is először utaztam utasszállítón, leszálltunk Grazban, majd a reptrérről sétálva a vonat megálló felé halottam valami mennydörgést a hátam mögül. Mondom mi az ördög, ez kizárt hogy utasszállító. Majd megfordulva láttam egy felszálló Draken (ha jól emlékszem) géppárt. Az is mellbevágó élmény volt gondolhatod :D De egy ilyen Viggen élményt szívesen átélnék.
     

Ezen oldal megosztása