Saab 37 Viggen (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Érdekes videó. Szerintem valami TopazLabs programmal skálázhatták fel, mert 2006 előtt ilyen videóminőség nem nagyon létezett. És erre utal a háttér "meseszerűsége" helyenként, amit a képjavító algoritmus generált le.


Viszont érdekes látni a Jaktviggeneket és a legelső szériás Gripeneket ilyen jó minőségben.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Lehet, hogy egy kép erről: repülőgép és szabadtéri
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Mit használtak a svédek rakétahajtóanyagnak, szenet?
És ezek a jó kis ARAK-70-es 135mm-es, hat csövű indítók meg az M70-es Bofors nemirányított rakéták még megvoltak a JAS-39A-hoz is.
Ha ilyet vettünk volna és ezt meg is kaptuk volna a svéd készletből, akkor nálunk is sokan csodálkoztak volna erre a pakurafüstre az Sz-8-asok után.
Hozzáteszem, a rendkívül rövid életű JAS-39A/B leállítása előtt kivonták már ezeket a NIR-eket a svédek. Gondolom, ha 2002-ben megkaptuk volna a gépeket, még ránksózták volna a készletüket.

detail_jas39_35.jpg
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 150
10 876
113
És ezek a jó kis ARAK-70-es 135mm-es, hat csövű indítók meg az M70-es Bofors nemirányított rakéták még megvoltak a JAS-39A-hoz is.
Ha ilyet vettünk volna és ezt meg is kaptuk volna a svéd készletből, akkor nálunk is sokan csodálkoztak volna erre a pakurafüstre az Sz-8-asok után.
Hozzáteszem, a rendkívül rövid életű JAS-39A/B leállítása előtt kivonták már ezeket a NIR-eket a svédek. Gondolom, ha 2002-ben megkaptuk volna a gépeket, még ránksózták volna a készletüket.

detail_jas39_35.jpg

És azóta is azzal bohóckodnánk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 927
113
Ez egy AJ-37-es, amiben még az RM8A hajtómű volt. A pilóta az életéért küzdve, földközelben egy hatalmasat belerántott, amitől ez a nagyon sok korlátozással bíró korai hajtómű verzió rögtön be is pompázsolt. Viszont nem állt le és a gép is ki tudott emelkedni.
Azért mondom ezt, mert a Jaktviggen, vagyis a JA-37-es már a jóval erősebb RM-8B hajtóművel repült, amin már ráadásul semmiféle korlátozás nem volt.
Csakhogy kevésbé közismert, hogy a JA-37-es nem csak erősebb, de egyben jóval nehezebb is volt! És mivel a sárkány lényegében ugyanakkora felhajtóerőt tudott csak termeli, így sanszos, hogy egy ilyen szituációt az már nem úszott volna meg.

Ezzel összevág a mostani svéd SAAB Historical Viggen Demo Team pilótájának véleménye is, aki azt mondta, hogy az általa most repült AJ-37 volt a gyengébb és korlátozottabb hajtóművű, míg a JA-37 a jobban gyorsuló és gyorsabb változat, de nehezebb, így nagyobb a tehetetlensége is. Kár, hogy JA-37-est már soha nem láthatunk repülni, mivel 2006-ban, három évvel a kivonás után lényegében az összeset szétvágták.
A rossznyelvek szerint a Gripennek csináltak visszafordíthatatlanul így helyet a svéd légierőben azzal, hogy a lángvágó után már ne terhelje a költségvetést a lekonzervált gépek őrizgetése.
Valójában azonban más ok is közrejátszott, mert a Jaktviggenek törzsközéprészén túl sok gépen találtak javíthatatlan repedéseket.
Ne feledjük, hogy ezeket a nehéz dögöket a svéd pilóták sokszor terhelték túl, mert volt mi energiából dolgozniuk.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
770
1 909
93
Kár, hogy JA-37-est már soha nem láthatunk repülni, mivel 2006-ban, három évvel a kivonás után lényegében az összeset szétvágták.
A rossznyelvek szerint a Gripennek csináltak visszafordíthatatlanul így helyet a svéd légierőben azzal, hogy a lángvágó után már ne terhelje a költségvetést a lekonzervált gépek őrizgetése.
Valójában azonban más ok is közrejátszott, mert a Jaktviggenek törzsközéprészén túl sok gépen találtak javíthatatlan repedéseket.
Ne feledjük, hogy ezeket a nehéz dögöket a svéd pilóták sokszor terhelték túl, mert volt mi energiából dolgozniuk.
Hát igen, nagy kár.
Azért így is, úgy is szégyen, hogy nem hagytak hírmondót sem. Ráadásul az egyik személyes kedvencem a JA.
Eddig nem értettem, hogy miért AJ-t reptetnek.
A Viggen is egy F-100-as vagy F-110-es verzióval lett volna az igazi.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 596
6 015
113
Hát igen, nagy kár.
Azért így is, úgy is szégyen, hogy nem hagytak hírmondót sem. Ráadásul az egyik személyes kedvencem a JA.
Eddig nem értettem, hogy miért AJ-t reptetnek.
A Viggen is egy F-100-as vagy F-110-es verzióval lett volna az igazi.

Itt friss (!) képen egy SK37 katapultülését szerelik vissza javitás után:
.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun