1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    Mit lehet tudni a kép történetéről?
    pl. hogy milyen gépről (Svéd, Thai, d.afrikai ?) készült és mikor?
     
  2. ms07

    ms07 Well-Known Member

    Viszonylag régi kép, 2015-16-os cikkekben lehet látni, a fegyver kisztásos grafikonok szerint valami ECM pod lehetett
     
    Terminator likes this.
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Linkeltem már ezt korábban németül, de most angolul is feltöltötték:

     
    fishbed, fip7, arcas and 4 others like this.
  5. emel

    emel Well-Known Member

    Nagyon jó kis videó, szépen bemutatja a Griff és általában is a harcigépek karbantartásának fontos és lényeges pontjait, meg a hogyant is. :):) Ugyanezt "elkövethetné" a Zrínyi katonai stúdió vagy a honvédelem.hu is magyar nyelven, hogy a szélesebb közönség is jobban tájékozódhasson és ne az index legyen a mértékegység ilyen témákban!! ;):hadonaszos:
     
    fishbed, svajcibeka, fip7 and 4 others like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Aki tud és beszállnak tartalom gyártásba csak annyi kéne, hogy összefoglalja röviden a videót. Biztosan örülnének neki sokan, mert nem mindenki bírja az angol, legalábbis úgy láttam itt a fórumon.
     
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Mivel tartok tőle hogy a Zrínyi stúdió magyar nyelvű változatára túl sokáig kellene várni, inkább írtam hozzá egy kis szöveget. Nem tükörfordítás, szóval nincs benne minden amit gagyognak, csak amit megértettem és fontosnak tartottam. Szóval aki többet ért belőle az pótolhatja is, meg lehet kérdezni is ha valaki nem ért valamit.
    Na szóval : a videó egy 200 repóra utáni kötelező karbantartást mutat be.
    - 4.30-tól: hajtómű-átjáratás, ez hidraulika-nyomást ad, a futók kivételével mindent többször is megmozgatnak hogy mozogjon a folyadék a rendszerben és az előforduló szennyeződések fennakadjanak a szűrőkben. Utána mintavétel a folyadékból (elküldik a svédekhez bevizsgálásra)
    - 5.00-nál "14 gépünk van, össz évi 2000 órát repülnek"
    - ezután szigetelések a külső lemosás előtt, sérülések, repedések, festék-kopások, lepattogzások felderítése (ha a festék leugrott egy szegecsről, csavarról, akkor már meg kell nézni, nem lazult-e ki a szegecs/csavar!!)
    - 7,20-tól nagymosás, látszik hogy az időnként kifolyó keró, hidraulika-folyadék és hajtómű-kenőolajra - ill. inkább a túlnyomás-szelepeken át kicsapódó gőzeikre mennyi por és kosz tapad
    - 8,30: a 120kg-os katapultülés kiszerelése, a szaki elmondja hogy a tömítéseket, hevedereket, rugókat, pirotölteteket ellenőrzik
    - 10,15-nél a katapultülés elsütését megakadályozó kart SAFE=Biztosítotott helyzetbe állítják (szerintem előbb, már a kiemelés előtt kellett volna!!), majd a pirotöltetek kiszerelése, a tárolódobozban mindegyiknek saját helye van. A katapult robbanótölteteinek össz tömege 3,5kg (ebben benne van a fő rakétahajtómű is), a kilövési túlterhelés 17g!!
    - Hajtómű hibakeresés, 12,20: irány a szívócsatorna (a szaki megjegyzi hogy ezt nemigen szeretik, elég klausztrofóbiás érzés), a kompresszorlapátok és a szívócsatornában lévő szegecsfejek ellenőrzése, sérülések, repedések, beverődések és hiányzó szegecsfejek felderítése
    - 13,45-től a burkolatok leszerelése után a belső terek ellenőrzése, 13,49-nél látszik a befújt és a válaszfal aljáig lefolyt barna korróziógátló spray
    - 14,15-től: minden panel-csavarnak saját pozíciója van, ezért mindegyiket saját panelhez tartozó karton-sablonba teszik tárolásra; ha beszerelésnél rövidebb csavart hajtanak be, akkor nem zárja/tartja a felszegecselt önzáró anya, ha túl hosszút, akkor zárlatot okozhat a mögötte lévő kábelben, kilyukaszthatja a csövet, megakadályozhatja valaminek a működését stb.)
    - 15,00-tól a turbinapalátok boroszkópos ellenőrzése, 15,40-nél másodosztályú sérülés a lapáton (ilyenkor lefotózzák a készülékkel a sérülést, majd utólag a készülékkel optikailag kimérhető a sérülés nagysága)
    - 16,08: nagyobb sérülés a lapáton
    - 16,37-től: tüzelőterek és utánégető tér boroszkópos ellenőrzése, 17,08-nál repedés!! Ez továbbterjedve akár hajtóműrobbanást is okozhat!
    - 17,41: újabb súlyos hiány a lapátvégen, ez már hajtóműcserét jelent!!
    - 18,19: a Mauser BK-27 gépágyú, 27mm, 1700 lövés/perc
    - 18,28: a csőszájfék majd a cső kiszerelése
    - 18,45: minden fegyveres egybehangzó véleménye (a la PG-kolléga is):"a fegyver/gépágyú a legfontosabb az egész gépen, ez a büdös és zajos petrofor csak azért van hogy felvigye a puskát a levegőbe!!" :D:p
    - 19, 16-tól: a gá. zárszerkezet kiszerelése
    - 19,45: a töltényűr kiemelése, az egy cső ellenére ez is revolverágyú, ezért van 5-furatű töltényűrje-ez forog és adagolja a lőszert a csőhöz! Működése: egyik töltényűrnél töltés, 2.-nál reteszelés, 3.-nál lövés, 4.-nél kireteszelés, 5.-nél ürítés/hüvelykivetés történik azonos időpillanatban, így mivel ezek nem egymás után történnek egyetlen töltényűrben, ezért lehet nagyobb a tűzgyorsaság
    - 19,35: megjött az új vagy nagyjavított csere-hajtómű
    - 20,56: törzskeretek megbontása a hmű alatt annak kiszereléséhez
    - 20,58: tüzelőanyag és hidraulika-csövek, elektromos csatlakozók szétcsatlakoztatása, 21,00: törzsvég/farokburkolat leszerelése (ez még a sárkányszerkezet része)
    - 21,45-től a hmű leengedése a kocsira
    - 21,46-nál: a hmű 3 csappal van bekötve a sárkányhoz, 1-1 kétoldalt és egy a hátsó csomóponton
    - 23,56: megjött svédból a hidr.olaj laborteszteredménye: csere!! 20liter lét kell leengedni és frisset bepumpálni
    - a hidr.-rendszerrel mozgatott elemek - kimaradt a kacsa-vezérsík és a törzsféklap?!! utána az olaj leeresztése és a friss lé feltöltése
    - 25,45: a földi hidr.-kocsi felcsatlakoztatása a teszthez
    - 16,10: mindent átmozgatnak, hogy a friss folyadék habzásmentesen kitöltse a teljes rendszert (a habosodott olaj kiválik a tartályban, ennyivel csökken a szint, ilyenkor után kell tölteni)
    - 26,20: sárkányos szaki: "a hidr.-rendszer a gép legfontosabb egysége ..." :D
    - teszt közben hibajelzés (hangos zümmögés): túl meleg volt, a földi elektromos táp generátora túlmelegedés miatt lekapcsolt, 28,10: hidr.-teszt OK!!
    - 28,28: a katapult 80m-re lövi fel a pilótát, így alkalmas földi katapultálásra is (ezért élhették túl a mieink Caslavban a túlfutás közbeni kattintást). A fejtámlán a piros mezőben a felirat jelzi, hogy ez a katapult együléses Gripenbe vagy egy kétüléses hátsó kabinjába való. A katapultot 2-évente kell ellenőrizni
    - 29,56: a feltöltő-csatlakozót nyomaték-kulccsal kell meghúzni
    30,00-tól a piropatronok működését sűrített gázzal szimulálják, így tesztelik az ülés működését, 30,16: a katapult rakéta-hajtómű gyújtószerkezetének tesztje
    - 31,20: a katapult elsütőkar erő-tesztje, 27 kg működési erőre kell beállítani
    - 31,46:a fejtámlában lévő stabilizáló ernyőt (ami kilövés után nem engedi bepörögni az ülést) komplett egységben kapják a svédektől, azt több tonna 24 órás nyomással csomagolják hogy beférjen a fejtámlába!!
    - 32,22: 9 pirotöltetet kell beszerelni az ülésbe 32,28: a fehér csövekben az ülés fő kilövő rakétatöltetei, 32,55: a sárga "ülőke" a túlélőkészletet tartalmazza (kaja, kés, horgászfelszerelés, tenger fölötti bevetésnél gumicsónak stb.)
    - 33,15: gépemelés hidraulikus emelőkkel a futó-teszthez; egy futó-nyitás/zárás 20 s, a fed. számgép méri és rögzíti a tesztet, mindkét hidr-rendszerről végre kell hajtani! 34,22-től hidr.-rendszer szivárgás-keresés
    - 36,20: a gépágyú összeszerelése, mechanikai tesztje mű-lőszerrel, majd a gá. beépítése a gépbe
    - a katapultülés beépítése; itt láttam a másik problémát: a gerincen álló szerelő másodpercekig a kamerába nézve magyaráz, nem arra figyel amit csinálnak (lehet rosszul álló kábel, heveder, csatlakozó-összeakadás ami sérülést okozhat)
    - a gép kirögzítése drótkötelekkel a hajtómű-teszthez (utánégetést kapcsolva még befékezett kerekekkel is átugorná a féktuskót és kirohanna a világból)
    - 40,40: hajtómű-teszt, 41,22: a hajtómű hideg átforgatása (indítás gyújtás nélkül), így a csere-hmű tüzelőanyag-rendszerében lévő konzerváló-olajat kinyomja a betáplált keró, a GSF mögött az olajgőzt látjuk gomolyogni
    - probléma, a teszt megszakítva, a teszt mérő-rendszere levegőveszteséget/kifújást jelzett a hűtő/légkondi? rendszerből. Ellenőrzés: fals riasztás volt (első tesztnél elő szokott fordulni pl. az érzékelőkbe került pára miatt, vagy egyszerűen csak sokáig állt a polcon a cucc és kicsit "ellustult"), Teszt tovább, majd JJAHHH, OK!!
    - 44,00-tól: berepülés előkészítése. ellenőrzések, gépátadás a tesztpilótának. "Ez már a puzzle utolsó darabja. Nincs miért idegeskedni, csak figyelmesnek/óvatosnak kell lenni"- mondja "Marko" Danek őrnagy
    - 46,38-tól tankolás, majd berepülés.
    Most csak ez a magyar változat elérhető.... ;):)
     
    Rotten878, fip7, fishbed and 7 others like this.
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    November 4.-án megkezdőttek egy Gripenen a repülési tesztjei a SAAB új AREXIS Electronic Attack Jammer Pod-nak.
    [​IMG]
    A teszt során a konténernek a gép saját EW rendszerével és más rendszereivel való együttműködését tesztelték
     
    fishbed, therob, arcas and 2 others like this.
  9. borisz

    borisz Well-Known Member

    Okés, ha rendesen összerakták, kérünk négyet.
     

Ezen oldal megosztása