1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    Amúgy minek egy hangsebességgel több ezer méteren repülő gépre álcaminta?
     
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem tudom.
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Amúgy gondolom a dog fight miatt.
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    És ha épp nem repül hangsebességgel több ezer méteren, hanem vízháttérrel kell alacsonyan feladatot végrehajtani?
     
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    És szerinted vízháttèrben ez a fasza minta?
     
  6. BiancoGasto

    BiancoGasto Well-Known Member

    Nekem valamiért mindig bejött a svéd M90 minta. Ez is hasonló,és nagyon jól néz ki.
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igen. Zajló jégtáblákfelett, északi fényviszonyoknál ez a fasza minta.
    Járj utána.
     
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    Tutira nem fogok...
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  10. emel

    emel Well-Known Member

    Mikor a Mig-21-nél is elkezdődött a terepszínű korszak, mi is ezt kérdeztük a PG egyik berepülő-pilótájától, Dózsa Gyuritól. Azt mondta, hogy ha légiharc közben az ellenfél van magasabban, akkor elég ha csak pár másodpercre szem elől téveszti az alacsonyabban lévő, de a földháttérhez jobban álcázott gépet. Néhány másodperc alatt a szem elől vesztett gép szabadon, a másik minden reakciója, ellentevékenysége nélkül manőverezhet, akciózhat, és ez éles helyzetben a légi győzelmet, de minimum a túlélést is jelentheti. Szerinte egy ezüst színű vagy bármilyen túl világos színű gép földháttérben nagyon feltűnő, könnyű követni a mozgását. Viszont légiharc-gyakorlat közben ha egy terepszínű gépet 800-1000m-nél távolabbra "engedett" magától és el is veszítette szem elől akkor már érett a veresége, vagy nagyon meg kellett izzadni a győzelméhez. Akkoriban már ugye a nagy magasságú harcászatnak eléggé befellegzett, inkább a kis és közepes magasságra készültek fel.
     
    fip7, fishbed, therob and 5 others like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az elv pontosan az, mint az alacsonyan repülésnél. Nem kell folyamatosan rejtve maradni, ha a célkövetés folyamatosság megszakad, akkor az már baj. És ez mivel kvázi ingyért van mindenféle elektronikai huncutsághoz képest...
     
    Parapitecus and BiancoGasto like this.
  12. borisz

    borisz Well-Known Member

    A fém színű gépeket egyébként miért erőltették?
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezt hogy érted?
     
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Ez még az USAAF-nál a 40-es években kezdődött (Wehrmacht-közmondás a nyugati fronton: ha terepszínű gép jön akkor angol, ha ezüstszínű akkor azok a rohadt yenkik, ha semmi sincs a levegőben akkor az a Luftwaffe!), aztán az 50-60-as években folytatódott, ekkor még a "minél gyorsabban, minél magasabbra, ráadásul elsőként" volt a kikiáltott cél mindkét nagyhatalomnál. 10-15km magasan a sztratoszférában jöhettek a B-47-ek, B-52-ek, odáig kellett volna felmenni lövöldözni rájuk, ott nemigen volt/lehetett lehetőség semmiféle álcázásra.
     
    Parapitecus, fishbed and Terminator like this.
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Szerintem marketing celbol lefestettek egy gepet ilyenre (ez az elso a sved legieronek gyartott szeriagep?) Valoszinuleg a tobbi sima szurke lesz, nem kell vele foglalkozni.
    Az L-39NG sem lesz mind olyan festesu mint az elso elkeszult peldany.

    A festes helyett inkabb gep orrat nezzetek, a pilotafulke elott... az IRST helye.
     
  16. rudi

    rudi Well-Known Member

    Igen, ez az elmélet de a gyakorlat...
    - egy vadászgép méretű célpontot észrevenni egyáltalán nem egyszerű és nem a festése hanem a mérete miatt. Jó látási viszonyok között égháttérben kb. 10-15 km-ről, földháttérben nem több mint 8-10 km (nyáron, 4/8 felhőzet mellett, délidőben, tökéletes a látásod, meg van rajtad egy Randolph).
    Ekkor még csak egy mozgó pontot látsz - a festése annyiból számít hogy visszaverődik róla a fény (csillog) vagy matt a festés. (a leg könnyebb észrevenni egy repülőgépet ha van rajta un. tükör fólia. Ekkor a fenti értékek x 1.5)
    - egy vadászgép méretű célpont típusát fenti feltételek mellett szabad szemmel égháttérben 8-10 km-ről, földháttérben 5-6 km-ről lehet azonosítani. Itt sem a festés számít hanem a gép általános körvonalai. A típus felismeréshez nem kell nyomon követni a célt. Megjegyzem, földháttérben szabad szemmel nyomon követni egy tőled sok km-re lévő a pontnál éppen csak valamivel nagyobb, gyorsan mozgó és közben még manőverező tárgyat majdnem lehetetlen...tök mindegy milyen a festése.
    - Ekkor jön az amiről Te beszélsz...a közeli légiharc. Erről annyit hogy napjainkban a gépeken lévő szenzorok és légiharc fegyvereivel az esély egyre csökken, míg a harc távolsága egyre nő. A gépágyús légiharc meg szimplán kihalt.
    A gépben ülő pilóta látása ma már nevetségesen kevés figyelembe véve a légiharc fegyverek képességeit. Ha életben akar maradni a pilóta akkor először kell észlelnie és azonosítania az ellenséget és elsőnek kell rakétát indítania. Ha ezzel addig vár, amíg látja az ellenséges gép festését akkor ez már kb. azt jelenti hogy lelőtték...
     
  17. emel

    emel Well-Known Member

    Egyébként most néztem meg nagyítva, van néhány új antenna/szenzor, a kabintető mögött a kerek panelek és a kacsa-vezérsík mellső sarkánál a szívócsatorna oldalán is. Na és minden eddigi feltételezés ellenére ott a HUD kivetítő-üvege is a szélvédő alatt.
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Emel a múltat adta elő...
    A hsz-edben levő távolság értékeket nyugodtan felezd meg...
    A magyar pilótákkal beszélgetve nyáron, tökéletesen tiszta időben, aki 4 km-ről észrevesz egy Gripent, az a sasszem kategória és mázli is. A jellemzőbb a 3 km. Én airshown sokszor 1 km alatt vettem észre, amikor low level átrepülést csináltak a semmiből.

    Egy F-14 is lehet, hogy látszik akkor, ha éppen fordul és a maximális felületét látod. Normál esetben meg oldalról és picit alulról meg felülről 5 km-ről, ha nagyon mázlis vagy.

    Az álcafestés azért fontos, mert kb. abban a méretben töri meg és olvad be a háttérbe a gép, amikor az emberi felbontóképesség határán van. Én a zebrák nyomógombos világításnál szoktam próbálgatni, hogy hány méterről nem látom már a vékony csíkot, amikor tudom, hogy ott vannak a vonalak, de nem látom. Ha, ha a felbontó képesség határán levő tárgyak között mozog egy másik, akkor azt a szem nem nagyon veszi észre tapasztalatom szerint.

    Igen, a DAS korában ennek nincs jelentősége, ha minden gépen lenne olyan. De nincs. Még a Gripen NG-n sem. És amíg a festék sokkal, sokkal, sokkal, sokkal olcsóbb bárminél, addig lesz álcamintás festés. Ahogy a bakáknak is álcamintás ruhája van az NVG és IR kamerák korában...
     
    fip7 likes this.
  19. emel

    emel Well-Known Member

    Mikor az idézett szöveget mondta D.Gy. (kb.35- 40 éve?), akkor még nemcsak elmélet volt. Viszont azóta is érvényes hogy nemcsak vadász-párbajokból áll a háború, és talán nem véletlenül festik sötétebbre a csapásmérő gépeket (lásd pl. F-117, F-15E, Szu-34, B-1, F-35) mint a rájuk vadászókat (F-15C, Rafale, Szu-35). Pedig ma már tényleg több és jobb a szenzor-ellátottság, de néha van rá példa hogy az se minden, és nem biztos hogy mindig minden üzemképes egy éles helyzetben. Szóval lőttek már seggbe F-15-öt is MiG-21-el, lőttek le F-15-el SAJÁT Blackhawk-ot, lőttek le szuper-felszerelésű Apache-helikoptert, lőttek le Tornadót "papucsos" gerillák, stb ..., szóval nem minden az "autóskártya, nagykönyv és lexikon" szerint megy.
     
    fip7 likes this.
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez az új Gripen. Tele van mindeféle új szenzorral, de már az első proto példányon is megvoltak ezek:

     
    fishbed and molnibalage like this.

Ezen oldal megosztása