Saab JAS-39 Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
1 314
1 867
113
Amiért felvetettem az az, hogy a szárnyvégi siderwinderek az okai a szárnyak idő előtti elhasználódásának.
Egy negyedannyi tömegű rakéta nem amortizálná őket.
Az korábban betett cikk szerint a rolleronok felelősek ezért.
https://military-technology.blog.hu..._gripen_repulogepek_modernizacios_lehetosegei
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.

Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.
 

altx

Well-Known Member
2019. január 13.
2 025
4 051
113
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 904
21 918
113
Saab starts Gripen Production in Brazil...

"The tail cone and front fuselage of the single-seat version of the Gripen fighter are the first aerostructures to enter into production at SAM. Subsequently, the aerodynamic brakes, rear fuselage, wing box and front fuselage for the two-seater version will also be manufactured at SAM." (SAM =Saab Aeronáutica Montagens)
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 904
21 918
113
Itt is felvetem:
https://www.reuters.com/article/us-...r-jets-no-decision-on-successor-idUSKBN24721N
A pereskedes az Airbusszal nem nez ki nyeronek, vajon mire cserelik majd az osztrakok oket...? Esetleg Gripenre?

Ki nem néz ki nyerőnek az osztrák állam vagy az AIRBUS?
Gondolom jogilag megfelelően le lett minden papírozva, így nem találnak majd rajta fogást, a vége meg az lesz, hogy peren kívül megegyeznek, ahogy a többi országnál is történt. Kárpótlásképpen meg kicsit feljavítják/lecserélik az osztrák Eurofighterek egy részét és repülnek tovább... hacsak a többi gyártó "lobbiereje" nem erősebb.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 688
113
Ki nem néz ki nyerőnek az osztrák állam vagy az AIRBUS?
Gondolom jogilag megfelelően le lett minden papírozva, így nem találnak majd rajta fogást, a vége meg az lesz, hogy peren kívül megegyeznek, ahogy a többi országnál is történt. Kárpótlásképpen meg kicsit feljavítják/lecserélik az osztrák Eurofighterek egy részét és repülnek tovább... hacsak a többi gyártó "lobbiereje" nem erősebb.

Az osztrakok. Tranche 1 a gepuk, az bitang penzbe kerulhet felhozni normalis szintre...
Max extra 15 evet nezek ki beloluk, addigra tutira cserelni kell, viszont FCAS nem lesz meg, az amerikai gepek meg dragabbak is.
Raadasul az emlitett 50 eves Saabjaik nyugdijazasa utan tenyleg annyi gepuk lesz kabe, mint nekunk, szoval el tudom kepzelni, hogy ugy ahogy van beintenek a EF-nek es inkabb kirepulik, ami maradt az oregedo gepeikben ill kannibalizaljak oket es valamikor atallnak Gripenre (felteve, hogy marad olcsobb az uzemeltetese, meg ha az E/F biztosan dragabban is repul majd, mint a C/D.)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
9 494
27 076
113
Saab starts Gripen Production in Brazil...

"The tail cone and front fuselage of the single-seat version of the Gripen fighter are the first aerostructures to enter into production at SAM. Subsequently, the aerodynamic brakes, rear fuselage, wing box and front fuselage for the two-seater version will also be manufactured at SAM." (SAM =Saab Aeronáutica Montagens)
Ugyanerről a lengyelek.
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=4157

A Saab Aeronáutica Montagens üzem hat komplex alkatrészt fog gyártani a jövőbeli repülőgépek számára, amelyek a svédországi más alkatrészekkel együtt az Embraer gyár összeszerelési vonalába kerülnek. Az alapszerződés alapján megrendelt 36 megrendelt repülőgépből 15-et Brazíliában fognak építeni 2024- ig. Ezenkívül egy opciót tartalmaz, amely lehetővé teszi további 72 repülőgép vásárlását és gyártását a brazil légierő számára.

A svédek mennyit terveznek gyártani ebből az új gépből?
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
7 255
12 136
113
https://www.thedrive.com/the-war-zo...-smart-fighter-component-production-in-brazil
..
..
"While the Gripen E has been controversially left out of the competition in Switzerland, and Slovakia has opted for the Lockheed Martin F-16V Viper, Saab is targeting a number of other international customers for export of the new fighter. This includes India, where Gripen E is in competition with a wide array of other fighter jet designs for a huge Indian Air Force contract."
..
"
Meanwhile, Finland’s HX competition is another important target for Saab and its Gripen E/F. The Swedish fighter fits nicely into the Finnish Air Force’s concept of operations for missions from austere road bases, with small conscript teams and minimal infrastructure. Saab has also included its GlobalEye Airborne Early Warning and Control (AEW&C) aircraft in the competition that sees it facing opposing bids from the Lockheed Martin F-35, Boeing F/A-18E/F and EA-18G, Dassault Rafale, and Eurofighter Typhoon.
..
Regardless, Saab has a critical Gripen E/F launch customer and industrial partner with Brazil and there is something to be said that one of the world's most advanced fighters emanates at least partially from South America.
"
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 985
6 688
113
Szoval nem vagyok meg szenilis venember: https://www.armadninoviny.cz/trapeni-rakousko-ukoncuje-provoz-stihacek-eurofighter.html

Ez 2017-es cikk, halvanyan emlekeztem, hogy mar nyiltan felmerult az osztrakoknal, hogy mennek a Eurofighterek a fenebe es inkabb lizingelnek E/F Gripeneket ok is... a fenti link szerint a kovetkezo 30 ev alatt szamillio es ketmilliard euro kozotti sporolast eredmenyezne a Gripenre valtas (eleg vicces a sav, kabe 'vagy sporolunk vagy nem bukunk' :D) - mondjuk ekkor meg 2020-ra terveztek a decommissioning idopontjat, ebbol ugye semmi nem lett, de ezek szerint a svedekkel biztosan beszelgetnek azota is.

Ennek ujabb fejezete, hogy total demilitarizalni keszul Ausztria: https://www.armadninoviny.cz/unser-heer-demilitarizace-rakouske-armady.html

Marad a kb 15 ezer katona, de atallnak civil protection, cyber defense es hasonlo, inkabb civil jellegu feladatokra, teruleti vedelem sokadrangu, nem is erdekli oket nagyon tovabb.
A legierore allitolag mar nem akarnak kolteni, szerintem igy bizony kihajtjak a jelenlegi 15 gepet, amig lehet, aztan lizingelnek a svedektol egy tucat Gripent es annyi lesz a kovetkezo 30 evben az osztrak legiero.

Az osztrakok. Tranche 1 a gepuk, az bitang penzbe kerulhet felhozni normalis szintre...
Max extra 15 evet nezek ki beloluk, addigra tutira cserelni kell, viszont FCAS nem lesz meg, az amerikai gepek meg dragabbak is.
Raadasul az emlitett 50 eves Saabjaik nyugdijazasa utan tenyleg annyi gepuk lesz kabe, mint nekunk, szoval el tudom kepzelni, hogy ugy ahogy van beintenek a EF-nek es inkabb kirepulik, ami maradt az oregedo gepeikben ill kannibalizaljak oket es valamikor atallnak Gripenre (felteve, hogy marad olcsobb az uzemeltetese, meg ha az E/F biztosan dragabban is repul majd, mint a C/D.)

Ki nem néz ki nyerőnek az osztrák állam vagy az AIRBUS?
Gondolom jogilag megfelelően le lett minden papírozva, így nem találnak majd rajta fogást, a vége meg az lesz, hogy peren kívül megegyeznek, ahogy a többi országnál is történt. Kárpótlásképpen meg kicsit feljavítják/lecserélik az osztrák Eurofighterek egy részét és repülnek tovább... hacsak a többi gyártó "lobbiereje" nem erősebb.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
306
608
93
Szoval nem vagyok meg szenilis venember: https://www.armadninoviny.cz/trapeni-rakousko-ukoncuje-provoz-stihacek-eurofighter.html

Ez 2017-es cikk, halvanyan emlekeztem, hogy mar nyiltan felmerult az osztrakoknal, hogy mennek a Eurofighterek a fenebe es inkabb lizingelnek E/F Gripeneket ok is... a fenti link szerint a kovetkezo 30 ev alatt szamillio es ketmilliard euro kozotti sporolast eredmenyezne a Gripenre valtas (eleg vicces a sav, kabe 'vagy sporolunk vagy nem bukunk' :D) - mondjuk ekkor meg 2020-ra terveztek a decommissioning idopontjat, ebbol ugye semmi nem lett, de ezek szerint a svedekkel biztosan beszelgetnek azota is.

Ennek ujabb fejezete, hogy total demilitarizalni keszul Ausztria: https://www.armadninoviny.cz/unser-heer-demilitarizace-rakouske-armady.html

Marad a kb 15 ezer katona, de atallnak civil protection, cyber defense es hasonlo, inkabb civil jellegu feladatokra, teruleti vedelem sokadrangu, nem is erdekli oket nagyon tovabb.
A legierore allitolag mar nem akarnak kolteni, szerintem igy bizony kihajtjak a jelenlegi 15 gepet, amig lehet, aztan lizingelnek a svedektol egy tucat Gripent es annyi lesz a kovetkezo 30 evben az osztrak legiero.
A cikk így kezdődik: "Austria, like Switzerland or the recently discussed Ireland in the Army Newspaper, is a neutral country with a favorable geographical position. " Várjatok csak, mi is a különbség Svájc és Ausztria közt? .... Ja megvan! Svájcnak van egy bazi hadserege, Ausztria meg épp most készül leszerelni, Svájc mintha olyan dimbes-dombos lenne, ok hegyek azok a dombok, Ausztriában meg ott a Bécsi medence ami teljesen nyitott a Csehek (meg felénk) felé. Meg az oroszok majd szépen kihagyják Auzstriát, mert, miért is? ja mert olyan szépen néztek rájuk és közben erőst pillogtak is a szép szemeikkel?

Persze sokkal olcsóbb nem fenntartani sereget, ez tény, de újra megteremteni meg piszkosul drága. A jósok meg mindig tévednek, lásd az SZDSZ által előadott: "A jelenlegi geopolitikai helyzetben nem kell tartani fegyveres konfliktustól....leszerelünk". Hát az Oroszok meg nem nem figyeltek oda amikor ez elhangzott? Aztán milyen geci duma már az, hogy majd a lengyelek meg a csehek megvédenek minket, úgyis rajtuk kell keresztül jönni? És amíg masíroznak keresztül rajtuk a győzedelmes oroszok, addig Ausztria gyorsan felfegyverkezik? Vagy ez most hogy? Ausztria mindig is egy szemét banda volt, a Habsburgok alatt is, meg utána is.

(Mielőtt még jönne akárki azzal, hogy de az oroszok nem is... de az oroszok igen. Más mentalitás, más gondolkodás, nem hibáztatom őket, van épp elég orosz barátom, dolgozom is párral. Egyszerűen az ő gondolkodásukban ez benne van.)