A tobbi tipusnal milyen idokozonkent van olyan szintu karbantartas, mint a Gripen 800 oras ipari karbantartasa? Van errol egy tablazat valahol osszehasonlitasnak?
https://www.cbo.gov/system/files/2018-06/54100-presentation.pdfA tobbi tipusnal milyen idokozonkent van olyan szintu karbantartas, mint a Gripen 800 oras ipari karbantartasa? Van errol egy tablazat valahol osszehasonlitasnak?
Az F-35-ben, sokkal mint hardver van, mint Gripenben.
Mert a gép része a DAS, a EOTS és számtalan más - pl. stealth coating -, amivel nem kell semmit csinálni a Gripennél. Tehát máris lehet kreatívan könyvelni, mert a TGP külön dolog...
Ezen felül ez a kevés emberes közvetlen üzemeltetés semmit sem jelent, ha 800 óraként ipari nagyjavítod a gépet és sok ezer magasan kvalifikált munkaórát teszel a gépe.
Ezen felül ki ne találd már, hogy a Gripen alacsony kiszolgáló személyzete annyira egyedi. Amúgy sem a bérköltség adja nagy hányadot...
A kérdés sosem így kezdődik, hanem úgy, hogy mik az elvárások a géppel kapcsolatban. A Tornado és a Gripen esetében meg ezeknek nem sok köze van egymáshoz. Ezért érdekesebb egy olyan összehasonlítás, ahol hasonló feladatkörű és fejlettségű gépek vannak összevetve, mint pl. egy modern F-16 vs. Gripen.
Persze csak költség alapon is össze lehet hasonlítani bármit, hogy mennyivel olcsóbb, de ennek önmagában szerintem nincs értelme.
https://www.cbo.gov/system/files/2018-06/54100-presentation.pdf
![]()
Mivel azt tudom, hogy átlagosan az F-15 flotta mennyit repül...
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-15.pdf
1990-2017, ebben minden változat benne van.
1990 - 2 155 126 óra
2017 - 6 591 508 óra
Tehát kb. 4 450 000 óra
A fentin túl számtalan jó grafikon van benne.
Ebben is vannak számok a depoban töltött időre és az, hogy évente hány gép.
2006-ban is 713 aktív jenki F-15 volt, de 1990-ben kevés F-15E volt, de akkor több F-15A és B volt.
1998-ban volt 856 F-15.
Ez alapján a nézett időszak átlaga bőven 600 gép felett felett van, mert 2008 után szórák csak ki az F-15A-kat.
Tehát kb. 4 450 000 óra / 17 év * 600 gép = 436 óra / gép. Legyen akkor csak 400 óra / év.
Ha kevesebb gép van, akkor ez még több repóra lenne.
És mivel átlagosan 61-72 havonta került be F-15, az középértékkel számolva 5,5 év = ez alsó hangon 1500-2000 órás átlagnak tűnik nekem F-15-re.
Az F-16 esetén az értékek furcsábbak.
Ez 1998.
![]()
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/technical_reports/2008/RAND_TR528.pdf
![]()
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.Az alap felállás.
![]()
A fenti F-16 ábra alapján azt látjuk, hogy a gépek 2/3-a 25-36 hónapnál ritkábban, és a gépek kb. fele 37-48 hónap vagy ritkábban megy ilyenre, viszont ő mintha gyakrabban kapának ilyen olyan módosításokat emiatt.
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-16.pdf
Az F-16-osok.
1990 - 2 389 270 óra
2017 - 10 889 460 óra
Ez kb. 8 500 000 óra.
Ezt itt nem értem el, mert itteni gépen nincs flash, de itt lehetne megnézi a gépmennyiséget és számolni repórát és abból évekkel felszorozni.
http://www.f-16.net/fleet-reports_article2.html
A kérdés az, hogy a ANG gépek hol jelennek meg. Benne vannak-e az USAF statisztikájában...
Én úgy sejtem, hogy igen, mert a wiki így fogalmaz egy időpontra.
"The USAF operates 1,245 F-16s with 701 with active forces, 490 with Air National Guard and 54 with Reserve. "
A kérdés az, hogy akkor a hidegháború óta hogyan csökkent a gépállomány, de még, ha csak 1500 átlag géppel számolok, akkor is 330 óra/év egy gépre , amilyen átlagot már láttam a 9000 órás gépüknél. Ez alapján bőven 1000+ óra felett megy depoba egy F-16 a jenkiknél átlagosan, de ez akár dupla ennyi is lehet.
A kérdés az, hogy a ritkaság az ott eltöltött időt mennyire befolyásolja...
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Látom neked csak autóskártyád volt, autód soha. - Mert ha lett volna, tudhatnád, hogy az öreg autókat /kis túlzással/ az út szélén is meg lehetett javítani, mellyel szemben a modern csodákból még a hibát sem tudod kiolvasni méregdrága szakszerviz hiányában...Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo.
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.
Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)
Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Na, emel válaszolt helyettem.Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.
Látom neked csak autóskártyád volt, autód soha. - Mert ha lett volna, tudhatnád, hogy az öreg autókat /kis túlzással/ az út szélén is meg lehetett javítani, mellyel szemben a modern csodákból még a hibát sem tudod kiolvasni méregdrága szakszerviz hiányában...
Szóval óvatosan a generációs hasonlatokkal...!
A kamm barátunk által említett F-16 és a Gripen is túl van már a 20 éven, így nem kéne a költségeiket az F-35-höz hasonlítani...Attól függ mit értesz öreg autó alatt mert már a 20 éves autók nagyrészét sem tudod kis túlzással az út szélén megjavítani.
Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.
- mennyit repülnek a gépek átlagban
- és melyik mikor kap depo szintűt
A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".
Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.
Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.
Nem, nem repül sokkal kevesebbet, ezt mutattam meg számokkal, csak tegnap este elfelejtettem otthon megnézni a gépek darabszámát a számításhoz.itt azért álljunk meg egy kapavágásra. az általad betett karbantartás eloszlás diagram alapján az F16 flotta átlagosan kb. 38 havonta megy D-check-re. Legyen mondjuk 3,25 év
Amiről emel ír, az meg az, hogy a 10000 repórát elérő gép egy "agyonhajtott" fleet leader. Na ennél a fleet leader-nél jött ki a 345 repóra/év.
Namost akkor a flotta átlaga ennél biztosan jóval kevesebbet repül. Ha mondjuk 200 óra/évvel számolunk, akkor viszont már ott vagyunk, hogy az 3,25 év=650 repóra. ha 250/évvel akkor vagyunk 800 óránál. Ha az agyonhajtott fleet leader repült 345 óra/évet, akkor a flotta átlag egészen bizonyosan nem repül 250-nél többet
Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.
- mennyit repülnek a gépek átlagban
- és melyik mikor kap depo szintűt
A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".
Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.
Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.
Ez tök jó, de linkeltem a statiszikát...Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni)
Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.
A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)
Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.
Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
A fenntartási költségek szempontjából lényegtelen a karbantartások besorolása.Ez tök jó, de linkeltem a statiszikát...
....ami viszont akkor a rövid anyag ott pongyola, hogy az F-15 programozott depója egészen más, mint az F-16-nál, amit ez alatt ért. Az átlagos F-15 depo az, ha jól emlékszem 110 nap táján volt az egyik linkelt anyag diagramján és a rekord érték 140 vagy 170 nap.
A kamm barátunk által említett F-16 és a Gripen is túl van már a 20 éven, így nem kéne a költségeiket az F-35-höz hasonlítani...
De egymáshoz sem, mert a közel 300 példányban gyártott Gripen alkatrészköltsége nem hasonlítható több ezer F-16 költségeihez...
többfeladatú harci gépei közül a Gripennek lehet a legkedvezőbb a repült óra költsége.
A fenti Gripen karbantartás-videó VÓTMÁ, 101/2007 alatt le is írtam hozzá a magyar szöveget hogy mi történik. Ez nem a "legnagyobb overhaul ami csak lehet", hanem egy 200 repóra utáni karbantartás. Ezt jelzi az is, hogy a fedélzeti rendszereket meg sem bontják, nem szerelik ki a futóműveket stb. Ezt nem a svédek végzik hanem sajátkezűleg a cseh üzemeltető/karbantartó személyzet, a 800 óra utáni nagyjavítást végzik a svédek saját maguk.Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni)
Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.
A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)
Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.
Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.