Saab JAS-39 Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

amos

Member
2015. március 10.
125
16
18
Nem tudom volt-e már, de egy egész jó kis beszélgetés a Gripenről:


Sok új dolog nem derül ki, de azt kijelentik, hogy a Meteor hatótávja kétszerese az AMRAAM-ének, illetve, hogy a Meteornak meg lehet mondani hogy egészen lassan, vagy nagyon gyorsan repüljön. Amúgy egy hangulatos beszélgetés pilóták között:)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and LMzek 2.0

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
4 310
4 406
113
Tudom, hogy volt mar videoban is stb, de szerintem igen jol sikerult a brazil festes, megeri ujra ranezni:


 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 705
23 078
113
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
4 310
4 406
113
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?

Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 705
23 078
113
Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
4 310
4 406
113
Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.

Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
 

amos

Member
2015. március 10.
125
16
18
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?

Tényleg érezhetően nagyobb vas lett, főleg a gurulón érződik, de vajon hol van a kabin elé telepített lézer/infra rendszer? Ez gondolom még valamelyik demo verzió.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 705
23 078
113
Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
Lényegesen alatta van. Az F-35A egy igen erőteljes gép, mégkisebb aerodinamikai ellenállással. Ráadásul felfegyverezve!

Az új Gripen üres tömege hét és fél tonna. Az új hajtómű közel tíz tonnát tol statikusan. Ebbe a valamivel több, mint két tonnába sajnos nem sok tüzelőanyag és fegyver fér. Nagyon könnyen kilépünk az 1:1 tolóerő/tömeg arányból.

Az F-35A esetében a szerkezeti tömeg 13 tonna, a hajtómű statikus tolóereje közel húsz tonna, tehát kb hét tonnát oszthatunk meg az 1:1 tolóerő/tömeg arány fenntartásáig.

A Gripen E esetében a kifejezetten dinamikus, energiaalapú repüléshez (nem csak manőverező légiharchoz) a fegyverzet teljes hiánya (és nem csak a tömegre kell itt gondolni) és kb a két tonnás kerozin szintre kifogyasztás kell.
Földközeli műrepülésnél, légibemutatónál, ahol ennek talán igazán jelentősége lehet, egy kb 8-9 perces programnál ez lényegében a bemutató második felétől állhat be. Ha olyan a program és a sok utánégetéssel gyorsan megy a kifogyasztás. Ugyanezt le lehet fordítani a repülőharcászat nyelvére is. Sok fegyverrel, a bázistól messzebbi légtérben műrepülve.

Az F-35A ezzel szemben a mintegy másfél tonnányi légiharc fegyverzetének nagyobbik hányadát a gépen belül hordozza. Ezen felül a nyolc tonnányi kerozintöltéséből ha lefogyaszt öt és fél tonnára, már beért az 1:1 tolóerő/tömeg arány zónájába.

Továbbá, a hajtómű kisebb magasságokban Mach 0.8-1.0 tartományban már közel 25 tonnányi tolóerőt ad le, amihez viszont messze nem tartozik akkora légellenállás növekedés, mint a felfegyverzett és ezáltal sokkal intenzívebben megnövekedett hullámellenállással dacoló Gripen E esetében.