1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. amos

    amos Member

    Nem tudom volt-e már, de egy egész jó kis beszélgetés a Gripenről:



    Sok új dolog nem derül ki, de azt kijelentik, hogy a Meteor hatótávja kétszerese az AMRAAM-ének, illetve, hogy a Meteornak meg lehet mondani hogy egészen lassan, vagy nagyon gyorsan repüljön. Amúgy egy hangulatos beszélgetés pilóták között:)
     
    arcas and LMzek 2.0 like this.
  2. kamm

    kamm Well-Known Member

    Tudom, hogy volt mar videoban is stb, de szerintem igen jol sikerult a brazil festes, megeri ujra ranezni:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    hayate, Python, Anti and 4 others like this.
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  4. kamm

    kamm Well-Known Member

  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  7. kamm

    kamm Well-Known Member

  8. zolkas

    zolkas Well-Known Member

    Leszállt és Bikenre pattanva tova suhant mintha misem történt volna
     
    kamm likes this.
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  10. kamm

    kamm Well-Known Member

  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az első Gripen, amivel elérték a 3000 repült órát.
    (svéd, 39210)

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    hayate, arcas, fishbed and 3 others like this.
  12. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
    A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

    • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
    • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
    • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
    • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?
     
    arcas, fishbed, amos and 3 others like this.
  13. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Gripen E bemutató lesz a finneknél. Teper a Saab a finn tenderen.
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hány év alatt szedte ezt össze? Kb. 17?
     
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  16. kamm

    kamm Well-Known Member

    Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
     
  17. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.
     
    fishbed likes this.
  18. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
     
  19. amos

    amos Member

    Tényleg érezhetően nagyobb vas lett, főleg a gurulón érződik, de vajon hol van a kabin elé telepített lézer/infra rendszer? Ez gondolom még valamelyik demo verzió.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Lényegesen alatta van. Az F-35A egy igen erőteljes gép, mégkisebb aerodinamikai ellenállással. Ráadásul felfegyverezve!

    Az új Gripen üres tömege hét és fél tonna. Az új hajtómű közel tíz tonnát tol statikusan. Ebbe a valamivel több, mint két tonnába sajnos nem sok tüzelőanyag és fegyver fér. Nagyon könnyen kilépünk az 1:1 tolóerő/tömeg arányból.

    Az F-35A esetében a szerkezeti tömeg 13 tonna, a hajtómű statikus tolóereje közel húsz tonna, tehát kb hét tonnát oszthatunk meg az 1:1 tolóerő/tömeg arány fenntartásáig.

    A Gripen E esetében a kifejezetten dinamikus, energiaalapú repüléshez (nem csak manőverező légiharchoz) a fegyverzet teljes hiánya (és nem csak a tömegre kell itt gondolni) és kb a két tonnás kerozin szintre kifogyasztás kell.
    Földközeli műrepülésnél, légibemutatónál, ahol ennek talán igazán jelentősége lehet, egy kb 8-9 perces programnál ez lényegében a bemutató második felétől állhat be. Ha olyan a program és a sok utánégetéssel gyorsan megy a kifogyasztás. Ugyanezt le lehet fordítani a repülőharcászat nyelvére is. Sok fegyverrel, a bázistól messzebbi légtérben műrepülve.

    Az F-35A ezzel szemben a mintegy másfél tonnányi légiharc fegyverzetének nagyobbik hányadát a gépen belül hordozza. Ezen felül a nyolc tonnányi kerozintöltéséből ha lefogyaszt öt és fél tonnára, már beért az 1:1 tolóerő/tömeg arány zónájába.

    Továbbá, a hajtómű kisebb magasságokban Mach 0.8-1.0 tartományban már közel 25 tonnányi tolóerőt ad le, amihez viszont messze nem tartozik akkora légellenállás növekedés, mint a felfegyverzett és ezáltal sokkal intenzívebben megnövekedett hullámellenállással dacoló Gripen E esetében.
     
    Rotten878, fip7, Hegylakó and 4 others like this.

Ezen oldal megosztása