Saab JAS-39 Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113
Úgy tűnik a Svédek nem a levegőbe beszélnek mert meg is volt az első repülési próbája az új Arexis EW konténerüknek.

Van néhány adat is a konténerről:
- 4m hosszú,
- 350 kg súlyú
- konténer törzsén lévő szárny szerű elemekben az alacsony frekvenciás antennák vannak
- folyamatban van a mostani csapásmérő köteléket kísérő Standoff verzió mellet egy stand-in verzió fejlesztése is (gondolom drónokra)
- most tesztelik a függesztést a Gripen szárny alatti pilonján (eddig csak a törzsközép alatti pilonon volt látható.
- A SAAB melegen ajánlja a konténert a Gripen E/F-en kívül más típusokhoz is mint pl. a régebbi Gripen típusok (!!), EF és Tornado
Úgy tűnik a Svédek nem csak az Arexis konténert fejlesztették ki hanem csináltak hozzá egy decoy drónt / rakétát is.


Az eszköz neve LADM (Air-launcehed Decoy Missile).
Egyenlőre ennyit lehet tudni róla meg azt hogy a Finneknek már felajánlották a HX tenderen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 972
24 100
113
Távozik a Gripen-E a Kauhava 2020 repülőnapról. Bemutatót sajnos nem repült, gondolom, még nincs kidolgozva a műrepülő program, mert van most fontosabb dolog is.
A gép szerintem itt meg volt tankolva rendesen, szóval egy ersón biztos rövidebb és dinamikusabb a startja, de annak meg nem sok jelentősége van.

 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) !?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 929
10 142
113
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) ??
Ezek azok a gépek lesznek, amiket csak azért gyártottak le, hogy ne kelljen szétzavarni a munkásokat az E gyártásáig.
Nekünk is ezekre kellett volna rátenni a mancsunkat!
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 190
19 950
113
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) !?

Csak hogy meg legyen az eredeti forrás is:

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2020-09/sweden-offers-gripen-to-croatia/
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and emel

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 929
10 142
113
Miért maradjunk meg a C-nél? Mennyivel többé fájhat az E?
Volt már erről szó.
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek. (Hangsúlyozom, hogy ezek az én kalkulációim, arányosítva a versenytárs gépek árainak ismeretében. A Brazilok sokkal drágábban vették őket, de ugye ott gyár, techtranszfer, miegymás volt)
- Szóval több pilon az E gépenként, de a C meg több gép ugyan abból a pénzből! Nálunk ez összehasonlíthatatlan nagyobb előny.
- A C/D-k is felhúzhatóak lennének a C/D+ szintre, ami már AESA radart jelentene, és ezen kívül minden elektronikai újítást is megkaphatnak csomagban, mint az E-k. Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.
Én pl. a D-ket a kiképzési feladatok mellett ráosztanám a "Growler" feladatra az éles bevetések során.
És biztos vagyok benne, hogy a svédek örömmel adnának hasonló lízing konstrukcióra is akár további 2 századot.
Jelenleg 27-30Mrd körül fizetünk, de ezen gépek esetén már nem biztos, hogy olyan konstrukciót választanék, hogy a végén nálunk maradjanak. Ha jól emlékszem, a sima bérleti díj a jelenlegi 14 gépünkre valami 20-25Mrd Forint körül lehetett.
Ha azt vesszük, hogy '26ig kicsengetjük a jelenlegi 14 gépet évente 30Mrd forintért - szolgáltatással.
Plusz, lerendelnénk további 28-30 gépet évente 45-50Mrd forintért (klasszikus bérlet!), akkor az azért nem terhelné a beszerzésekkel feszített költségvetést a határokig. Ráadásul ezt kb. 1-2 év múlva lépném meg.
Azaz 21-22-ben továbbra is 30Mrd lenne a mostani gépek részlete, 23-tól már összesen 42-44 gépre fizetnénk max. 70-80Mrd Forintot évente (Figyeljünk, ez nagyjából 1db Emil csupasz ára évente!), '26-ra kifizetjük a mostani csomagot, és onnantól csak a supportot kellene rájuk fizetni.
Már nem keresem vissza, de korábban kiszámoltam, - a nemrég megújított svéd support szerződésből - és 6-8Mrd alattira emlékszem ezen gépekre a "csak supportra" évente.
Azaz '27-től a fizetendő 8Mrd+50Mrd lenne. Azaz évente 60Mrd alatt kijönne a jelenlegi színvonalú üzemeltetés mellett 3x ennyi gép.
De lehet ezen még tovább javítani, ha a Gripenek karbantartását mondjuk megszerzi az AERO, ami további haszon.
Ezzel a konfiggal el lehetne karistolni 2035-40-ig, amire elválik, hogy melyik európai program lehet a befutó, vagy menjünk egyszerűen az F-35-re.

A C/D-ket nem nagyon érné meg már olyan bérletre venni, aminek a végén itt maradnának, mert addigra, ha nem vadiújak lesznek (azt ugye most a horvátoknak ajánlották fel) már valahol az élettartamuk legvégén lennének. Viszont, biztosan tudnánk nagyon jó üzletet kötni a svédekkel, mert nekik meg a már lerendelt 60db E miatt lesz egy csomó felesleges C/D gépük. Szerintem még a korszerűsítési programmal együtt is kijönnénk a pénzünkből.
És úgy maradna minden másra is pénz, hogy 3x akkora gépparkkal rendelkeznénk.
Ne csináljuk azt, mint a lengyelek, hogy az F-35-ös programjuknak már csak a fele is megfojt minden mást. Vagy mint a norvégok (?, az biztos, hogy az egyik skandináv volt), hogy a megrendelt F-35-ök 1/3-adát, felét letárolják, mert nincs pénzük reptetni. Figyelem, nem bolgárokról beszélek!
Még arra is lenne pénz, hogy a különben horror fedélzeti fegyverek, rakéták is beszerezhetőek lennének mind a 3 századra.
Ha meg még kevesebb lóvé marad a szárazföld mellett, akkor ugyan ezt a stratégiát le lehet vezényelni 2 századra is, még olcsóbban.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and Anti

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
1 277
1 761
113
Addig ne is gondolkodjunk új vadászgépszázadokban, amíg a ballisztikus rakéták elleni védelmet meg nem oldottuk.
 

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 190
19 950
113
Addig ne is gondolkodjunk új vadászgépszázadokban, amíg a ballisztikus rakéták elleni védelmet meg nem oldottuk.

Azoktól nem a románok és a lengyelek védik Európát? :oops:
Benkő valami olyasmit mondott erre legutóbb hogy nekünk más a geopolitikai helyzetünk, ezért nekünk más típusú lévédelemre van szükségünk mint a románoknak.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 449
113
Volt már erről szó.
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek.
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.

Miért maradjunk meg a C-nél? Mennyivel többé fájhat az E?
Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 929
10 142
113
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.
Ha olvastad, a horvátok vadi új gépekre kaptak ajánlatot.
Abban igazad van, hogy jelenleg már nincs C/D gyártás, de mielőtt a C/D gyártást leállították, lement még rajta 14 gép (10C+4D), amit a svéd állam csak azért rendelt meg, hogy ne széledjen szét a know-how.
Ezeket max. berepülték, de letárolásra kerültek. Szóval tulajdonképpen újak.
Az árról:
Egyrész az a 30M mostanra már nem annyi...meg ugye az is egy használt gép volt, amit kaptunk. Meg azt se feledjük, hogy valószínűleg annak a gépnek csak az addig kifizetett árát kellett még egyszer kifizetni. Azóta meg fizetjük tovább részleteiben, mint a többi 13-at.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 764
113
Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.

Szerintem o sem dobna ki a meglevot, abban teljesen egyetertunk szerintem mindannyian, hogy dehogy dobjuk ki a meglevot, inkabb majd upgradeljuk.
Viszont ha arra kerdezett ra, hogy akkor mar miert nem inkabb uj E/F-re kolt valaki - nos, abban szerintem igaza van...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 764
113
Azoktól nem a románok és a lengyelek védik Európát? :oops:
Benkő valami olyasmit mondott erre legutóbb hogy nekünk más a geopolitikai helyzetünk, ezért nekünk más típusú lévédelemre van szükségünk mint a románoknak.

De igen, nem veletlenul vannak amerikai parancsnoksag alatt, hiaba a romanok meg lengyelek fizettek-fizetik a szamlat. :D
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 764
113
Volt már erről szó.
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek. (Hangsúlyozom, hogy ezek az én kalkulációim, arányosítva a versenytárs gépek árainak ismeretében. A Brazilok sokkal drágábban vették őket, de ugye ott gyár, techtranszfer, miegymás volt)
- Szóval több pilon az E gépenként, de a C meg több gép ugyan abból a pénzből! Nálunk ez összehasonlíthatatlan nagyobb előny.
- A C/D-k is felhúzhatóak lennének a C/D+ szintre, ami már AESA radart jelentene, és ezen kívül minden elektronikai újítást is megkaphatnak csomagban, mint az E-k. Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.
Én pl. a D-ket a kiképzési feladatok mellett ráosztanám a "Growler" feladatra az éles bevetések során.
És biztos vagyok benne, hogy a svédek örömmel adnának hasonló lízing konstrukcióra is akár további 2 századot.
Jelenleg 27-30Mrd körül fizetünk, de ezen gépek esetén már nem biztos, hogy olyan konstrukciót választanék, hogy a végén nálunk maradjanak. Ha jól emlékszem, a sima bérleti díj a jelenlegi 14 gépünkre valami 20-25Mrd Forint körül lehetett.
Ha azt vesszük, hogy '26ig kicsengetjük a jelenlegi 14 gépet évente 30Mrd forintért - szolgáltatással.
Plusz, lerendelnénk további 28-30 gépet évente 45-50Mrd forintért (klasszikus bérlet!), akkor az azért nem terhelné a beszerzésekkel feszített költségvetést a határokig. Ráadásul ezt kb. 1-2 év múlva lépném meg.
Azaz 21-22-ben továbbra is 30Mrd lenne a mostani gépek részlete, 23-tól már összesen 42-44 gépre fizetnénk max. 70-80Mrd Forintot évente (Figyeljünk, ez nagyjából 1db Emil csupasz ára évente!), '26-ra kifizetjük a mostani csomagot, és onnantól csak a supportot kellene rájuk fizetni.
Már nem keresem vissza, de korábban kiszámoltam, - a nemrég megújított svéd support szerződésből - és 6-8Mrd alattira emlékszem ezen gépekre a "csak supportra" évente.
Azaz '27-től a fizetendő 8Mrd+50Mrd lenne. Azaz évente 60Mrd alatt kijönne a jelenlegi színvonalú üzemeltetés mellett 3x ennyi gép.
De lehet ezen még tovább javítani, ha a Gripenek karbantartását mondjuk megszerzi az AERO, ami további haszon.
Ezzel a konfiggal el lehetne karistolni 2035-40-ig, amire elválik, hogy melyik európai program lehet a befutó, vagy menjünk egyszerűen az F-35-re.

A C/D-ket nem nagyon érné meg már olyan bérletre venni, aminek a végén itt maradnának, mert addigra, ha nem vadiújak lesznek (azt ugye most a horvátoknak ajánlották fel) már valahol az élettartamuk legvégén lennének. Viszont, biztosan tudnánk nagyon jó üzletet kötni a svédekkel, mert nekik meg a már lerendelt 60db E miatt lesz egy csomó felesleges C/D gépük. Szerintem még a korszerűsítési programmal együtt is kijönnénk a pénzünkből.
És úgy maradna minden másra is pénz, hogy 3x akkora gépparkkal rendelkeznénk.
Ne csináljuk azt, mint a lengyelek, hogy az F-35-ös programjuknak már csak a fele is megfojt minden mást. Vagy mint a norvégok (?, az biztos, hogy az egyik skandináv volt), hogy a megrendelt F-35-ök 1/3-adát, felét letárolják, mert nincs pénzük reptetni. Figyelem, nem bolgárokról beszélek!
Még arra is lenne pénz, hogy a különben horror fedélzeti fegyverek, rakéták is beszerezhetőek lennének mind a 3 századra.
Ha meg még kevesebb lóvé marad a szárazföld mellett, akkor ugyan ezt a stratégiát le lehet vezényelni 2 századra is, még olcsóbban.

Ez nagyon szep, de a C/D, akarmilyen upgraddel is, sosem lesz a kozeleben sem az E/F elektronikai kepessegeinek, az elfarado frame meg eleve novekvo problema lesz. Ezzel szemben 28-30 E/F $4 milliard euro korul 30+ evre megoldana a kerdest, raadasul a jelenlegi csucstechologiat vennenk at ugy, hogy kozben a meglevo oregecske C/D+ ellathatna a magyar-szloven(-horvat?) legterfelugyeletet, az ujak megmaradnanak missziora meg eles helyzetekre.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

fonak9

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
2 834
4 655
113