JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 042
73 525
113

20221216-en-4429292-1.jpg
"The enhancements will provide Sweden with a more effective and powerful fighter capability. The aircraft will be equipped with a new version of the engine, which will enhance flight performance.

A more effective electronic warfare system will also be introduced and the upgrade will create conditions for increased attack capability with a new payload.

The order encompasses an upgrade to Saab’s latest fighter radar, which provides increased performance with emphasis on enhanced fighter capability and extended detection and tracking range. It also includes an upgraded and future-proof avionic system which, among other features, enables fast software updates of the sensor function."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 252
113

20221216-en-4429292-1.jpg
Ha jól számolom, akkor a 60 gépre kevesebb, mint 6M USD/gép a modernizálás. Azért az elég faja, ha ebben minden a cikkben szereplő dolog benne van.
Meg ugye ebben benne van egy nagyszerviz is!
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Aladeen

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 048
113
"The enhancements will provide Sweden with a more effective and powerful fighter capability. The aircraft will be equipped with a new version of the engine, which will enhance flight performance.

A more effective electronic warfare system will also be introduced and the upgrade will create conditions for increased attack capability with a new payload.

The order encompasses an upgrade to Saab’s latest fighter radar, which provides increased performance with emphasis on enhanced fighter capability and extended detection and tracking range. It also includes an upgraded and future-proof avionic system which, among other features, enables fast software updates of the sensor function."
Na. Akkor a C/D Gripenek megkapják az RM16-ost?
Menni fognak, mint a rakéta!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 048
113
Ez lehetséges? Mi lesz a szívócsatornával? Vagy, lehet nagyobb és nehezebb az is, ha az F414 miatti súlypontvándorlással amúgy is foglalkozni kell?
Jó kérdés.
Lehet, hogy inkább csak a sorok közt kéne olvasnunk, mert másodikra elolvasva a cikket nekem felötlött régről, hogy annó a svédek mintha a saját E/F gépeiket eredetileg C/D gépek átalakításával tervezték. Utána jött a hír, hogy nem, minden svéd Next Gen Gripen új építésű sárkány lesz, akár E, akár F lesz a konfiguráció.
Azonban ez a mostani bejelentés mintha azt sejtetné, hogy valamiféle hibrid megoldásra készülnek. Az E/F program rentábilisan tartása érdekében a fontosabb specifikus alrendszereket (radar, tűzvezetőrendszer, hajtómű, EW kabin) integrálják csak és a sárkány+futómű az marad a régi.
Emellett kívánják gyártani a full scale E gépeket, míg a brazilok az E/F párost.
Hogy ebből miféle rendszer sül ki, azt nem tudom, de tény, hogy az RM16-oshoz jobban be kell avatkozni a meglévő gépbe.
Kérdés, hogy akkor nem járnak-e majd itt is úgy, mint az E-vel, hogy amit nyertek a réven, elveszítik a vámon?

A fenti fotón ahogy látom, mintha a kétüléses Gripen NG techdemó lenne, amibe épp berakják az F414GE-39E-t, amiből az RM16-os svéd-amerikai hajtómű lett.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 252
113
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
M

molnibalage

Guest
A like az utolsó mondatra ment. :)
Nem kapnak RM16-ot, hanem valami valószínűleg erről lehet szó.
Ez 2-15%-os teljesítménynövekedést jelent.
De a 6M USD/gép-es árba nem is nagyom férne bele több.
De - szerintem - az RM16 nagyobb üzemanyagigényét nem lehet a C törzsével kezelni...
A hajtómű többe kerülne, mint 6M USD.
Szóval ennek kicsit olyan szaga van, mint a PW-220 --> PW-229-es ráncfelvarrásnak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 252
113
Kérdés, hogy akkor nem járnak-e majd itt is úgy, mint az E-vel, hogy amit nyertek a réven, elveszítik a vámon?
Ezzel még várjunk, mert ugyan mindenhol azt kommunikálják, hogy nem lett jelentősen erősebb az erősebb hajtóművel a Gripen E, azonban megjelent pár olyan nyilatkozat, amiből az szűrhető le, hogy igenis jóval több tartalél lehet a gépben.
Ennek titkolására meg ugye a Meteor alkalmazása adhat okot. Egy jóval nagyobb végsebesség, nagyobb hatótávolságot ad a Merteornak is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 048
113
A like az utolsó mondatra ment. :)
Nem kapnak RM16-ot, hanem valami valószínűleg erről lehet szó.
Ez 2-15%-os teljesítménynövekedést jelent.
De a 6M USD/gép-es árba nem is nagyom férne bele több.
De - szerintem - az RM16 nagyobb üzemanyagigényét nem lehet a C törzsével kezelni...
Ha nem növelik meg a levegőátfutást, akkor földközelben, kis sebességeken a tolóerő csak pár százalékkal tud növekedni.
A 2011-es cikkben szereplő RM12 modernizáció is csak a nagynyomású turbinát említi.
Ha a Volvo (illetve most már GKN) megkapja a GE-től a kerámia-kompozit mátrix turbina technológiát, akkor bátran emelheti a gázhőt.
Ha így van, akkor a feljavított RM12-es változatlan méret és levegőátfutás mellett nagyobb maximál rezsim tolóerővel fog rendelkezni, mert a forróbb nagynyomású turbina gyorsabb és ezáltal jobban sűrítő nagynyomású kompresszort fog meghajtani.
Emiatt valószínűleg a fix 68kg/sec levegőátfutásból a belső áram vesz el többet, tehát a kétáramúsági fok lecsökken a mostani 0.33-ról valahová, az F414-es 0.25-ös értéke környékére.
De, ha a nettó levegőátfutás nem növekszik, akkor a forszázs saját tolóereje nem sokat változik. Az F414-es 60/98kN-a helyett a modernizált RM12-es kb 55/88kN-tudhat. Ez se rossz azért.
Ha azonban tartják a kétáramúsági fokot, akkor még lehet az is, hogy a fan forgórész fordulatszáma is megemelkedik és ezáltal változatlan levegőátfutással jobban sűrít az is, tehát a forszázs ereje is javul némileg, bár igazán nagy utánégetés növeléshez mindig többlet légtömeg kell.
De ez utóbbinak mindenképpen lenne egy olyan kellemes hozadéka is, hogy a fix szívócsatornájú gépekre jellemző maximális szívócsatorna torlónyomásnál, azaz a transzszonikus sebességtartományban a gyorsabban forgó fan szekció jobban el tudná vezetni a levegőt, ami miatt itt a forszázs drámaian javulna.
Az ilyen hajtóművel szerelt C/D Gripen-nek a kis sebességű tartományban ha nem is feltétlenül, de a transzszonikusban látványosan javulna a dinamikája.
Ha nem nyúlnak a szívócsatornához, akkor a benne összetorlódott légtömeg stabil feldolgozásához gyorsabban forgó kompresszorokra, ezáltal forróbb turbinákra van szükség.
Ha így lesz, annak mindenképpen nyeremény lesz a vége, de ehhez sebesség is kelleni fog.
Ugyanakkor a "szimpla" gázhő+sűrítési viszony emelés az alap statikus tolóerőt is kedvező irányban módosíthatja.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 028
11 900
113
Na. Akkor a C/D Gripenek megkapják az RM16-ost?
Menni fognak, mint a rakéta!
"a new version of the engine"
Egy adott hajtóműtípus új verzióját jelenti (az adott hajtóműtípuson belül), nem pedig egy teljesen új hajtóművet.

"In 2010, Volvo Aero stated it was capable of further developing its RM12 engine to better match the performance of the F414G, and claimed that developing the RM12 would be a less expensive option." - erről lehet szó.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen#Engine
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 252
113
Ha nem növelik meg a levegőátfutást, akkor földközelben, kis sebességeken a tolóerő csak pár százalékkal tud növekedni.
A 2011-es cikkben szereplő RM12 modernizáció is csak a nagynyomású turbinát említi.
Ha a Volvo (illetve most már GKN) megkapja a GE-től a kerámia-kompozit mátrix turbina technológiát, akkor bátran emelheti a gázhőt.
Ha így van, akkor a feljavított RM12-es változatlan méret és levegőátfutás mellett nagyobb maximál rezsim tolóerővel fog rendelkezni, mert a forróbb nagynyomású turbina gyorsabb és ezáltal jobban sűrítő nagynyomású kompresszort fog meghajtani.
Emiatt valószínűleg a fix 68kg/sec levegőátfutásból a belső áram vesz el többet, tehát a kétáramúsági fok lecsökken a mostani 0.33-ról valahová, az F414-es 0.25-ös értéke környékére.
De, ha a nettó levegőátfutás nem növekszik, akkor a forszázs saját tolóereje nem sokat változik. Az F414-es 60/98kN-a helyett a modernizált RM12-es kb 55/88kN-tudhat. Ez se rossz azért.
Ha azonban tartják a kétáramúsági fokot, akkor még lehet az is, hogy a fan forgórész fordulatszáma is megemelkedik és ezáltal változatlan levegőátfutással jobban sűrít az is, tehát a forszázs ereje is javul némileg, bár igazán nagy utánégetés növeléshez mindig többlet légtömeg kell.
De ez utóbbinak mindenképpen lenne egy olyan kellemes hozadéka is, hogy a fix szívócsatornájú gépekre jellemző maximális szívócsatorna torlónyomásnál, azaz a transzszonikus sebességtartományban a gyorsabban forgó fan szekció jobban el tudná vezetni a levegőt, ami miatt itt a forszázs drámaian javulna.
Az ilyen hajtóművel szerelt C/D Gripen-nek a kis sebességű tartományban ha nem is feltétlenül, de a transzszonikusban látványosan javulna a dinamikája.
Ha nem nyúlnak a szívócsatornához, akkor a benne összetorlódott légtömeg stabil feldolgozásához gyorsabban forgó kompresszorokra, ezáltal forróbb turbinákra van szükség.
Ha így lesz, annak mindenképpen nyeremény lesz a vége, de ehhez sebesség is kelleni fog.
Ugyanakkor a "szimpla" gázhő+sűrítési viszony emelés az alap statikus tolóerőt is kedvező irányban módosíthatja.
Pontosan ezt akartam írni! Szóról szóra! (Csak nagyképűsködöm... reménykedtem hogy majd levezeted! :cool: :D )
De amit leírsz az tökéletesen leírja a 2-15%-os növekményt. Furcsáltam is, hogy intervallumot adtak meg, egy egyértelmű PR szám helyett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 048
113
A hajtómű többe kerülne, mint 6M USD.
Szóval ennek kicsit olyan szaga van, mint a PW-220 --> PW-229-es ráncfelvarrásnak.
Azért maradjunk még a példádnál kicsit.
Mert jobban belegondolva ez mégse rossz hasonlat.
A fix szívócsatornájú F-16-osnál a PW220-ashoz képest a PW229-es levegőátfutása csak minimálisan nőtt, kb 105-109 kg/sec-ről 112kg/sec-re. Ha nem is ezek a pontos adatok (katalógusok össze-vissza szórnak), azért a GE129-es 120kg/sec-éhez képest azért jelentős az eltérés.
Olyannyira, hogy míg a PW hajtóműhöz végig ugyanaz a szívócsatorna, addig a GE-hez már nagyobb kellett.
Szóval a PW229-esnél változatlan szívócsatornával, belépő keresztmetszettel és befoglaló méretek mellett a kétáramúsági fokot levitték 0.67-ről 0.36-ra, a nyomásviszonyt felemelték 23-25-ről 34-re, megemelték a gázhőt és a tolóerő 66/108kN-ról felment 83/131kN-ra.
Annyi a különbség, hogy míg a FADEC miatt a PW220-as dinamikus tolóereje 140kN, mert a nagyobb kétáramúsági fok miatt bőven van levegőtömeg táplálni az utánégetést és emiatt annak a tolóereje "száll el" jobban Mach 0.8-0.9-nél kis magaságon, addig a PW229-es tolóereje a nagyobb statikus tolóerő ellenére is "csak" 150kN körül maximalizálódik.
Előnye viszont, hogy a transzszonikus tartományban forszázs nélkül is nagyobb a tolóerő.
És mivel a szívócsatorna mérete nem nőtt, így ezen a sebességen kedvezőbb az alaktényező.
Ehhez képest a GE129-es hajszálra azonos statikus tolóerőparaméterek mellett kisebb sebeségeken gazdaságosabb, transzszonikus tartományban a 0.76-os kétáramúság miatt csak utánégetőn ad le több tolóerőt (de emiatt itt többet is fogyaszt), nagyobb beömlő kell neki, ami rosszabb alaktényezőt eredményez.
De az biztos, hogy a 16-osnak Mach 1.5 felett - szogorúan utánégetővel - nagyobb tolóerőt biztosít. Egy probléma van csak: a felfegyverzett 16-os nem megy ilyen gyorsan. De a forszázs már itt is többet eszik.

Na most, ezt visszafejtve a Gripenre, ha csak modernizáljuk az RM12-est (korábban volt szó az RM12+ típusjelről is), akkor lehetséges az is, hogy valamekkora statikus tolóerő növekménnyel kompenzáljuk az AESA radar, EW rendszer és az egyéb dolgok tömegnövekedését, illetve a Meteor rakéta AIM-120-ashoz képest rosszabb alaktényezőjét, pont ott lesz érdemi karakterisztika javulásunk, ahol a legtöbbet használjuk a típust.
Ha maga a sárkányszerkezet nem lesz nehezebb, úgy, mint az E, akkor utánégető nélkül több feladat lesz megoldható olyan, amihez eddig már kellett a valamekkora forszázs.
Így az is elképzelhető, hogy a gépnek nem csak a Mach 1.3 alatti dinamikája, hanem járulékosan, a szubszonikus fogyasztása is javulhat.
Mert az ilyen extrém alacsony kétáramúsági fokú, nagyot sűrítő, nagyon forró hajtóművek összességében Mach 1.3 alatt jók.
Hogy a Raptor mitől jó e fölött is, annak már a szívócsatornájában kell keresni az okait, illetve, mert a gép mindig aerodinamikailag tisztán repül.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 042
73 525
113

MZ/X

Well-Known Member
2021. május 27.
588
2 476
93
Frissítések a Gripenhez. Új hajtómű, nagy teljesítményű radar és maximális átjárhatóság a változatok között lesz a svéd vadászrepülőgép új eszköze.