1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. rudi

    rudi Well-Known Member

    Úgy tűnik a Svédek nem csak az Arexis konténert fejlesztették ki hanem csináltak hozzá egy decoy drónt / rakétát is.
    [​IMG]

    Az eszköz neve LADM (Air-launcehed Decoy Missile).
    Egyenlőre ennyit lehet tudni róla meg azt hogy a Finneknek már felajánlották a HX tenderen.
     
    svajcibeka, Hegylakó and fishbed like this.
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  3. Blitz97

    Blitz97 Well-Known Member

  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Távozik a Gripen-E a Kauhava 2020 repülőnapról. Bemutatót sajnos nem repült, gondolom, még nincs kidolgozva a műrepülő program, mert van most fontosabb dolog is.
    A gép szerintem itt meg volt tankolva rendesen, szóval egy ersón biztos rövidebb és dinamikusabb a startja, de annak meg nem sok jelentősége van.

     
    fishbed, SilvioD and emel like this.
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    U ezen a repülőnapin ott vilt a GlobalEye is
     
  6. rudi

    rudi Well-Known Member

    "..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
    (Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

    Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

    A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

    Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

    „Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
    ..."

    Bla,bla,bla...

    - új gyártású Gripen C/D !
    - Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) !?
     
    fishbed, Szittya, SilvioD and 2 others like this.
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ezek azok a gépek lesznek, amiket csak azért gyártottak le, hogy ne kelljen szétzavarni a munkásokat az E gyártásáig.
    Nekünk is ezekre kellett volna rátenni a mancsunkat!
     
  8. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Miért maradjunk meg a C-nél? Mennyivel többé fájhat az E?
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Csak hogy meg legyen az eredeti forrás is:

    https://saabgroup.com/media/news-press/news/2020-09/sweden-offers-gripen-to-croatia/
     
    Szittya and emel like this.
  10. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Volt már erről szó.
    Mert:
    - Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
    - Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek. (Hangsúlyozom, hogy ezek az én kalkulációim, arányosítva a versenytárs gépek árainak ismeretében. A Brazilok sokkal drágábban vették őket, de ugye ott gyár, techtranszfer, miegymás volt)
    - Szóval több pilon az E gépenként, de a C meg több gép ugyan abból a pénzből! Nálunk ez összehasonlíthatatlan nagyobb előny.
    - A C/D-k is felhúzhatóak lennének a C/D+ szintre, ami már AESA radart jelentene, és ezen kívül minden elektronikai újítást is megkaphatnak csomagban, mint az E-k. Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.
    Én pl. a D-ket a kiképzési feladatok mellett ráosztanám a "Growler" feladatra az éles bevetések során.
    És biztos vagyok benne, hogy a svédek örömmel adnának hasonló lízing konstrukcióra is akár további 2 századot.
    Jelenleg 27-30Mrd körül fizetünk, de ezen gépek esetén már nem biztos, hogy olyan konstrukciót választanék, hogy a végén nálunk maradjanak. Ha jól emlékszem, a sima bérleti díj a jelenlegi 14 gépünkre valami 20-25Mrd Forint körül lehetett.
    Ha azt vesszük, hogy '26ig kicsengetjük a jelenlegi 14 gépet évente 30Mrd forintért - szolgáltatással.
    Plusz, lerendelnénk további 28-30 gépet évente 45-50Mrd forintért (klasszikus bérlet!), akkor az azért nem terhelné a beszerzésekkel feszített költségvetést a határokig. Ráadásul ezt kb. 1-2 év múlva lépném meg.
    Azaz 21-22-ben továbbra is 30Mrd lenne a mostani gépek részlete, 23-tól már összesen 42-44 gépre fizetnénk max. 70-80Mrd Forintot évente (Figyeljünk, ez nagyjából 1db Emil csupasz ára évente!), '26-ra kifizetjük a mostani csomagot, és onnantól csak a supportot kellene rájuk fizetni.
    Már nem keresem vissza, de korábban kiszámoltam, - a nemrég megújított svéd support szerződésből - és 6-8Mrd alattira emlékszem ezen gépekre a "csak supportra" évente.
    Azaz '27-től a fizetendő 8Mrd+50Mrd lenne. Azaz évente 60Mrd alatt kijönne a jelenlegi színvonalú üzemeltetés mellett 3x ennyi gép.
    De lehet ezen még tovább javítani, ha a Gripenek karbantartását mondjuk megszerzi az AERO, ami további haszon.
    Ezzel a konfiggal el lehetne karistolni 2035-40-ig, amire elválik, hogy melyik európai program lehet a befutó, vagy menjünk egyszerűen az F-35-re.

    A C/D-ket nem nagyon érné meg már olyan bérletre venni, aminek a végén itt maradnának, mert addigra, ha nem vadiújak lesznek (azt ugye most a horvátoknak ajánlották fel) már valahol az élettartamuk legvégén lennének. Viszont, biztosan tudnánk nagyon jó üzletet kötni a svédekkel, mert nekik meg a már lerendelt 60db E miatt lesz egy csomó felesleges C/D gépük. Szerintem még a korszerűsítési programmal együtt is kijönnénk a pénzünkből.
    És úgy maradna minden másra is pénz, hogy 3x akkora gépparkkal rendelkeznénk.
    Ne csináljuk azt, mint a lengyelek, hogy az F-35-ös programjuknak már csak a fele is megfojt minden mást. Vagy mint a norvégok (?, az biztos, hogy az egyik skandináv volt), hogy a megrendelt F-35-ök 1/3-adát, felét letárolják, mert nincs pénzük reptetni. Figyelem, nem bolgárokról beszélek!
    Még arra is lenne pénz, hogy a különben horror fedélzeti fegyverek, rakéták is beszerezhetőek lennének mind a 3 századra.
    Ha meg még kevesebb lóvé marad a szárazföld mellett, akkor ugyan ezt a stratégiát le lehet vezényelni 2 századra is, még olcsóbban.
     
    SilvioD and Anti like this.
  11. ravenlord

    ravenlord Well-Known Member

    Addig ne is gondolkodjunk új vadászgépszázadokban, amíg a ballisztikus rakéták elleni védelmet meg nem oldottuk.
     
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Azoktól nem a románok és a lengyelek védik Európát? :oops:
    Benkő valami olyasmit mondott erre legutóbb hogy nekünk más a geopolitikai helyzetünk, ezért nekünk más típusú lévédelemre van szükségünk mint a románoknak.
     
  13. ravenlord

    ravenlord Well-Known Member

  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.

    Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.
     
    anti70, migfun, fishbed and 3 others like this.
  15. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ha olvastad, a horvátok vadi új gépekre kaptak ajánlatot.
    Abban igazad van, hogy jelenleg már nincs C/D gyártás, de mielőtt a C/D gyártást leállították, lement még rajta 14 gép (10C+4D), amit a svéd állam csak azért rendelt meg, hogy ne széledjen szét a know-how.
    Ezeket max. berepülték, de letárolásra kerültek. Szóval tulajdonképpen újak.
    Az árról:
    Egyrész az a 30M mostanra már nem annyi...meg ugye az is egy használt gép volt, amit kaptunk. Meg azt se feledjük, hogy valószínűleg annak a gépnek csak az addig kifizetett árát kellett még egyszer kifizetni. Azóta meg fizetjük tovább részleteiben, mint a többi 13-at.
     
  16. kamm

    kamm Well-Known Member

    Joval, de amugy semmi ertelme egy buznyakot is C/D-re pazarolni szerintem. Minden penz inkabb menjen a down paymentbe arra a 28-30 E/F-re... :p
     
  17. kamm

    kamm Well-Known Member

    Szerintem o sem dobna ki a meglevot, abban teljesen egyetertunk szerintem mindannyian, hogy dehogy dobjuk ki a meglevot, inkabb majd upgradeljuk.
    Viszont ha arra kerdezett ra, hogy akkor mar miert nem inkabb uj E/F-re kolt valaki - nos, abban szerintem igaza van...
     
    SilvioD likes this.
  18. kamm

    kamm Well-Known Member

    De igen, nem veletlenul vannak amerikai parancsnoksag alatt, hiaba a romanok meg lengyelek fizettek-fizetik a szamlat. :D
     
  19. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ez nagyon szep, de a C/D, akarmilyen upgraddel is, sosem lesz a kozeleben sem az E/F elektronikai kepessegeinek, az elfarado frame meg eleve novekvo problema lesz. Ezzel szemben 28-30 E/F $4 milliard euro korul 30+ evre megoldana a kerdest, raadasul a jelenlegi csucstechologiat vennenk at ugy, hogy kozben a meglevo oregecske C/D+ ellathatna a magyar-szloven(-horvat?) legterfelugyeletet, az ujak megmaradnanak missziora meg eles helyzetekre.
     
    SilvioD likes this.
  20. fonak9

    fonak9 Well-Known Member

Ezen oldal megosztása