1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A C/D+ csomag pontosan ugyan az elektronikailag, mint az E az EW eszközök nélkül. És pontosan, hogy ezt az EW képességet konténeresítették az Arexis konténerben.
    Jó ok, az AESA radarból egy kisebb antenna kerülne bele, de a Meteorhoz már az is elég lenne nekünk, egy igen jó ár/érték csomagban.
    A mi jelenleg gépeink az egyik legrégebbi gyártású aktív Gripenek. A szárnyak és a gép törzsének eleje és vége még A-kból és B-kből származnak. A svédek már letárolták az A/B-iket. Mindenki másnak már eredetileg C-nek és D-nek gyártott gépei vannak tudtommal.
    A fent említett utolsó széria C/D pedig 2015-ben jött le a gyártósorról vadi újonan.
    Szóval bármelyik jelenleg a svéd légierőnél szolgálatban lévő eredetileg C/D-nek készült gépet is vennénk át, az újabb lenne, mint a mi, jelenlegi meglévő, és nálunk maradó bármelyik gépünk.
    És a svédek sem repülték túl a saját gépeiket! Szóval ha a legrégebbi C-t is elhoznánk, akkor az még az életének felénél sem lenne.
    Szóval a frame problémától sem kellene tartani.
    Az E/F tényleg csábító lehet a 2-vel több pilon miatt, de sem fajlagos teljesítményben sem hatótávolságban nem igazán érezhető a különbség a C/D-hez képest, viszont az árkülönbség igen jelentős lehet.
    Ha most lennénk a finnek helyében, akkor csak az E/F-et választanám, de nekünk már "továbbszolgálóknak" nem biztos, hogy megéri az új gyártás.
    Az meg továbbra is jó kérdés, hogy kell-e nekünk még 30+ évre továbbra is a Gripen platform. Szerintem már a svédeknek sem lesz addigra Gripenjük.
    Az FCAS '35-re érkezik. A Tempest meg talán még gyorsabban. Szóval elég ha 15-20 évet még letolunk ezekkel a gépekkel. Szépen szerényen, a pénzünkért a legtöbbet kapva.
    15-20 év alatt meg egy új gyártású E még nem éri el az élettartamának felét.
    Hja és a C/D+ csomagban van egy minimális engine upgrade-re is lehetőség. Amivel együtt már a mostani F404-es hajtóművek repülési teljesítményén még lehetne emelni, amivel pedig talán kedvezőbb is lenne, mint a F414-ek az E-kben. (ezt majd @Allesmor Obranna megszakérti)
    Ha maradunk a C/D+ csomagnál, akkor a kalkulációm szerint 2040-ig kb. 1100Mrd Forint menne el 3 századra (42-44 gép).
    Te meg 28-30 gépre kalkulálsz kb. 1240Mrd forintot beszerzésre. És akkor ebben még nincs benne a support, amit én már beleszámoltam. :rolleyes:
     
  2. rudi

    rudi Well-Known Member

  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

  4. kamm

    kamm Well-Known Member

    Hat persze, sot, decoy dront is raakasztunk kivulrol, avagy huzza maga utan, mintha blinkereznenk... :D

    Ugyan mar, soha egyetlen fighter program nem jott meg idoben. Legjobb esetben 2040 utan lesz eloszor valamelyikbol valami es azok nem next-gen Gripen avagy next-gen EF, hanm vaiduj platformok, az elso tranche biztosan penztemeto lenne.

    Pontosan. Semmi ertelme annak, hogy kozel ugyanannyiert hekkelt regi tipust vegyunk. A HX tenderen kiderult, milyen komoly arengedmenyre kepesek a svedek, ha azt megfelezed, akkor csaknem ugyanannyiert kapsz 28-30 E/F-et, amennyiert te oreg C/D-ket akarsz reptetni 15 evig, majd ujrakolteni.
    Nem azert mondom, de ez megint a (T72, kefir stb) kopacsolas/upgrade/stb vs uj beszerzes - a ROI vilagosan mutatja, hogy semmi ertelme, a kepessegcsokkenesrol nem is beszelve.
     
  5. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    ...
    Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön. @pöcshuszár szerint a további C gépek viszonyleg olcsón lízingelhetők, esetleg olyan konstrukcióban, hogy a végén ne maradjon itt azok élettartama miatt. A svédek úgyis cserélnek E-re, így viszonylag kis befektetéssel nagy mennyiségnövekedést lehet elérni. És még normálisan fel is fegyverezhetőek, nem rokkanunk bele.
     
  6. kamm

    kamm Well-Known Member

    Max 10-15 evre annyiert, amennyiert csucstechnikas E/F johetne 28-30 darab, 30+ evre, de nem baj, majd megint koltunk 15 ev mulva... marhasag, T72 all over again.
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Azért a hardver folyamatos szeretetéből vegyünk vissza. Sajnos a Honvédségben 30 (!) évvel a módszerváltás után is élnek egyes helyeken a régi reflexek és beidegződések. Lehet itt álmodni sok sok vasról, de hogy ember honnan lesz hozzá, aki aztán bent is marad a rendszerben miután megtapasztalta azt...
     
    fishbed likes this.
  8. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A decoy drón különben is külső függesztmény, mint ahogy az EAJP is!
    [​IMG]
    A finneknek is ezeket ajánlották, és ugye ott az E-hez, és ott is külsőleg.
    A LADM-ra nem véletlenül van ilyen sziluett megadva.
    Ez az amerikai változat:
    [​IMG]
    Ezeknek viszonylag hosszú ideig kell működni, miközben intenzív zavarást kell végezni. Ehhez teljesítmény kell. Ehhez nem lehet 30-40cm-es méretben gondolkozni.
    Ebből max. 1-2 db megy fel egy pilonra. (A fenti kép egy B-52-es tesztgépről készült!)
    Szóval ez nem azért miniatűr, mert akkora, mint egy IR fákja.
    Különben az EAJP meg tulajdonképpen már a fent említett Arexis pod, amit a C/D-hez is ajánlanak
    (ugyebár a D-vel tesztelték). Maga az Arexis különben az E képességeit "podosítja", ugyanakkor - szerintem - nagyobb teljesítményben. Nem véletlenül ajánlják az E-hez is!
     
  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Szerinted miért indítják el újra a hazai pilótaképzést? Meg nem véletlenül szerveznek V4 és EU szintű vadászgépképzést.
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Semmi köze annak, hogy a pilótát hol képzik és milyen magatartással és butaságokkal kell szembesülnie amikor már itthon Gripen fülkében ül...

    Ez is tök jó, de a kevés magyar gépnél mi fog csapástmérni, ha még ezt is cipelni kell...?
    Meg azért egy vadászgéphez képest lassú eszköz sem világos hogyan lesz csali...
     
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    A látszat ellenére az E egy teljesen új gép.
    Egy 2 százados légierő két külònböző típussal...?? Teljesen felesleges.
    A C / D ket némi befektetéssel olyan szintre lehet hozni hogy még 20 - 30 évig a térségünkben abszolút elfogadhatóak - és megfizethetőek !!! - maradnak.
     
  12. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Minden EW-t a D-knek kell vinniük, ahogy a Growlerek működnek az amerikaiaknál. Maguk az EW rendszerek különben is igénylik szerintem a külön operátort.
    Ahogy a normál EW gépek is hamis radar visszaveréseket tudnak produkálni, úgy ezek a robotrepülők is.
    Nem kell, hogy saját maga látszódjon a radaron, de tudnak olyan radarjeleket generálni, amik rendes támadó gépek mozgását szomulálják. A szimuláció alatt nem csak radar keresztmetszetet, de sebességet és magasságot is értem.
    De működhet elnyomás jelleggel is a zavarás.
    Az Saab fejlesztett EW rendszerének bemutatója.
    És akkor kis promó videón is:
     
  13. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Engem meggyőztetek. Ha minőségi és mennyiségi előrelépés lesz, hajlok rá, hogy a térségben az tökéletesen megfelelő.

    Kicsit más, de lehet mégsem.
    A horvát tenderről részletesen.

    A Védelmi Minisztériumban vadászgép vásárlására beérkezett ajánlatok
    https://www.morh.hr/zaprimljene-ponude-za-nabavu-borbenog-aviona-u-morh-u/

    4 ajánlat jött. 2 új gépet kinal, 2 használtat.
    Még idén lesz döntés, 12 gépet akarnak.

    Futottak még de nincs érvényes ajánlatuk.
    "Norvégia, amely bejelentette részvételét az eljárásban, visszavonta ajánlatát, mert nem tudott megfelelni a kitűzött feltételeknek, Görögország és Olaszország pedig nem tudott válaszolni az ajánlatokra a megadott határidőn belül - közölte Frka-Petesic."

    Ezek vannak:
    • Svédország új Gripen C / D modellt
    • , az Egyesült Államok új F-16 Block 70,
    • Franciaország a Rafal repülőgép használt modelljét,
    • Izrael pedig az F-16 használt Block 30
    Frka-Petešić rámutatott, hogy az izraeli ajánlat garantálta, hogy az amerikai fél részt vesz az egész eljárás elején, és így háromoldalú megállapodást fogunk biztosítani a három kormány között.

    Nekünk gondolom a svéd ajánlat lenne a jövőbeli együttműködés, kiképzés szempontjából kedvező.
     
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

    Igen, de boritékolható hogy valamelyik F16 ajánlat fog győzni.
    Ahhoz hogy Gripen legyen a Horvátoknak határozottan ki kéne lépniük a jelenlegi 100% USA befolyás alól és mondjuk nekik is Német irányba kéne legalább részben áttervezni a politikájukat.
    A Svédek a gazdasági racionalitáson túl semmit nem tudnak az ajánlatukhoz tenni ami így kevés...
    A jelenlegi Horvát vezetés 100% hogy marad az USA gondnokság alatt = F16
     
  15. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Igazából mintha egyszer már az izraeli vétel mellett döntöttek volna, de az USA megtorpedózta.

    Meglepetés lenne a Grioen, de hátha...
     
  16. borisz

    borisz Well-Known Member

    Persze, aztán egy újabb függesztési pont ugrik. Így sincs elég. Rakják fel a gerincre, mint az F-16-nak.

    Kitolható. A svéd gépek sincsenek szétrepülve.

    Egyelőre ez az egyetlen század is éppen csak hogy van.
    Két század is komoly kihívás lenne.

    Mert legyártottak pár darabot előre. Ezt akarták eladni.

    Viszont a logisztikai vonal azonos. És nem hiszem, hogy a fogyóeszközök is mind eltérőek lennének.
     
    kamm likes this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A két gép hajtóműve sem azonos.
    A főbb harcászati elektronika sem, mert IRST is van az E-ben, más radar.

    Kb. annyi hasonlóság lehet egy C és E Gripen között, mint F-16 Block 50 és egy Block 70 között...
     
    rudi likes this.
  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem, nincsenek felesleges legyártott új C / D gépek.
    Amik vannak azok a Svéd légierőben repülnek.
    Amikor a Svédek azt mondják hogy "új" az tényleg új gyártást takar.
    Talán annyi hogy vannak legyártott részegységek amiket fel lehet használni, de nem állnak új, màr összeszerelt gépek a gyárudvaron várva hogy valaki megvegye őket.
     
  19. borisz

    borisz Well-Known Member

    Sem a hajtómű, sem az elektronika nem fogyóeszköz szerintem. :)

    De akkor hogy akarják ezeket a nem létező, amúgy lekonzervált gépeket eladni Horvátországnak?
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Bocsánat, pontatlan hasonlat volt. Mint a Block 52 és Block 70. Mert a 32/42/52 szériának van PW hajtóműve és 30/40/50-nek GE F110.
     
    formosa1 likes this.

Ezen oldal megosztása