A C/D+ csomag pontosan ugyan az elektronikailag, mint az E az EW eszközök nélkül. És pontosan, hogy ezt az EW képességet konténeresítették az Arexis konténerben.Ez nagyon szep, de a C/D, akarmilyen upgraddel is, sosem lesz a kozeleben sem az E/F elektronikai kepessegeinek, az elfarado frame meg eleve novekvo problema lesz. Ezzel szemben 28-30 E/F $4 milliard euro korul 30+ evre megoldana a kerdest, raadasul a jelenlegi csucstechologiat vennenk at ugy, hogy kozben a meglevo oregecske C/D+ ellathatna a magyar-szloven(-horvat?) legterfelugyeletet, az ujak megmaradnanak missziora meg eles helyzetekre.
Jó ok, az AESA radarból egy kisebb antenna kerülne bele, de a Meteorhoz már az is elég lenne nekünk, egy igen jó ár/érték csomagban.
A mi jelenleg gépeink az egyik legrégebbi gyártású aktív Gripenek. A szárnyak és a gép törzsének eleje és vége még A-kból és B-kből származnak. A svédek már letárolták az A/B-iket. Mindenki másnak már eredetileg C-nek és D-nek gyártott gépei vannak tudtommal.
A fent említett utolsó széria C/D pedig 2015-ben jött le a gyártósorról vadi újonan.
Szóval bármelyik jelenleg a svéd légierőnél szolgálatban lévő eredetileg C/D-nek készült gépet is vennénk át, az újabb lenne, mint a mi, jelenlegi meglévő, és nálunk maradó bármelyik gépünk.
És a svédek sem repülték túl a saját gépeiket! Szóval ha a legrégebbi C-t is elhoznánk, akkor az még az életének felénél sem lenne.
Szóval a frame problémától sem kellene tartani.
Az E/F tényleg csábító lehet a 2-vel több pilon miatt, de sem fajlagos teljesítményben sem hatótávolságban nem igazán érezhető a különbség a C/D-hez képest, viszont az árkülönbség igen jelentős lehet.
Ha most lennénk a finnek helyében, akkor csak az E/F-et választanám, de nekünk már "továbbszolgálóknak" nem biztos, hogy megéri az új gyártás.
Az meg továbbra is jó kérdés, hogy kell-e nekünk még 30+ évre továbbra is a Gripen platform. Szerintem már a svédeknek sem lesz addigra Gripenjük.
Az FCAS '35-re érkezik. A Tempest meg talán még gyorsabban. Szóval elég ha 15-20 évet még letolunk ezekkel a gépekkel. Szépen szerényen, a pénzünkért a legtöbbet kapva.
15-20 év alatt meg egy új gyártású E még nem éri el az élettartamának felét.
Hja és a C/D+ csomagban van egy minimális engine upgrade-re is lehetőség. Amivel együtt már a mostani F404-es hajtóművek repülési teljesítményén még lehetne emelni, amivel pedig talán kedvezőbb is lenne, mint a F414-ek az E-kben. (ezt majd @Allesmor Obranna megszakérti)
Ha maradunk a C/D+ csomagnál, akkor a kalkulációm szerint 2040-ig kb. 1100Mrd Forint menne el 3 századra (42-44 gép).
Te meg 28-30 gépre kalkulálsz kb. 1240Mrd forintot beszerzésre. És akkor ebben még nincs benne a support, amit én már beleszámoltam.
