Saab JAS-39 Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 928
10 142
113
Ez nagyon szep, de a C/D, akarmilyen upgraddel is, sosem lesz a kozeleben sem az E/F elektronikai kepessegeinek, az elfarado frame meg eleve novekvo problema lesz. Ezzel szemben 28-30 E/F $4 milliard euro korul 30+ evre megoldana a kerdest, raadasul a jelenlegi csucstechologiat vennenk at ugy, hogy kozben a meglevo oregecske C/D+ ellathatna a magyar-szloven(-horvat?) legterfelugyeletet, az ujak megmaradnanak missziora meg eles helyzetekre.
A C/D+ csomag pontosan ugyan az elektronikailag, mint az E az EW eszközök nélkül. És pontosan, hogy ezt az EW képességet konténeresítették az Arexis konténerben.
Jó ok, az AESA radarból egy kisebb antenna kerülne bele, de a Meteorhoz már az is elég lenne nekünk, egy igen jó ár/érték csomagban.
A mi jelenleg gépeink az egyik legrégebbi gyártású aktív Gripenek. A szárnyak és a gép törzsének eleje és vége még A-kból és B-kből származnak. A svédek már letárolták az A/B-iket. Mindenki másnak már eredetileg C-nek és D-nek gyártott gépei vannak tudtommal.
A fent említett utolsó széria C/D pedig 2015-ben jött le a gyártósorról vadi újonan.
Szóval bármelyik jelenleg a svéd légierőnél szolgálatban lévő eredetileg C/D-nek készült gépet is vennénk át, az újabb lenne, mint a mi, jelenlegi meglévő, és nálunk maradó bármelyik gépünk.
És a svédek sem repülték túl a saját gépeiket! Szóval ha a legrégebbi C-t is elhoznánk, akkor az még az életének felénél sem lenne.
Szóval a frame problémától sem kellene tartani.
Az E/F tényleg csábító lehet a 2-vel több pilon miatt, de sem fajlagos teljesítményben sem hatótávolságban nem igazán érezhető a különbség a C/D-hez képest, viszont az árkülönbség igen jelentős lehet.
Ha most lennénk a finnek helyében, akkor csak az E/F-et választanám, de nekünk már "továbbszolgálóknak" nem biztos, hogy megéri az új gyártás.
Az meg továbbra is jó kérdés, hogy kell-e nekünk még 30+ évre továbbra is a Gripen platform. Szerintem már a svédeknek sem lesz addigra Gripenjük.
Az FCAS '35-re érkezik. A Tempest meg talán még gyorsabban. Szóval elég ha 15-20 évet még letolunk ezekkel a gépekkel. Szépen szerényen, a pénzünkért a legtöbbet kapva.
15-20 év alatt meg egy új gyártású E még nem éri el az élettartamának felét.
Hja és a C/D+ csomagban van egy minimális engine upgrade-re is lehetőség. Amivel együtt már a mostani F404-es hajtóművek repülési teljesítményén még lehetne emelni, amivel pedig talán kedvezőbb is lenne, mint a F414-ek az E-kben. (ezt majd @Allesmor Obranna megszakérti)
Ha maradunk a C/D+ csomagnál, akkor a kalkulációm szerint 2040-ig kb. 1100Mrd Forint menne el 3 századra (42-44 gép).
Te meg 28-30 gépre kalkulálsz kb. 1240Mrd forintot beszerzésre. És akkor ebben még nincs benne a support, amit én már beleszámoltam. :rolleyes:
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 765
113
A C/D+ csomag pontosan ugyan az elektronikailag, mint az E az EW eszközök nélkül. És pontosan, hogy ezt az EW képességet konténeresítették az Arexis konténerben.

Hat persze, sot, decoy dront is raakasztunk kivulrol, avagy huzza maga utan, mintha blinkereznenk... :D

Jó ok, az AESA radarból egy kisebb antenna kerülne bele, de a Meteorhoz már az is elég lenne nekünk, egy igen jó ár/érték csomagban.
A mi jelenleg gépeink az egyik legrégebbi gyártású aktív Gripenek. A szárnyak és a gép törzsének eleje és vége még A-kból és B-kből származnak. A svédek már letárolták az A/B-iket. Mindenki másnak már eredetileg C-nek és D-nek gyártott gépei vannak tudtommal.
A fent említett utolsó széria C/D pedig 2015-ben jött le a gyártósorról vadi újonan.
Szóval bármelyik jelenleg a svéd légierőnél szolgálatban lévő eredetileg C/D-nek készült gépet is vennénk át, az újabb lenne, mint a mi, jelenlegi meglévő, és nálunk maradó bármelyik gépünk.
És a svédek sem repülték túl a saját gépeiket! Szóval ha a legrégebbi C-t is elhoznánk, akkor az még az életének felénél sem lenne.
Szóval a frame problémától sem kellene tartani.
Az E/F tényleg csábító lehet a 2-vel több pilon miatt, de sem fajlagos teljesítményben sem hatótávolságban nem igazán érezhető a különbség a C/D-hez képest, viszont az árkülönbség igen jelentős lehet.
Ha most lennénk a finnek helyében, akkor csak az E/F-et választanám, de nekünk már "továbbszolgálóknak" nem biztos, hogy megéri az új gyártás.
Az meg továbbra is jó kérdés, hogy kell-e nekünk még 30+ évre továbbra is a Gripen platform. Szerintem már a svédeknek sem lesz addigra Gripenjük.
Az FCAS '35-re érkezik. A Tempest meg talán még gyorsabban. Szóval elég ha 15-20 évet még letolunk ezekkel a gépekkel. Szépen szerényen, a pénzünkért a legtöbbet kapva.

Ugyan mar, soha egyetlen fighter program nem jott meg idoben. Legjobb esetben 2040 utan lesz eloszor valamelyikbol valami es azok nem next-gen Gripen avagy next-gen EF, hanm vaiduj platformok, az elso tranche biztosan penztemeto lenne.

15-20 év alatt meg egy új gyártású E még nem éri el az élettartamának felét.
Hja és a C/D+ csomagban van egy minimális engine upgrade-re is lehetőség. Amivel együtt már a mostani F404-es hajtóművek repülési teljesítményén még lehetne emelni, amivel pedig talán kedvezőbb is lenne, mint a F414-ek az E-kben. (ezt majd @Allesmor Obranna megszakérti)
Ha maradunk a C/D+ csomagnál, akkor a kalkulációm szerint 2040-ig kb. 1100Mrd Forint menne el 3 századra (42-44 gép).
Te meg 28-30 gépre kalkulálsz kb. 1240Mrd forintot beszerzésre. És akkor ebben még nincs benne a support, amit én már beleszámoltam. :rolleyes:

Pontosan. Semmi ertelme annak, hogy kozel ugyanannyiert hekkelt regi tipust vegyunk. A HX tenderen kiderult, milyen komoly arengedmenyre kepesek a svedek, ha azt megfelezed, akkor csaknem ugyanannyiert kapsz 28-30 E/F-et, amennyiert te oreg C/D-ket akarsz reptetni 15 evig, majd ujrakolteni.
Nem azert mondom, de ez megint a (T72, kefir stb) kopacsolas/upgrade/stb vs uj beszerzes - a ROI vilagosan mutatja, hogy semmi ertelme, a kepessegcsokkenesrol nem is beszelve.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
8 782
24 434
113
...
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.


Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.
Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön. @pöcshuszár szerint a további C gépek viszonyleg olcsón lízingelhetők, esetleg olyan konstrukcióban, hogy a végén ne maradjon itt azok élettartama miatt. A svédek úgyis cserélnek E-re, így viszonylag kis befektetéssel nagy mennyiségnövekedést lehet elérni. És még normálisan fel is fegyverezhetőek, nem rokkanunk bele.
 

kamm

Well-Known Member
2019. február 23.
5 273
5 765
113
...

Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön. @pöcshuszár szerint a további C gépek viszonyleg olcsón lízingelhetők, esetleg olyan konstrukcióban, hogy a végén ne maradjon itt azok élettartama miatt. A svédek úgyis cserélnek E-re, így viszonylag kis befektetéssel nagy mennyiségnövekedést lehet elérni. És még normálisan fel is fegyverezhetőek, nem rokkanunk bele.

Max 10-15 evre annyiert, amennyiert csucstechnikas E/F johetne 28-30 darab, 30+ evre, de nem baj, majd megint koltunk 15 ev mulva... marhasag, T72 all over again.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Azért a hardver folyamatos szeretetéből vegyünk vissza. Sajnos a Honvédségben 30 (!) évvel a módszerváltás után is élnek egyes helyeken a régi reflexek és beidegződések. Lehet itt álmodni sok sok vasról, de hogy ember honnan lesz hozzá, aki aztán bent is marad a rendszerben miután megtapasztalta azt...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 928
10 142
113
Hat persze, sot, decoy dront is raakasztunk kivulrol, avagy huzza maga utan, mintha blinkereznenk...
A decoy drón különben is külső függesztmény, mint ahogy az EAJP is!

A finneknek is ezeket ajánlották, és ugye ott az E-hez, és ott is külsőleg.
A LADM-ra nem véletlenül van ilyen sziluett megadva.
Ez az amerikai változat:

Ezeknek viszonylag hosszú ideig kell működni, miközben intenzív zavarást kell végezni. Ehhez teljesítmény kell. Ehhez nem lehet 30-40cm-es méretben gondolkozni.
Ebből max. 1-2 db megy fel egy pilonra. (A fenti kép egy B-52-es tesztgépről készült!)
Szóval ez nem azért miniatűr, mert akkora, mint egy IR fákja.
Különben az EAJP meg tulajdonképpen már a fent említett Arexis pod, amit a C/D-hez is ajánlanak
(ugyebár a D-vel tesztelték). Maga az Arexis különben az E képességeit "podosítja", ugyanakkor - szerintem - nagyobb teljesítményben. Nem véletlenül ajánlják az E-hez is!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 928
10 142
113
Azért a hardver folyamatos szeretetéből vegyünk vissza. Sajnos a Honvédségben 30 (!) évvel a módszerváltás után is élnek egyes helyeken a régi reflexek és beidegződések. Lehet itt álmodni sok sok vasról, de hogy ember honnan lesz hozzá, aki aztán bent is marad a rendszerben miután megtapasztalta azt...
Szerinted miért indítják el újra a hazai pilótaképzést? Meg nem véletlenül szerveznek V4 és EU szintű vadászgépképzést.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Szerinted miért indítják el újra a hazai pilótaképzést? Meg nem véletlenül szerveznek V4 és EU szintű vadászgépképzést.
Semmi köze annak, hogy a pilótát hol képzik és milyen magatartással és butaságokkal kell szembesülnie amikor már itthon Gripen fülkében ül...

A decoy drón különben is külső függesztmény, mint ahogy az EAJP is!

A finneknek is ezeket ajánlották, és ugye ott az E-hez, és ott is külsőleg.
A LADM-ra nem véletlenül van ilyen sziluett megadva.
Ez az amerikai változat:

Ezeknek viszonylag hosszú ideig kell működni, miközben intenzív zavarást kell végezni. Ehhez teljesítmény kell. Ehhez nem lehet 30-40cm-es méretben gondolkozni.
Ebből max. 1-2 db megy fel egy pilonra. (A fenti kép egy B-52-es tesztgépről készült!)
Szóval ez nem azért miniatűr, mert akkora, mint egy IR fákja.
Különben az EAJP meg tulajdonképpen már a fent említett Arexis pod, amit a C/D-hez is ajánlanak
(ugyebár a D-vel tesztelték). Maga az Arexis különben az E képességeit "podosítja", ugyanakkor - szerintem - nagyobb teljesítményben. Nem véletlenül ajánlják az E-hez is!
Ez is tök jó, de a kevés magyar gépnél mi fog csapástmérni, ha még ezt is cipelni kell...?
Meg azért egy vadászgéphez képest lassú eszköz sem világos hogyan lesz csali...
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113
Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön.
A látszat ellenére az E egy teljesen új gép.
Egy 2 százados légierő két külònböző típussal...?? Teljesen felesleges.
A C / D ket némi befektetéssel olyan szintre lehet hozni hogy még 20 - 30 évig a térségünkben abszolút elfogadhatóak - és megfizethetőek !!! - maradnak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
8 928
10 142
113
Ez is tök jó, de a kevés magyar gépnél mi fog csapástmérni, ha még ezt is cipelni kell...?
Meg azért egy vadászgéphez képest lassú eszköz sem világos hogyan lesz csali...
Minden EW-t a D-knek kell vinniük, ahogy a Growlerek működnek az amerikaiaknál. Maguk az EW rendszerek különben is igénylik szerintem a külön operátort.
Ahogy a normál EW gépek is hamis radar visszaveréseket tudnak produkálni, úgy ezek a robotrepülők is.
Nem kell, hogy saját maga látszódjon a radaron, de tudnak olyan radarjeleket generálni, amik rendes támadó gépek mozgását szomulálják. A szimuláció alatt nem csak radar keresztmetszetet, de sebességet és magasságot is értem.
De működhet elnyomás jelleggel is a zavarás.
Az Saab fejlesztett EW rendszerének bemutatója.
És akkor kis promó videón is:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
8 782
24 434
113
A látszat ellenére az E egy teljesen új gép.
Egy 2 százados légierő két külònböző típussal...?? Teljesen felesleges.
A C / D ket némi befektetéssel olyan szintre lehet hozni hogy még 20 - 30 évig a térségünkben abszolút elfogadhatóak - és megfizethetőek !!! - maradnak.
Engem meggyőztetek. Ha minőségi és mennyiségi előrelépés lesz, hajlok rá, hogy a térségben az tökéletesen megfelelő.

Kicsit más, de lehet mégsem.
A horvát tenderről részletesen.

A Védelmi Minisztériumban vadászgép vásárlására beérkezett ajánlatok
https://www.morh.hr/zaprimljene-ponude-za-nabavu-borbenog-aviona-u-morh-u/

4 ajánlat jött. 2 új gépet kinal, 2 használtat.
Még idén lesz döntés, 12 gépet akarnak.

Futottak még de nincs érvényes ajánlatuk.
"Norvégia, amely bejelentette részvételét az eljárásban, visszavonta ajánlatát, mert nem tudott megfelelni a kitűzött feltételeknek, Görögország és Olaszország pedig nem tudott válaszolni az ajánlatokra a megadott határidőn belül - közölte Frka-Petesic."

Ezek vannak:
  • Svédország új Gripen C / D modellt
  • , az Egyesült Államok új F-16 Block 70,
  • Franciaország a Rafal repülőgép használt modelljét,
  • Izrael pedig az F-16 használt Block 30
Frka-Petešić rámutatott, hogy az izraeli ajánlat garantálta, hogy az amerikai fél részt vesz az egész eljárás elején, és így háromoldalú megállapodást fogunk biztosítani a három kormány között.

Nekünk gondolom a svéd ajánlat lenne a jövőbeli együttműködés, kiképzés szempontjából kedvező.
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113
Nekünk gondolom a svéd ajánlat lenne a jövőbeli együttműködés, kiképzés szempontjából kedvező.
Igen, de boritékolható hogy valamelyik F16 ajánlat fog győzni.
Ahhoz hogy Gripen legyen a Horvátoknak határozottan ki kéne lépniük a jelenlegi 100% USA befolyás alól és mondjuk nekik is Német irányba kéne legalább részben áttervezni a politikájukat.
A Svédek a gazdasági racionalitáson túl semmit nem tudnak az ajánlatukhoz tenni ami így kevés...
A jelenlegi Horvát vezetés 100% hogy marad az USA gondnokság alatt = F16
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
8 782
24 434
113
Igen, de boritékolható hogy valamelyik F16 ajánlat fog győzni.
Ahhoz hogy Gripen legyen a Horvátoknak határozottan ki kéne lépniük a jelenlegi 100% USA befolyás alól és mondjuk nekik is Német irányba kéne legalább részben áttervezni a politikájukat.
A Svédek a gazdasági racionalitáson túl semmit nem tudnak az ajánlatukhoz tenni ami így kevés...
A jelenlegi Horvát vezetés 100% hogy marad az USA gondnokság alatt = F16
Igazából mintha egyszer már az izraeli vétel mellett döntöttek volna, de az USA megtorpedózta.

Meglepetés lenne a Grioen, de hátha...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
4 899
4 083
113
Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.

Persze, aztán egy újabb függesztési pont ugrik. Így sincs elég. Rakják fel a gerincre, mint az F-16-nak.

már valahol az élettartamuk legvégén lennének

Kitolható. A svéd gépek sincsenek szétrepülve.


Egyelőre ez az egyetlen század is éppen csak hogy van.
Két század is komoly kihívás lenne.

Az hogy most nincs új nem jelenti hogy nem tudnak.újat gyártani.
2018 ban már a Bulgároknaknak vadonat új gyártású C / D ket kínálgattak 24 hónapon belüli szállítással.
https://www.defenseworld.net/news/2...ter_Jets_for_Bulgarian_Air_Force#.X1lkn8nTWdM

Mert legyártottak pár darabot előre. Ezt akarták eladni.

A látszat ellenére az E egy teljesen új gép.
Egy 2 százados légierő két külònböző típussal...?? Teljesen felesleges.

Viszont a logisztikai vonal azonos. És nem hiszem, hogy a fogyóeszközök is mind eltérőek lennének.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
Viszont a logisztikai vonal azonos. És nem hiszem, hogy a fogyóeszközök is mind eltérőek lennének.
A két gép hajtóműve sem azonos.
A főbb harcászati elektronika sem, mert IRST is van az E-ben, más radar.

Kb. annyi hasonlóság lehet egy C és E Gripen között, mint F-16 Block 50 és egy Block 70 között...
 
  • Tetszik
Reactions: rudi

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
5 695
11 113
113
Mert legyártottak pár darabot előre. Ezt akarták eladni.
Nem, nincsenek felesleges legyártott új C / D gépek.
Amik vannak azok a Svéd légierőben repülnek.
Amikor a Svédek azt mondják hogy "új" az tényleg új gyártást takar.
Talán annyi hogy vannak legyártott részegységek amiket fel lehet használni, de nem állnak új, màr összeszerelt gépek a gyárudvaron várva hogy valaki megvegye őket.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
4 899
4 083
113
A két gép hajtóműve sem azonos.
A főbb harcászati elektronika sem, mert IRST is van az E-ben, más radar.

Kb. annyi hasonlóság lehet egy C és E Gripen között, mint F-16 Block 50 és egy Block 70 között...

Sem a hajtómű, sem az elektronika nem fogyóeszköz szerintem. :)

Nem, nincsenek felesleges legyártott új C / D gépek.
Amik vannak azok a Svéd légierőben repülnek.
Amikor a Svédek azt mondják hogy "új" az tényleg új gyártást takar.
Talán annyi hogy vannak legyártott részegységek amiket fel lehet használni, de nem állnak új, màr összeszerelt gépek a gyárudvaron várva hogy valaki megvegye őket.

De akkor hogy akarják ezeket a nem létező, amúgy lekonzervált gépeket eladni Horvátországnak?
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
31 172
37 448
113
A két gép hajtóműve sem azonos.
A főbb harcászati elektronika sem, mert IRST is van az E-ben, más radar.

Kb. annyi hasonlóság lehet egy C és E Gripen között, mint F-16 Block 50 és egy Block 70 között...
Bocsánat, pontatlan hasonlat volt. Mint a Block 52 és Block 70. Mert a 32/42/52 szériának van PW hajtóműve és 30/40/50-nek GE F110.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1