1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    Igen, 4-es metró, műtrágya, a volt Postabank tőkeemelése (?) (ez elég bűzlő sztori volt), A Mol-nak olajipari berendezések, tengerjáró hajók, motorvonatok, alkatrészek.
    Az oroszok a készpénzt, energiahordozókat és bizonyos fegyvereket alapból kizártak.
    A haditechnikát tolták mivel abból nekik elképesztően sok volt és nagyon jó áron el lehetett számolni. A Mig-eket beszoptuk, 12+2 UB untig elég lett volna, - ha már belemegyünk - amit az is mutat, hogy a fele nálunk nem repült egy percet sem.
     
  2. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Ez így önmagában nem igaz. Mert nem 1 vs 1 harcoltak volna, hanem a magyar légvédelmi rendszer - ne feledjük el 1992/93 táján bőven volt még a VSZ technikából - az esetleges szerb fenyegetéssel. MiG-23, MiG-21MF/bisz és telepített / csapatlégvédelem is. Így elnézve a MiG-29 szerintem egyáltalán nem volt létkérdés. Azért azt szereztük be, mert "ingyen" vadászgépet adtak, de ingyen gázt és olajat meg nem...</blockquote>

    Ez nem vitatéma. MIG-29-esel repült akkor körülöttünk szinte az összes ország, kivéve a románokat és sogorokat. Akkor még a körkörös védelem volt a doktrina, nem volt semmi NATO csatlakozás. Kérdezzétek meg Kositzky Attila tábornok úrat. Ő volt kinn a tárgyaló küldöttséggel. Azért kellett a 29-es, mert Német Zolin kívül egy 21-est sem sikerült elkapni és rendszeresen behatolók voltak a magyar és tegyük hozzá az osztrák légtérben is.

    Akik meg arról írnak, hogy ki lehetett volna húzni stb a 21-esekkel aztán meg F-16-os azoknak annyit mondok, hogy örülök, hogy nem Ők voltak abban az időben felelős döntési helyzetben. Visszafelé könnyű okoskodni, de akkor Barcs-nál ott voltak a brit rakétaroncsok meg napi jelleggel repültek be a szerbek. Más kérdés, hogy a 29-esel akár a mai napig lehetne a QRA-t adni, ehhez nem kell, seg griff, se falcon, se más gép. Békebeli légirendészetre még egy évtizedig megfelelő lenne a 29-es.. A griffek repült órája és harcértékének hasonlítgatása és Falconhoz, Szuhojhokhoz, értelmetlen technokrácia. Egy fegyverrendszer önmagában kevés. Ráadásul szövetségi rendszerben vagyunk. tisztelet a kivételnek itt a legtöbben csak műszaki technikai adatokat dobálgat egymásnak :)
    Ezzel is lehet játszani, de van egy valós helyzet, a griff még rendszerben áll ameddig a szerződés van, azt kell tartalommal és pénzzel kitölteni, sajnos a mai magyar kormány kb. úgy elkötelezett európa és a NATO mellett mint kecske a késhez. Mert ha az lenne, akkor a Kecskeméti fiuk nemzetközi NATO gyakorlatokon repülnének és csiszolnák a képességeket (TLP, TigeeMeet). Most örülök, hogy legalább a Rammstein Roveren részt veszünk. Ja és akkor minimális költségből legalább gyakorló buta bombakitteket szereznénk be..
     
  3. honved

    honved Well-Known Member

    A délszláv háború idején mindenképp szerettünk volna a honi légtér védelmére ütősebb vadászgépeket. Komoly érvek szóltak a gépbeszerzés mellett. Viszont akkoriban nyugati technikához nem igazán tudtunk még hozzájutni, amennyiben jól tudom. Ekkoriban tárgyalták az Orosz államadósság sorsát. Az Oroszok egyetlen módon voltak hajlandók törleszteni. Fegyverrel. Itt találkozott a mi igényünk, egy olyan lehetőséggel, hogy pénz fizetése nélkül viszonylag hamar, tudunk akkoriban komolynak számító vadászgépet beszerezni. Ami akkor, a közép európai térségben igen csak potens gépnek ígérkezett, ha kellő mennyiségben szerezzük be, a szomszédos vadászerőkhöz mérten. Mellesleg két ezrednyit akartak adni, de megelégedtünk egy ezrednyivel is. Más haditechnikai eszközök is kerültek be akkor, szintén az Orosz államadósság terhére.
     
  4. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    <i>"Más haditechnikai eszközök is kerültek be akkor, szintén az Orosz államadósság terhére. "</i>
    Node mik, mik? Illetve azok hova lettek? :)
     
  5. desertfox

    desertfox New Member

    Azt az egy ezredet is horribilis összegért lehetett fenntartani. Vagy is miről beszélek szerintem az Ezred sosem volt harckész.
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Jött kb. 200 T-72 is asszem. Az, hogy hogyan, lásd a Gripen FAQ-ban.
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    ????

    Mirage milyen szerb gépet lőtt le egyáltalán? A 29-esek többségét F-15 lőtte le, egyet meg a saját légvédelem tudtommal.

    Komolyan mondom, hogy felrobbanok. Mit detektál ennyiről? B-*52-est? Azt lehet. Vadászgépet, földháttérben nem, az ziher. Mióta van az említett radar bármelyik széria 29-esben nagy számban...?

    Hányszor kell még leírni, hogy felejtük már el az ilyen egyszámjegyes adatokat...? Komolyan mondom, hogy felrobbanok most már... Hányszor kell még leírni, hogy ezek az adatok mennyire nem valóságos célokra vonatkoznak...?

    Nem fejtem ki megint, ott van az írásaimban.

    Egyébként még azt sem közölted, hogy melyik R-27 változatról van szó...

    Lásd fent. AIM-7/AIM-120/R-27/R-77 kategóriájú rakétát vadszgépek ellen a siker halvány reményében 30 km+ távolságból sem nagyon indítasz, mert a cél röhejesen könnyen összeomlasztja az indítási zónát.
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az AF alatt egyidőben 20-40 taktikai vadásznál nemigen tartózkodott a levegőben. A napi bevetéscsúcs asszem 160 bevetés volt, de ebben a legutolsó mentőheli, biztonsági okokból az állandóan készenlétben álló RESCAP és BARCAP is benne volt. Persze ez is túlerő volt, de szó nem volt arról, hogy a NATO gépek elhomályosították volna az eget...
     
  9. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    @MolniBalage
    "Mit detektál ennyiről? B-*52-est?"
    Én ugye az alapján írtam, amit a Wikin láttam... Mé1x a link:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Zhuk_radar

    Ott ezek az adatokat konkrétan erre adják meg: "5 m2 RCS target". Ami ha jól látom, egy átlagos 4 generáció alatti vadászgép RCS értéke. Gondolom ugyanerre adták meg Gripennél is, ott csak azt írják, hogy "figher aircraft".

    "Mióta van az említett radar bármelyik széria 29-esben nagy számban...?"
    Szintén Wiki alapján, ha jól látom, akkor az SMT óta.

    "Hányszor kell még leírni, hogy felejtük már el az ilyen egyszámjegyes adatokat...? "
    Oké... Azt értem, hogy ez egy olyan max érték, amíg a rakéta le nem pottyan, és ennek -ahogy írod- kb. 1/3-1/4 az a táv, amikor érdemes indítani, mert le is lehet szedni vele valamit, de ez ugyanúgy igaz az AMRAAM-ra is, nem? :)

    "Egyébként még azt sem közölted, hogy melyik R-27 változatról van szó..."
    Ez alapján nézem:

    http://en.wikipedia.org/wiki/R-27_(air-to-air_missile)

    R-27EP
     
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    És égháttérben, nem beamingelő és zavaró célra.... Viszonyításképpen, a Super Horner AESA radarjára égháttérben közeledő célra adnak meg 150 km 1 m2-es RCS-re.

    Az R-27ER kinematikai hatótávolsága nagy magasságon valszeg meghaladja az AIM-120C-7-t kismértékben, de a rakéta kinematikai hatótávolsága nem minden, az csak a rendszer képességeinek összeségének egyik tényezője, aminek kihasználásához nagyon sok minden kellene, ami legtöbbször igen elméleti...
     
  11. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Igen én is így gondoltam, csak a háború alatt egymással szemben felsorakoztatott gépmennyiséget írtam. Mindkét oldalról csak töredéke lehetett egyszerre a levegőben. Az 1-2 tucat szerb gépnél azért több volt nekik jóval de a Mig 21 es már akkor sem volt partiban a Nato tagok által odaküldött élvonalbeli gépek ellen. A 21 es szintjén állókat ők otthon hagyták. Az Utva-Galeb-Orao gépeket meg nem állt szándékomban beleszámolni.

    Némi olvasmány annak akit érdekel a téma: zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/1999/ht-1999-34-4.html

    szoli.eu/20-eve-haborus-veszely-harckeszultseg-a-magyar-jugoszlav-hataron/

    hodis.vmmi.org/delivegeken/JugBomb/jb-1.htm
     
  12. arcas

    arcas Well-Known Member

    Lehet már rágott csont,de azért belinkelném, a minap találtam, kíváncsi volnék az igazságtartalmára ill. ha valaki a lényeget segítene közzétenni magyarul:

    http://www.wired.com/dangerroom/2007/09/first-typhoon-s/

    Hungarian Gripen light fighter — a small, single-engined design generally considered only slightly better than an F-16 — shot down an Italian Typhoon, according to a press release from the manufacturer, quoting a Hungarian pilot:

    “Other aircraft couldn’t see us -– not on radar, not visually -– and we had no jammers of our own with us. We got one Fox 2 kill on a F-16 who turned in between our two jets but never saw the second guy and it was a perfect shot.”

    “Our weapons and tactics were limited by Red Force rules, and in an exercise like this the Red Force is always supposed to die, but even without our AMRAAMs and data links we got eight or 10 kills, including a Typhoon. Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors –- but flying like that, ‘free hunting’, we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”
     
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez még a szardíniai gyakorlaton volt vagy 6 éve.
     
  14. arcas

    arcas Well-Known Member

    Igen, utólag láttam hogy 2007-es cikk...,nem értem miért indulnak ki egy gyakorlaton alapból abból, hogy redukálják a vörös erők képességeit gyakorlatilag irreális szintre (mégha pl. MIG-eket kell szimulálni is). Miért kell "bénakacsára" vadászni és elkonyvelni a sikert...márha egyáltalán sikerül a "bénakacsát" elkapni (lásd a fenti példákat)...
     
  15. gaborv

    gaborv Member

    Egy olyat halottam, hogy a Grippen infra/sztaniol szórója olyan helyen van, hogy teljes függesztmény mellett nem lehet használni. Ebből mi lehet az igazság?
     
  16. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  17. dzsoniboj

    dzsoniboj New Member

    A 2007-es gyakorlat azért érdekes, mert akkor ugye 3G-re voltak korlátozva a gépek a katapultülés problémája végett. Tehát nem csak a "RED" korlátozás csökkentette a magyarok lehetőségeit. A megnevezett F-16-os meg török volt amúgy.
     
  18. gaborv

    gaborv Member

  19. arcas

    arcas Well-Known Member

    ...hát akkor ügyesek voltak a srácok!
     
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tudrommal semmi. A törzse bépített BOP/C kazetták a gép farokrészén vannak, a BOL sínbe építet szóró lényege meg az, hogy a rakétasínban van. Az F-15E kivételével nem ismerek olyan gépet, ahol korlátozva lenne a zavarótöltetek használata függesztménytől függően, de azon is csak a podok korlátoznak le 1-1 kazettán a 2x4-ből.

    A Gripen FAQ-ban ott a kép a 24. oldalon.
     

Ezen oldal megosztása