JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Kemény lehet ezt elviselni egy légiharc gyakorlat során :confused:nem irigylem ezt tőlük

Egy légiharc gyakorlat során ennek töredékét kapják, mert közepes magasságban 7G-t is csak pillanatokra lehet húzni és 3-4G kitartott is M0.7 felett megy csak. Biztonsági okokból 10 ezer láb alatti gyakorló légiharcot tudtommal ritkán engednek. Legalábbis a nagy víz túloldalán.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Roni
T

Törölt tag 1586

Guest
Néhány részlet a d.afrikai Gripen flottáról és a kiképzési rendszerükről annak apropóján hogy lett két új Gripen pilótájuk.
"...The South African Air Force now has a dozen active or reserve pilots for its fleet of 17 single seat Gripen Cs and 9 two seat Gripen D jets, although nearly half the fleet is in rotational storage..." (megjegyzés tőlem: 26 géphez egy tucat aktív illetve tartalékos pilóta? Nem csoda hogy a felét a gépeknek raktárba teszik…)

"...Training to be a Gripen pilot, from recruitment to first solo flight on the fighter, takes about six-and-a-half years.
This includes:
- basic military training (three months),
- officers forming course (a further three months),
- the Military Academy (one year) and
- basic pilot training (one year).
- The latter includes 180 hours on the PC-7.
- Next follows some 390 hours on the BAE Systems Mk 120 Hawk at 85 Combat Flying School before
- posting to 2 Squadron where conversion to the Gripen takes place, starting with six weeks in the classroom followed by 70 hours on the Squadron Level Mission Trainer (a flight simulator) and a further 70 hours on the aircraft. Both periods include 30 hours of conversion training, 20 hours of air warfare training and 20 hours of surface warfare training.
It then takes a further six sorties to solo..."
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Néhány részlet a d.afrikai Gripen flottáról és a kiképzési rendszerükről annak apropóján hogy lett két új Gripen pilótájuk.
"...The South African Air Force now has a dozen active or reserve pilots for its fleet of 17 single seat Gripen Cs and 9 two seat Gripen D jets, although nearly half the fleet is in rotational storage..." (megjegyzés tőlem: 26 géphez egy tucat aktív illetve tartalékos pilóta? Nem csoda hogy a felét a gépeknek raktárba teszik…)

"...Training to be a Gripen pilot, from recruitment to first solo flight on the fighter, takes about six-and-a-half years.
This includes:
- basic military training (three months),
- officers forming course (a further three months),
- the Military Academy (one year) and
- basic pilot training (one year).
- The latter includes 180 hours on the PC-7.
- Next follows some 390 hours on the BAE Systems Mk 120 Hawk at 85 Combat Flying School before
- posting to 2 Squadron where conversion to the Gripen takes place, starting with six weeks in the classroom followed by 70 hours on the Squadron Level Mission Trainer (a flight simulator) and a further 70 hours on the aircraft. Both periods include 30 hours of conversion training, 20 hours of air warfare training and 20 hours of surface warfare training.
It then takes a further six sorties to solo..."
Kicsit furcsának érzem ezt.
Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 050
10 642
113
Kicsit furcsának érzem ezt.
Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

Mi van, ha azért volt ennyit Hawk-on, mert ez volt?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.
Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 740
31 531
113
Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.

Nálunk sem volt (a repülőtiszti akadémia volt a felsőfokú intézmény, amely kiképezte a 18 éves jelentkezőket, akik rendszerint már rendelkeztek valamilyen sportrepülő, vitorlázó vagy legalább ejtőernyős múlttal a repülőkluboknak (nálunk MHSZ) köszönhetően), sőt korábban sehol sem volt, ez valami újabb hülyeség.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 740
31 531
113
Kicsit furcsának érzem ezt.
Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

Kétlem, hogy 2 évig csak elméletet tanult, biztosan repültek jó sokat előbb Piper Cubon (tudtommal azt használták alapképzésre a zsidók) aztán a végén minimum Fouga Magisteren.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 248
71 917
113
98456276_3651839724842535_3559831021350289408_o.jpg


200520-F-TF218-1222.JPG


In the morning hours of 20 May 2020, two B-1B Lancer bombers from the 34th Bomb Squadron 'Thunderbirds' at Ellsworth Air Force Base (SD) exercised over Norway and Sweden.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tonyo

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 248
71 917
113
Úgy tűnik a csehek örülnek az európai közös tanker flottának és épp a tankerkapacitás tervezhetőségét emelik ki előnyként a jelenlegi helyzettel szemben...

1 CZK = 12,84480 HUF


A cseh légierő hamarosan hozzáférhet egy olyan képességhez, amelyeket valószínűleg nem engedhet meg saját magának...

A Cseh Köztársaságnak évente hozzávetőlegesen 32 millió koronát kell hozzájárulnia a művelethez, további 10 milliót a személyzethez. A várható 30 működési év költsége körülbelül 1,87 milliárd korona lesz. A hadsereg azt is várja, hogy a jövőben több tanker-személyzetet biztosítson, hasonlóan az AWACS repülőgépekhez.

Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


Nem kell mindig utántölteni a levegőben, rakományszállításra és orvosi evakuálásra is lehet használni a gépeket.
A gép 45 tonna rakomány vagy 267 utas szállítására képes. Az orvosi változatban 6 intenzív osztály vagy 16 ágy lehet a fedélzeten.

Két bázisa lesz a 8 gépnek: Eindhovenben 5, a németországi Kölnben 3 gép fog állomásozni.


A cseh Gripen pilóták leggyakrabban az olasz, svéd vagy amerikai tankereket használják gyakorlásra vagy az izlandi misszióknál.

------------

(Mi lesz így a KC-390 tervekkel?)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 248
71 917
113
Mi kell ahhoz hogy valaki "gripen műszaki" legyen a cseheknél?

Három-öt év. Időbe telik egy katona felkészítése, mielőtt repülőgép-technikusává válik a JAS-39 Gripen szuperszonikus repülőgép számára. Ez magában foglalja egy négy hónapos specializált kurzust is Svédországban, ahonnan a Čáslav-bázis öt repülési technikusa és a Vyškov Katonai Akadémia kiképzési parancsnoka oktatója nemrégiben tért vissza.


A cseh hadsereg kétévente rendszeresen küld technikusokat átképzési kurzusra Svédországban. 2004 óta több mint 110 repülőgép-technikus halad át rajta.


"Magas igényeket támasztunk a repülőgép-technológiára, különösen az oktatás területén. Szükség van egy műszaki területre, természetesen a jó angol nyelvre és a kapcsolódó műszaki feltételek ismeretére. "- mondta Jan Ďucha őrnagy, az ILS 211. taktikai századának parancsnokhelyettese. A svédországi kurzusra való belépés előtt a jelöltek kiválasztási eljárást hajtottak végre, mindegyiknek meg kellett felelnie a felvételi követelményeknek, különös tekintettel a szakmai és a nyelvi ismeretekre.


"A 600 órán át tartó tanfolyam célja a repülőgép felépítésével és működésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek bővítése volt. A hangsúlyt az érvényes dokumentációnak és a munkahelyi biztonsági intézkedéseknek való megfelelésnek megfelelő eljárásokra helyezték el "- mondta Ďucha.


A Gripen vadászgép repülőgép-technikusa felelős a gép repülés előkészítéséért. Ide tartozik például a rendszerek tesztelése, valamint az üzemanyag, az olaj és a hidraulika ellenőrzése. A leszállás után a repülőgép irányítja az állványt, információkat kap a pilótától a repülésről, kiértékeli, végül ellenőrzi a repülőgépet, és feltölti az üzemi folyadékokat és gázokat.


A Gripen technikusnak szó szerint ismeri a gép minden csavarját, amelyet a tanfolyam során rendszeres tesztekkel ellenőriztek. "A gyakorlati képzés során felfüggesztettük és felfüggesztettük a motort vagy az ülést, elvégeztük az egyes alkatrészek funkcionális tesztelését vagy fegyveresítettük a repülőgépet" - biztatta a résztvevők egyikét, a 21. taktikai légierő Caslav tagját.


Svédországban nem fejeződik be a felkészítés. Május végén a végzetteknek újabb kurzust tartanak, ezúttal a Cseh Köztársaságban, amelynek során a repülőgépek üzemeltetésének és karbantartásának gyakorlati ismereteire összpontosítanak. A tanfolyam végén a technikusokat a taktikai szárny szuperszonikus repülőgép-technológiájának hivatásos mérnökeiből származó ellenőrök vizsgálják meg. Ha sikerrel jár, akkor függetlenül dolgozhatnak a repülőgép technikáin, és további gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek. "Az egész képzési folyamat körülbelül három-öt évig tart, ha ebbe a ciklusba belefoglaljuk a hallgatók felkészültségének fázisát a tényleges svédországi kiküldetés előtt" - zárja le Jan Ďucha őrnagy.

foto_1_kontrola-motoru-po-motorov%C3%A9-zkou%C5%A1ce.JPG



foto_4_sv%C4%9B%C5%A1en%C3%AD-motoru-letounu.jpg


foto_3_nav%C4%9B%C5%A1en%C3%AD-raket.JPG
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 248
71 917
113
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/nejsou-piloti-armada-proto-laka-civily-a-zalozaky-40325148

Haboru eseten szimulator helyett vadaszgepbe kene ulniuk a tartalekos pilotaknak. :eek:

Nem gondoltam volna, hogy pilóta- és műszaki hiány van a cseheknél. Leginkább helikopterpilótáknál.
Úgy hogy minden évben van náluk 3 nagyobb és több kisebb repülőnap. Van Gripen, Alca és két helikopteres bemutatójuk, amivel minden hazai rendezvényen ott vannak. Ott van Martin Sonka, aki egyszerre Red Bull Air RAce és Gripen pilóta és nem most találták ki hogy legyen náluk pilótaképzés...

De változtattak a képzési rendszeren, így 5 év múlva megoldódik.
Addig a civil pilótákat/műszakiakat próbálják átcsábítani Pardubicéből a LOM PRAHA´s Flight Training Center (CLV)-től
A cseh légierőt elhagyókat utána még 5 évig behívhatók.

Valaki, aki tud csehül, pontosíthatná.

A google angolra is középpályásra fordít egy szót, amit nem tudom hogy mi lehet :D
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 026
113
Úgy tudom, hogy képzésnél először csak a tanker közelébe engednek, hogy a turbulenciáját szokják.
Vajon az A-319-eseink jók lennének erre?
Más nagyságrendű gépnek más a turbulencia-hatása is ugyanarra a Gripenre (főleg hogy nincsenek a szárnyuk alatt tankolókonténerek), szóval kötelékezni lehet vele, de szerintem az nagyon kevés és gyenge előgyakorlat egy tankoláshoz.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Ezen az új Gripen-en a kabin előtti elektro-optikai szenzor úgy néz ki, mintha az ősöreg MiG-31-es régi 8TP jelű hőpellengátorát tették volna fel rá:




87890-8d4496091f05f08c2211c74a04689e66.jpg


http://www.secretprojects.co.uk/8TP.avi

:)
Szerintem felpattintották a kabin elé a szovjet high tech-et, mert rájöttek, hogy leveri a radart is:)
Viccet félretéve ebben az elhelyezésben az oroszok előrelátóbbak voltak, a nyugati gépeken csak jóval később jelent meg ez az elrendezés. Ami engem meglep, hogy miért választják ezt az utat a svédek is manapság, amikor az alacsony RCS már fő szempont, biztos, hogy nem használ neki, és a kialakítása is egy hagyományos félgömb, igaz gondolom bevonatokat azért használhatnak, hogy a radarhullám ne tudjon bemenni az optikába és össze vissza reflektálódjon.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo