JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
Ez így igaz, többek közt ezért is drága a kis szériában gyártott gépek üzemeltetése... :(
 
M

molnibalage

Guest
Ez így igaz, többek közt ezért is drága a kis szériában gyártott gépek üzemeltetése... :(
Csak én erre azt mondom, hogy nem érdekel. Mert a SAAB marketingjét úgy tűnik benyalják. Kis gép = olcsó. Sajnos nem.
Miért van az, hogy a világ "legolcsóbb" vadászgépe, akkor nekünk messze az USAF F-16C repórája felett van?
A Gripen FAQ leírja, hogy annyira nem rossz ez, de azért a pofátlan marketing dumát az én gyomrom nem veszi be.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
W

Wilson

Guest
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.

A Gripen lízing költségét ilyen apróságok is befolyásolják.
És még van jó pár dolog amelyek nem publikusak.

https://www.napi.hu/belfold/mennyibe_kerul_a_gripen-lizing.187712.html
 
M

molnibalage

Guest
2004 (linkel cikk írása) óta azért történt egys - más Gripen lízing témában...
Ha visszakeresel itt a fórumon arra hogy "Gripen" és "lízing" igen kimerítő információkat fogsz találni...
Ami belekerült az 2 hete kitolt Gripen FAQ + Honvédelembe. Sokkal olcsóbb, mint az korábbi változat számolta és állította. A baj az, hogy így sem a legolcsóbb.
Én együtt tudok élni ezzel a költséggel, csak ha valaki benyögi, hogy a legolcsóbb korszerű vadászgép a világon, akkor ott azért kiesük a pohár kezemből és csukok egy nagyot.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
W

Wilson

Guest
2004 (linkel cikk írása) óta azért történt egys - más Gripen lízing témában...
Ha visszakeresel itt a fórumon arra hogy "Gripen" és "lízing" igen kimerítő információkat fogsz találni...

Tudom,ezt a linket csak azért raktam be,hogy érzékeltessem,hogy a magyar Gripenek lízing költségére még egy csomó plusz költség rakódik.És ugye a nem publikusokról nem is tudunk.Visszatérve a linkre az hiába 2004 a forint gyengülés befolyásolja a lízing díjjat.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
22 992
45 116
113
Ez egy jól hangzó marketing duma, csak akkor magyarázza meg bárki azt, hogy miért kerül annyiba a magyar Gripen lízing, amennyibe... Értem én, hogy a pénzügyi extra költségek és más is játszik, illetve az USAF F-16 flotta mérete pozitív hatású, de ez a "töredék" egész egyszerűen nem igaz.

A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
Mik lennének ezek a költségek?
Ezt azért a figyelmedbe ajánlanám!
76M USD a teljes svéd gripen flottára, mindennel, üzemanyag nélkül. Asszem 96-98 darab aktív gépük van per pillanat.
 
M

molnibalage

Guest
Mik lennének ezek a költségek?
Ezt azért a figyelmedbe ajánlanám!
76M USD a teljes svéd gripen flottára, mindennel, üzemanyag nélkül. Asszem 96-98 darab aktív gépük van per pillanat.

  • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
  • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
  • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
22 992
45 116
113
  • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
  • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
  • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
Hogyhogy nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi? Miért, akkor mivel akarod összehasonlítani az amerikai F-16-osok üzemben tartását?
Én ezt erre írtam:
A C/D Gripen reptetése nem úgy tűnik, hogy olcsóbb lenne, mint F-16C/D, vagy AM változatoké, mert azt, hogy a világban sok F-16 repked, annak előnyét minden felhasználója érzi, mert bizonyos költségek nem 200, hanem 2000 gépre terülnek el.
Az F-16-osnak elérhetőek üzemeltetési költségei üzemanyagtól mentesen is, nem? Ha elkezdesz számolni, akkor rá fogsz jönni, hogy vagy a svédek repkednek irreálisan keveset éves szinten (;)), vagy a Gripen üzembentartása tényleg olcsóbb, mint az F-16-osé.
 
M

molnibalage

Guest
Hogyhogy nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi? Miért, akkor mivel akarod összehasonlítani az amerikai F-16-osok üzemben tartását?
Én ezt erre írtam:

Az F-16-osnak elérhetőek üzemeltetési költségei üzemanyagtól mentesen is, nem? Ha elkezdesz számolni, akkor rá fogsz jönni, hogy vagy a svédek repkednek irreálisan keveset éves szinten (;)), vagy a Gripen üzembentartása tényleg olcsóbb, mint az F-16-osé.
A Gripen FAQ mellett ott a RAND anyag és az USAF értékek 2008-2012 között.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
  • Nincs benne repült óra, nem tudok mit kezdeni vele.
  • Hát a gépek ára? A magyar lízingben az is benne volt.
  • Ez csak SAAB-ar eső költséget mutatja. Hol van benne pl. a Légierőé...? A kerót ki fizeti?
Ez legfeljebb arra volt érv, ha a depot level + alkatrész support és 0/24 online szolgáltatás ennyibe kerül-
Ezen felül nem érdekel, hogy a svédeknek mennyi. Akkor meg hogy van pofájuk annyiért adni, amennyiért és tolni a vastagbőrős marketinget? Mert akkor megint nem jön ki matek. Ettől sajnos nem lettünk okosabbak, és azt sem lett bizonyítva, hogy NEKÜNK ez miért is olcsó...
Már volt ez a Jane's elemzés...
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-308#post-626894

Én nem hiszem hogy ennél jobban le lehetne vezetni az egyes típusok közötti üzemeltetési klts. különbséget.
 
K

kamm

Guest
A egy variaszárnyas gen 3 gép összehasonlítása egy gen 4+ deltaszárnnyal maintenance szempontból szerintem kérdéses. Akkor inkább hasonlítsuk Rafihoz, EF-hez vagy F-16-hoz.

Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.

A kérdés sosem így kezdődik, hanem úgy, hogy mik az elvárások a géppel kapcsolatban. A Tornado és a Gripen esetében meg ezeknek nem sok köze van egymáshoz. Ezért érdekesebb egy olyan összehasonlítás, ahol hasonló feladatkörű és fejlettségű gépek vannak összevetve, mint pl. egy modern F-16 vs. Gripen.

Persze csak költség alapon is össze lehet hasonlítani bármit, hogy mennyivel olcsóbb, de ennek önmagában szerintem nincs értelme.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
M

molnibalage

Guest
Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
Az F-35-ben, sokkal mint hardver van, mint Gripenben.
Mert a gép része a DAS, a EOTS és számtalan más - pl. stealth coating -, amivel nem kell semmit csinálni a Gripennél. Tehát máris lehet kreatívan könyvelni, mert a TGP külön dolog...

Ezen felül ez a kevés emberes közvetlen üzemeltetés semmit sem jelent, ha 800 óraként ipari nagyjavítod a gépet és sok ezer magasan kvalifikált munkaórát teszel a gépe.
Ezen felül ki ne találd már, hogy a Gripen alacsony kiszolgáló személyzete annyira egyedi. Amúgy sem a bérköltség adja nagy hányadot...
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 248
71 917
113
A tobbi tipusnal milyen idokozonkent van olyan szintu karbantartas, mint a Gripen 800 oras ipari karbantartasa? Van errol egy tablazat valahol osszehasonlitasnak?
 
M

molnibalage

Guest
A tobbi tipusnal milyen idokozonkent van olyan szintu karbantartas, mint a Gripen 800 oras ipari karbantartasa? Van errol egy tablazat valahol osszehasonlitasnak?
https://www.cbo.gov/system/files/2018-06/54100-presentation.pdf

zlt8e9M.png

Mivel azt tudom, hogy átlagosan az F-15 flotta mennyit repül...
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-15.pdf

1990-2017, ebben minden változat benne van.
1990 - 2 155 126 óra
2017 - 6 591 508 óra
Tehát kb. 4 450 000 óra

A fentin túl számtalan jó grafikon van benne.

Ebben is vannak számok a depoban töltött időre és az, hogy évente hány gép.
2006-ban is 713 aktív jenki F-15 volt, de 1990-ben kevés F-15E volt, de akkor több F-15A és B volt.
1998-ban volt 856 F-15.

Ez alapján a nézett időszak átlaga bőven 600 gép felett felett van, mert 2008 után szórák csak ki az F-15A-kat.

Tehát kb. 4 450 000 óra / 17 év * 600 gép = 436 óra / gép. Legyen akkor csak 400 óra / év.
Ha kevesebb gép van, akkor ez még több repóra lenne.
És mivel átlagosan 61-72 havonta került be F-15, az középértékkel számolva 5,5 év = ez alsó hangon 1500-2000 órás átlagnak tűnik nekem F-15-re.

Az F-16 esetén az értékek furcsábbak.

Ez 1998.
dEHOvtn.png




https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/technical_reports/2008/RAND_TR528.pdf
PB1mwsH.png
 
M

molnibalage

Guest
Az alap felállás.
lTftGmt.png


A fenti F-16 ábra alapján azt látjuk, hogy a gépek 2/3-a 25-36 hónapnál ritkábban, és a gépek kb. fele 37-48 hónap vagy ritkábban megy ilyenre, viszont ő mintha gyakrabban kapának ilyen olyan módosításokat emiatt.

https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-16.pdf
Az F-16-osok.

1990 - 2 389 270 óra
2017 - 10 889 460 óra

Ez kb. 8 500 000 óra.
Ezt itt nem értem el, mert itteni gépen nincs flash, de itt lehetne megnézi a gépmennyiséget és számolni repórát és abból évekkel felszorozni.
http://www.f-16.net/fleet-reports_article2.html

A kérdés az, hogy a ANG gépek hol jelennek meg. Benne vannak-e az USAF statisztikájában...
Én úgy sejtem, hogy igen, mert a wiki így fogalmaz egy időpontra.

"The USAF operates 1,245 F-16s with 701 with active forces, 490 with Air National Guard and 54 with Reserve. "

A kérdés az, hogy akkor a hidegháború óta hogyan csökkent a gépállomány, de még, ha csak 1500 átlag géppel számolok, akkor is 330 óra/év egy gépre , amilyen átlagot már láttam a 9000 órás gépüknél. Ez alapján bőven 1000+ óra felett megy depoba egy F-16 a jenkiknél átlagosan, de ez akár dupla ennyi is lehet.

A kérdés az, hogy a ritkaság az ott eltöltött időt mennyire befolyásolja...
 
K

kamm

Guest
Az F-35-ben, sokkal mint hardver van, mint Gripenben.
Mert a gép része a DAS, a EOTS és számtalan más - pl. stealth coating -, amivel nem kell semmit csinálni a Gripennél. Tehát máris lehet kreatívan könyvelni, mert a TGP külön dolog...

Neked fogalmad nincs sem konyvelesrol, sem koltsegelszamolasrol, nekem ugy tunik... mitol kreativ konyveles az, ha az amerikaiak mindent elbaszarintott bonyolultan - mert lustak, no meg mert ugy rengeteget lehet utolag keresni az uzemeltetesen - oldanak meg es az csillio dollarba kerul?

Semmi nem "kulon dolog" - egy rendszer reszei, az egyiket a masik harmadabol lehet uzemeltetni, ez teny.

Ezen felül ez a kevés emberes közvetlen üzemeltetés semmit sem jelent, ha 800 óraként ipari nagyjavítod a gépet és sok ezer magasan kvalifikált munkaórát teszel a gépe.

Hat a konkret szamok szerint a Gripenekhez kepes az F-35-os egy katasztrofa, ha MTBF avagy uzemorakra eso maintenance orakat nezzuk, szerintem ezt kar volt meg felhoznod is. :D

Ezen felül ki ne találd már, hogy a Gripen alacsony kiszolgáló személyzete annyira egyedi. Amúgy sem a bérköltség adja nagy hányadot...


FYI ha 4-5 ember felkeszit egy gepet egy truckrol, az azt jelenti, hogy a Gripen infrastrukturalis igenye a TOREDEKE, mondjuk a TIZEDE SINCS a rohejesen tularazott, aranyarban reptetett F-35-osenek. (Ami, nem mellekesen, meg a 10x infra ktg aran is kozben nulla elonyt adna a Gripen E kepessegeivel szemben a Karpat-medenceben.)