1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    30 évvel ezelőtt, ezen a napon repült először az első Gripen.

    [​IMG]

    [​IMG]

     
    luperator, fishbed, arcas and 2 others like this.
  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member


     
    fishbed, arcas, Pocok75 and 1 other person like this.
  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    A svédek szokásos karácsonyi repülése

    [​IMG]






    (Azért az elég látványos lenne, ha a magyar Gripenek is így körberepülnék az országot minden decemberben. Megnyugodna mindenki, hogy van 14 repülőképes gépünk és 14 pilótánk, akik tudnak kötelékben repülni.)
     
    BiancoGasto, fip7, fishbed and 2 others like this.
  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member


     
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Aircraft Mechanic | We are Gripen




    Assembly Operator | We are Gripen

     
    fishbed likes this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A fejhallgató zajvédelem miatt van, vagy szólhat bármi a fülébe? Zene, stb? Vagy azon hívják rádión stb?
     
  7. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Julia bal fülénél az a hosszú szürke az mikrofon vagy antenna?

    Szerintem felhajtott mikrofon. És akkor zajvédelem + kommunikáció.
     
  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Tényleg elég részletes ez a cseh írás, érdemes elolvasni. Tele van számadatokkal.
     
    Karak95 likes this.
  10. arcas

    arcas Well-Known Member

    1) Az eredet csehekhez érkező változat csak MS 18.5 (Materiel system 18 block 5) volt, ami csak a Mauser BK-27 27 mm gépágyút ill. a AIM-9L Sidewindert kezelte! Ezutóbbi rakétákat bérelték a csehek! Ezeken a gépeken nem volt EWS39 sem szárnyvégi RWR antenna.
    2) 2006-ban jött a MS18.7, ami kellett az AIM-9M-9 rakétákhoz, ill. a később, 2008-ban beszerzett AIM-120-C5 rakétákhoz. A cseheknek mér 2002-től volt 20db M2-es Sidewinder az Alca-khoz. A 9M-9-ből 2005-ben 80 darabot vettek nemcsak a gripeneknek szánva, hanem az alca-knak is.
    3)Egy darab Aim-120-C5 20,298 millió CZK-ba került, de plusz 135,8 millió CZK volt az integráció a gépekre! Részlezesen le van írva a függesztők és a két gyakorló ára is.
    Folyt köv...
     
    borisz, Hegylakó, arbalest and 2 others like this.
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Elolvasom majd és adott esetben átrakom HTKA-ra cikként. Ha a másik két projekttel nem állnék lassan 2 hónapja... Kezdem túlvállalni magam.
     
  12. arcas

    arcas Well-Known Member

    4)Az MS18.7-tel került rendszerbe az EWS39, az IFF és a Have Quick II rádió. Ekkor lettek kihasználhatóak a PS-05/A Mark 3 radar üzemmódjai.
    5)2012-ben jött az MS19.2 amely lehetővé tette az AG üzemmódokat ill. meteorológiai fejlesztéseket tartalmazott. Fejlettebb lett a navigáció, a TIDLS svéd rendszer, az EWS39, és a tervezési/kiértékelési rendszer.
    6)2015-ben jött a kpv. frissírés, MS19.3, főleg az elektronikia harcra, ill. a létfentartó rendszerekben hozott újításokat.
    7)Így jutottak el 2018-ra az MS20 Block 1.2 csomaghoz.
     
  13. arcas

    arcas Well-Known Member

    8)Ebben a csomagban lett megnövelve 80%-kal a radar hatótávja, fejlestztve a föld térképező üzemmód, a svéd TIDLS (Tactical Information Data Link System) nagyobb adatátvitelre lett képes (köztudottan az eredeti sem volt semmi), és még tucat rendszer ami nem sorolok fel.
    [​IMG]
    9)Afenti frissítés kapcsán szóba kerül a Meteor rakéta kérdése, mellyel kapcs. megjegyzik, hogy bizonyos körülmények között a megfelelő szögben indítva 250-300km távról is támadhatók lassan repülő, gyors manőverekre nem képes légi eszközpk, pl. bombázók, szállítógépek. Taglalja az írás az SDB-ket is.
     
    borisz, arbalest, fip7 and 1 other person like this.
  14. arcas

    arcas Well-Known Member

    9)180 ks GBU-12 van megrendelve NSPA (NATO Support and Procurement Agency) keretein belül, hozzá 4db izraeli Litening4i került beszerzésre (nagyobb felbontású szenzorok ill. kamerák).
    10)Külön érdekesség a Link-16 esete, a MIDS-LVT modulokat, össz. 15db-ot a csehek szerelik be, ebből az következik, hogy eddig nem is volt nekik?!
    11)A HAVE QUICK II rádiókat az olasz Leonardo beszédtitkosítóival eglszítik ki. 30db CM-107E titkosító és 15 db ellenőrző CP-107E egységet vesznek.
    12)2020-ra jön az MS20 Block 2.0 frissítés, az új IFF Mode 5-tel.
     
    borisz, arbalest and molnibalage like this.
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    A HTKA szerkesztőség esetleg felvehetné a kapcsolatot az cikket közlő oldallal / szerzővel és kérhetne engedélyt a magyar utánközlésre.
    Tényleg nagyon jó cikk!
     
  16. arcas

    arcas Well-Known Member

    13) nagyon jól elemzi a cikk a lehetséges jövőbeli terveket, zárásképp a PS-05/A Mark 4 radarról egy kép, ami lehet már volt itt, de a cikk us részletesen taglalja:
    [​IMG]

    Nagyon sok infó, szám, költség és egyedi történet van megemlítve a cikkben, csak ajánlani tudom...
     
    Karak95 likes this.
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Forrás megjelölés esetén kell bármiféle engedély arra, hogy lefordítsam és kirakja a HTKA? Hírprotálok csinálják ezt erőlködés nélkül.

    Kelepisti kitette már ezt a képeket, SAAB preziből származik. Talán a prezi le is tölthető. Majd megkérdem. Bár ő is jár erre. Asszem.
     
  18. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem vagy otthonos szerzői jogi kérdésekben, és bár a Google fordító hasznos dolog (én egy órája olvasgatom vele a cikket), szívesen venném ha egy profi Cseh fordító lefordítaná, valaki lektorálná és megjelenne önálló cikként a HTKA-n
    Amúgy nagyon érdekes amit a 2020-utáni terveikről ír…
    Ezek szerint a Csehek már létek és tárgyalásokat folytattak/folytatnak a Svédekkel további Gripen C/D-k beszerzéséről.
    A Csehek két Gripen századot akarnak. Egyet AA, egyet AG-CAS feladatokra optimalizálva.
    Lesz harc a használt Svéd Gripenekért mert - azt írja - a Thaiföldiek is bővítenének…
     
    Karak95 likes this.
  19. arcas

    arcas Well-Known Member

    o
    Neked / nekem külön ínyencség a cseh beszerzés pucit részletesebb számai:
    19,650 miliárd CZK áfa nélkül, (20,68 miliárd CZK áfával) 10 évre volt az eredeti szerződés, 130%-os ellentételezéssel. Ebben a csomagban volt 150 milió CZK értékben a pilóták és a földi személyzet kiképzése is.
    A bérlés 21000 repült órára szólt, átlagban 150 órát számoltak egy gépre,így a valóságban a 21 pilóta kb. 100 órát repült évente.
    A hosszabításkor 21,4 milliárdért írtak újra alá (áfával együtt) 2027-ig (2028-29-es opcióval), de ebből 19,6 milliárd CZK a bérlet (megint áfával együtt), a többi modernizáció és további kiképzés.

    A legújabb frissitések melyek az 1600 óránkénti nagyjavításon svédországban kaptak az alábbi képen látható változásokat eredményezte pl. a szimbolikákban:
    [​IMG]
     
  20. arcas

    arcas Well-Known Member

    Azt írja, a PS-05/A Mark 4 radar elektronikai blokkjai teljesen fel lesznek készítve az AESA antennára. Nekem úgy tünik a C/D-k még sokáig lesznek hardveresen és szoftveresen upgrédelve.
    Új rakétákat a csehek a haderőfejlesztési programjuk szerint 2022-23 táján terveznek, érdekes, itt az AIM-9X-nek még magyar vonatkozásban is nagyobb valószínűséget adnak.
     

Ezen oldal megosztása