1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Hangsúly a póttartályon! :hadonaszos:
     
  2. ms07

    ms07 Well-Known Member

    Svédek vajon mennyit repülnek Meteorral? Náluk állt ugye először rendszerbe, bő egy éve. Azóta "megérkeztek" az angolok is, decemberben adtak vele először keszit Eurofighterrel
     
    gacsat likes this.
  3. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Én beszéltem egy svéd pilótával a RIATon tavaly, ő azt mondta, hogy inkább csak taktikai rugalmasság szempontjából jobb a Meteor, halálos fegyver az Aim-120al együtt. A nagyobb hatótávot majd csak az új Gripenekkel tudják igazán kihasználni a radar miatt, de többet bem mondhatott.
     
    gacsat likes this.
  4. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Új Gripen: indul a sorozatgyártás!

    A Saab szokásos évi prezentécióján Hakan Buskhe vezérigazgató bejelentette, még januárban beindította az új széria elkészítését. A Magyarországon is szolgáló svéd többfeladatú harci gép új változatára egyelőre hatvan példányban tart igényt a svéd légierő, 36 kerül majd az együléses E és a kétüléses F verzióból a brazil hadsereghez, ezek legyártása az Embraerrel partnerségben történik.
    A legelső példány a tervek szerint még az idén elkészül, de a jelek szerint még bőven kell tesztelni az alaposan átalakított Griff-változatot. A kezdeti hadrafoghatóságot a típus 2023-ra éri el.

    További gépekről is zajlanak tárgyalások, egyrészt a brazilokkal, a többletmegrendelések 2021-22-ben realizálódhatnak. A gyártó ugyancsak jelezte, hogy a már fixen lekötötteken kívül a svéd légierő további hatvan Gripen E beszerzésében érdekelt.

    [​IMG]

    És persze a nagy kérdés, hogyan alakulnak a további exportesélyek. Buskhe elmondta, eljuttatták javaslatukat Finnországba és Svájcba – mint emlékezetes, utóbbi már közel állt a megrendeléshez, de aztán egy népszavazás a teljes harcigép-programot blokkolta. Ugyancsak tárgyal a Saab Kanadával a lehetséges Gripen-vásárlásáról, az észak-amerikai óriásállam jónéhány éve készül – az ilyenkor már szinte mindenütt szokásos nagy politikai-szakmai viták közepette – F-18-asai leváltására.

    A lehetséges vásárlók sorába ismét bekerült Horvátország, azután, hogy – amint erről beszámoltunk – amerikai adminisztráció leállította a használt izraeli F-16-osok leszállítását szomszédunknak, ugyanakkor tegyük hozzá, a folyamat blokkolása sok forrás szerint csak ideiglenes.

    A Saab 64 Gripen E/F finnországi exportját reméli, ők szintén F-18-asaikat szeretnék leváltani, a svájciaknak 30-40 új gép kellene.

    [​IMG]

    Érdekes válaszokat adott Bushke arra a kérdésre, vajon a Saab – nyilván mint egyike az európai negyedik generációs harci gépek gyártóinak – szándékozik-e kooperálni a most indulófélben lévő programokkal, amelyek ötödik generációs harci gépek fejlesztésével próbálkoznak. A diplomatikus válasz egyik fele úgy hangzott, hogy a francia–angol projekt részletei még nem ismeretesek, viszont a Saab máris sikeres tárgyalásokat folytatott az Egyesült Királysággal és a partnerekkel a brit Tempest harci gépről és annak koncepciójáról. Emlékezetes, hogy a Saabnak egy időben elég komoly partnere volt az akkori British Aerospace a Gripen projektben, és Gripeneket használ az Empire Test Pilots' School is.

    Az eredetihez képest megnövelt hatótávolságú, átalakított, modernizált harci gép 2017-ben szállt fel először, akkor magyar katonai vezetők arról nyilatkoztak, hogy lehetséges további Gripenek beszerzése a honi légierőnek, ha a svéd légierő fokozatosan átáll az E/F-ek használatára, és ezzel C/D változatok szabadulnak fel.

    http://iho.hu/hir/uj-gripen-indul-a-sorozatgyartas-190217
     
    Loken, wolfram and therob like this.
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Dél-afrikai Gripen éjszaka, utánégetővel infrázva egy helikopter (teherszállitó gép?) nyitott ajtajából nézve...



    (Kb. ezt láthatta az ukrán határnál éjszaka elfogott An-2-es pilótája is a múltkor.)
     
    Loken, arcas, fishbed and 1 other person like this.
  6. exi

    exi Active Member

    A Hungarian Air Force JAS-39 Gripen parked at Jagel Air Base in northern Germany as a German Air Force Tornado is taking off for a mission during the first Multinational Air Group Day exercise under NATO’s Framework Nation Concept. Photo by Lars Poetsch (NATO Allied Air Command Facebook)

    [​IMG]
     
    rudi, arcas, Terminator and 1 other person like this.
  7. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    És jó ez a kicsi gép hatalmas országoknak? Főleg Kanadának?
     
  8. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ja. Utánégetőt kapcsolt, hogy utolérje.:)
     
    Loken likes this.
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Újra megnézve, most inkább a kétüléses gép hátsó ülésének tűnik, csak a hangok furcsák.
     
    vilmoci likes this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Gripen - Always combat ready...

     
    arcas, gacsat, tiz and 2 others like this.
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    A SAAB bejelentette hogy befejezték az új Arexis EW pod földi tesztelését és még az év vége előtt elkezdik a repülési próbákat.
    Az Arexis kulcs eleme a tervezett kétüléses "Growler" Gripeneknek.
    [​IMG]
    Az új EW konténer egy kifinomult elektronikai felderítő, zavaró eszköz amely együttműködik a Gripenek beépített EW önvédelmi rendszerével.
    Olyan berendezéseket foglal magában mint:
    - ultra szélessávú digitális rádió vevőket és digitális rádiófrekvencia memória egységeket;
    - GaN alapú AESA zavarójel sugárzó antennákat,
    - interferometriás rádió iránymérő berendezéseket,
    - és mindezekhez egy masszív, nagy sebességű számítási kapacitást
     
    arcas, gacsat, molnibalage and 4 others like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    SOJ képesség? Nem gyenge.
     
  13. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Engine start on third Gripen E aircraft
    98 Kilonewton buckled down for testing – one step closer to let her go.

     
    emel and fishbed like this.
  14. emel

    emel Well-Known Member

    Hát nem vitték túlzásba, pedig még néhány dologra kíváncsi lettem volna!! :(
     
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  16. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    Addig is itt a 2018-as rendezvény videója:

    http://saab-seminar.creo.se/180516/annual_gripen_seminar_2018

    Chapters
    • Introduction and welcome - Ann Wolgers, Press Officer
    • Jonas Hjelm, head of business area Aeronautics
    • Gripen Highlights Film
    • Richard Smith, head of Gripen marketing and sales
    • Mikael Olsson, acting Wing Commander Flying, Gripen test pilot
    • Inga Bergström, sales director Gripen Electronic Warfare
    • Questions and answers
     
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    An Advanced Combat System For A Rapidly Changing World

    "An air battle is all about getting inside your enemy's OODA (Observe, Orient, Decide, Act) loop," says Stefan Engstrom, former Gripen Pilot and Director, Sales & Marketing, Gripen, Business Area Aeronautics.

    During the Gripen seminar held on 14th Feb, 2019, New Delhi, India, Stefan explains how Gripen’s combat capability supports the OODA loop concept. The OODA loop is a cycle that was developed by military strategist and United States Air Force Colonel, John Boyd.

    Observe

    “Gripen is packed with the latest technologies. With AESA radar, IRST and new EW sensors, a Gripen pilot will most likely be the first to detect an enemy. But you don’t work alone, you work together with other Gripens or other units. This allows you to form a network, leading to effective combat synergies. With all these systems together, you can see the unseen. After all, everything has a signature. Advanced sensors from air, ground, navy, and other systems can all be collaborated, making physical stealth irrelevant,” says Stefan.

    Orient

    Once the pilot has all the information, the next step is to be able to understand and use that information to win the battle. “All the accumulated information is of no use to me if I can't understand it. While operating a legacy aircraft, you will find that the information you have received, is all over the place. It's very difficult for the pilot to assimilate so much information in one single picture. But with Gripen’s smart HMI, we can do that,” he says.

    Decide

    With a superior situational awareness, you get a base time to take the right decision. The automated decision support further helps the pilot to act promptly. “Gripen E will help the pilot to make correct decisions faster and still be in control of the fighter intuitively. Fighter intelligence will help in assessing maneuvers or prioritizing targets, which will decrease the workload of the pilot,” says Stefan.

    Act

    Gripen has an onboard integrated EW system. It doesn't interfere with the dynamics of the fighter or takes up space meant for weapon systems. This means a Gripen operator has freedom to integrate weapons of their choice. “With the latest weapon systems and the advanced EW system onboard, Gripen E will kill and survive, and not kill or survive,” Stefan says.
     
  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  19. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Gripen szeminár: nyomulás Svájcban, hol tart Erik?
    Kelecsényi István


    A fő európai célpont ismét Svájc, a korábbi negatív népszavazás nem a típusról szólt. A bolgár üzlet elesett, nagy kérdés India. Az E/F nagy kérdése az energiamenedzselés és a hűtés.
    A 2019. évi Saab Gripen Szemináriumot március 27-én tartották Stockholmban. A mai trendnek megfelelően minden érdeklődő láthatta az interneten keresztül, sőt kérdésekeit is tehetett fel. Az előadások prezentációját külön képernyőn is meg lehetett tekinteni.

    Jonas Hjelm, a cégcsoport repülési ágának üzleti igazgatója a kereskedelmi területről mutatta be a Saab katonai repülőipari tevékenységét. Marginálisan érintette, létezik a C/D változat, és azt jelenleg hány országban repülik. A Charlie és Delta változatokat a gyártón túl Európában továbbra is Csehország és Magyarország lízingeli, valamint a Brit Birodalmi Repülőakadémia is egy-két géppel végzi a nagysebességű oktatást. Ázsiában a Thai Királyi Légierő, Afrikában a Dél-Afrikai Köztársaság tartja hadrendben a típust.

    Az eladási fő cél Európában: Svájc, elsősorban, hiszen itt már egyszer megnyerte a tendert a Gripen, de a korábbi népszavazás végül is elvetette új harci repülőgépek beszerzését. Az új tender viszont már nemcsak az F-5 költséghatékony leváltására, hanem az F-18-as (Svájcban nem E/F, mert nincs a gépágyún kívül csapásmérő fegyverzete) utódtípusának beszerzésére is szolgál. A Gripennek ismét meg kell mérkőznie a negyedik generációs Super Hornet, Rafale, Eurofighter harci gépekkel, és az ötödik generációs F-35A Villám2-vel is. Az előző tendergyőzelmet sem a kiemelkedő harci-technikai paraméterek hozták (ott a típus az utolsók között végzett), hanem az elégséges paraméterek mellett gazdaságos üzemeltetés és barátságos ár.

    [​IMG]

    Finnország szintén célkeresztben van, több kérdés is érkezett Finnországból, de saját véleményem szerint a F-35 lesz a nyerő az északi államnak. A prezentáción szerepelt még Ausztria, de ők végül az Eurofighter GbmH-val megegyeztek a költséghatékonyabb üzemeltetésről és számlázásról. Horvátország, amely használt, de felújított izraeli F-16A/B harci gépekkel váltaná le matuzsálemi korú MiG-21 vadászait, szintén szerepelt a célok között, de valljuk meg, kevés esély van arra, hogy visszatérnének a Saab üdvöskéjéhez. Valószínűleg – kis huzavona után – az Egyesült Államok és Izrael megállapodnak, és zöld utat kap szomszédainknak a Netz eladása.

    A bolgárok felé – Jonas Hjelm szavaival – a legjobb harci repülőgépre a legjobb pénzügyi konstrukciót ajánlották fel, de ilyen az üzlet: a balkáni ország az amerikai F-16V-t választotta. Hozzáteszem, hogy a nyolc Falcon teljesen felesleges kapacitással, és élettartammal rendelkezik, ráadásul bár teljes élettartamra viszonyított üzemeltetési költsége alacsonyabb, mint a Gripené, de a szokásos kelet-európai NATO átlaggal számolva, majd 100 évig lehetne üzemeltetni, ami irreális. Kisebb intervallumra viszont már a Gripen a költséghatékonyabb repülőgép és még mindig több mint elégséges képességgel rendelkezik. De ilyen az üzlet (és a politikai nyomásgyakorlás).

    A svédek a többi földrészen is megtették ajánlatukat. Az afrikai Botswana néhány darabos C/D beszerzése azonban pénzügyi és politikai okok miatt húzódik.

    Az új Gripen E/F-re is vannak már célcsoportok.

    Svédország és Brazília már biztos üzemeltető és gyártó. Kanada más tészta. Ott a Saab megtette ajánlatát, de közben az ausztráloktól is beszereztek használt F/A-18 repülőgépeket. A típusváltásra pedig az F/A-18E/F Block III és az F-35A közül az utóbbi még kimagaslóan esélyes, a Gripen és a többi európai gyártó pedig valószínűleg csak a díszlet.

    [​IMG]

    India nagy tenderére ismét jelentkezett a Saab, gyártópartner is lenne. Elnézve azonban, hogy a Lockheed mit ajánl fel, és hogyan nyomul, mögöttük a Boeing is, a francia Rafale pedig már kis számban, de hadrendbe is kerül, az idő nem a svéd ajánlatnak kedvez. Aktív marketinget nem nagyon látni India irányába.

    Amennyiben Brazíliában sikeres lesz a típus, akkor Paraguay is esélyes a típus rendszeresítésére.

    A jövő azonban a JAS-39E/F, de szintén fontos értékesítése terület az Észak-Amerikában rendszeresítendő T-X (amely a Boeing és a Saab közös gyermeke, bár az újvilágban a mai Egyesült Államokbeli politikának megfelelően a svéd cég a csendestárs) és az Erieye légtérellenőrző, és repülő harcálláspont rendszere, amelyet több típusú repülőgépre is rá lehet építeni.

    A Gripen Erik változata köszöni szépen jól van, ezt már Eddy De La Motte, a Gripen E/F kereskedelmi részlegének vezetője eladásában hallottuk, ütemezetten folynak a tesztelések, két példány már a levegőben, és több további repülőgép az összeszerelés különböző fázisban. A prezentáción is fellelhető volt egy felirat: Full Speed ahead – Teljes sebességgel előre. Az első közelharc-rakétaindítások is lezajlottak. Az új Gripen képességei közül az integrált elektronikai felderítő és harcrendszert bonyolultságát emelte ki, amelyeknél a új generációs harcászati rendszerek és érzékelők beépítése, és tesztelése során az energia és a hűtésmenedzselés az egyik kulcstényező. Az AESA lokátornak nagyobb a hűtésszükséglete a régebbi doppler-impulzus radarokénál, és a különféle szenzorok, érzékelők is komoly teljesítményt és hűtést igényelnek. A Gripen E változatból négy prototípus készül – a 39-7,8,9 és 10-es –, amelyek gyártása és tesztelése után a svéd-brazil gyártás kezdődik, összesen huszonnégy gép/év kapacitással. A kétüléses változatot, amelyet elsősorban brazil igényre fejlesztenek, 2020 utánra ígérik.

    [​IMG]

    Lisa Ábom, a technológiai fejlesztés vezetője, kiemelte előadásában, hogy a repülőgép gyártásához is új technológiákat kellett kifejleszteni, illetve elsajátítani a Saab-nál, és ez a tervezési fázis mellett például a mesterséges intelligencia, a különféle kompozit anyagok gyártása, a mixed, vagyis félig virtuális valóság, félig hagyományos szerelés elsajátítása terén. A Google szemüvegéhez hasonlóan, a repülőgépgyártás során több szakember olyan technikát használ, hogy védőszemüvegének egyik lencséjére rávetítenek különféle adatokat, ábrákat, és közben végzi a munkafolyamatot. A virtuális valóság szemüveggel történő kiterjesztése például a repülőgépek tesztelésénél segíti új generációs szimulátorok mellett a pilótákat.

    Utóbbi a JAS-39E/F alkalmazásánál is már szerepet kap, a gép már nem csak a HUD és a képernyős műszerfal, amelyen információkat, adatokat szolgáltat a pilótának, hanem valószínűsíthetően az „okos” sisakkal is rendelkezni fog.

    A Gripen szeminárium végén kérdéseket is feltettek a nézők, hallgatók. A Gripen Agresszor, amelynek teljes léptékű makettjét például Fairfordban is bemutatták, jelenleg nincs fejlesztés alatt. A Saabosok virágnyelven úgy írták körül a helyzetet, hogy az amerikai a T-X győzelem után, lehetséges, hogy más országok is rendelnek belőle, illetve, hogy nagysebességű kiképző repülőgépre szükség van, és a Gripen Agresszor igény szerint kifejleszthető.

    [​IMG]

    Hasonló az álláspont a repülőgép-fedélzeti, navalizált Gripennel kapcsolatban: amennyiben India igényli, akkor kifejlesztik. Nem szabad elfelejteni, hogy a tengerész Griff C/D alapú elképzelés volt, amelybe például jelenleg AESA lokátor beépítése nem lehetséges, hatótávolsága és fegyverterhelése is viszonylag korlátozott. A Erik viszont még a prototípusok szintjén és a légierős szárazföldi változat fejlesztésénél tart, tehát ebből tengerészeti változat kifejlesztése csak a jövő opciója lehet. Kérdés volt még a Gripen elektronikai harcrendszeréhez konténer fejlesztése, erre az a válasz, hogy a JAS-39 olyan harci repülőgép, amelyben integrálva került beépítésre a harcrendszer és önvédelmi rendszer. Ez egyben azt is jelentheti, hogy a néhány éve kifejlesztett ETSL önvédelmi konténer, ha nem is került süllyesztőbe, de jegelik.

    A következő Saab Gripen szeminárium valamikor 2020-ban várható.

    http://iho.hu/hir/gripen-szeminar-nyomulas-svajcban-hol-tart-erik-190328
     
    gacsat, pöcshuszár, migfun and 4 others like this.
  20. Terminator

    Terminator Well-Known Member

Ezen oldal megosztása