1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt csak a gép tervezői tudnák megmondani.
     
  2. kamm

    kamm Well-Known Member

    Te megint nem ertettel meg semmit abbol, amit irtam. Olvasd ujra.
     
  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Akkor szeretnék javasolni egy gyors fejszámolást.
    Az ország legtávolabb lévő 2 pontja sincs messzebb, mint 530km. Kecskemétről minden 300km-en belül van.
    Másrészt egy Gripennek ugyebár az alap kiépítésben max 4 Amraam/Meteor kerülhet a szárnyai alá, amikor a törzs alatt még van 1 póttartály. A szárnyvégekre pedig 2 db rövid hatótávolságú (pl.: AIM-9 v. Iris-T) . Most az elsőre koncentráljunk! Akkor hány darabot is tudna vinni a jelenlegi 14 repülő a közepes/nagy hatótávolságú AA rakétákból?
    És akkor az így megkapott számot hasonlítsd össze a jelenleg rendelkezésre álló 40db Amraam rakétával!
    Na mi jött ki? ;):rolleyes::D
     
    arcas likes this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mivel a 14 gép egy része AG feladatokra van allokálva, akkor azok pótos esetén nem visznek AIM-120-at. Meteor még nincs. De ettől függetlenül igazad van, ez nagyon, de nagyon kevés rakéta. Még, ha reálisan csak 8-9 gép rotálna AA feladatkörban és fullos AA konfigot vinne, akkor is kevés ez, pedig akkor gépenként 2xAIM-9 + 4xAIM-120 lenne. Persze, ha reális CAP időt akarunk, akkor 2 db szárnypótossal ez már csak 2+2 db. Akkor azért 40 db rakéból egyszerre csak 16-18 db tehető fel gépre, bár ez sem sok, mert a légi harcok jellegét nézve legfeljebb 0.5 Pk várható, mert a rakéták egy része NEZ/DLZ között indulna.
     
    fishbed, Nagy Csaba and arcas like this.
  5. arcas

    arcas Well-Known Member

    Megforditva, esetleg azt kellene megnézni, hogy éles helyzetben hány gép kellene a 14-ből AA légtérvédelemhez ill. honi légifölény kivivásához és mennyi jutna a legitámogatáshoz, ha pl. hazai földön saját csapatokat kellene támogatni - mivel a honvédség feladata elsősorban a haza védelme ugye. Ha bele is férünk a repülhető gépek számába, akkor meg ott van az elhasználható fegyverek mennyisége,...ugye.
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    5-nél több gépnek nincs értelme AG feladatra, mert ennyi Litening TGP van tudtommal. Sőt, még AA feladatkörben is jó a TGP, a VID miatt.

    A 14 gép kevés, de ezért (is) lenne jó a tanker. A miértjét anno számszerűleg kifejtettem már.
     
  7. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    És pontosan ezért írta kamm azt, amit írt.
    A honi légvédelemnek megvan az az előnye, hogy a földi telepítésű érzékelőket és azok adatait is látja saját gép, úgy is, hogy a saját radarjára nincs is szükség. A Meteor rakéta pedig az infóim alapján szintén képes erre. Tehát arra is lehetőség lesz, hogy a Gripeneket - szétszórva 3-4 szükségkifutóra - , csak megemelik, majd 150 km megtétele után elereszti a Meteorokat a földi irányítás összefogott rendszerei alapján, majd azonnal visszafordul újrafegyverezni. Ehhez nem kell sok póttartály. Ehhez sok rakéta kell. Meg elég sok aktív és passzív földi érzékelővel kell teleszórni a rendszert. Ezen alapul a svéd légvédelem is. Még akár a jelenlegi mobil (telefon) tornyokat is felhasználhatnánk, és még fel sem tünne a behatolóknak....
     
    svajcibeka likes this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt szükségkifutós szétszórást mikor tetszik már elfelejteni? Mi a jó abban, ha 3-4 tökéletesen védtelen helyre szétszórjuk azt a kevés gépet is...?
     
    fishbed and Nagy Csaba like this.
  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Ha mondjuk a korábban már szemléltetéshez jól bevált Labanc-veszély kialakul, ahogy elkezdene meredek lenni a szitu, 3 korábban repülőtérként működött futópályára vonulnak ki a műszakiak, és a Gripenek. Pl. legyen az mondjuk Taszár, Tököl, és mondjuk Klementina.
    Osztrák hülyéje hol fogja keresni, és megpróbálni a földön elpusztítani a gépeket? Hát Kecskeméten! Vagy esetleg benéznek Pápára, mer' az úgyis útba esik.
    Ha egyik helyen sincsenek a gépek, akkor mihez kezd? Fel alá röpköd a gépeket keresgélve az országban, miközben a vadiúj 2-3 NASAMS 2 osztály az eredeti repülőterek környékére települt, de mondjuk 1 mobil még jutna Taszárra (persze nem ott állomásoztatva) meg mondjuk a 2 Meads osztályból 1-1 vigyáz Budapestre, meg még 1 Miskolcra. Onnan pillanatok alatt át lehet telepíteni (1-1,5óra) csomagolással együtt a komplett vándorcirkuszt.
    Ez a tipikus "itt a piros - hol a piros" taktika.
    Ha láttad már a Gripenek jelenlegi hangárjait, akkor tudod, hogy az semmitől sem fogja megvédeni a gépeket, amennyiben az országot támadás éri. Ha az a kevés gépünk is egy helyen van, akkor pillanatok alatt megsemmisíthetők (copyright by Pearl Harbour). Ezért reménykedem benne, hogy a frissen érkező Airbus helikoptereket nem fogják Szolnokon összezsúfolni.
     
    borisz likes this.
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    2019.06.10. The third Gripen E test aircraft made its maiden flight in Linköping, Sweden
     
    fishbed likes this.
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

     
    fishbed likes this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Tudtommal ebből csak Tököl betonja van használható állapotban. Az meg a lehető legviccesebb, hogy annyira széttelepíted, hogy még véletlenül se legyen esély légvédelemmel védeni őket. Az ellenfél köszöni szépen és egyesével szétcsapja a gépeket vagy csak behelizik egy SF csapat, mert biztosítani sem lehet ennyi helyet egyszerre.

    Persze, mert az ellenfél síkhülye és a mai mobilos világban kb. két perc alatt megtelefonálható, hogy hol láttak gépeket. Ráadásuk ezek közül Taszár közelebb van az oszták határhoz, mint Kecsó. Egy kis szutyok drónnal is be lehet repülni. Lelőni úgyse fogja semmi, mert észlelni se tudnánk semmivel.

    Ha te abban a hitben mész, hogy új küldenek deep strike bevetésre gépeket, hogy a hírszerzés nem tudja, hogy a cél hogy van, akkor teljesen fogalmatlan vagy a témában.

    Lásd fent, fogalmatlanság. A USAF mikor áttelepített csak fél századot a Sivatagi Pajhoz az négy napig tartott. Eleve nem rendelkezünk ahhoz eszközökkel, hogy a Gripenek három helyről üzemeljenek úgy, hogy abból az általad felsorolt két helyen nincs semmi. Két romhalmaz kb. az egész.

    És erre ez a zseniális válasz, hogy széttelepíted őket, ahol még SAM és a szárazföldiek magát a támaszpontot sem tudják biztosítani...?
    [​IMG]

    Nem vicc, ilyen helyen még az a drón is harcképtelenné teszi a gépeket, ami DIY jellegű és nekirepül valami röhejesen kevés robbanóanyaggal. Mert semmi sem vadászna rá és amíg a műholdas netet és GPS-t le nem lövik, addig bizony lehet távvezérelni is az útvonalrepülések között.
    Gyakorlatilag nincs minimuma annak, hogy mivel lehet szétcsapni egy ilyen telepítési felállást.

    Ehhez képest egy NASAMS + bunker + földi biztosítás + (35 mm AHEAD lőszeres AAA) védelmen azért igen nehéz azt a szomszédot látni, aki azon csak úgy átmegy.

    A széttelepítésnél nagyon nem ez van.

    Totálisan rossz példa. Mert nem volt légvédelem. Ezen felül a logikus az lenne, amit mindig is mondtam, hogy NASAMS + bunker.

    Kérlek magyarázd már meg, hogy a való idejű információ továbbítás korában m búbánatos f*szt segít az, ha széttelepíted a földön teljesen védtelen eszközeidet úgy, hogy semmivel sem tudod védeni.

    Melyik részét nem tetszik érteni, hogy a szakma kitalálói a svédek kivágták ezt a koncepciót a kukába, mert belátták, hogy értelmetlen? Apró hiba, hogy emiatt lett pöttöm a Gripen. (Meg sugárfékes a Viggen.)
     
    fishbed and Nagy Csaba like this.
  13. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ezen *is* vegigmentunk mar es kiderult, hogy rosszul tudtad ezt is, allitasoddal ellentetben a NATO ill az USAF ill US Army pontosan a dispersed deployable air base doktrinat kezdik bevezetni, meg interjut, cikket stb is linkeltem a temaban.
    Komolyan, fejezd mar be legyszi ezt a borzaszto feluletes hozzaallast, mikozben nem olvasod el, amit mutatnak neked....
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Gyakorolták, mutattál egy fotót = bevezetni. Az kemény.
     
  15. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ne
    Nem. Leirtak, hogy ez a jovo.
    Latod, ezert nem bocaatkozom vitaba veled mar...
     
  16. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Te teljesen el vagy tévedve.
    Miért kellene TELEPÍTENI őket? Ezeken a szükség leszállóhelyeken nem kell más, csak beton (Mellesleg szerintem mind3 használható állapotban van. Taszárról talán Dudi vagy kriss írt, Klementína meg 2016-ban)
    Az újrafelfegyverzéshez mi kell egy Gripenhez? Egy konténer, meg egy tartálykocsi, meg 15-20 perc.
    Amint riadóztatják a földi személyzetet, ezek azonnal elindulhatnak a kijelölt helyre.Kb. egyidőben az első Gripen emelésével.
    Klementínáról pl. hogyan szerez infót az ellenség? A legtöbb magyar ember sem tudja, hogy hol kellene keresnie. Az nagyjából olyan, mint az 51-es körzet.
    Ha valaki a 10km-es közelébe megy, arról azonnal tudnak, mivel nincs semmi a környékén.
    De most írtam le neked, hogy a NASAMS rendszert nem kell a a szükségleszállókhoz telepíteni. Elég 1-1 osztályt 80km-es sugarú körébe telepíteni. Te tudod a legjobban, hogy a NASAMS lényege pont az, hogy egy decentralizált rendszer, sok elemből, és nehéz felderíteni. Ha betelepítesz Miskolcra (50-60km) egy osztályt a NASAMSból, azok 1 órán belül el tudnak helyezkedni Klementína bázis tág, 80-90km-es körzetében, ráadásul úgy hogy senkinek fingja sincs róla.
    Taszár meg nem elhagyott, szerintem a mai napig használják, csak nincs állandó személyzet. Ez mondjuk nem nagyon van reklámozva. De meg is lepődtem, amikor kb. 2 héttel ezelőtt katonai konvojok (amerikai?) egyik végpontjának a taszári bázis volt megadva. Minek mentek volna oda, ha nem akarnak ott semmit?
     
  17. borisz

    borisz Well-Known Member

    Az, hogy a jenkik odamentek autóval, még nem garantálja, hogy jó állapotban van a repüléshez szükséges háttér.
     
    Pocok75 likes this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Taszáron az beton melletti esőelvezető árokból fák nőnek ki.
    Nagyon pocsék állapotban van az a reptér.
     
    fishbed, molnibalage and Pocok75 like this.
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A mezőkövesdi reptérből csak a beton van meg. Az idézett cikk írói meg utánajárhattak volna rendesen a témának, nem pedig a hülye városi legendákra alapozzák a felfedező expedíciójukat.
    Szégyen, hogy még napjainkban is előjön ez a föld alatti hangáros téma ezzel a reptérrel kapcsolatban.
    Mezőkövesd az egyetlen olyan repterünk, amelyen nem volt soha semmilyen komolyabb infrastruktúra. Sokakat a legendásan hosszú betonpályája késztet fantáziálásra.
    Egy darab kisméretű irányító torony volt az összes nem fából készült építmény.
    A néhai üzemanyag hálózat a föld alatt volt, ezt egy mára már felszámolt iparvágányról biztosították.
    Mivel anno ez a bázis volt az egyetlen olyan szovjet repülőtér, ahová magyar alakulat időnként ideiglenesen áttelepült (mert a szovjeteknek itt nem állomásozott légierős alakulata, csak egy őrszemélyzet, meg egy kihelyezett toronyszolgálat), így az elszállásolás és az operatív munka kisméretű, dohos fa bungalókból történt.
    Ezeket ették meg a helybéliek legelsőként, aztán jöttek a csövek, tartályok...
     
    vilmoci, fishbed and molnibalage like this.
  20. alali77

    alali77 Well-Known Member

    Mezőkövesden is tervezték már a kármentesítést, Taszárral egyetemben, és ott is bontják majd az egész üzemanyagtöltő rendszert.
     

Ezen oldal megosztása