JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
Elolvastam. Támogatom. Még egy mégerősebb hajtómű, mint az F414G és kész is van a csúcs-Gripen.

Mi johet szoba uj hajtomunek?

Nekem egy ideje az a benyomasom, hogy a brazil uzlet miatt szintet lepett a Gripen es nem csak az E/Fre lesz fejlesztes dogivel, de a kovetkezo modell mar sokkal komolyabb hatterbol jon majd (a svedekhez kepest a brazilok onmagukban tobbszoroset tudjak beletolni, ha akarjak.)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 563
113
Javítsatok ki, ha hülyeséget írnék, de nekem úgy tűnik, hogy ez nem a hajtómű fő beömlö nyílásáról szól, hanem másodlagos, hűtést szolgáló kisebb beömlökkel foglalkozik.
Gyors átfutás után.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 563
113

Elolvastam. Támogatom. Még egy mégerősebb hajtómű, mint az F414G és kész is van a csúcs-Gripen.
Javítsatok ki, ha hülyeséget írnék, de ez inkább a másodlagos, hűtést, apu ellátását szolgáló beömlőkről szól, így gyorsan átfutva a dolgozatot.

Egyébként is ez csak egy diplomamunka, amibôl jó eséllyel nem lesz semmi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Igen, az Erik Gripen túl azon, hogy igencsak nehéz lett, a pótbeömlőinek sokasága révén a légellenállása is jelentősen megnőtt.
A modern avionika mindenhol komoly gondot jelent a gép tervezőinek. A gyönyörű, szinte hibátlan felületű F-16A-hoz képest elég csak az UAE block 60-as F-16E/F gépeinek pótbeömlő erdejét megnézni.
Ugyanígy érdemes összevetni egy F-15A gépet a legújabb F-15QA-val, ahol az F-15E CFT-jére szerelt pótbeömlő mellé az F-15SA extra pótbeömlője után még egy pótbeömlő került.
De ez régen se volt másképp, vessd össze a MiG-21F-13-at a MiG-21bisz-el.
Pedig ott még AESA radar sem volt.
Az F-35A eleve új dizájn, ott a hajtómű körül beépített hőcserélőkkel oldották meg a kiterjedt hűtési igényű modern avionika problémáját. Muszáj volt, mert az egy eleve alacsony észlelhetőségű repülőgép.

És igen, ez a diplomamunka csak az avionika hűtőlevegőjének problémájára fókuszál, hozzá teszem, jogosan. A már most megismert E Gripen esetében bármi további fix pótbeömlőre lenne szükség, a gép megállna a levegőben, akkora lesz a légellenállás.

Ami pedig a tolóerőigényt illeti. Nos itt elszállt a projekt. A 6400kg-os üres tömegű C/D Gripenhez képest az NG projekt 7600kg-ban maximalizálta a szerkezeti tömeget. Erre jött volna az 5,5 tonna fegyverzet, 4 tonna feletti kerozin készlettel.
Ehhez jött az F414GE400 hajtómű svéd változata az F414G a maga 9700kg-os tolóerejével, hogy javítson a C/D Gripenek közismerten rossz tolóerő/tömeg arányán. Nos, nem sikerült, habár a tolóerő karakterisztika révén az utánégető nélküli max sebesség meghaladta az 1 Mach értéket. 1.2 Mach lett, de fegyverzet nélkül.

Azóta kiderült, hogy az NG 7600kg-os üres tömege még annak ellenére se volt tartható, hogy az E gép csak együléses.
A módosított szárny és egyéb pótrendszer miatt az E üres tömege már 8100kg, a kerozin több lett, de cserébe a fegyverzet tömegét jelentősen mérsékelték.
Az E/F Gripen a jelenlegi Super Hornet/Growler, Rafale, F-16V, F-35A, F-15EX, Typhoon... gépek ligájában messze a legrosszabb tolóerő/tömeg arányú gép, gyakorlatilag a C/D gépeket is alulmúlja.
A dolgon lehet, hogy nagyban javítana az F414EPE, illetve ennek “gripenesített” lehetséges változata.
Azonban az EPE-t az US Navy sem rendelte meg, jelenleg a teljes fejlesztési költség a GE oldalán van csak, míg a SAAB csak a már 1000+ darabban gyártott F414GE400 változat átalakítására különített keretet. Az F414G növelt FOD védelme és plusz egy generátora is épp a vállalható maximum volt a SAAB részéről, hogy az NG-t akkor még valós megrendelők hiányában normál pénzügyi keretek közt tudja tartani.
Ha az F414EPE-ből most kellene F414G2-t csinálni, az további plusz pénz lenne.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az NG/E esetében a C/D-hez képest növelték a szívócsatornák keresztmetszetét és emiatt a kacsaszárnyak helyzete is módosult.
Csak ez a projekt is már vagy 17 éves, mert valamikor 2003 körül kezdték meg a számításokat és a szélcsatorna teszteket.
Erre azért volt szükség, mert az RM12-es 68kg/sec levegőátfutása helyett az F414GE400-asnak már 77kg/sec átfutása van.
Az F414EPE esetében ez 85kg másodpercenként.
Ez újabb szívócsatorna áttervezést jelentene.

Az új Erik Gripen csak intellektuálisan élvonalbeli. Energetikailag egy negyedik generációs sárkány, harmadik generációs gép tolóerő/tömeg arányával. Ez nem a legjobb párosítás.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 472
113
A szokásos évvégi Gripen karácsonyfa a svédeknél...

130797590_2404021246410317_483296206673587713_o.jpg


130809519_2404021173076991_381896553461555130_o.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75
M

molnibalage

Guest
Igen, az Erik Gripen túl azon, hogy igencsak nehéz lett, a pótbeömlőinek sokasága révén a légellenállása is jelentősen megnőtt.
A modern avionika mindenhol komoly gondot jelent a gép tervezőinek. A gyönyörű, szinte hibátlan felületű F-16A-hoz képest elég csak az UAE block 60-as F-16E/F gépeinek pótbeömlő erdejét megnézni.
Ugyanígy érdemes összevetni egy F-15A gépet a legújabb F-15QA-val, ahol az F-15E CFT-jére szerelt pótbeömlő mellé az F-15SA extra pótbeömlője után még egy pótbeömlő került.
De ez régen se volt másképp, vessd össze a MiG-21F-13-at a MiG-21bisz-el.
Pedig ott még AESA radar sem volt.
Az F-35A eleve új dizájn, ott a hajtómű körül beépített hőcserélőkkel oldották meg a kiterjedt hűtési igényű modern avionika problémáját. Muszáj volt, mert az egy eleve alacsony észlelhetőségű repülőgép.

És igen, ez a diplomamunka csak az avionika hűtőlevegőjének problémájára fókuszál, hozzá teszem, jogosan. A már most megismert E Gripen esetében bármi további fix pótbeömlőre lenne szükség, a gép megállna a levegőben, akkora lesz a légellenállás.

Ami pedig a tolóerőigényt illeti. Nos itt elszállt a projekt. A 6400kg-os üres tömegű C/D Gripenhez képest az NG projekt 7600kg-ban maximalizálta a szerkezeti tömeget. Erre jött volna az 5,5 tonna fegyverzet, 4 tonna feletti kerozin készlettel.
Ehhez jött az F414GE400 hajtómű svéd változata az F414G a maga 9700kg-os tolóerejével, hogy javítson a C/D Gripenek közismerten rossz tolóerő/tömeg arányán. Nos, nem sikerült, habár a tolóerő karakterisztika révén az utánégető nélküli max sebesség meghaladta az 1 Mach értéket. 1.2 Mach lett, de fegyverzet nélkül.

Azóta kiderült, hogy az NG 7600kg-os üres tömege még annak ellenére se volt tartható, hogy az E gép csak együléses.
A módosított szárny és egyéb pótrendszer miatt az E üres tömege már 8100kg, a kerozin több lett, de cserébe a fegyverzet tömegét jelentősen mérsékelték.
Az E/F Gripen a jelenlegi Super Hornet/Growler, Rafale, F-16V, F-35A, F-15EX, Typhoon... gépek ligájában messze a legrosszabb tolóerő/tömeg arányú gép, gyakorlatilag a C/D gépeket is alulmúlja.
A dolgon lehet, hogy nagyban javítana az F414EPE, illetve ennek “gripenesített” lehetséges változata.
Azonban az EPE-t az US Navy sem rendelte meg, jelenleg a teljes fejlesztési költség a GE oldalán van csak, míg a SAAB csak a már 1000+ darabban gyártott F414GE400 változat átalakítására különített keretet. Az F414G növelt FOD védelme és plusz egy generátora is épp a vállalható maximum volt a SAAB részéről, hogy az NG-t akkor még valós megrendelők hiányában normál pénzügyi keretek közt tudja tartani.
Ha az F414EPE-ből most kellene F414G2-t csinálni, az további plusz pénz lenne.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az NG/E esetében a C/D-hez képest növelték a szívócsatornák keresztmetszetét és emiatt a kacsaszárnyak helyzete is módosult.
Csak ez a projekt is már vagy 17 éves, mert valamikor 2003 körül kezdték meg a számításokat és a szélcsatorna teszteket.
Erre azért volt szükség, mert az RM12-es 68kg/sec levegőátfutása helyett az F414GE400-asnak már 77kg/sec átfutása van.
Az F414EPE esetében ez 85kg másodpercenként.
Ez újabb szívócsatorna áttervezést jelentene.

Az új Erik Gripen csak intellektuálisan élvonalbeli. Energetikailag egy negyedik generációs sárkány, harmadik generációs gép tolóerő/tömeg arányával. Ez nem a legjobb párosítás.
A quorán több fizetett (?) svéd marketinges lehet - vagy csak simán hülye - akik olyan marhaságokat beszélnek, hogy a Gripen AG konfgiban szupercirkál.
Minden hülyeséget elhisznek egyesek...
És ezek osztják az ész és húzzák az ívet.

A SAAB marketing BS-e iszonyatos károkat okoz sok helyen.
 
K

kamm

Guest
Igen, az Erik Gripen túl azon, hogy igencsak nehéz lett, a pótbeömlőinek sokasága révén a légellenállása is jelentősen megnőtt.
A modern avionika mindenhol komoly gondot jelent a gép tervezőinek. A gyönyörű, szinte hibátlan felületű F-16A-hoz képest elég csak az UAE block 60-as F-16E/F gépeinek pótbeömlő erdejét megnézni.
Ugyanígy érdemes összevetni egy F-15A gépet a legújabb F-15QA-val, ahol az F-15E CFT-jére szerelt pótbeömlő mellé az F-15SA extra pótbeömlője után még egy pótbeömlő került.
De ez régen se volt másképp, vessd össze a MiG-21F-13-at a MiG-21bisz-el.
Pedig ott még AESA radar sem volt.
Az F-35A eleve új dizájn, ott a hajtómű körül beépített hőcserélőkkel oldották meg a kiterjedt hűtési igényű modern avionika problémáját. Muszáj volt, mert az egy eleve alacsony észlelhetőségű repülőgép.

És igen, ez a diplomamunka csak az avionika hűtőlevegőjének problémájára fókuszál, hozzá teszem, jogosan. A már most megismert E Gripen esetében bármi további fix pótbeömlőre lenne szükség, a gép megállna a levegőben, akkora lesz a légellenállás.

Ami pedig a tolóerőigényt illeti. Nos itt elszállt a projekt. A 6400kg-os üres tömegű C/D Gripenhez képest az NG projekt 7600kg-ban maximalizálta a szerkezeti tömeget. Erre jött volna az 5,5 tonna fegyverzet, 4 tonna feletti kerozin készlettel.
Ehhez jött az F414GE400 hajtómű svéd változata az F414G a maga 9700kg-os tolóerejével, hogy javítson a C/D Gripenek közismerten rossz tolóerő/tömeg arányán. Nos, nem sikerült, habár a tolóerő karakterisztika révén az utánégető nélküli max sebesség meghaladta az 1 Mach értéket. 1.2 Mach lett, de fegyverzet nélkül.

Azóta kiderült, hogy az NG 7600kg-os üres tömege még annak ellenére se volt tartható, hogy az E gép csak együléses.
A módosított szárny és egyéb pótrendszer miatt az E üres tömege már 8100kg, a kerozin több lett, de cserébe a fegyverzet tömegét jelentősen mérsékelték.
Az E/F Gripen a jelenlegi Super Hornet/Growler, Rafale, F-16V, F-35A, F-15EX, Typhoon... gépek ligájában messze a legrosszabb tolóerő/tömeg arányú gép, gyakorlatilag a C/D gépeket is alulmúlja.
A dolgon lehet, hogy nagyban javítana az F414EPE, illetve ennek “gripenesített” lehetséges változata.
Azonban az EPE-t az US Navy sem rendelte meg, jelenleg a teljes fejlesztési költség a GE oldalán van csak, míg a SAAB csak a már 1000+ darabban gyártott F414GE400 változat átalakítására különített keretet. Az F414G növelt FOD védelme és plusz egy generátora is épp a vállalható maximum volt a SAAB részéről, hogy az NG-t akkor még valós megrendelők hiányában normál pénzügyi keretek közt tudja tartani.
Ha az F414EPE-ből most kellene F414G2-t csinálni, az további plusz pénz lenne.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az NG/E esetében a C/D-hez képest növelték a szívócsatornák keresztmetszetét és emiatt a kacsaszárnyak helyzete is módosult.
Csak ez a projekt is már vagy 17 éves, mert valamikor 2003 körül kezdték meg a számításokat és a szélcsatorna teszteket.
Erre azért volt szükség, mert az RM12-es 68kg/sec levegőátfutása helyett az F414GE400-asnak már 77kg/sec átfutása van.
Az F414EPE esetében ez 85kg másodpercenként.
Ez újabb szívócsatorna áttervezést jelentene.

Az új Erik Gripen csak intellektuálisan élvonalbeli. Energetikailag egy negyedik generációs sárkány, harmadik generációs gép tolóerő/tömeg arányával. Ez nem a legjobb párosítás.

Nekem mindig is ugy tunt, hogy a svedek vegig az EW-re meg avionikara ill networking stb dolgokra koncentraltak az uj Gripennel, ez ki is lett mondva akkor, amikor hangsulyoztak, hogy a stealth helyett ezt sokkal fontosabbnak - es idotalobbnak - tartjak. Nos, abban viszont sziman otodik generacios, bizonyos E(W) kepessegekben jol sejthetoen az amerikaiak elott is jar (ez igy van 30-40 eve), a kerdes az, a vevok kozul kinek mi a fontos...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Nekem mindig is ugy tunt, hogy a svedek vegig az EW-re meg avionikara ill networking stb dolgokra koncentraltak az uj Gripennel, ez ki is lett mondva akkor, amikor hangsulyoztak, hogy a stealth helyett ezt sokkal fontosabbnak - es idotalobbnak - tartjak. Nos, abban viszont sziman otodik generacios, bizonyos E(W) kepessegekben jol sejthetoen az amerikaiak elott is jar (ez igy van 30-40 eve), a kerdes az, a vevok kozul kinek mi a fontos...
Itt a kérdés az, hogy ez a tervezési metódus mennyire lesz előnyös.
Az amerikai tervezési filozófia már a második világháború óta a mindent is tudó, minden téren kimagasló technológiák köré épül.
A gépek zöme "all in one", az F-16-os sikere is részben az volt, hogy a felszállástól a Mach 2-ig mindenféle feladatra fölényesen megfelelt.
Nem csak egy kimondott EW gép volt, vagy egy kimondott csapásmérő, vagy egy kimondottan légharcra optimalizált valami, hanem folyamatosan minden képességét igazították egymáshoz, megtartva az arányokat.
A Gripen esetében a hajtómű az, ami soha nincs összehnagban a gép képességeivel. Az eredeti RM12-es a legősibb F404GE400 továbbgondolt változata volt, ami épp majdnem jó volt a JAS-39A/B-nek. A C/D-nek már semmiképp. Az általun is ismert második generációs RM12-es tolóerőben semmivel sem tud többet az erdeti változatnál, de karakterisztikában és üzembiztosságban mindenképpen jobb, ugyanakkor a C/D Gripen esetében a teljesítmény már kevés volt. F414-es kellett volna.
De ez utóbbit az NG kapta meg, aminek meg ez is kevés volt, míg az E/F Gripeneknek meg már végképp kevés. Eköré a lehetőség köré filozofálták utólag a modernizált Gripenek EW-fókuszú képességeit, ez utóbbi területet domborították ki. Ez az egypilléres előny azoban nagyon hamar hátrány lehet a piacon, hiszen a többi téren is potens konkurencia ezen a téren is képes lesz haosnlót alkotni és akkor elvérzik a kis, svéd masina.
Érdekes, hogy az F-35A esetében például soha nem volt szempont a kiemelkedő manőverezőképesség, sőt a Northrop Grumman részéről külön kiemelték, hogy a JSF programban az avionikai csomag képességei révén a manőverezőképesség "többé már nem releváns".
Ez a megállapítás még 2009-ben hangzott el egy szakmai fórumon:

https://www.airforcemag.com/article/0709fighter/

"...However, according to Northrop Grumman, which supplies major sensor systems on the F-35, “maneuverability is irrelevant” for the F-35. The AN/AAQ-37 Distributed Aperture System, which projects a 360-degree image of surrounding air and terrain on the F-35 pilot’s helmet visor, helps the pilot see and target air and ground threats with high fidelity. It eliminates the need for night vision goggles, which have limited field of view and must be compatible with cockpit lighting. With the DAS, the F-35 pilot can literally look “through” the airframe structure—even beneath the aircraft—and shoot at targets that aren’t in front of him. Air-to-air missiles can actually be fired at targets to the rear. According to Northrop Grumman, instead of having to slug it out in a turning battle, “the F-35 simply exits the fight, and lets its missiles do the turning...”

Azóta is gyanítom, hogy ez egy sajátos dezinfó volt az USA részéről, mert az F-35-ösök sárkányán nagyon is tetten érhető a kiemelkedő kontrollálhatóság iránti igény, különösen az átesések utáni kivezethetőség tekintetében, miközben a beletervezett tolóerőkarakterisztika is arról árulkodik, hogy azért távolról sem engedték el az energia alapú manőverezhetőség kezét. Nem beszélve a gép hatótávjáról, gyorsulásáról, tartós sebességéről (felfegyverzett állapotban!), operatív repülési magasságáról. Ezeket a képességeket pedig jóval azelőtt deifiniálták, mielőtt az Northrop Grumman féle avionikai csomag részleteit kidolgozták volna.

Hasonló növekedési potenciált látok a Rafale esetében is, de maguk a franciák is már a Rafale utáni időkre tekintenek, miközben van még a tarsolyukban egy olyan jellegű modernizáció is, mint az E/F Gripen. Opcionálisan.
Az EF Typhoon ugyanez a történet, a Super Hornet block III. esetében pedig csak az úri passzió okán nem látunk erősebb hajtóművet. Most még.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 472
113


"Idén novemberben a 396004 sorozatszámú JAS-39E a Linköping melletti Malmen légibázisra repült. A teszteken a svéd légierő személyi állománya, valamint a katonai beszerzéséért felelős FMV ügynökség vett részt. Működési kísérletek sorozatának részeként elvégezték a passzív IRST megfigyelő rendszer, a radar és az elektronikus hadviselési rendszer tesztjeit. A felhasználó szempontjából ez egy lehetőség volt arra, hogy saját bőrén megismerje az új design lehetőségeit."