S-97 Raider / Raider X (Sikorsky,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 570
113
Elkészult a Sikorsky S-97 gyors helikopter elso prototípusa.
1491752_original.jpg
 

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
Érdekes képességekre tesz szert a gép a tolólégcsavarral. Tud például előre/hátra dőlve függeszkedni, vagy éppen csendes bevetések alkalmával teljesen le is állíthatja, feláldozva a sebességet a "némaság" oltárán. Egyébként tolólégcsavar használata nélkül is kicsit gyorsabb lesz a jelenlegieknél (behúzható futómű).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
látok pár érdekességet. A koax rendszer kapcsolódó elemeit ügyesen áramvonalazták, aztán ott van a sajátosan, tőtöl a lapátvég felé hátra majd előre nyilazású forgószárnylapát is.
 

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
A koax rendszer kapcsolódó elemeit ügyesen áramvonalazták

Raider_unveiling.jpg


ka52_nesvetaev.jpg


Sokkal kompaktabb mint a Kamov, ha ez így tényleg működik - márpedig még idén reptetni akarják - akkor szép munka!

Amúgy a protóhoz képest szebb lett véleményem szerint.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 431
18 865
113
"Sokkal kompaktabb mint a Kamov, "

Lehet! hisz a két gép közt legalább 30 év van .
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Sikorsky S-97 RAIDER™ Team Begins Final Assembly of Second Aircraft

http://www.aviationnews.eu/59084/sikorsky-s-97-raider-team-begins-final-assembly-of-second-aircraft/
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Érdekes, hogy a tolólégcsavar is forgott felszállás közben... Talán most csak a teszt miatt. De ha tényleg így működik, vagyis mindig forog, amikor a rotorok is, az sem üzem-, sem balesetbiztonság szempontjából nem szerencsés.
 

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
Szerintem közvetlen kapcsolat van a hajtómű és a tolólégcsavar közt, a toló-, vagy éppen vonóerőt pedig a lapátok állásszögének változtatásával szabályozzák. Így egy tengelykapcsoló mechanizmust megspórolnak. Semmivel sem veszélyesebb szerintem mint a hagyományos farokrotor. Eddig sem szabadott megközelíteni a farokrészt, ezután sem szabad.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Szerintem közvetlen kapcsolat van a hajtómű és a tolólégcsavar közt, a toló-, vagy éppen vonóerőt pedig a lapátok állásszögének változtatásával szabályozzák. Így egy tengelykapcsoló mechanizmust megspórolnak. Semmivel sem veszélyesebb szerintem mint a hagyományos farokrotor. Eddig sem szabadott megközelíteni a farokrészt, ezután sem szabad.


Remélem pedig, hogy nincs "közvetlen kapcsolat". Persze, a farokrotor mindig is veszélyforrás volt. De a legtöbb típusnál törekedtek arra, hogy minél magasabbra helyezzék, hogy ezzel is csökkentsék a talajon lévő tárgyakhoz érés, meg nem mellesleg a véletlen belesétálás veszélyét. És persze jöttek az új, biztonságosabb megoldások, mint a fenestron. A NOTAR, vagy éppen a koax rotorok, pedig teljesen meg is szüntették a hagyományos farokrotort. Ehhez képest visszalépés és veszélyes egy, a főrotorokkal együtt mindig forgó, alacsonyan lévő légcsavar. Ráadásul az animációkon, amiket eddig láttam az S-97-ről és az SB-1-ről, nem forgott a légcsavar le- és felszállás közben.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Be is lehetne burkolni a faroklégcsavart, mint ahogy az újabb modelleknél szokás. Körbe, mint a comanche-nál, vagy csak félkörbe az alsó részen ahol inkább veszélyforrás.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
<blockquote rel="sequadon">Szerintem közvetlen kapcsolat van a hajtómű és a tolólégcsavar közt, a toló-, vagy éppen vonóerőt pedig a lapátok állásszögének változtatásával szabályozzák. Így egy tengelykapcsoló mechanizmust megspórolnak. Semmivel sem veszélyesebb szerintem mint a hagyományos farokrotor. Eddig sem szabadott megközelíteni a farokrészt, ezután sem szabad.


Remélem pedig, hogy nincs "közvetlen kapcsolat". Persze, a farokrotor mindig is veszélyforrás volt. De a legtöbb típusnál törekedtek arra, hogy minél magasabbra helyezzék, hogy ezzel is csökkentsék a talajon lévő tárgyakhoz érés, meg nem mellesleg a véletlen belesétálás veszélyét. És persze jöttek az új, biztonságosabb megoldások, mint a fenestron. A NOTAR, vagy éppen a koax rotorok, pedig teljesen meg is szüntették a hagyományos farokrotort. Ehhez képest visszalépés és veszélyes egy, a főrotorokkal együtt mindig forgó, alacsonyan lévő légcsavar. Ráadásul az animációkon, amiket eddig láttam az S-97-ről és az SB-1-ről, nem forgott a légcsavar le- és felszállás közben.
</blockquote>

<blockquote rel="sequadon">Szerintem közvetlen kapcsolat van a hajtómű és a tolólégcsavar közt, a toló-, vagy éppen vonóerőt pedig a lapátok állásszögének változtatásával szabályozzák. Így egy tengelykapcsoló mechanizmust megspórolnak. Semmivel sem veszélyesebb szerintem mint a hagyományos farokrotor. Eddig sem szabadott megközelíteni a farokrészt, ezután sem szabad.


Remélem pedig, hogy nincs "közvetlen kapcsolat". Persze, a farokrotor mindig is veszélyforrás volt. De a legtöbb típusnál törekedtek arra, hogy minél magasabbra helyezzék, hogy ezzel is csökkentsék a talajon lévő tárgyakhoz érés, meg nem mellesleg a véletlen belesétálás veszélyét. És persze jöttek az új, biztonságosabb megoldások, mint a fenestron. A NOTAR, vagy éppen a koax rotorok, pedig teljesen meg is szüntették a hagyományos farokrotort. Ehhez képest visszalépés és veszélyes egy, a főrotorokkal együtt mindig forgó, alacsonyan lévő légcsavar. Ráadásul az animációkon, amiket eddig láttam az S-97-ről és az SB-1-ről, nem forgott a légcsavar le- és felszállás közben.
</blockquote>


Elvileg megoldódott a kérdés, ha jól fordítom, mert oldható a kapcsolat a légcsavar és a hajtómű között:
http://raider.sikorsky.com/raider-overview.asp

"Clutched propeller"
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
És: "According to Andreas Bernhard, the program’s chief engineer, the propeller can be engaged in any flight regime, and can remain disengaged to lower the noise signature for stealth missions (in which configuration the Raider should have a top speed slightly higher than that of most conventional helicopters)."

http://thebrigade.com/2014/10/08/its-fastreal-fast-sikorsky-s-97-raider-50-hq-photos/