1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Sikorsky S-97 Raider

Diskurzus a(z) 'Szállító és egyéb vegyes feladatú helikopterek' témában - boki által indítva @ 2014. október 3..

  1. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Sikorsky S-97 RAIDER™ Team Begins Final Assembly of Second Aircraft

    http://www.aviationnews.eu/59084/sikorsky-s-97-raider-team-begins-final-assembly-of-second-aircraft/
     
  2. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Érdekes, hogy a tolólégcsavar is forgott felszállás közben... Talán most csak a teszt miatt. De ha tényleg így működik, vagyis mindig forog, amikor a rotorok is, az sem üzem-, sem balesetbiztonság szempontjából nem szerencsés.
     
  3. sequadon

    sequadon Active Member

    Szerintem közvetlen kapcsolat van a hajtómű és a tolólégcsavar közt, a toló-, vagy éppen vonóerőt pedig a lapátok állásszögének változtatásával szabályozzák. Így egy tengelykapcsoló mechanizmust megspórolnak. Semmivel sem veszélyesebb szerintem mint a hagyományos farokrotor. Eddig sem szabadott megközelíteni a farokrészt, ezután sem szabad.
     
  4. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Remélem pedig, hogy nincs "közvetlen kapcsolat". Persze, a farokrotor mindig is veszélyforrás volt. De a legtöbb típusnál törekedtek arra, hogy minél magasabbra helyezzék, hogy ezzel is csökkentsék a talajon lévő tárgyakhoz érés, meg nem mellesleg a véletlen belesétálás veszélyét. És persze jöttek az új, biztonságosabb megoldások, mint a fenestron. A NOTAR, vagy éppen a koax rotorok, pedig teljesen meg is szüntették a hagyományos farokrotort. Ehhez képest visszalépés és veszélyes egy, a főrotorokkal együtt mindig forgó, alacsonyan lévő légcsavar. Ráadásul az animációkon, amiket eddig láttam az S-97-ről és az SB-1-ről, nem forgott a légcsavar le- és felszállás közben.
     
  5. joker

    joker Well-Known Member

    Be is lehetne burkolni a faroklégcsavart, mint ahogy az újabb modelleknél szokás. Körbe, mint a comanche-nál, vagy csak félkörbe az alsó részen ahol inkább veszélyforrás.
     
  6. sidewinder1

    sidewinder1 New Member

    Majd kitalálják,hogy beburkolják-e vagy sem. Nyilván megvizsgálják, hogy ez milyen hatással jár a gép tulajdonságaira( pl.irányíthatóság, végsebesség, üza felhasználás) és azután döntenek róla. A Kamov irányából nagy a csend egyelőre, kiváncsi vagyok, hogy mikor reagálnak. Eddig egyeduralkodóak voltak a koaxiális rotorral ellátott gépeikkel,de most megjelent egy komoly konkurens,amely ráadásul egy olyan koncepcióval jött elő, ami nagyon hasonlít a Kamov 1989-es terveihez. A MAKSZ-on lehet,hogy villantanak valamit. Remélhetőleg nem csak kis maketteket, mert azok is szépek, de az még nem az igazi.
    A hagyományos koax rotor hátrányait sajnos nem ismerem részletesen,de megkérdezem az ismerősöket. Gondolom itt főleg a lapátok egymásba veréséről lehet szó.A Ka-26-ost lehet "borogatni", rendszeresek a 90 fokot közelítő, elérő bedöntésű fordulók mg-ben, ezeket én is sokszor tapasztaltam. A legendárium szerint magyar pilóták bukfenceztek is a 26-ossal.
    Erről eddig 2 helyről hallottam sztorit, egy pilótáról mesélték,hogy ő elég rendszeresen csinálta,amíg mg-ben dolgozott. A történetben szereplő pilótával soha nem találkoztam személyesen.
    Egy másik pilóta pedig saját magáról állította,hogy többször is végrehajtotta a Ka-26-ossal a bukfencet.Vagy igaz, vagy nem. Az biztos,hogy az 50-es tudja erről felvételek is vannak, a gyáriak szerint az 52-es is képes rá. Az,hogy nem csinálják vele valószínűleg szegény Borisz Vorobjov tábornok esete miatt van, de ő nem bukfencbe halt bele,hanem egy másik manőverbe.
     
  7. Roni

    Roni Well-Known Member

    sidewinder1

    Már a 600 km/h sebességű mi-28nm helit kéne mutogatni makett formájában mivel már 2008 óta azon dolgoznak 2013 infó alapján sőt 3 éven belül a protot is el készítik legalább is nem egy új dologról van szó mivel a koaxiális rotor rendszernél van tapasztalat.
     
  8. emel

    emel Well-Known Member

    Úgy általában a koax-elrendezéssel igen, de a 600 km/h repülési sebességű forgószárny-rendszerekkel nem sokat tapasztalhattak eddig (ez közel a duplája a jelenlegi heli-sebességnek), úgyhogy ezt nem lesz egyszerű megcsinálni.
     
  9. panoz

    panoz Well-Known Member

    Nagyon szép és innovatív jószág. Azonnali szerelem.
     
  10. boki

    boki Well-Known Member

    Roni
    A Mi-28NM nem lesz 600km/h sebességu.
     
  11. Roni

    Roni Well-Known Member

    http://sputniknews.com/military/20131219/185741567.html

    Miért?
     
  12. boki

    boki Well-Known Member

    Mert arra a sebességre a Mi-X1 -et tervezik.
     
  13. Roni

    Roni Well-Known Member

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-X1

    Csak 500-ra tervezik és a mostani és közeljövőbeli helyzet miatt nem hinném hogy ezt a kis izét részesítenék előnybe .
     
  14. boki

    boki Well-Known Member

    Roni
    Az "Orosz Helikopterek" -nek 500+ helikopterre van megrendelése, tehát egész 2020-ig van munkájuk, úgyhogy jut a fejlesztésekre is Mi-X-1, Ka-90, Ka-92. De ezek a helikopterek nem holnapra készulnek el.
     
  15. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Remélem pedig, hogy nincs "közvetlen kapcsolat". Persze, a farokrotor mindig is veszélyforrás volt. De a legtöbb típusnál törekedtek arra, hogy minél magasabbra helyezzék, hogy ezzel is csökkentsék a talajon lévő tárgyakhoz érés, meg nem mellesleg a véletlen belesétálás veszélyét. És persze jöttek az új, biztonságosabb megoldások, mint a fenestron. A NOTAR, vagy éppen a koax rotorok, pedig teljesen meg is szüntették a hagyományos farokrotort. Ehhez képest visszalépés és veszélyes egy, a főrotorokkal együtt mindig forgó, alacsonyan lévő légcsavar. Ráadásul az animációkon, amiket eddig láttam az S-97-ről és az SB-1-ről, nem forgott a légcsavar le- és felszállás közben.
    </blockquote>


    Remélem pedig, hogy nincs "közvetlen kapcsolat". Persze, a farokrotor mindig is veszélyforrás volt. De a legtöbb típusnál törekedtek arra, hogy minél magasabbra helyezzék, hogy ezzel is csökkentsék a talajon lévő tárgyakhoz érés, meg nem mellesleg a véletlen belesétálás veszélyét. És persze jöttek az új, biztonságosabb megoldások, mint a fenestron. A NOTAR, vagy éppen a koax rotorok, pedig teljesen meg is szüntették a hagyományos farokrotort. Ehhez képest visszalépés és veszélyes egy, a főrotorokkal együtt mindig forgó, alacsonyan lévő légcsavar. Ráadásul az animációkon, amiket eddig láttam az S-97-ről és az SB-1-ről, nem forgott a légcsavar le- és felszállás közben.
    </blockquote>


    Elvileg megoldódott a kérdés, ha jól fordítom, mert oldható a kapcsolat a légcsavar és a hajtómű között:
    http://raider.sikorsky.com/raider-overview.asp

    "Clutched propeller"
     
  16. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    És: "According to Andreas Bernhard, the program’s chief engineer, the propeller can be engaged in any flight regime, and can remain disengaged to lower the noise signature for stealth missions (in which configuration the Raider should have a top speed slightly higher than that of most conventional helicopters)."

    http://thebrigade.com/2014/10/08/its-fastreal-fast-sikorsky-s-97-raider-50-hq-photos/
     
  17. akagi

    akagi Well-Known Member

    A hetvenes években a Sikorsky még hallani sem a kart a koaxiális rotorról! Véleményem szerint az oroszok bizonyítottak a katapultálás területén is. Persze, az idő távlatából ez a személyes véleményem.
     
    sidewinder12 likes this.
  18. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Nahh, kezdődik... :(
    De, a Sikorsky már rohadtul hallott a koax rotorról akkoriban:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-69
     
  19. akagi

    akagi Well-Known Member

    Ezt nem tagadtam, csak nem léptek ez irányba előre... Tudsz valamit, ami sorozatgyártásra került az USA-ban?;)
     
  20. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    "Hallani sem akart". Te írtad. Ez így meg nem igaz. Nem akarták a döntéshozók az aktuális kormányban, túl nagy kockázatot láttak benne (AH-56, stb.) tökmindegy. De vizsgálták. Ez tény. Mint ahogy sok mást is... Ki dolgozott innen Groom Lake-ben? Ha senki, akkor meg? Na érted. :)
     

Ezen oldal megosztása