1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Sikorsky S-97 Raider

Diskurzus a(z) 'Szállító és egyéb vegyes feladatú helikopterek' témában - boki által indítva @ 2014. október 3..

  1. akagi

    akagi Well-Known Member

    Most ezt le kell írjam, hogy a fejlesztésben jóval előbbre tartanak az oroszok?!
     
  2. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    ok, hagyjuk! Legyen neked igazad!
     
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Elbeszéltek egymás mellett. Egyik se kullog. Másról van szó. A Kamov pár kivételtől eltekintve 57 óta kitart a koaxiális forgószárny elrendezés mellett, de az akkor kialakított kollektív és ciklikus vezérlési elvből mind a mai napig nem engedett. Ez a lelke az ő dizájnuknak, emiatt mind a mai napig 3+3 lapátos forgószárny konstrukcióval dolgoznak, ahol hosszú tolórudas lapátszög vezérléssel oldják meg a gépeik kormányzását. Ennek hátulütője, hogy a szerkezet távolról sem kompakt, igaz, a mind ezidáig használt lapátaik egyenszilárdsága miatt eleve nem volt ildomos túl közel tervezni az egymás feletti forgószány síkokat a lapátösszecsapás veszélye miatt. Pedig, ha megnézzük, a Kamov kvézi éltanuló volt a szovjet helikopterek lapát aerodinamikájában, lásd Ka-26 változó húrhosszúságú lapátkonstrukcióját, vagy akár a Ka-50/52-es család kompozit lapátjait.
    Viszont az is tény, hogy a legtöbb Kamov konstrukcióval szemben a dedikáltan harcigép család megjelenéséig nem az extrém manőverezőképeség volt a fő követelmény. Kivételet képez a mezőgazdász Ka-26-os, ahol viszont, ahogy fent is említettem, igyekeztek mindent megtenni annak érdekében, hogy könnyű és ugyanakkor nagy egyenszilárdságú, de egyben a lehető legnagyobb felajtóerőt adó forgószány páros jöhessen létre. Viszont annak az lapátkonstrukciónak meg van az a hátránya, hogy a kis kukacbombázó könnyű sárkányon túl már mást nem igen emel meg.

    Az amerikaiak az örök kérdésre máshol keresték a választ. A - szerintem - kiváló konstrukciójú Chinook esetében tandem forgószárnyat választották, emiatt a lehető legjobb deszanttér és a sárkány/hajtómű/reduktor kombóbók kinyerhető lehető legnagyobb teheremelést sikerült párosítani a kiváló manőverezőképességgel. Hátránya a jókora csavarónyomaték érzékenység ami a CH-47F verzióig fennálló probléma volt.
    A V-22 Osprey önmagában kiváló elgondolás, ha egy közepes szállítóhelikoptert akarunk felgyorsítani 500km/h-ra, mindemellett a hajófedélzeti üzemet is a követelmények közé tesszük. Hátránya a kereszt elrendezés és a nagy utazósebesség miatt megkövetelt kisebb átmérőjű, de nagyobb fordulatú légcsavarok, mint forgószányak miatti nagyobb sebességre felgyorsított légtömeg, ami sajnos sokkal nagyobb esélyel okoz örvénygyűrűt, ami ráadásul könnyen válhat aszimmetrikussá. Erre a problémára azóta számos javítást eszközöltek a gépeken.

    A vitátokban szereplő "amerikai koax" nem azonos a Kamov-féle dizájnnal. Az XH-59-esen még a Kamovhoz hasonló 3+3-as lapátkiosztást az X-2-esen már 4+4-esre cserélték és ez öröklődött tovább az S-97-esre is. A rendszer lényege, hogy a vezérlés leginkább a koaxiális légcsavaros repülőgéphajtóművekhez hasonlóan az agyon belülre került, viszont így számomra rejtély, hogy a ciklikus vezérlést hogyan oldották meg. Bárhogy is van, megoldották, így viszont máris kompaktabb és nagyobb teherbírású lett a szerkezet, amit tetéz a helikopterek világában szinte egyedülállóan merev lapát kialakítás. Ez utóbbi viszont egy újabb előnyt adott, mivel így a forgószányak síkja is közelebb kerülhetett egymáshoz, ami miatt a rendszer hatásfoka is nagyobb lett. A tolólégcsavartól függetlenül is nőtt az utazósebesség, javult a manőverezőképesség. A közelebb engedett forgószárny sík miatt jobban érvényesül a felső lapátok által lenyomott levegő felhajtóerő növelő hatása az alsó fórgószányon, ami különösen jól jön nagy sebességnél a hátrafele haladó lapátok számára.

    A Sikorsky co-axial rigid rotor system-e tehát nem a Kamov-éval azonos, emelett úgy fest, annál több potenciál van benne. A Kamov dizájnnál ha a jeenlegieknél merevebb lapátokra állnának át, az már javítana képességeken, de a Sikorsky 4+4 lapátjához hasonlót a jelengelgi vezérlési módszerrel már nagyon nehezen lehetne megtámogatni.
     
    superjet100, Fade, wolfram and 8 others like this.
  4. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Allesmor írásait mindig tudom értékelni, nagyon is. :) Pláne, hogy ezt még nem is olvastam.

    Kövezésre nem számíts tőlem! :p Viszont szerintem kissé félreértelmezted ezt az egészet. Pont erre akartam utalni már korábban is. Ez nem primitív f.szméregetés az oroszok, meg az amcsik között (és pont ezért is reagáltam úgy, ahogy). Hanem némileg külön utak, amik esetenként keresztezik egymást.



    És a tiltrotor-koncepció sem "bukott" meg. Nem is értem, miből gondoltad ezt... Amikor a két "versenyző közül az egyik, a V-280 (meg az AVX JMR-"Medium" azóta már kiesett koncepciója) is tiltrotoros.
     
  5. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Na ez viszont tény. Hosszú ideig valóban nem "erőltették" a koaxot. És erre mondtam azt, hogy nem bíztak benne eléggé, amíg a technológia nem jutott el egy adott szintre. Mint az AH-56-nál is...
     
  6. sequadon

    sequadon Active Member

  7. Roni

    Roni Well-Known Member

    Szégyen hogy pont az orosz katonai szakértők írják le a legújabb jenki technikát :confused:

    Belekötnek az f-35 de van arcuk az f-22 -est is kritizálni .

    Fogalmuk sincs hogy miről beszélnek! 360 fokba forduló rakéták . És mára már a JHMCS sisaknál is fejlettebb 400 ezer dolláros sisak.

    Elképesztő hogy senki nem vágja az ilyen szakikhoz hogy : Hé papám a ti repcsiteken mikor lesz 400 ezer dolláros sisakkijelző ?!

    https://sputniknews.com/military/201708051056216126-us-helicoper-makes-hard-landing/
     
  8. akagi

    akagi Well-Known Member

    Ismerős, hogy a pénz nem minden?
    Nálunk, már az óvodás is tudja: az alma nem körte!
     
  9. Roni

    Roni Well-Known Member

  10. luperator

    luperator Active Member



    Tényleg kecses a madárka.
     
    zsolti likes this.
  11. rudi

    rudi Well-Known Member

    Raider X

    A Lockheed - Sikorsky is bemutatta saját tervét az Army Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) pályázatára.
    A gép az S-97 Raider 20%-kal növelt változata megtartva annak fő jellegzetességeit:
    - koaxiális főrotor
    - toló légcsavar
    - 205 csomós végsebesség
    [​IMG]

    A gépet - a harci helik között szokatlan módon - 1 db 3000 LE teljesítményű új generációs GE T901 hajtóművel tervezik felszerelni ami egyegyaránt meghajtja a főrotort és a toló légcsavart is.

    Amúgy a gép az X2 technológiai demonstrátorral indult új Sikorsky vonal logikus folytatása és a Defiant kistestvérének tekinthető
    [​IMG]
     
    therob, weasel007 and arbalest like this.

Ezen oldal megosztása