Stridsvagn 103 (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

R

rejsz felügyelő

Guest
Ezzel lehet célozni rendesen? Torony hiányában a finom kis jobbra-balra tized fokos elmozdításokat hogyan oldották meg? Mert 3 km-re egy fok is 50m-t jelent, amivel nem találnak el semmit.

Ha az ASU-85-re gondolsz, akkor igen. Jobbra-balra 15 fokos kitéríthetősége van, függőlegesen nem emlékszem pontosan. A svéd csodának viszont fix a lövege, vízszintesen simán a tankot forgatják, függőlegesen meg a felfüggesztéssel tudják dönteni az alvázat.. Elég szokatlan megoldás, nem tudom hogy mennyire volt hatékony.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
13 992
16 789
113
Van ennek a megoldásnak értelme?

Van egy vh ba ami a pancelosokrol szolt mar bizonyitotta letjogosultsagat. /tamogatasra tokeletes./ de a hk kat nem helyettesiti... /onjaro loveg. / pancelvadaszkent vagy rohamlovegkent. Alkalmazhato /erre a ket celra is talaltak ki./ a pancelvadasz koncepcio napjainkba a viszonylag kis szamu hk es az egyeb panceltoro eszkozok terhedese vegett okafogyotta tette./ de rohamlovegkent a gyalogsag tamogatasara a mai napig valoszinuleg sokkal jobban bevallna mint a pimpelt apc k. Az ifvk meg ma mar hk sulyba jatszanak... /mondjuk azok ellen azokra vadaszni akar vadaszpanceloskent is alkalmazhato lenne.../ az elektronika es automatizalas terjedesevel nem tartom kizartnak hogy ujra meg fog jelenni a jovobe... /egyszerubb mint egy armata es a vaz kialakitasaval hasonlo erdmenyt er el koncepcionalisan./
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
13 129
38 726
113
Nekem is van saját képem, élőben nem olyan csúnya! :D


ff9ada190c30a91641e6e478690a095c.jpg


STRV 103D, ez volt az utolsó verzióra egy kísérlet, aztán érkeztek a leók és nem erőltették.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 464
3 996
113
ezek a rohamlövegek vajon egy új tervezéssel fel vennék a versenyt a 8x8 as tűztámogató gépekkel?
Szerintem nem.
Egy svéd harckocsizó azt mondta, az S harckocsi tulajdonképpen egy doktrinához igazított célszerszám, a hatvanas évek technikai színvonalán. Az volt a lényeg, ha pontosan akarsz lőni, akkor meg kell állnod a toronnyal ellátott harckocsival is, azonban az első találat esélye így is igen alacsony nagy távolságon. Az S tank arra lett kifejlesztve, hogy minél nagyobb eséllyel találjon az első lövéssel és minél gyorsabban küldje a következő patront ugyanarra a gépre, utána pedig spuri. Emiatt lett az S tankba fixen beépítve a löveg és a hossza L/62, miközben akkoriban az L/52 volt az elterjedt.
Az alkalmazásra az volt az elképzelés, hogy területfeladásban lesznek, az S harckocsi állást foglal, lead pár lövést, ezután spuri és átmozog egy másik állásba. Gyakorlatilag egy folyamatos lassan mozgó védelmi vonal volt az elképzelés, amely felőrli a folyamatos támadásban lévő és emiatt kiszolgáltatottabb ellenséget.
Az még egy fontos dolog, hogy a svédek mindenféle géppel intenzíven tesztelték az északi területeket, és arra jutottak, hogy ott gépesített harcot folytatni a hó, olvadás után pedig a lápos, vizenyős, mocsaras talaj miatt lehetetlenség. Úgy gondolták, hogy az ember számára is nehezen járható területeken maximum gyalogos összecsapások lesznek, a gépesített harcok a járható utak körül fognak bonyolódni, emiatt nem nagyon lesz lehetősége az ellenségnek a szétbontakozásra és a magabiztos támadáshoz a számbeli fölényét kihasználni.

Egyébként erre a vizenyős részekre születik meg a Bv. 202 meg majd a többi hasonló cucc, amelyeknek a feladata nem a harc volt, hanem a harc közelébe vinni a gyalogosokat és azoknak védelmet nyújtani az időjárás ellen, valamint korlátozottan, ellátmányt szállítani. Ezzel kapcsolatosan lehet tök jó sztorikat olvasni, gyakori jelenség volt például, hogy megállt a gép, kinyitották az ajtót, a kiugráló emberek meg mellkasig süllyedtek a hóban, aminek a tetején állt a gép. Bevett gyakorlat volt, hogy a Bv. tele volt pakolva cuccal, a síléces katonákat meg vontatta maga után, így a raj hetekig képes volt a gépben lévő ellátmányból megélni.
mmu_get_jpeg.php

Egyébként a svédek ezen gyalogosok mellé is gondolkodtak valamiféle támogató járműben, az Ikv. 91 rendszeresítésre is kerül, úszóképes meg csak 16,5 tonna, de gyakran még a Bv.-ket sem tudta követni, nemhogy a gyalogosoknak képes legyen ezeken a nehezen járható területen támogatást nyújtani. Az UDES programban felmerül egy szekcionált harckocsi ötlete is, csak nem sikerül a tömegét leszorítani, én úgy gondolom, hogy az egésszel rossz irányba mozogtak, teljesen felesleges volt a páncél meg a 120 milliméteres löveg, erre a feladatra tökéletes lett volna egy gépágyúval felszerelt Bv. változat.

UDES 20, előtte volt vagy 5 különböző "könnyű" harckocsi koncepciójuk, összességében viszont nem igazán értem, hogy ezekkel hova szerettek volna a svédek eljutni, mert terepen gyengébbek voltak mint az Ikv. 91, harckocsinak meg a 25-30 tonnával csirkébbek voltak, mint a Centurion, az S tankhoz képest meg aztán főleg, talán az Strv. 74 kiváltása lett volna vele az elfogadható magyarázat, csak az már a rendszeresítésekor is egy kihalófélben lévő kategória egyik utolsó tagja volt.
mF8pRgflljjuYdVVfKUalm_GyoGZrw0eSQ2fvSarXtA.jpg


Picit elkalandoztam, bocsi. Szóval összességében az lett volna a lényeg, hogy az Strv. 103 egy viszonylag speciális feladatra kifejlesztett gép, amely a technológia fejlődésével elveszítette az egyedi tervezéséből adódó előnyeit viszont felerősödtek a hátrányai. Én azt gondolom, hogy idővel az MBT megnevezés is picit döcög már rá, mert '80-'90 körül azért az már nagyon komoly hátránnyá vált, hogy csak álló helyzetből képes tüzelni, támadásban alkalmazni, hááát nem tudom.
Azt gondolom, egy 8x8 MGS sokkal rugalmasabban felhasználható a gyalogság támogatására, mint egy S harckocsi szerű kialakítás.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
13 992
16 789
113
Szerintem nem.
Egy svéd harckocsizó azt mondta, az S harckocsi tulajdonképpen egy doktrinához igazított célszerszám, a hatvanas évek technikai színvonalán. Az volt a lényeg, ha pontosan akarsz lőni, akkor meg kell állnod a toronnyal ellátott harckocsival is, azonban az első találat esélye így is igen alacsony nagy távolságon. Az S tank arra lett kifejlesztve, hogy minél nagyobb eséllyel találjon az első lövéssel és minél gyorsabban küldje a következő patront ugyanarra a gépre, utána pedig spuri. Emiatt lett az S tankba fixen beépítve a löveg és a hossza L/62, miközben akkoriban az L/52 volt az elterjedt.
Az alkalmazásra az volt az elképzelés, hogy területfeladásban lesznek, az S harckocsi állást foglal, lead pár lövést, ezután spuri és átmozog egy másik állásba. Gyakorlatilag egy folyamatos lassan mozgó védelmi vonal volt az elképzelés, amely felőrli a folyamatos támadásban lévő és emiatt kiszolgáltatottabb ellenséget.
Az még egy fontos dolog, hogy a svédek mindenféle géppel intenzíven tesztelték az északi területeket, és arra jutottak, hogy ott gépesített harcot folytatni a hó, olvadás után pedig a lápos, vizenyős, mocsaras talaj miatt lehetetlenség. Úgy gondolták, hogy az ember számára is nehezen járható területeken maximum gyalogos összecsapások lesznek, a gépesített harcok a járható utak körül fognak bonyolódni, emiatt nem nagyon lesz lehetősége az ellenségnek a szétbontakozásra és a magabiztos támadáshoz a számbeli fölényét kihasználni.

Egyébként erre a vizenyős részekre születik meg a Bv. 202 meg majd a többi hasonló cucc, amelyeknek a feladata nem a harc volt, hanem a harc közelébe vinni a gyalogosokat és azoknak védelmet nyújtani az időjárás ellen, valamint korlátozottan, ellátmányt szállítani. Ezzel kapcsolatosan lehet tök jó sztorikat olvasni, gyakori jelenség volt például, hogy megállt a gép, kinyitották az ajtót, a kiugráló emberek meg mellkasig süllyedtek a hóban, aminek a tetején állt a gép. Bevett gyakorlat volt, hogy a Bv. tele volt pakolva cuccal, a síléces katonákat meg vontatta maga után, így a raj hetekig képes volt a gépben lévő ellátmányból megélni.
mmu_get_jpeg.php

Egyébként a svédek ezen gyalogosok mellé is gondolkodtak valamiféle támogató járműben, az Ikv. 91 rendszeresítésre is kerül, úszóképes meg csak 16,5 tonna, de gyakran még a Bv.-ket sem tudta követni, nemhogy a gyalogosoknak képes legyen ezeken a nehezen járható területen támogatást nyújtani. Az UDES programban felmerül egy szekcionált harckocsi ötlete is, csak nem sikerül a tömegét leszorítani, én úgy gondolom, hogy az egésszel rossz irányba mozogtak, teljesen felesleges volt a páncél meg a 120 milliméteres löveg, erre a feladatra tökéletes lett volna egy gépágyúval felszerelt Bv. változat.

UDES 20, előtte volt vagy 5 különböző "könnyű" harckocsi koncepciójuk, összességében viszont nem igazán értem, hogy ezekkel hova szerettek volna a svédek eljutni, mert terepen gyengébbek voltak mint az Ikv. 91, harckocsinak meg a 25-30 tonnával csirkébbek voltak, mint a Centurion, az S tankhoz képest meg aztán főleg, talán az Strv. 74 kiváltása lett volna vele az elfogadható magyarázat, csak az már a rendszeresítésekor is egy kihalófélben lévő kategória egyik utolsó tagja volt.
mF8pRgflljjuYdVVfKUalm_GyoGZrw0eSQ2fvSarXtA.jpg


Picit elkalandoztam, bocsi. Szóval összességében az lett volna a lényeg, hogy az Strv. 103 egy viszonylag speciális feladatra kifejlesztett gép, amely a technológia fejlődésével elveszítette az egyedi tervezéséből adódó előnyeit viszont felerősödtek a hátrányai. Én azt gondolom, hogy idővel az MBT megnevezés is picit döcög már rá, mert '80-'90 körül azért az már nagyon komoly hátránnyá vált, hogy csak álló helyzetből képes tüzelni, támadásban alkalmazni, hááát nem tudom.
Azt gondolom, egy 8x8 MGS sokkal rugalmasabban felhasználható a gyalogság támogatására, mint egy S harckocsi szerű kialakítás.
örülök a elkalandozásnak :) kössz a választ.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
13 129
38 726
113
Szerintem nem.
Egy svéd harckocsizó azt mondta, az S harckocsi tulajdonképpen egy doktrinához igazított célszerszám, a hatvanas évek technikai színvonalán. Az volt a lényeg, ha pontosan akarsz lőni, akkor meg kell állnod a toronnyal ellátott harckocsival is, azonban az első találat esélye így is igen alacsony nagy távolságon. Az S tank arra lett kifejlesztve, hogy minél nagyobb eséllyel találjon az első lövéssel és minél gyorsabban küldje a következő patront ugyanarra a gépre, utána pedig spuri. Emiatt lett az S tankba fixen beépítve a löveg és a hossza L/62, miközben akkoriban az L/52 volt az elterjedt.
Az alkalmazásra az volt az elképzelés, hogy területfeladásban lesznek, az S harckocsi állást foglal, lead pár lövést, ezután spuri és átmozog egy másik állásba. Gyakorlatilag egy folyamatos lassan mozgó védelmi vonal volt az elképzelés, amely felőrli a folyamatos támadásban lévő és emiatt kiszolgáltatottabb ellenséget.
Az még egy fontos dolog, hogy a svédek mindenféle géppel intenzíven tesztelték az északi területeket, és arra jutottak, hogy ott gépesített harcot folytatni a hó, olvadás után pedig a lápos, vizenyős, mocsaras talaj miatt lehetetlenség. Úgy gondolták, hogy az ember számára is nehezen járható területeken maximum gyalogos összecsapások lesznek, a gépesített harcok a járható utak körül fognak bonyolódni, emiatt nem nagyon lesz lehetősége az ellenségnek a szétbontakozásra és a magabiztos támadáshoz a számbeli fölényét kihasználni.

Egyébként erre a vizenyős részekre születik meg a Bv. 202 meg majd a többi hasonló cucc, amelyeknek a feladata nem a harc volt, hanem a harc közelébe vinni a gyalogosokat és azoknak védelmet nyújtani az időjárás ellen, valamint korlátozottan, ellátmányt szállítani. Ezzel kapcsolatosan lehet tök jó sztorikat olvasni, gyakori jelenség volt például, hogy megállt a gép, kinyitották az ajtót, a kiugráló emberek meg mellkasig süllyedtek a hóban, aminek a tetején állt a gép. Bevett gyakorlat volt, hogy a Bv. tele volt pakolva cuccal, a síléces katonákat meg vontatta maga után, így a raj hetekig képes volt a gépben lévő ellátmányból megélni.
mmu_get_jpeg.php

Egyébként a svédek ezen gyalogosok mellé is gondolkodtak valamiféle támogató járműben, az Ikv. 91 rendszeresítésre is kerül, úszóképes meg csak 16,5 tonna, de gyakran még a Bv.-ket sem tudta követni, nemhogy a gyalogosoknak képes legyen ezeken a nehezen járható területen támogatást nyújtani. Az UDES programban felmerül egy szekcionált harckocsi ötlete is, csak nem sikerül a tömegét leszorítani, én úgy gondolom, hogy az egésszel rossz irányba mozogtak, teljesen felesleges volt a páncél meg a 120 milliméteres löveg, erre a feladatra tökéletes lett volna egy gépágyúval felszerelt Bv. változat.

UDES 20, előtte volt vagy 5 különböző "könnyű" harckocsi koncepciójuk, összességében viszont nem igazán értem, hogy ezekkel hova szerettek volna a svédek eljutni, mert terepen gyengébbek voltak mint az Ikv. 91, harckocsinak meg a 25-30 tonnával csirkébbek voltak, mint a Centurion, az S tankhoz képest meg aztán főleg, talán az Strv. 74 kiváltása lett volna vele az elfogadható magyarázat, csak az már a rendszeresítésekor is egy kihalófélben lévő kategória egyik utolsó tagja volt.
mF8pRgflljjuYdVVfKUalm_GyoGZrw0eSQ2fvSarXtA.jpg


Picit elkalandoztam, bocsi. Szóval összességében az lett volna a lényeg, hogy az Strv. 103 egy viszonylag speciális feladatra kifejlesztett gép, amely a technológia fejlődésével elveszítette az egyedi tervezéséből adódó előnyeit viszont felerősödtek a hátrányai. Én azt gondolom, hogy idővel az MBT megnevezés is picit döcög már rá, mert '80-'90 körül azért az már nagyon komoly hátránnyá vált, hogy csak álló helyzetből képes tüzelni, támadásban alkalmazni, hááát nem tudom.
Azt gondolom, egy 8x8 MGS sokkal rugalmasabban felhasználható a gyalogság támogatására, mint egy S harckocsi szerű kialakítás.
Stridsvagn 103 Nem volt tankromboló – svéd tank archívum (mod16.org)

Ezt már posztoltam korábban azt hiszem. Némileg ellentmond a csak védekező jármű koncepciónak, mégha egyértelműen az is.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 464
3 996
113
Stridsvagn 103 Nem volt tankromboló – svéd tank archívum (mod16.org)

Ezt már posztoltam korábban azt hiszem. Némileg ellentmond a csak védekező jármű koncepciónak, mégha egyértelműen az is.
Az, hogy a doktrina alapvetően a védekezés volt, az nem jelenti azt, hogy sosem csináltak volna ellenlökéseket.
Nem véletlenül írtam az utolsó bekezdésemben amit, nem véletlen az sem, hogy a svédek az utolsó modifikációt már nem csinálják meg a gépen.
Gyakorlatilag az egész koncepció abban a pillanatban megdöglött, ahogy elterjedtek a modern páncéltörő fegyverek, lőszerek és a használható stabilizátorral, tűzvezetéssel ellátott harckocsik.

Idézek a linkedből egyet, tűpontosan megmutatja, hogy miben járt el az idő az Strv. 103 felett.

In a tank vs tank duel, the tank that fires first will destroy its opponent in four duels out of five.
The tank that gets the first hit in is four times more likely to win the duel.
The goal to strive for with all tank gun fire is to both hit with the first round and to destroy the target with the first hit.


A hatvanas években ugye ezt úgy csinálta az S harckocsi, hogy hosszú bottal mászkált, messziről operált, kicsi célpontot jelentett, aztán a világ megváltozott őt meg nem lehetett fejleszteni ezen a téren.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
13 129
38 726
113
Az, hogy a doktrina alapvetően a védekezés volt, az nem jelenti azt, hogy sosem csináltak volna ellenlökéseket.
Nem véletlenül írtam az utolsó bekezdésemben amit, nem véletlen az sem, hogy a svédek az utolsó modifikációt már nem csinálják meg a gépen.
Gyakorlatilag az egész koncepció abban a pillanatban megdöglött, ahogy elterjedtek a modern páncéltörő fegyverek, lőszerek és a használható stabilizátorral, tűzvezetéssel ellátott harckocsik.

Idézek a linkedből egyet, tűpontosan megmutatja, hogy miben járt el az idő az Strv. 103 felett.

In a tank vs tank duel, the tank that fires first will destroy its opponent in four duels out of five.
The tank that gets the first hit in is four times more likely to win the duel.
The goal to strive for with all tank gun fire is to both hit with the first round and to destroy the target with the first hit.


A hatvanas években ugye ezt úgy csinálta az S harckocsi, hogy hosszú bottal mászkált, messziről operált, kicsi célpontot jelentett, aztán a világ megváltozott őt meg nem lehetett fejleszteni ezen a téren.
Mondjuk önjáró páncéltörő fegyvernek ma is megállná a helyét. Ha svéd lennék, akkor ez lenne a T-72-őm valamelyik fórumon. :D