Sz-300P/Sz-300V (SA-10 "Grumble")

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 365
1 490
113
Nem. Nincs ilyen. Ha egy SAM vagy AAM elzúgott a cél mellett nem tud visszafordulni. Egyik sem. Ez kinematikai képtelenség. Mert azt sem tudja nagyon a rakéta, hogy manőverező cél ellen hogyan tegye. Ha szemből vagy oldalról közeledik rakéta, akkor túl nagy a dV és a távolság túl nagy ehhez. Soha nem érné utol a célt a rakéta a lassulás miatt. Ha meg hátulról érkezett és túlrepült, akkor a baj az, hogy túl nagy a fordulósugár, lassítani és gyorsítani meg nem tud a rakéta.

Életemben nem hallottam elvileg hozzáértő embertől ekkora bugyutaságot.


28 sec tol.

 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
33 363
42 178
113
Nem zúgott túl a célon. Ráfordult az elfogási pontra. Én arról beszélek, hogy a célpont mellett közvetlen közel valamiért mellémegy és akkor utána kéne megint célra fordulni. Ilyen nincs. Amit te linkeltél az az, hogy valamiért új (?) célra küldte a rendszer a rakétát. Még pont azon belül volt, hogy fordult a rakéta. De nem zúgott túl rajta.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 365
1 490
113
Nem zúgott túl a célon. Ráfordult az elfogási pontra. Én arról beszélek, hogy a célpont mellett közvetlen közel valamiért mellémegy és akkor utána kéne megint célra fordulni. Ilyen nincs. Amit te linkeltél az az, hogy valamiért új (?) célra küldte a rendszer a rakétát. Még pont azon belül volt, hogy fordult a rakéta. De nem zúgott túl rajta.

Ok de az elfogasi pont elott harom masodperccel csinalni egy majdnem 180 fokos fordulatot az vagy pocsek celravezetest vagy menetkozben modositott celpontot jelent szamomra. Nincs az a rendszer ami tudatodsan ilyen szar szituba tolna a raketat a reminal szakaszon. A MCG nek is pl pont az a celja hogy a terminal szakasz elejen a leheto leges legjobb pozicioba legyen a raketa az elfogashoz.

Ez igy amit lathatunk ( es ez nem ritka az ID raketainal tele van veluk a net) ha tudatos lenne akkor valami olyasmi lenne mint gyujtogyertyat cserelni az autoba a kipufugocson keresztul.

Csak tippelek de szerintem a rendszer kepes menetkozben celpontot valtani mondjuk mert az elsodleges mar lelottek vagy mar nenm jelent fenyegetest.

Igy vagy ugy a raketa bizony kepes visszafordulni ami valoban teljesen egyedi tulajdonsag.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
33 363
42 178
113
Ok de az elfogasi pont elott harom masodperccel csinalni egy majdnem 180 fokos fordulatot az vagy pocsek celravezetest vagy menetkozben modositott celpontot jelent szamomra. Nincs az a rendszer ami tudatodsan ilyen szar szituba tolna a raketat a reminal szakaszon. A MCG nek is pl pont az a celja hogy a terminal szakasz elejen a leheto leges legjobb pozicioba legyen a raketa az elfogashoz.

Ez igy amit lathatunk ( es ez nem ritka az ID raketainal tele van veluk a net) ha tudatos lenne akkor valami olyasmi lenne mint gyujtogyertyat cserelni az autoba a kipufugocson keresztul.

Csak tippelek de szerintem a rendszer kepes menetkozben celpontot valtani mondjuk mert az elsodleges mar lelottek vagy mar nenm jelent fenyegetest.

Igy vagy ugy a raketa bizony kepes visszafordulni ami valoban teljesen egyedi tulajdonsag.
Igen, valószínűleg ezt történt. Ha pl. minden célra ment két rakéta, és az az egyik célpont 2. rakétája volt, de a másik célt nem találták el, akkor még rá tudta zavarni a másik célra. Ezért van értelme pl. 3 sec eltéréssel indítani rakétákat, ha van erre lehetőség.
Na ezért van az, hogy full auto vagy min. félautomatikus a korszerű SAM. Mert ember ezt le nem zavarja manuálisan. A rendszer meg ezt felismeri és kiszámolja. De ez csak 180 fokos fordulat volt és az ütközési pont felé. A rakéta nem ment túl a célon. Az az az eset lett volna, hogy a min fordulósugár esetén is átkerül a célpont túloldalára, majd onnan támad. De ilyen nincs. Mert a rakéta seggén vannak az antennák amik veszik az MCG-t.

Gondolkozzunk már picit technikai és fizikai oldalról is...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 365
1 490
113
Igen, valószínűleg ezt történt. Ha pl. minden célra ment két rakéta, és az az egyik célpont 2. rakétája volt, de a másik célt nem találták el, akkor még rá tudta zavarni a másik célra. Ezért van értelme pl. 3 sec eltéréssel indítani rakétákat, ha van erre lehetőség.
Na ezért van az, hogy full auto vagy min. félautomatikus a korszerű SAM. Mert ember ezt le nem zavarja manuálisan. A rendszer meg ezt felismeri és kiszámolja. De ez csak 180 fokos fordulat volt és az ütközési pont felé. A rakéta nem ment túl a célon. Az az az eset lett volna, hogy a min fordulósugár esetén is átkerül a célpont túloldalára, majd onnan támad. De ilyen nincs. Mert a rakéta seggén vannak az antennák amik veszik az MCG-t.

Gondolkozzunk már picit technikai és fizikai oldalról is...
Seggen? Es az oldalan !!!
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
39 012
35 336
113
Sz-300V4 parancsnoki pult
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
2 551
5 550
113
azt néztem,hogy vajon miért nem tetszhetett nekik a sima lemez a konténerek oldalán,miért horpasztgatták összevissza valami ütőszerszámmal,és akkor a vezetőfülkét miért nem verték el,talán az jól viselkedett?
A fülke azt hiszem nem fém, vagy nem teljes mértékben. Valamilyen műanyag (üvegszálas kompozit) az anyaga, az nem horpad be úgy mint a vékony fém lemez. A felépítmény hagyományos fémlemez lehet, a merevítő bordákra egy idő után a viharos szél, meg egyéb erőhatások "ráalakítják" a lemezt, mint a hajóknál. Azoknál is elég hülyén szokott kinézni a horpadt lemezelés, csak a bordák látszanak. A természet erős.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
6 402
10 094
113
64N6E "64Н6Э"; NATO-jelzése „Tombstone”, vagy „Big Bird”. 3 dimenziós, passzív fázivezérelt lokátor állomás. 2.700 db elemmel. Egyidejűleg letapogatott terület azimut szerint 2 × 90 fok. Körkörösen 360 fok. Antenna forgási sebesség: 6, illetve 12 ford./perc. Műveleti frekvenciasáv: S, 2,9...3,3GHz (5 csatornás). Felderítési pontosság: távolságban 200m, szögben 0,5 fok. Követhető célok száma: 200 db. Ismétlődési frekvencia (PRF): 375-750Hz. Felderítési távolság: max. 450km.
Evolució: 5N64S / 64N6E/E1/E2 (Sz-300P,PM,PMU) / 91N6E Big Bird (Sz-400)
5N64S

64N6E

Az antenna összecsukott állapotban.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
3 249
15 418
113
No akkor tegyük tisztába ezt a nagy madarat...


5N64K RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Első változata 1978-ban került rendszerbe az 5N64K, ami az Sz-300PT (SA-10A) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
300km maximális felderítési távolság mellett, egy MiG-21 méretű célt átlagosan 185km távolságon tudott felderíteni.

Két üzemmódban tudott működni:
M1 alapüzemmód esetén a lokátor antennája oldalszögben 360°-ban mechanikusan legyez 12 másodpercenként.
Az első oldal 8db elektronikusan kialakított ceruzanyalábja (függőlegesen) 14° helyszögig deríti fel a célokat.
A felderített célokra a második oldal 6 másodperccel később ismét rámér, így pontosítva azok mozgásparamétereit.

M2 (Moszkva környéki) üzemmód esetén a lokátor antennája oldalszögben 360°-ban mechanikusan legyez 12 másodpercenként, viszont felderítés oldalszögben csak egy előre kijelölt 180°-os térszeletben történik.
Az első oldal 8db elektronikusan kialakított ceruzanyalábja (függőlegesen) felváltva 0°..14° vagy 14°..28° helyszögek között deríti fel a célokat.
A felderített célokra a második oldal 6 másodperccel később ismét rámér, így pontosítva azok mozgásparamétereit.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
3 249
15 418
113

5N64Sz RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Második változata 1982-ben került rendszerbe az 5N64Sz, ami az Sz-300PSz (SA-10B) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
Attól eltekintve hogy vontatható, üzemmódjai és paraméterei megegyeznek a korábbi változattal.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
3 249
15 418
113

gyermekkori nevén 5N64M RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Harmadik változata 1989-ben került rendszerbe gyermekkori nevén az 5N64M.

Demivel akkoriban beindult az átkeresztelési mánia, így három alváltozata három jelölést is kapott:
- 64N6 (gyermekkori nevén 5N64M) 1989-es Sz-300PM (SA-20A) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
- 64N6E a fenti exportváltozatának az Sz-300PMU1 (SA-20A) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
- 64N6E2 a második exportváltozatnak az Sz-300PMU2 (SA-20B) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.

300km maximális felderítési távolság mellett, egy MiG-21 méretű célt átlagosan 240km távolságon tudott felderíteni.

A korábbiakhoz képest kapott egy harmadik üzemmódot is, a ballisztikus rakéták felderítésére:
M3 üzemmód esetén a lokátor első antennája fixen a várható ballisztikus rakéták érkezésének irányába néz, a tűnyalábok elektronikusan vannak eltérítve, oldalszögben 60°, helyszögben 55°-os tartományban legyeznek, és 6s alatt derítik fel a kijelölt térszeletet.
A lokátor második antennája ebben az üzemmódban nem működik.

Az antenna tetején a kisugárzó tölcséreket tartók itt rudszerűek, ami a korábban alkalmazott rácsot váltotta, így könnyű megkülönböztetni a korábbi változattól.
 

Hpasp

Well-Known Member
2018. január 28.
3 249
15 418
113

91N6 RLO (PадиоЛокатор Oбнаружения) [Big Bird]

Negyedik változata 2007-ben került rendszerbe.

Két alváltozatának három jelölései:
- 91N6 2007-es Sz-400 (SA-21) komplexumok ezredeinek vezetési pontját látta el célinformációkkal.
- 91N6E a fenti exportváltozata.

600km maximális felderítési távolság mellett, egy MiG-21 méretű célt átlagosan 240km (M1,M5,M6) vagy 340km (M2,M4) távolságon tud felderíteni, üzemmódtól függően.

A korábbiakhoz képest jól összevariálták az üzemmódjait, három helyett immáron 6 van;