1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Sz-75 Dvina (SA-2 "Guidline")

Diskurzus a(z) 'Légvédelmi fegyverek, rendszerek' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 6..

  1. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

  2. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    A SA-2 Guideline (SZ-75 Dvina, Gyeszna, SZ–75M Volhov, Volga és HQ-1, HQ-2 honi közepes légvédelmi rakétarendszer.

    Az osztály (batallion) tipikus telepítési elrendezése:
    [​IMG]

    Eszközei:
    [​IMG]
     
  3. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Az SA-2 Guideline, vagy ZRK (Zenitnij Raketnij Komplex) S - (Szisztémi)75 honi közepes légvédelmi rakéta komplexum 1957-től rendszeresített, egy nagyjából 25 éves, folyamatos korszerűsítéseken és fejlesztéseken átesett, sok alváltozatból és a hozzájuk alkalmazott rakétákból álló "család", amely a Szovjetunióban készült és az Almaz tervezőgárda produktuma. Kínában licenc alapján gyártották HQ-1 jelzéssel, majd korszerűsítették HQ-2 név alatt.

    A légvédelmi rakéta komplexum változatai:
    SA-75 Dvina
    SA-75MK Dvina,
    SA-75M Dvina A,
    S-75D Dvina M
    S-75M Deszna
    S-75M1-4 Volhov
    S-75 Volga,
    S-75 Volga-M;

    SA-N-2 Guideline M-2M Volhov, hajó fedélzeti változat
    [​IMG]

    Légvédelmi rakéták a rendszerhez:
    Hagyományos töltettel:
    1D (V-750) - Dvina
    [​IMG]
    11D (V-750V) - Dvina A
    11DA (V-750V) - Dvina A
    11DU (V-750V) - Dvina A
    11DM (V-750VM) - Dvina M
    [​IMG]
    13D (V-750VN) - Deszna
    20D (V-755) - Volhov M1-4
    20DA módosítva 20DS-re - Volhov M1-4
    20DP módosítva 20DS-re - Volhov M1-4
    20DO (V-755V) - Volhov M1-4
    20DU (V-755U) - Volhov M1-4
    20DS (V-755U) - Volhov M1-4
    20DSZU (V-755U) - Volhov M1-4
    [​IMG]
    5JA23 (V-759) - Volhov M3 és M4
    [​IMG]
    Atom töltettel:
    15D (V-760) - Volga
    5V29 (V-760V) - Volga M
    [​IMG]
    [​IMG]

    A tipikus körkörös telepítése a rendszernek amelynél 60 fokra vannak az indító állványok elhelyezve. A kép bal és jobb felső sarkában a rakétákat hordozó TZM szállító töltő járművek.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    A szektoros telepítés esetén 40 fok.
    [​IMG]
    Zsámbék MN1159 "Kókusz" - békeidős kialakítása az irányító rendszernek, ezekben a fakkokban voltak a kabinok (illesztő, UV, AV, aggregátorok, a tetején az "antennás" PV kabinnal ahová a lépcsőn lehetett felmenni.
    [​IMG]
    A PV kabin
    [​IMG][​IMG]
    SM-63 indító állványon 11D rakéta, mögöttük a PV kabinon lévő antennákat szállító utánfutók.
    [​IMG]
    SM-90 indító állványon 20DSU rakéta
    [​IMG]
    Rakéta szállító jármű, a rakéta 2. fokozatával a konténerben
    [​IMG]
    Rakéta összeszerelés
    [​IMG]
    Rendszeresítő országok
    [​IMG]
     
  4. mathias

    mathias New Member

    A rendszeresítő országoknál kimaradt a volt Jugoszlávia. Volt nekik Dvinajuk (Belgrád) és Volhovuk is (Zágráb).
     
  5. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    A V-755 rakéta képe nem lett jó.
    [​IMG]
     
  6. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    És mi is kimaradtunk.
     
  7. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

  8. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Meg még egy páran. :) De jó képek.
     
  9. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    @Ghostrider, te merre szolgáltál?
     
  10. emel

    emel Well-Known Member

    Kérdésem van: a 11D rakéta rajzán (legfelső ábra) mindkét hátsó vezérsíkon van kormánylap, helyes-e ez? Amit én eddig képeken vagy élőben láttam/fotóztam Zsámbékon, Kecelen, ott csak a bal fölső és a jobb alsó vezérsíkon, vagy egyiken sem volt külön vezérelhető kormánylap. Tehát téves-e a rajz, vagy tényleg volt ilyen változat is?
     
  11. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Végzés után Zsámbékon szolgáltam.
    A világtérképen nagyon sok ország nincs jelölve, majd később a folytatásban egyesével ki lesznek vesézve. Szerintem az ábra nem jó, mert az 1D és az SM-63 indítós képen lévő 11D rakétán is csak az egyik vezérsíkon van "kormánylap". A 20-as sorozattól már elhagyták.
     
  12. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Légvédelem arab módra.
    [​IMG]
     
    fishbed likes this.
  13. fishbed

    fishbed Well-Known Member

    Ez majdnem olyan mint az arab lopakodó. Teve mamuszban.
     
  14. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Kuba - Sz-75M Volhov SzM-90 indító álvány T-55 alvázon
    [​IMG]
     
    zsolti and bartinieffektus like this.
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  16. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Az UV kabin kézikövető egységei. Ezeket sorkatonák kezelték. Balra a magassági szög (ε), jobbra a oldalszög (β) és középen a távolsági (D) követő munkahelye aki a "vezér" volt közöttük. A rávezető tiszttől, aki a "durva" rávezetést végezte, vették át a "finom" követést.
    [​IMG]
    A képen jól látszik az optikai rendszer képernyői, amit értelemszerűen a magassági szög és az oldalszög kézi követők használtak. Jó időjárási viszonyok között akár 40 km távolságról is kivehető volt a légi jármű típusa. Érdekes, hogy a rávezető tiszt nem rendelkezett az optikai rendszer képernyőjével. Sokszor előfordult, hogy a lövő parancsnokkal együtt a rávezető tiszt is a magassági szög kézikövető monitorát figyelte a harci munka közben.
     
    fishbed and zsolti like this.
  17. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Még annyit, hogy amikor a célt befogták (ráálltak) és a követés megvalósult (mozgásában követték), akkor a nagy fekete kézi követő kereket benyomták, innentől valósult meg az elektronikus, automata követés. Ha menet közben az elektronika valami miatt eldobta a célt, akkor csak vissza kellett maga felé húzni a kézi követőnek a kerekét és vissza venni a kézi követést.
     
    fishbed and fip7 like this.
  18. balkáni

    balkáni Well-Known Member

    Biztos hogy Mo-on a kézi követők sorállományú katonák voltak? Engem Jugóban képeztek ki a Volhovon, és ott ezeken a posztokon altisztek voltak.
    És a kép magyar berendezésről készült? Jugóban nem volt optikai rendszerünk, igaz hogy k. régen volt az amikor én ott szolgáltam. A '70-es években. Később akár fejleszthettek is, ámbár nem hiszem.
     
    fishbed likes this.
  19. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Mo.-on biztos hogy sorállomány volt, velük dolgoztam. Nálunk a Volhov M3 verziója volt. Te valószínűleg még a Dvina komplexumon voltál, ott még nem volt a Karát optika.
    DVINA RSzNR-75 (PA kabin) ezen nincs kamera.
    [​IMG]

    Volhov M3 SzNR-75 (PV kabin). Jól látható a Karát kamerája jobbra oldalon a keskeny nyalábú (kerek) és a ε széles nyalábú antenna között.
    [​IMG]

    Az UV kabin a lövő pk. szemszögéből
    [​IMG]
     
    fishbed and fip7 like this.
  20. balkáni

    balkáni Well-Known Member

    Volhovnak mondták :) és Zágráb védelmét látták el (emlékszem hogy 2 kerek antenna volt a P kabin tetején). Belgrád körül voltak Dvinák (1 kerek antennával felül).
    Szerintem ti komolyabb cuccokat kaptatok (vettetek) mivel a VSz része voltatok akkor.
     

Ezen oldal megosztása