Szlovák haderőfejlesztési program (2030) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
Ha még a lengyel Rosomak se uti meg az elvárt szintet, akkor mégis miért próbálkoznak a csehek Pandurral? :rolleyes: Próbalkoznak mint multkor, amikor Stanag I-es jármúvet kínáltak (kb Boxer áráért) annak ellenére, hogy a kovetelmény minimum Stanag III volt? :D

Érdekelne, mien technikai elvárások utotték ki a Rosomakot.
A szint megütésébe az is beletartozik(na), hogy olyan nevetséges áron kellene adni, mint amit a kiírásotok tartalmaz. :rolleyes:
Gyaníthatóan emiatt nem ütötte meg színvonalat a cseh láncos IFV tenderen sem az egyik versenyző sem.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 793
113
Ha még a lengyel Rosomak se uti meg az elvárt szintet, akkor mégis miért próbálkoznak a csehek Pandurral? :rolleyes: Próbalkoznak mint multkor, amikor Stanag I-es jármúvet kínáltak (kb Boxer áráért) annak ellenére, hogy a kovetelmény minimum Stanag III volt? :D

Érdekelne, mien technikai elvárások utotték ki a Rosomakot, amenyiben igaz az állítás.
Ha jól ertettem arra bazíroznak, hogy a Patria nyer és lengyel bedolgozással, azért pár eurot bezsákolnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 999
13 304
113
A szint megütésébe az is beletartozik(na), hogy olyan nevetséges áron kellene adni, mint amit a kiírásotok tartalmaz. :rolleyes:
A feltételezésed nem álja meg a helyét egyrészt azért, mert a cikkben kifejezetten technikai elvárásokról ván szó (!), másrészt pedig azért, mert abban bizakodnak, hogy a finn XP majd megnyeri és ok beszálítanak (ez válasz a @SilvioD kérdésére is) ... márpedig a XP aligha olcsóbb, mint a Rosomak. Nem is beszélve arról, hogy a tender keretoszege alapvetoen a Vidra árábol indul ki, ami ugyebár egy XP alapú jármu.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
A feltételezésed nem álja meg a helyét egyrészt azért, mert a cikkben kifejezetten technikai elvárásokról ván szó (!), másrészt pedig azért, mert abban bizakodnak, hogy a finn XP majd megnyeri és ok beszálítanak (ez válasz a @SilvioD kérdésére is) ... márpedig a XP aligha olcsóbb, mint a Rosomak. Nem is beszélve arról, hogy a tender keretoszege alapvetoen a Vidra árábol indul ki, ami ugyebár egy XP alapú jármu.
Akkor gondold végig, hogy vajon miért indult volna el a PGZ a sima Rosomak-kal? Miközben már maguk is rendelkeznek az XP gyártási licence-ével!
Pont most van a lengyeleknél is a gond, hogy már csak az erősebb Scania motor elérhető, akkor meg már az XP-t kellene rendelniük.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 999
13 304
113
Akkor gondold végig, hogy vajon miért indult volna el a PGZ a sima Rosomak-kal? Miközben már maguk is rendelkeznek az XP gyártási licence-ével!
Pont most van a lengyeleknél is a gond, hogy már csak az erősebb Scania motor elérhető, akkor meg már az XP-t kellene rendelniük.
Nyilván azért, mert a Szlovákia a leheto legnagyobb mértékben sáját gyártást akar, és sima beszálítoként nyugottan elengedhetik az egészet a finnek javára. A kérdezóskodo hazai sajtónak még bedobják a gumicsontot.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
Nyilván azért, mert a Szlovákia a leheto legnagyobb mértékben sáját gyártást akar, és sima beszálítoként nyugottan elengedhetik az egészet a finnek javára. A kérdezóskodo hazai sajtónak még bedobják a gumicsontot.
Akkor az elképzelésed szerint, hogyan tudna a lengyel PGZ bedolgozni az XP-be, ha pont a test legyártását átvennék a szlovákok?
A motor, erőátvitel(?) Scania. Az elektronika berendezés Patria.
A Turra torony ugye bukott.

Akkor hogyan lesz ebből nagy százalékban szlovák gyártás? :oops:
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 999
13 304
113
Akkor az elképzelésed szerint, hogyan tudna a lengyel PGZ bedolgozni az XP-be, ha pont a test legyártását átvennék a szlovákok?
A motor, erőátvitel(?) Scania. Az elektronika berendezés Patria.
A Turra torony ugye bukott.

Akkor hogyan lesz ebből nagy százalékban szlovák gyártás? :oops:
Valami részegységek biztos akadnának.
Turra 30 nem bukot, sot! Azóta be volt fejezve a konyítet bushmasteres verziója valamint nexteres alapon a Turra 40. Szóval a hazai torony gyártás meg lenne.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 999
13 304
113
Sajnos fizetos cikk, de utólag sikerult megtudnom valamit a tartalmából:

Csapatszállítók vásárlása: Naď kevesebb ajánlatot kapott, mint remélte. A Piranha meglepetés

https://e.dennikn.sk/2667526/nakup-...nuk-nez-dufal-prekvapenim-je-vozidlo-piranha/

A franciák végul azért nem adták be az ajánlatukat, mert a kapacitásaik le vannak kotve VBCI 2 gyártásával. Továbbá:

És a németek a Boxer járművel is specifikus eset, Naď szerint hajlandóak lennének belemenni egy szlovák szerződésbe, de csak a szlovák ipar jelentősebb bevonása nélkül, amit a minisztérium az egyik feltételként szabott meg.
„Csak úgy ajánlották fel nekünk a Boxert, hogy csatlakoznánk a német fegyveres erőkkel kötött szerződésukhoz. Ez azonban a szlovák ipar bevonása nélkül és lényegesen magasabb árakon történne" – teszi hozzá Naď.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
Sajnos fizetos cikk, de utólag sikerult megtudnom valamit a tartalmából:

Csapatszállítók vásárlása: Naď kevesebb ajánlatot kapott, mint remélte. A Piranha meglepetés

https://e.dennikn.sk/2667526/nakup-...nuk-nez-dufal-prekvapenim-je-vozidlo-piranha/

A franciák végul azért nem adták be az ajánlatukat, mert a kapacitásaik le vannak kotve VBCI 2 gyártásával. Továbbá:

És a németek a Boxer járművel is specifikus eset, Naď szerint hajlandóak lennének belemenni egy szlovák szerződésbe, de csak a szlovák ipar jelentősebb bevonása nélkül, amit a minisztérium az egyik feltételként szabott meg.
„Csak úgy ajánlották fel nekünk a Boxert, hogy csatlakoznánk a német fegyveres erőkkel kötött szerződésukhoz. Ez azonban a szlovák ipar bevonása nélkül és lényegesen magasabb árakon történne" – teszi hozzá Naď.
Hogy lenne magasabb áron, ha csatlakozol egy flottavásárláshoz? :cool:
Ha szükséged van 76db valamire, akkor szerinted nem lenne olcsóbb ha együtt vennéd egy 4-500-as csomaggal? (A számok fiktívek, csak az érzékeltetés miatt írtam be)
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Sajnos a hadiipari termékek inflációja jóval magasabb, civil produktumokhoz képest. Szerintem azért, mert:
  • Az alapanyag árak emelkedése, acél, elektronikai termékek alapból befolyásolják az árakat.
  • Már mindenki "kézműves" terméket gyárt, nincs klasszikus futoszalag.
  • Ezért a munkaerő költség növekedése hatványozottan megjelenik az árakban.
  • A kis szériás gyártás miatt a K+F költségek megtérülése csak jelentős aremelessel biztosítható.
  • De leginkább a hadiipari cégek hektikus, kiszámíthatatlan rendelésállománya miatt, sokszor az "ínséges idők" költségeit is be kell hozni a ritkuló rendelések realizálódásakor.
  • És mindezt profit termeléssel, korrupció finanszírozással, stb.

Elszálltak az árak a szűkülő fegyerpiacon.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
Sajnos a hadiipari termékek inflációja jóval magasabb, civil produktumokhoz képest. Szerintem azért, mert:
  • Az alapanyag árak emelkedése, acél, elektronikai termékek alapból befolyásolják az árakat.
  • Már mindenki "kézműves" terméket gyárt, nincs klasszikus futoszalag.
  • Ezért a munkaerő költség növekedése hatványozottan megjelenik az árakban.
  • A kis szériás gyártás miatt a K+F költségek megtérülése csak jelentős aremelessel biztosítható.
  • De leginkább a hadiipari cégek hektikus, kiszámíthatatlan rendelésállománya miatt, sokszor az "ínséges idők" költségeit is be kell hozni a ritkuló rendelések realizálódásakor.
  • És mindezt profit termeléssel, korrupció finanszírozással, stb.

Elszálltak az árak a szűkülő fegyerpiacon.
Amit kihagytál:
Drasztikus mennyiségű megrendelés borult a fegyvergyártókra a nemzetközi biztonsági helyzet romlásával.
Jelenleg megfeszülnek, és csak immel-ámmal bővítenek kapacitást. Akkor is csak, ha a drága vevő azt megfizeti.
Érthetően nem akarnak olyan kellemetlen helyezetbe kerülni, mint a HH végén, amikor a kiépített kapacitások feleslegessége brutális leépítéseket, csődöket, és felvásárlásokat eredményezett.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 643
113
Amit kihagytál:
Drasztikus mennyiségű megrendelés borult a fegyvergyártókra a nemzetközi biztonsági helyzet romlásával.
Jelenleg megfeszülnek, és csak immel-ámmal bővítenek kapacitást. Akkor is csak, ha a drága vevő azt megfizeti.
Érthetően nem akarnak olyan kellemetlen helyezetbe kerülni, mint a HH végén, amikor a kiépített kapacitások feleslegessége brutális leépítéseket, csődöket, és felvásárlásokat eredményezett.
Ez azért azt is feltételezi, hogy nem számítanak komoly háborúra!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 455
113
Ez azért azt is feltételezi, hogy nem számítanak komoly háborúra!
Ez nem az ő dolguk.
Ők a piaci igényekre reagálnak.
A RM pl. elindult a hibrid irányba, de csak korlátozott fejlesztési pénzeket tesz bele. Részvényesi felügyelet miatt nagyon sokat nem költhet megérzésekre.
Az európai piac (és vezetés) sutaságát látva nem is igazán lett volna értelme komoly kapacitás bővítésre.
Ugyanakkor most nem véletlenül vásárolnak fel cégeket, illetve drasztikus kapacitásbővítést managelnek le.
A "home market"-eken mind jelentős kapacitás épült ki.
Nálunk, az ausztráloknál, vagy az angoloknál is!
És ahogy fentebb már említve lett, egy hadiipari kapacitásbővülés azért nem akkora kunszt. Ha duplájára, triplájára emelik egy típus termelését akkor is eltörpül egy autóipari kapacitáshoz képest.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 643
113
Ez nem az ő dolguk.
Ők a piaci igényekre reagálnak.
A RM pl. elindult a hibrid irányba, de csak korlátozott fejlesztési pénzeket tesz bele. Részvényesi felügyelet miatt nagyon sokat nem költhet megérzésekre.
Az európai piac (és vezetés) sutaságát látva nem is igazán lett volna értelme komoly kapacitás bővítésre.
Ugyanakkor most nem véletlenül vásárolnak fel cégeket, illetve drasztikus kapacitásbővítést managelnek le.
A "home market"-eken mind jelentős kapacitás épült ki.
Nálunk, az ausztráloknál, vagy az angoloknál is!
És ahogy fentebb már említve lett, egy hadiipari kapacitásbővülés azért nem akkora kunszt. Ha duplájára, triplájára emelik egy típus termelését akkor is eltörpül egy autóipari kapacitáshoz képest.
Akkor át fogalmazom, rövid időn 1-2ev nem számítanak háborúra!