Szonárok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
Nem fogok ezér új topikot nyitni, de kinek mi a véleménye erről?
Will China’s new laser satellite become the ‘Death Star’ for submarines?
https://www.scmp.com/news/china/sci...-laser-satellite-become-death-star-submarines

A lenti forrás elég jól végigveszi (oldalakon keresztül részletes matekkal) az eddig nem közismert tengeralattjáró felderítési technikákat, illetve a problémáikat:
- mágneses detektálás
- biolumineszcencia alapú észlelés
- felszíni hullámok elemzése
- vízalatti hullámok -> Lásd szovjet СОКС МНК-200 "Тукан" (SzOKSz)
- az óceán hőmérsékleti rétegződése által létre hozott hang-visszaverő réteghatárok tengeralattjáró által áttörésekor keletkező jelenségek (zavarok) észlelése
- víz hőmérsékletének pontos mérése
- lidar


Strategic antisubmarine warfare & naval strategy
Tom Stefanick
Institute for Defense & Disarmament Studies
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 271
76 838
113
Hogyan? Ha kellően erős a forrás, akkor lesz visszhang. Végtelen vastag gumiréteg nincs és a tengók azért kurvanagyok.

Folyamatosan csökken a zajszint ha jól emlékszem most olyan 100-105dB körül járnak a csúcs atomtengók.Ebből az következik az eddigi fejlődésből kiindulva,hogy a következő generáció kis sebességen 95dB alá mehet(ami ha jól emlékszem a tengerek/óceánok alapzajának tekinthető érték).
 
M

molnibalage

Guest
Folyamatosan csökken a zajszint ha jól emlékszem most olyan 100-105dB körül járnak a csúcs atomtengók.Ebből az következik az eddigi fejlődésből kiindulva,hogy a következő generáció kis sebességen 95dB alá mehet(ami ha jól emlékszem a tengerek/óceánok alapzajának tekinthető érték).
Az aktív szonárt totálisan nem érdekli, hogy a célpont saját zaja mekkora.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Kezdetben arról volt szó, hogy az elképesztő méretű Tájfunokat a fölöttük keletkező vízpúp által meg lehet találni.

Erősen függ a tengeralattjáró merülési mélységétől, sebességétől az általa a felszínen okozott hullám magassága.
Pl: 300m mélyen 20 csomóval haladó tengeralattjáró hulláma a felszínen 1.8mm magas...
2018_10_01_19_44_32_Strategic_antisubmarine_warfare_naval_strategy_pdf_Adobe_Acrobat_Reader_DC.jpg
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Az 1980-as évek óta téma, hogy a víz alatt haladó tengeralattjárókat LIDAR-al fel lehet deríteni a felszínen futó "vízpúp" által. Hivatalosan erről azóta sincs semmi, feltehetően nem olyan egyszerű a dolog, ahogy azt anno elképzelték, vagy a vízfelszín változása mégse olyan drasztikus, mint azt gondolták (ez nem csak műholdról, de repülőgépről is működne ugyanis akkor, és az pár nagyságrenddel egyszerűbb lenne - még se látunk LIDAR-t a tengerészeti repülőgépeken).

Amit itt olvasunk, az nagyon zanzás és sok benne a ködös vagy hatásvadász pont. Nekem a leírtakból az olvasható ki, hogy valaki(k) felvázoltak egy ilyen koncepciót, és hogy aztán erre sikerült-e pénzt kapniuk, az nem világos, de hogy ez nem ma, vagy a közeljövőben használható dolog, az biztos.
Én is emlékszem rá.A ccsillagháborus program idején volt ilyen műholdfejlesztési terv.Meg mágneses anomáliaérzékelő műhold kifejlesztéséről is volt szó.Ahoz képest a Poseidonon már MAD sincs.Pedig a modern tengok passziv szonárral gyakorlatilag már most felderithetetlenek.Aktiv szonár elöl ki lehet térni.MAD hatósugárnövelése lehetne még megoldás.De ezen a téren is valami nagyon elakadt.
Ez lenne szinte az ultimate CM szóró platform a bombázókhoz képest. 2500 km-re egy Tomahawk kb. mindent elér.

A with anyting az erős, mert aktív szonar marad, csak teljesen ötlet nélkül használni...
Ha jol emlékszem 4 Ohio már CM hordozó.Vagy elmaradt az átfegyverzés?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Én is emlékszem rá.A ccsillagháborus program idején volt ilyen műholdfejlesztési terv.Meg mágneses anomáliaérzékelő műhold kifejlesztéséről is volt szó.Ahoz képest a Poseidonon már MAD sincs.Pedig a modern tengok passziv szonárral gyakorlatilag már most felderithetetlenek.Aktiv szonár elöl ki lehet térni.MAD hatósugárnövelése lehetne még megoldás.De ezen a téren is valami nagyon elakadt.

Ha jol emlékszem 4 Ohio már CM hordozó.Vagy elmaradt az átfegyverzés?
Legutóbb egy a Vörös-tengeren volt, hogy Szíriát lődözze.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Én hajóknál ezt értem, hogy km-s hosszúságú hullámokat vetnek.
De egy tengó ami általában gyök kettővel halad a zaj miatt, az milyen hullámokat ver a felszínen?
És ez a centis hullám mekkora energiával bír, hogy egyben marad a többi hullám között , meg a szélben?
Egy merülésben lévő tengeralattjárónak a felszínen kétféle hullámformája jelenhet meg:
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a281747.pdf
https://www.researchgate.net/figure...p-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0
Bernoulli púp és völgy: ez egy 300 m-es mélységben 5 csomóval haladó Ohio osztályú tengónál 0,01 cm közvetlen a tengó fölött! A hajótól távolodva a hullám mérete (és az általa keltett víznyomás változás) exponenciálisan csökken
Figure-5-Profile-of-the-Bernoulli-hump-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0.png

Kelvin hullámok: ezek azok a jellegzetes V alakú hullámok amik minden vízben haladó test orránál kialakulnak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Egy merülésben lévő tengeralattjárónak a felszínen kétféle hullámformája jelenhet meg:
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a281747.pdf
https://www.researchgate.net/figure...p-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0
Bernoulli púp és völgy: ez egy 300 m-es mélységben 5 csomóval haladó Ohio osztályú tengónál 0,01 cm közvetlen a tengó fölött! A hajótól távolodva a hullám mérete (és az általa keltett víznyomás változás) exponenciálisan csökken
Figure-5-Profile-of-the-Bernoulli-hump-directly-above-the-Ohio-class-submarine-y-0.png

Kelvin hullámok: ezek azok a jellegzetes V alakú hullámok amik minden vízben haladó test orránál kialakulnak.


Jó anyagok!
:cool:

Lehet hogyha végére érek a szonárbójáknak, akkor nyitok egy topicot ahol átbeszélhetnénk a nem-szonár alapú technikákat is...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Következzék a hidegháború egyik legfontosabb nyugati szonárbójája...

AN/SSQ-53 DIFAR (DIrectional Frequency Analysis and Recording - irány és frekvencia észlelés valamint rögzítés) passzív, célirányt mérő bója.
Ha visszaemlékszünk már az AN/SSQ-1 is az lett volna, de az 50-es évek közepén nem tudták megcsinálni, úgyhogy a cél helyének pontos meghatározásához kényszerűségből Julie-t használták.
1969-re azonban (párhuzamosan a szovjet RGB-2-vel) elkészült a négy 15kHz-es passzív irányított hidrofonnal rendelkező DIFAR, ami észleli a helyi mágneses északi irányt, és az észlelt cél jelét ez alapján modulálja, ami által annak a bójától való iránya meghatározható.

SSQ53.jpg

Mind a US NAVY, mind a szövetségesek rendszerben tartják, eddig több százezer készült belőle, egyes változatait jelenleg is gyártják.

AN/SSQ-53 DIFAR
mérete; "A" (91.4cm x 12.4cm)
hidrofon merülési mélysége; 90 láb
üzemidő; 1 vagy 8 óra (választható)
tömege; 10kg
max dobási sebesség; 300kts
max dobási magasság; 20kft

AN_SSQ_53.jpg


AN/SSQ-53A DIFAR
az előző változathoz képest változott...
hidrofon merülési mélysége; 90 láb vagy 1000 láb (választható)
üzemidő; 1 vagy 4 óra (választható)
tömege; 11kg
max dobási sebesség; 370kts
max dobási magasság; 25kft

SSQ_53_B_DIFAR.jpg


AN/SSQ-53B DIFAR
az előző változathoz képest változott...
hidrofon merülési mélysége; 90 láb vagy 400 láb vagy 1000 láb (választható)
üzemidő; 1 vagy 3 vagy 8 óra (választható)
tömege; 13kg

AN/SSQ-53D DIFAR
az előző változathoz képest változott...
üzemidő; 1 vagy 2 vagy 4 vagy 8 óra (választható)
Gyártásban a Kanadai haditengerészet számára.

SSQ_53_E_DIFAR.jpg


AN/SSQ-53E/F
az előző változathoz képest változott...
hidrofon merülési mélysége; 90 láb vagy 200láb vagy 400láb vagy 1000 láb (választható)
üzemidő; 0.5 vagy 1 vagy 2 vagy 4 vagy 8 óra (választható)
tömege; 9kg
Gyártásban a US NAVY számára.

SSQ_53_F_DIFAR.jpg


Becsüljük meg az AN/SSQ-53 DIFAR szonárbója maximális felderítési távolságát egy korabeli Delta ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáróval szemben.

szonárbója közép frekvenciája - fo = 15kHz

szonárbója nyeresége 1kHz frekvencián - DI1kHz
N - hidrofonok száma; 4 darab
fo - közép frekvencia; 15kHz
DI1kHz = 10 * log (N) - 20log (fo) = 10*log(4db) - 20log (15kHz) = 6dB - 23.5dB = -17.5dB

TL - Transmission Loss (hang terjedési vesztesége 1kHz-en); <- ezt keressük
SL - Source Level (cél által kibocsájtott zajszint 1kHz-en); ~150dB
NLs - Noise Level (tenger alapzaja 1kHz-en); ~90dB
DI - receiver Directivity Index (szonár erősítési tényezője 1kHz-en); -17.5dB

TL = SL + DI - NLs = 150dB - 17.5dB - 90dB = 42.5dB
A terjedési veszteségből már becsülhető a lemerült cél felderítési távolsága...
TL = 10 log R
R = 10^ (TL / 10) = 10^ (42.5dB / 10) ≈ 17'800m

Miután a SOSUS meghatározta a cél megközelítő helyét, az Orion két DIFAR bója dobásával pontosította azt, majd órákon át képes volt azt követni.

Egymás szonár bójáinak kihalászása természetesen igen népszerű elfoglaltsága a haditengerészeteknek, imhol egy DIFAR kiállítva Moszkvában...

AN_SSQ53.jpg


AN_SSQ53_e.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Vajon bizonyos szintű önmegsemmisítést miért nem építettek be?

Minek?
Ez egy több százezres mennyiségben (gondolom kínai alkatrészekből) gyártott bója.
Remélhetőleg az EPROM törölte a programját és ennyi.
Nem tudsz minden elhagyott M-16-os karabély mellé egy önmegsemmisítőt rakni.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 020
26 550
113
Vajon bizonyos szintű önmegsemmisítést miért nem építettek be?

Többek közt azért sem, mert senki se szereti az önmegsemmisítőket. Hatalmas mennyiségben használják ezeket a bójákat, pusztán a statisztika alapján is, előbb-utóbb megsemmisítenének egy járőrgépet, felrobbantanának egy lőszerraktárt vagy valam más tragikus balesetet okoznának, ha önmegsemmisítő lenne bennük. "ZS" kategóriás akciófilmekben van önmagsemmisítő.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1945
M

molnibalage

Guest
Minek?
Ez egy több százezres mennyiségben (gondolom kínai alkatrészekből) gyártott bója.
Remélhetőleg az EPROM törölte a programját és ennyi.
Nem tudsz minden elhagyott M-16-os karabély mellé egy önmegsemmisítőt rakni.
Azért a gyártás kezdetén ez elég hi tech lehetett. Ma már nemigen. 150 dB-es tengóra csináltad a zajszámítást, ha jól látom, az új 110-115 dB-es tengók ellen finoman szólva ez sem ér túl sokat.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az új DIFAR szonárbóják alkalmazásához, új Orion változat készült.

P-3C Orion

A digitális Orion 64kb-os Univac CP-901 AN/ASQ-114 számítógépe tárolta a DIFAR bóják dobási pozícióját, és számolta az általuk mért irányokból a cél pozícióját, illetve mozgásparamétereit.

P_3_Orion_Guardian_of_the_Seas_1985_VP8_mp4_snapshot_04_24_2018_10_06_08_57_20.jpg


DIFAR bójasor által kiháromszögelt cél megjelenítése az AN/ASA-70 kijelzőn.

P_3C.jpg


A korábbi 9db-hoz képest, a P-3C Orion immár 48db "A" méretű bóját szállított, aminek vetőcsöveit a szárny mögött, a gép hasán alakították ki.

A bóják dobási, és a gép pillanatnyi pozícióját a GPS-ek kora előtt, a következő rendszerek alkalmazásával követték;
- 2db Collins AN/ASN-84 INS, inerciális navigációs rendszer
- Gould AN/ARN-84 TACAN, taktikai navigációs rendszer
- Edo AN/ARN-81 LORAN, nagy távolságú navigációs rendszer

Új Raytheon AN/APS-115 radar szolgált a felszíni célok (periszkóp) felderítésére.

Polarizált hélium lámpával működő Texas Instruments AN/ASQ-81 MAD mágneses anomália detektor 4x érzékenyebb a korábbi AN/ASQ-10-esnél, így felderítési távolsága ~60%-al nőtt.

Az AN/AQA-4A Julie/Jezebel jelfeldolgozót felváltotta a AN/AQA-7 DIFAR rendszer, a cél hangját az AN/AQH-4 magnó tudta rögzíteni, a későbbi elemzés számára.

P-3C Orion az AN/ACQ-5 adatlink segítségével az általa észlelt céladatokat megoszthatta az S-3 Viking, E-2C Hawkeye gépekkel, illetve a flottakötelék felszíni illetve felszín alatti egységeivel.

B_57.jpg


A 70-es években az Mk-101 Lulu nukleáris mélységi bombát váltotta a 10kt harci-résszel rendelkező univerzális B-57-es.

1969 és 1974 között 93db P-3C Orion-t gyártottak a haditengerészet számára, és ezekkel további 12db VP századot szereltek fel, és eközben 4 századnyi P-3B-t, és további 5 századnyi P-3A-t modernizáltak DIFAR hordozásra.
A hetvenes évek közepén már 374db P-3 Orion szolgált összesen 32 században, és ezekből 21 század DIFAR képes volt.

Ugyan a szovjetek eredetileg szintén hasonló nagyságrendű (410db) tengeralattjáró elhárító gép rendszerbe állításával számoltak, ekkorra mindössze 8 századnyi 104db gépük (65db Il-38, és 39db Tu-142) állt rendszerben.

Az Orionok gyártása azonban folytatódott a Lockheed Martinnál, és folyamatosan újabb változatok jelentek meg.


P-3C Update-I Orion

Az AN/ASQ-114 számítógép 458kb-os dobmemóriát kapott, és a Northrop AN/ARN-99 Omega globális navigációs rendszer cserélte a korábbi AN/ARN-81 LORAN-t.

1975 és 1976 között 31db készült belőle, 3 VP századhoz került.
1977 és 79 között összesen 6 VP század P-3B, és P-3B DIFAR gépeit modernizálják, ezek a P-3B MOD jelzéssel üzemelnek tovább.
Ezzel beállt a hidegháború alatti 39db VP század a haditengerészetnél, illetve megkezdődött a feleslegessé vált P-3A gépek kivonása, exportja.


P-3C Update-II Orion

Egy behúzható Texas Instruments AN/AAS-36 IRDS (InfraRed Detection Set - Infravörös érzékelő) került a gépre, hasonlóan az A-6 Intrudernél alkalmazotthoz.

AAS_36_Infrared_Detection_Sets_IRDS.png


IRDS_image.jpg


AN/AAS-36 IRDS infravörös érzékelő képe éjjel.

RGM_84_Harpoon_019.jpg


A tíz szárny alatti függesztési ponton a korábbi AGM-12 Bullpup-ot az AGM-84 Harpoon váltotta (maximum 6db), önvédelemre AN/ALQ-78 zavaró konténer, és SUU-44 Flare szórót (maximum 4db) alkalmazhat a P-3C Update-II Orion.

1977 és 1981 között 44db új állt rendszerbe a US NAVY 6 VP századába, 10db Ausztráliába került exportra.

Az 1980-as évek elején így a US NAVY 39 VP századából...

10 Julie század
- 7 VP század P-3A
- 3 VP század P-3B

29 DIFAR század
- 3 VP század P-3A DIFAR
- 1 VP század P-3B DIFAR
- 6 VP század P-3B MOD
- 10 VP század P-3C
- 3 VP század P-3C Update-I
- 6 VP század P-3C Update-II
 
M

molnibalage

Guest
Az új DIFAR szonárbóják alkalmazásához, új Orion változat készült.

P-3C Orion

A digitális Orion 64kb-os Univac CP-901 AN/ASQ-114 számítógépe tárolta a DIFAR bóják dobási pozícióját, és számolta az általuk mért irányokból a cél pozícióját, illetve mozgásparamétereit.

P_3_Orion_Guardian_of_the_Seas_1985_VP8_mp4_snapshot_04_24_2018_10_06_08_57_20.jpg


DIFAR bójasor által kiháromszögelt cél megjelenítése az AN/ASA-70 kijelzőn.

P_3C.jpg


A korábbi 9db-hoz képest, a P-3C Orion immár 48db "A" méretű bóját szállított, aminek vetőcsöveit a szárny mögött, a gép hasán alakították ki.

A bóják dobási, és a gép pillanatnyi pozícióját a GPS-ek kora előtt, a következő rendszerek alkalmazásával követték;
- 2db Collins AN/ASN-84 INS, inerciális navigációs rendszer
- Gould AN/ARN-84 TACAN, taktikai navigációs rendszer
- Edo AN/ARN-81 LORAN, nagy távolságú navigációs rendszer

Új Raytheon AN/APS-115 radar szolgált a felszíni célok (periszkóp) felderítésére.

Polarizált hélium lámpával működő Texas Instruments AN/ASQ-81 MAD mágneses anomália detektor 4x érzékenyebb a korábbi AN/ASQ-10-esnél, így felderítési távolsága ~60%-al nőtt.

Az AN/AQA-4A Julie/Jezebel jelfeldolgozót felváltotta a AN/AQA-7 DIFAR rendszer, a cél hangját az AN/AQH-4 magnó tudta rögzíteni, a későbbi elemzés számára.

P-3C Orion az AN/ACQ-5 adatlink segítségével az általa észlelt céladatokat megoszthatta az S-3 Viking, E-2C Hawkeye gépekkel, illetve a flottakötelék felszíni illetve felszín alatti egységeivel.

B_57.jpg


A 70-es években az Mk-101 Lulu nukleáris mélységi bombát váltotta a 10kt harci-résszel rendelkező univerzális B-57-es.

1969 és 1974 között 93db P-3C Orion-t gyártottak a haditengerészet számára, és ezekkel további 12db VP századot szereltek fel, és eközben 4 századnyi P-3B-t, és további 5 századnyi P-3A-t modernizáltak DIFAR hordozásra.
A hetvenes évek közepén már 374db P-3 Orion szolgált összesen 32 században, és ezekből 21 század DIFAR képes volt.

Ugyan a szovjetek eredetileg szintén hasonló nagyságrendű (410db) tengeralattjáró elhárító gép rendszerbe állításával számoltak, ekkorra mindössze 8 századnyi 104db gépük (65db Il-38, és 39db Tu-142) állt rendszerben.

Az Orionok gyártása azonban folytatódott a Lockheed Martinnál, és folyamatosan újabb változatok jelentek meg.


P-3C Update-I Orion

Az AN/ASQ-114 számítógép 458kb-os dobmemóriát kapott, és a Northrop AN/ARN-99 Omega globális navigációs rendszer cserélte a korábbi AN/ARN-81 LORAN-t.

1975 és 1976 között 31db készült belőle, 3 VP századhoz került.
1977 és 79 között összesen 6 VP század P-3B, és P-3B DIFAR gépeit modernizálják, ezek a P-3B MOD jelzéssel üzemelnek tovább.
Ezzel beállt a hidegháború alatti 39db VP század a haditengerészetnél, illetve megkezdődött a feleslegessé vált P-3A gépek kivonása, exportja.


P-3C Update-II Orion

Egy behúzható Texas Instruments AN/AAS-36 IRDS (InfraRed Detection Set - Infravörös érzékelő) került a gépre, hasonlóan az A-6 Intrudernél alkalmazotthoz.

AAS_36_Infrared_Detection_Sets_IRDS.png


IRDS_image.jpg


AN/AAS-36 IRDS infravörös érzékelő képe éjjel.

RGM_84_Harpoon_019.jpg


A tíz szárny alatti függesztési ponton a korábbi AGM-12 Bullpup-ot az AGM-84 Harpoon váltotta (maximum 6db), önvédelemre AN/ALQ-78 zavaró konténer, és SUU-44 Flare szórót (maximum 4db) alkalmazhat a P-3C Update-II Orion.

1977 és 1981 között 44db új állt rendszerbe a US NAVY 6 VP századába, 10db Ausztráliába került exportra.

Az 1980-as évek elején így a US NAVY 39 VP századából...

10 Julie század
- 7 VP század P-3A
- 3 VP század P-3B

29 DIFAR század
- 3 VP század P-3A DIFAR
- 1 VP század P-3B DIFAR
- 6 VP század P-3B MOD
- 10 VP század P-3C
- 3 VP század P-3C Update-I
- 6 VP század P-3C Update-II
Uh, jól megnyomták az ASW képességet.