Szu-75 / Su-75 Checkmate - Új orosz könnyű vadászgép (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
Az oldalirányú vektorálásnak nem sok tere van:

pndooEp.jpg
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 616
8 890
113
Az oldalirányú vektorálásnak nem sok tere van:

pndooEp.jpg
Akkor lehet,hogy visszatérnek a Szu-37-nél alkalmazott csak fel és lefelé kitérő GSF-hez? Talán az még kisebb karbantartás igényű lenne. Erős a gyanúm,hogy a teljesen 3D "tengelyszimettrikus" TVC rendszerek, mint amilyen például a Klimov Klivt rendszere volt, vagy az amit talán a Szaljut fejlesztett és tesztelték is egy Szu-30-ason, pont a rendkívül nagy karbantartás igény miatt nem terjedt el. Nyugaton sem terjedtek el ilyen megoldást használó rendszerek. Valószínűleg jóval bonyolultabbak minden szempontból, mint például a Szaturn-féle döntött beépítésű rendszer.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 335
76 983
113
Lehet, hogy hülyeség, de nem fújja el a két vízszintes vezérsíkon ébredő áramlást a kiáramló gázsugár amikor felfelé vannak kitérítve a vezérsíkok?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 056
113
Akkor lehet,hogy visszatérnek a Szu-37-nél alkalmazott csak fel és lefelé kitérő GSF-hez? Talán az még kisebb karbantartás igényű lenne. Erős a gyanúm,hogy a teljesen 3D "tengelyszimettrikus" TVC rendszerek, mint amilyen például a Klimov Klivt rendszere volt, vagy az amit talán a Szaljut fejlesztett és tesztelték is egy Szu-30-ason, pont a rendkívül nagy karbantartás igény miatt nem terjedt el. Nyugaton sem terjedtek el ilyen megoldást használó rendszerek. Valószínűleg jóval bonyolultabbak minden szempontból, mint például a Szaturn-féle döntött beépítésű rendszer.
A Szu-37-esen alkalmazott útkereső, prototípus megoldás pont semmi lényegesben nem különbözött attól, amit a Szu-30-asoktól kezdve a Szaturn/UMPO a gépeken alkalmaz. Ugyanaz a megoldás, csak egy oroszosan zseniális lépéssel egyszerűen csak ferdén építették be.
Ezzel még jót is tettek a sárkánynak, mert a két bekötési pont éppen, hogy egy tengelybe került a törzsközéprész és az ahhoz képest lejjebb levő vízszintes vezérsík bekötésének csapjával.
Itt jól látni a forgástengely két végpontját:



90690ba57e8f8fbba751e9e6af4c70c7.jpg


Most ezt hasonlítsd össze az eredeti, még a Szu-37-esen alkalmazott megoldással, ahol egy külön nagy szilárdságú rozsdamentes acél gyűrűhöz illesztették az AL-37FU hajtóművek forgáspontját:


6t1H56jOmhpjAUkWEUpSiNZlZcBOJdtcsXPSOvfOK08yImlviC3BJ8kEoXc8EJFvBZuLgAqhAhApBeJIfhPU-lU0auodQGSc9WSKcVOgtw


Így nem csak, hogy kevesebbet tudtak kihozni a rendszerből, de nehezebb is volt tőle a gép.
Később, a Szu-30MKI megjelenésével a Szu-37-esből el is távolították ezt a kiegészítést:



eAuykTTowfq5eSuSUObxtENvenWfPxHVsXcJ7-bS0JbFkIR6RyrnN87bKQYXBWjY2BYPb5eG02J_LTU0WmL_Omv-W8BtQayo9WQxPRjl8Q
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 536
5 033
113
Egyébként egyáltalán nem látszik vezérsíknak, lehet hogy valami egészen más célra szolgál.
 
M

molnibalage

Guest
Tolósugár terelő valóban lehetne. Az oroszok mindig a találékonyságukkal/egyszerűmegoldásaikkal tűntek ki.
Ööö, nem.

A Sidewinder koppintásuk előtt olyan eszementen bonyás sok giroszkópos rakétában gondolkodtak, hogy amikor megláttál az AIM-9B-t, egyszerűségével földöntúli csodának tűnt. Le is másolták azonnal, a saját megoldást meg dobták a kukába. Úgy fogalmaztak, hogy az volt nekik kb. a rakéta tervező egyetemük.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 344
10 717
113
Tolósugár terelő valóban lehetne. Az oroszok mindig a találékonyságukkal/egyszerűmegoldásaikkal tűntek ki.
Ööö, nem.

A Sidewinder koppintásuk előtt olyan eszementen bonyás sok giroszkópos rakétában gondolkodtak, hogy amikor megláttál az AIM-9B-t, egyszerűségével földöntúli csodának tűnt. Le is másolták azonnal, a saját megoldást meg dobták a kukába. Úgy fogalmaztak, hogy az volt nekik kb. a rakéta tervező egyetemük.
Szerintem minden, gépgyártásban, fejlesztésben megemlíteni érdemes náció tervezett, készített, meg gyártott már egyszerű és bevált,működő, megbízható és egyszerű és nem bevált, nem működő,... meg bonyolult és bevált,működő, megbízható és bonyolult nem bevált, nem működő,... szerkentyűket.
A Trabant meg a Wartburg motorja egyszerű volt, s mégsem a "kilométerek húszezrein hozzá sem kell nyúlni" szerkezet volt.
De Robotron elektromos írógépet még tíz éve is láttam napi szinten gyepálni úgy, hogy szerelő soha nem látta ( a diri titkárnője ragaszkodott hozzá)
A Mercedes 3000-es soros benzines hathengerese meg az NDK kétüteműek ellentéte volt - mindenben.

Csábító a a sematikus gondolkodás csapdájába esni.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 536
5 033
113
Minden esetre az a részlete a gépnek érdekes. Minden 5, generációsnak mondott gépnek óriási vezérsíkjai vannak. Legtöbbszür a egész vezérsík fordul. Itt meg olyan mintha a hajtómű beépítés mintha hélyből felszálló változatot is ki akarnának fejleszteni. Majd az idő megmondja.
yak-141-dvigateli-rabotayut-na-vertikalnoe-dvizhenie.jpeg
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 819
30 419
113
Szerintem minden, gépgyártásban, fejlesztésben megemlíteni érdemes náció tervezett, készített, meg gyártott már egyszerű és bevált,működő, megbízható és egyszerű és nem bevált, nem működő,... meg bonyolult és bevált,működő, megbízható és bonyolult nem bevált, nem működő,... szerkentyűket.
A Trabant meg a Wartburg motorja egyszerű volt, s mégsem a "kilométerek húszezrein hozzá sem kell nyúlni" szerkezet volt.
De Robotron elektromos írógépet még tíz éve is láttam napi szinten gyepálni úgy, hogy szerelő soha nem látta ( a diri titkárnője ragaszkodott hozzá)
A Mercedes 3000-es soros benzines hathengerese meg az NDK kétüteműek ellentéte volt - mindenben.

Csábító a a sematikus gondolkodás csapdájába esni.
Persze. Csakhogy arra utalnék, hogy:
Ha nincs végtelen pénzed, muszály találékonynak lenned. Biztos ismerős az űrben használható golyóstoll és a grafitceruza esete.
 
M

molnibalage

Guest
Persze. Csakhogy arra utalnék, hogy:
Ha nincs végtelen pénzed, muszály találékonynak lenned. Biztos ismerős az űrben használható golyóstoll és a grafitceruza esete.
Biztos ismerős az, hogy az akkora kamu / UL, mint ide Lacháza kétszer... :rolleyes:

  1. A sima golyóstoll is jól működik odafent...
  2. senki nem írna odafent tűzveszélyes, elektromos vezető és porladó szemcsés anyaggal, hamar leszkotak róla...
  3. az UL még pontatlan is, mert az oroszok zsírkréta szerű eszközt használtak
Amúgy az "egyszerű" szerkezet tökéletes ellenpéldája az Osza is...
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 993
32 318
113
Ööö, nem.

A Sidewinder koppintásuk előtt olyan eszementen bonyás sok giroszkópos rakétában gondolkodtak, hogy amikor megláttál az AIM-9B-t, egyszerűségével földöntúli csodának tűnt. Le is másolták azonnal, a saját megoldást meg dobták a kukába. Úgy fogalmaztak, hogy az volt nekik kb. a rakéta tervező egyetemük.

Mondjuk ebben nem voltak egyedül, a Sidewinder egy mérnök magánakciója volt, a Falcon bonyi szerkezet volt.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fip7
M

molnibalage

Guest
Mondjuk ebben nem voltak egyedül, a Sidewinder egy mérnök magánakciója volt, a Falcon bonyi szerkezet volt.
Igen, a Falcon akkora szutyok volt, hogy névnek sem engedték az F-15-nek. :)
Aztán lett az F-16-é...

 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba