Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Azért egy dolgot látni kell. Ez erősen marketing első repülés, vagy inkább megreptetés volt. Befértek az év vége elé, de, hogy érdemben mit és hogyan muzsikált a hajtómű a mindössze 17 perces repülés alatt, az jó kérdés. Szerintem leginkább sehogy. 17 percnyi kerótöltés egy forszázshasználatot nélkülöző repüléshez nem egy tétel, mondhatni pehelykönnyű volt a gép. Anno, 2010-ben mikor az első felszállás volt, Bogdan a gépet 45 percnyi repûlésre vitte, utánégető nélkül is egy relatíve rövid nekifutás után meredeken az égbe rántva a gépet. Impozáns debütálás vokt. Itt meg az erős és a mégerősebb hajtómű együttes(?) használatával is majd kivánszorog a gép a világból, mire felemelkedik lapos szögben. Feltűnő még az oldalkormányok kalimpálása, holott nem hiszem, hogy a legbrutálisabb oldalszelet várták meg az első repüléssel.

És ugye ez sanszosan egy ejektoros fúvócső, ahol - szemben a Laval fúvócsövekkel - a kilépő keresztmetszet nagyságából nem lehet messziről következtetni a belső, úgynevezett kritikus ketesztmetszet helyzetére ( lásd akár Rafale).

Vagyis szerintem ez a nagy 17 perces első repülés egy PR sétarepülés volt, beindították a 30-ast ugyan, de végig alapjáraton utazta végig ezt a bő negyed órát, amíg a szomszédos 117-es (vagy 117A) végigizzadta az egészet. Persze szigorúan utánégető nélkül, hogy ne legyen feleslegesen nagy az aszimmetria.

Érdemi teszt szerintem majd tényleg valamikor 2018-ban várható.
Ha ott is piacgazdaság van, akkor lehet, hogy csak fizetési mérföldkő miatt reptették meg...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Azt hittem, hogy csak a szemem csal, hogy a bal hajtómű rövidebbnek tűik. Ez nem fog kárt tenni a besugárzásjelzőben és a gép végében úgy általában? Felszálláskor a régi jobban kormol az látszik, de hogy mennyire pörög a 30-as azt meg nem mondom.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Azt hittem, hogy csak a szemem csal, hogy a bal hajtómű rövidebbnek tűik. Ez nem fog kárt tenni a besugárzásjelzőben és a gép végében úgy általában? Felszálláskor a régi jobban kormol az látszik, de hogy mennyire pörög a 30-as azt meg nem mondom.

A 117-es eléggé 100%-on van, a füstje sárgás, ez már minimál fáklyára utal, a ilyenkor a kerozin egy része a maximális utánégetés áramlási viszonyaira méretezett forszázskamrában részben tökéletlenül ég el (kerozin betáplálás már megindul, de a fúvócső még zárt helyzetben van, emiatt az átáramlás mértéke is kisebb, a lángstsbilizátorok örvénygenerálása se a maximális) részben pedig a magas légfeleslegtényező miatt NOx szint us emelkedik, erre (is) utal a sárgásbarna füst.

A 117A projekt hajtóművek eleve húzott példányok, a Szu-35Sz AL-41F-1Sz hajtóműveit 86/143 kN széria fékpadi értékről 93/147kN-ra spanolták fel a PAK-FA program keretein belül.
Ez is részben magyarázza, hogy a kvázi ugyanolyan hajtóművekkel a Szu-57-es példányok miért füstölnek jobban, mint az amúgy elég tiszta Szu-35Sz gépek.

Szumma szummárum, ezen a repülésen (de a felszállásnál mindenképp) a 117-es erölködte végig a mutatványt. Ebben egyre biztosabb vagyok.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 292
76 870
113
A 117-es eléggé 100%-on van, a füstje sárgás, ez már minimál fáklyára utal, a ilyenkor a kerozin egy része a maximális utánégetés áramlási viszonyaira méretezett forszázskamrában részben tökéletlenül ég el (kerozin betáplálás már megindul, de a fúvócső még zárt helyzetben van, emiatt az átáramlás mértéke is kisebb, a lángstsbilizátorok örvénygenerálása se a maximális) részben pedig a magas légfeleslegtényező miatt NOx szint us emelkedik, erre (is) utal a sárgásbarna füst.

A 117A projekt hajtóművek eleve húzott példányok, a Szu-35Sz AL-41F-1Sz hajtóműveit 86/143 kN széria fékpadi értékről 93/147kN-ra spanolták fel a PAK-FA program keretein belül.
Ez is részben magyarázza, hogy a kvázi ugyanolyan hajtóművekkel a Szu-57-es példányok miért füstölnek jobban, mint az amúgy elég tiszta Szu-35Sz gépek.

Szumma szummárum, ezen a repülésen (de a felszállásnál mindenképp) a 117-es erölködte végig a mutatványt. Ebben egyre biztosabb vagyok.


Azt írod,hogy a 30-as alapon ment végig de a 117Sz meg maximumon viszont törekedtek a feleslegesen nagy aszimetria elkerülésére. Ebből akkor az következik,hogy a 30-asegy brutál erős hajtómű lesz?Vagy csak azt láttuk,hogy egy kis rásegítés mellett a 117-es utánégető nélkül is képes megemelni a gépet?
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
A 117-es eléggé 100%-on van, a füstje sárgás, ez már minimál fáklyára utal, a ilyenkor a kerozin egy része a maximális utánégetés áramlási viszonyaira méretezett forszázskamrában részben tökéletlenül ég el (kerozin betáplálás már megindul, de a fúvócső még zárt helyzetben van, emiatt az átáramlás mértéke is kisebb, a lángstsbilizátorok örvénygenerálása se a maximális) részben pedig a magas légfeleslegtényező miatt NOx szint us emelkedik, erre (is) utal a sárgásbarna füst.

A 117A projekt hajtóművek eleve húzott példányok, a Szu-35Sz AL-41F-1Sz hajtóműveit 86/143 kN széria fékpadi értékről 93/147kN-ra spanolták fel a PAK-FA program keretein belül.
Ez is részben magyarázza, hogy a kvázi ugyanolyan hajtóművekkel a Szu-57-es példányok miért füstölnek jobban, mint az amúgy elég tiszta Szu-35Sz gépek.

Szumma szummárum, ezen a repülésen (de a felszállásnál mindenképp) a 117-es erölködte végig a mutatványt. Ebben egyre biztosabb vagyok.

Nem kockáztam ki videot de én abban se voltam biztos, hogy 30as megy. Nem kizárt, hogy ez egy biztonsági kör volt, hogy ha 30as leáll egy 117essel szépen vissza lehet hozni a gépet FBW szárnyvezérlés... szépen kompenzál stb.

@dudi Egy darab 117 tuti, hogy meg tudja emelni a gépet ekkora kifutón utánégető nélkül is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 292
76 870
113
Nem kockáztam ki videot de én abban se voltam biztos, hogy 30as megy. Nem kizárt, hogy ez egy biztonsági kör volt, hogy ha 30as leáll egy 117essel szépen vissza lehet hozni a gépet FBW szárnyvezérlés... szépen kompenzál stb.

@dudi Egy darab 117 tuti, hogy meg tudja emelni a gépet ekkora kifutón utánégető nélkül is.

Ezt te sem gondoltad komolyan ugye?Ennyi erővel semmit nem raktak az egyes hajtómű helyére csak a gázsugár terelőket...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 292
76 870
113
Nem kockáztam ki videot de én abban se voltam biztos, hogy 30as megy. Nem kizárt, hogy ez egy biztonsági kör volt, hogy ha 30as leáll egy 117essel szépen vissza lehet hozni a gépet FBW szárnyvezérlés... szépen kompenzál stb.

@dudi Egy darab 117 tuti, hogy meg tudja emelni a gépet ekkora kifutón utánégető nélkül is.

Meg az sem világos nekem,hogy ha nem megy a 30-as akkor hogy a fenébe állhat le?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Ezt te sem gondoltad komolyan ugye?Ennyi erővel semmit nem raktak az egyes hajtómű helyére csak a gázsugár terelőket...

Az álló hajtómű és a légi alapjáraton dolgozó hajtómű között tolóerőben kb 200-250 kg van csupán. Azaz jóformán semmi.

És a videó alapján én sem vagyok biztos benne, hogy egyátalán járt a 30-as. Csak abból gondolom, hogy az FbW-nek is egyszerűbb alapont tartva kompenzálni a hiányát, mint folyton az álló hajtóművet kizárni a rendszerből.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 292
76 870
113
Az álló hajtómű és a légi alapjáraton dolgozó hajtómű között tolóerőben kb 200-250 kg van csupán. Azaz jóformán semmi.

És a videó alapján én sem vagyok biztos benne, hogy egyátalán járt a 30-as. Csak abból gondolom, hogy az FbW-nek is egyszerűbb alapont tartva kompenzálni a hiányát, mint folyton az álló hajtóművet kizárni a rendszerből.

De mi értelme megreptetni egy álló hajtóművet?Értem,hogy az alapjárat kb semmilyen teljesítményt nem ad le de legalább valamilyen adattal szolgál a fejlesztőknek ellenben azzal,hogyha csak be van építve de nem jár.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ezt te sem gondoltad komolyan ugye?Ennyi erővel semmit nem raktak az egyes hajtómű helyére csak a gázsugár terelőket...
Biztos, hogy az új hajtómű egészben be volt építve, hiszen a tesztek kezdetben mindig teljes, normál felszállósúlyú gépre és légellenállásra vonatkoznak. Egyébként időnként tényleg látszik hogy a két hajtómű teljesen más üzemmódon működött, nézd meg pl. leszállásnál jól látszik, hogy mekkora különbség volt a kiömlő GSF-keresztmetszetek között.
 
M

molnibalage

Guest
De mi értelme megreptetni egy álló hajtóművet?Értem,hogy az alapjárat kb semmilyen teljesítményt nem ad le de legalább valamilyen adattal szolgál a fejlesztőknek ellenben azzal,hogyha csak be van építve de nem jár.
Mert Allesmor és hasonlók látját a difit, esetleg. A pórnép meg nem... Lehet verni a mellet... A fizetési mérföldköves fizetésről meg már írtam. Repült a hajtómű.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 679
12 479
113
Mert Allesmor és hasonlók látját a difit, esetleg. A pórnép meg nem... Lehet verni a mellet... A fizetési mérföldköves fizetésről meg már írtam. Repült a hajtómű.
Nem trollkodásból mondom, de a "repült a hajtómű" egy szállítógép gyomrában is megállja a helyét... :D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Biztos, hogy az új hajtómű egészben be volt építve, hiszen a tesztek kezdetben mindig teljes, normál felszállósúlyú gépre és légellenállásra vonatkoznak. Egyébként időnként tényleg látszik hogy a két hajtómű teljesen más üzemmódon működött, nézd meg pl. leszállásnál jól látszik, hogy mekkora különbség volt a kiömlő GSF-keresztmetszetek között.

Ejektoros fúvócsőnél pont nem látszik nagy különbség a különféle üzemmódok között.
A Rafale-nál, Mirage 2000-nél, de még az elvetélt LOAN-nál sincs nagy kilépő keresztmetszetváltozás.
Ezenfelül a 117-es még az AL-31F-től örökölte meg azt a tulajdonságát, hogy leszálláskor a fúvócső zárva van az orrfutó berugózása plusz pár másodpercig.
Így ez nem mérvadó.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 530
44 938
113
Csodálkoznék én is, ha csak a légellenállást/tömegét és a súlypontra való hatását tesztelték volna le az új hajtóműnek, ez még ha csak egy félkész cucc, akkor is ha már beépítenék valamit, csak megnézném üzem közben hogy mi hogy működik a valóságban. Egyszerűen csak ezt mondatja velem a logika.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
OFF
khmm....

Rjazanyi csoda története megvan?
on

Ha felülről kiadták hogy X dátumig repülnie kell mert kell az anyag a médiába, akkor az repülni fog, ha a fene fenét eszik is....
na jó, ez kicsit túlzás, de elképzelhető.

De nem lehet hogy itt csak letesztelték a rendszereket, beépítve?
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 869
9 791
113
Én azt látom, hogy a leszálláskor a 30-as kiömlőjének átmérője nagyobb mint repülés közben. Tehát az a része biztosan müködött a hajtóműnek.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram