1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szuhoj PAK-FA (T-50) / FGFA / Szu-57

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2012. december 28..

  1. boki

    boki Well-Known Member

    Ahtyubinszkban repül.
     
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az régi hír. Legutóbb, novemberben is Zsukovszkijban kapták le. Persze a kettő nem zárja ki egymást, de amíg a 052-essel is parádéztak inkább Aktyubinszkban a Putyin fogadásakor meg augusztusban a MAKSz-on, csak, hogy meglegyen a négygépes formáció, szüneteltek a légi tesztek. Mert ezekre az alkalmakra a 052-es visszakapta mindkét 117-esét.
    Ez több, mint fél éves állás volt, majd továbbra is csak az egyik gondolában volt 30-as.
     
    gacsat likes this.
  3. boki

    boki Well-Known Member

    Ez mind megvan , de januárban nyilatkozta amit írtam Jurij Szljuszar.
     
  4. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Vacak az olaj ára, és még kevesebb is fogy belőle.
     
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezen az egy ponton van tévedés a cikkben:

    "...Ez az új hajtómű az első, amelynek évtizedek óta először nulláról kezdték a fejlesztését. Kialakítása követi a korszerű tendenciát, ami abban is megnyilvánul, hogy sokkal kevesebb kompresszor fokozattal is képes a szükséges sűrítési viszony előállítására, megfelelően stabil működés mellett. Saját tolóerő/tömeg aránya már 10 feletti, emellett a szabályozható keresztmetszetű fúvócsöve a tolóerő vektor eltérítésére is alkalmas, mégpedig nem az eddig alkalmazott módon a teljes fúvócső szekció elfordításával, hanem a gázsebesség fokozó „torzításával”..."

    A 30-as hajtómű is olyan megoldással vektorál, mint a 117-es. A mellékelt képen az AL-31FM-3-as hajtómű látszik.
     
  7. fishbed

    fishbed Well-Known Member

    wolfram, fip7, boki and 7 others like this.
  8. boki

    boki Well-Known Member

    A napokban repült át Ahtyubinszkból Zsukovszkijba.(a kép is ott készült)
     
    fishbed and Terminator like this.
  9. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Úgy látszik, hogy ez a GSF- torzítós megoldás valamiért nem vált be sehol. Az RD-33OVT program is tetszhalott/halott, plusz a nyugati próbálkozások sem kerültek sorozatgyártásra. Te százmilliószor jobban értesz hozzá mint én, de szerintem ennek a GSF-torzítós megoldásnak annyira nagy lehet a szervizigénye, hogy egyszerűen nem éri meg vele gyártani a hajtóművet. Mert a videókon látszik, hogy maga a rendszer elképesztően hatékony, ezt a nálam szerencsésebbek élőben láthatták azokon a MAKSZ-okon, ahol az OVT 29-es jóidős programot repült.Csak a karbantartásigényét nem tudjuk. Minden esetre valami oka kellett legyen, hogy senki sem rendelte meg a 29-eshez, miközben a Szuhojok a fúvócső szekció forgatós megoldású hajtóművekkel eléggé kelendőek.Plusz ahogy az elején írtam,a GSF torzítós módszerrel dolgozó nyugati TVC rendszerek egyike sem került sorozatgyártásra.
     
  10. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    Ahogy látom az új hajózóruha/g-ruha/sisak tesztelése nem akkora prioritás, vagy már le is zajlott. Csak mert a pilótán még a régi ZS-7-es van. Az új sisak és ruha egyébként bárki által megtekinthető volt tavaly a MAKSZ-on, a Zvezda NPP standján, az új katapultüléssel együtt. Igen komoly az új ülés.Azon kívül,hogy természetesen dupla nullás, számomra elképesztően széles az a súlytartomány, ami mellett garantálja a hajózó biztonságos mentését: 55-120kg.
     
    fishbed, fip7 and Roni like this.
  11. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Máshol van a kutya elásva. A MiG-29OVT repülését anno élőben láttam, szép volt, jó volt, látványos is volt, de semmivel sem tudott többet, mint a Szaturn-féle (Csepkin tervezte) megoldás. Azzal, hogy direktben fel és le térhetett ki a gázsugár és nem volt oldalirányú tolóerő komponens, semmi olyan előny nem származott, amit a 9.15-ös sárkány ki tudott volna használni.
    Az oldalirányú vektorálás ugyanígy semmivel sem eredményezett jobb, intenzívebb, vagy akár eltérőbb manőverezhetőséget, mint a V alakban kiérő fúvócsöveknél.
    Csepkin dizájnjánál ha oldalirányú (legyező) vektorálást akarunk, akkor vagy az egyik, vagy mind a két fúvócső mozogni fog.
    Tehát ha teszem azt, intenzíven balra belépem a pedált, de a vektorálás sebesség és magasságtartományában repülök, akkor az oldalkormányok mellett a bal fúvócső kitér a maga kötött forgása miatt balra felfelé, a jobb fúvócső pedig az FbW pillanatnyi értelmezése szerint vagy marad a helyén, vagy teljesen kitér balra lefelé.
    Tehát mindenképpen lesz egy járulékos csűrő erőhatásunk is. De olyan nagy baj ez?

    A helyzet az, hogy ezeknél a vektorálásoknál el kell felejteni a mechanikus gondolkodási módot, vagyis, hogy a rendszer egy általa megindított manővernél végig vezeti a gépet.
    Sokszor ugyanis a TVC csak impulzusszerűen “pofozgatja”, megindítja az átesésen túli manővert és csak befejezi, kiveszi belőle a gépet. A kettő között viszont a statikailag instabil gép tehetetlensége dolgozik.

    Az alábbi videón 3:40-nél kezdődő manővernél látszik, hogy a legyezőfordulóval együtt becsűrés az intenzív túlterhelést a tiszta oldalirányú hatás helyett elosztja oldal- és függőleges komponensek között, ami jóval elviselhetőbb a pilótának és gépnek egyaránt. Mint a döntött pályaív az autók számára.

     
  12. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

  13. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    .
    A MAKS2005-ön láttam repülni a MiG-29OVT-t, és nyilván millió más oka is lehetett, de szerintem nagyságrendekkel látványosabbat, változatosabbat repült, mint bármelyik TVC-s Szuhoj.
     
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ezzel nem vitatkozom, de a TVC-s rásegítésű (értsd: zömében átesésen túli) repülések földről történő megítélése és elemzése erősen szubjektív.
    Kb a műrepülő versenyek úgynevezett szabadon választott versenyszáma, ahol az indulók a jól ismert manővereket a maguk dinamizmusában repülik le és az összkép számít. De azon és a 2007-es MAKSz-on, nomeg az összes másik airshow-n Farnborough-tól Bangalor-ig, 2005-től 2013-ig, nem repült olyan manővert, amit a Szuhojok ne mutattak volna be.

    Az OVT debütálásakor 2005-ben a nagy truvájnak a dupla Kulbit-ot találta ki az RSzK MiG, amit Pável Vlaszov meg is repült. Előtte ilyet Szuhojtól nem láttunk:



    Ezt a 2013-as finálénak tekinthető utolsó nyilvános repülésen Mihail Beljajev még mindig előadta:



    De az már kevéssé ismert, hogy anno 2005-ben a Szohoj nem hagyta magát és eleve úgy készült Vjacseszlav Averjanov, hogy bár már 1999-óta repülte légibemutatókon a TVC-s manővereket (korábban meg Angliában és a franciáknál Pugacsovval felváltva repülték 94-ben és 95-ben a 703-as Szu-35-öst) a repertoárba felveszik a dupla Kulbit-ot ők is:



    0:58-tól.

    És, hogy milyen jelentősége van a hajtóművek precessziójának, ezeken a felvételeken látszik jól. De különösen itt, 0:54-től:



    A gép a nulla sebességnél maximálon forgó forgórészek precessziója miatt arrafele tör ki a függőleges tengelye körül, amerre a forgó tömeg forgásirányából a forgás hossztengelyére merőlegesen ható erő kényszeríti.
    Ezek a jelenségek az ellenforgó forgórészes amerikai TVC-s és nem TVC-s ötödik generációs gépeknél csak minimálisan jönnek elő. A precesszió ott sincs tökéletesen kioltva (ahhoz a két, egymással ellenforgó, amúgy eltérő fordulatszámú és tömegű forgórész perdületének teljesen azonos nagyságúnak kéne lennie), de csak minimális aerodinamikai rákompenzálásra (a nagy állásszög miatt csak a csűrőkormányként használt irányfelületek dolgoznak oldalkormányként) van szükség.
    Ennek megvan az az előnye, hogy még a nem TVC-s F-35A is “hanyatt dobható”, a hatalmas vízszintes vezérsíkjai a manőver során szinte végig magassági kormányként tudnak funkcionálni, más dolguk nincs.

    Felmerülhet a kérdés, hogy a nem kontrarotáló F404-es hajtóművel szerelt finn F/A-18C tavaly a RIAT-on hogyan volt képes akkor azokra a Raptort idéző manőverekre?
    Az F404-esek forgórészei relatíve kevés fokozatból állnak a kortárs RD-33-ashoz, AL-31F-hez, F100-ashoz, F110-eshez képest. A forgó kompresszor és turbina tengelyek együttes építési hossza és tömege is kisebb, ahogy a forgó tömegek átmérője is az.
    A hajtóművek mind a hossz-, mind pedig a függőleges tengelyhez képest szorosan közel vannak építve, a bennük ébredő erők a tengelyekhez képest minden szabadságfokhoz képest kis karon dolgoznak csak.

    Ugyanez nem mondható el se a Szuhojokról, se a 29-esről se, így az OVT-nél is szépen előjött a masszív csúszkálás nulla sebességeknél. Lásd a fenti 2013-as videót, 2:10-től.
     
    fishbed, misinator, fip7 and 6 others like this.
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Jó ez a vörös füst, kár hogy már ezt sem használják... :(
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  17. dudi

    dudi Well-Known Member

    Felemás hajtóművel,még egyfajtát sem tudnak belerakni...
     
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nyugi, ez csak a tesztgép. Úgy hívják, hogy repülő próbapad (Szu-57LL, Repülő Laboratórium) és direkt csak az egyik gondolában van új hajtómű, a másikban meg a már jól ismert 117-es, referenciának.

    Ennek idővel változnia kell, de meg vannak csúszva rendesen a projekttel.
     
  19. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Szerintem Dudi csak ironizált. :)
     
    dudi likes this.
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az lehet látod :)
     
    dudi likes this.

Ezen oldal megosztása