Szuhoj PAK-FA (T-50) / FGFA / Szu-57

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 180
6 467
113
Ez már a totál felesleges propaganda. Otthon is akinek csak egy egészen pici agya van, nem veheti ezeket a cikkeket komolyan.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
3 081
3 353
113
Ez már a totál felesleges propaganda. Otthon is akinek csak egy egészen pici agya van, nem veheti ezeket a cikkeket komolyan.

Az átlagembert annyira érdekli a téma - s annyira is érti -, mint idős nénit a buszmegállóban, hogy neked 16 vagy 18 colos felni van e az autódon. (Mivel a nagyobb "jobban néz ki" - szerintem meg pont nem - simán elhiszi az átlag nem autós férfi is, hogy az jobb is).
Kb. ez lesz az ökölszabály a harci repülőgép téma civil értelmezésében is.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 180
6 467
113
Az átlagembert annyira érdekli a téma - s annyira is érti -, mint idős nénit a buszmegállóban, hogy neked 16 vagy 18 colos felni van e az autódon. (Mivel a nagyobb "jobban néz ki" - szerintem meg pont nem - simán elhiszi az átlag nem autós férfi is, hogy az jobb is).
Kb. ez lesz az ökölszabály a harci repülőgép téma civil értelmezésében is.
Azért azt az átlag orosz sem hiheti el, hogy a tesztelt új gépük lever minden amerikait. Csak így, csuklóból...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and formosa1

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 710
23 103
113
Ezek az anyagok a helyi repülős bulvár szintjén vannak, teljesen indifferens, hogy ki, mit gondol róluk. Belpiacos, kötelező anyag.
Attól, hogy a Voennaja Prijomka adásában esetleg Szergej Bogdan mit nyilatkozik az új amerikai gépek képességeiről (egyébként igen ügyesen, szinte semmit), vagy ugyanebben a műsorban miképp zengenek ódákat a Szu-57-esről, nem jelenti azt, hogy az orosz repülőgépipar prominensei ne látnák az F-22-es, vagy F-35-ös valós képességeit.
Nagyon is látják és folyamatosan elemzik. Ez a dolguk. Meg az is, hogy a hazai lehetőségekhez képest valami olyat alkossanak, amit le is tudnak gyártani, megfelel az orosz légierő igényeinek és a potenciális vásárlóknak. A Szu-57-es nem az F-22-es és nem az F-35-ös orosz kópiája, tök függetlenül attól, hogy a kb a mi szintünkön operáló helyi hírcsinálók a kötelező körös kis színeseikben mit és hogyan fogalmaznak meg.

A Szu-57-essel kapcsolatban közel 95%-ban olyan írásos anyag jelenik meg a neten, ami kósza belsős félinformációk totál dilettáns félremagyarázásai, felöntve egy nagy adag propagandával.
A gép valódi képességei azokban a dokumentumokban vannak, amelyeket a tervezőiroda, a légierő és a gyár a saját berkein belül kezel.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
11 933
6 319
113
Meg az is, hogy a hazai lehetőségekhez képest valami olyat alkossanak, amit le is tudnak gyártani, megfelel az
Inkább arról kéne szolni az egésznek hogy a lehető legjobbat hozzák ki a tudàsukbol függetlenül attól hogy mik a lehetőségek meg hogy tudja e majd a paraszt gyártani. En mérnökkent elszaaladnek onnan ha azt mondanák hogy valami olcsóbb gépet kerunk az asztalra a költségcsökkentés érdekében
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 710
23 103
113
Inkább arról kéne szolni az egésznek hogy a lehető legjobbat hozzák ki a tudàsukbol függetlenül attól hogy mik a lehetőségek meg hogy tudja e majd a paraszt gyártani. En mérnökkent elszaaladnek onnan ha azt mondanák hogy valami olcsóbb gépet kerunk az asztalra a költségcsökkentés érdekében
Már vége a nagy elvándorlás korszakának, legalábbis a külföldi irányokba.
Az, hogy a kilencvenes években szabadon elmehettek a nyolcvanas években a korlátlan mérnöki kreativitás, a nulla gyártás miatt lényegében nulla rizikóval tervezgetés, plusz nullánál kis kevesebb anyagi megbecsülésen edződött orosz mérnökök, mára már nem áll meg. Az utánpótlás kinevelése pont 2013 utánra indulhatott volna be, de a szankciók által belassított orosz védelmi ipar megölte az egész folyamatot.
Amúgy Nyugaton a mérnökök aranykora is kb a nyolcvanas évek végéig tartott. A műszaki kreativitás utoljára még akkor élhette meg aranykora lecsengését, melyet egy kb évtizedes átmenettel a kétezres évekre szépen kioltott a mindenhol elhatalmasodó profitorientált, erősen szabványosított “LEGO kockázás”.
A katonai repülésben még az F-35-ösben látni újszerű megközelítéseket, mind az egész, mind pedig a részleteket illetően, de a futó új programok száma szinte mindenhol leredukálódott az 1-re, vagy az alá.
Az oroszoknál a Szu-57-es az egyetlen új projekt, amit igen hosszú hiátus után, jóformán a “régi szép idők emlékén” felálló újgenerációs gárda tervezett, új szemlélettel, de előzmények nélkül. Az MFI program egyrészt elbukott, másrészt azt még az előző tervező generáció alkotta meg mind a Szuhojnál, mind a MiG-nél, harmadrészt onnan nem sok mindent tudtak átemelni.
A Lockheed szakemberei legalább tudtak az F-22-esre támaszkodni.
Az oroszoknál ráadásul a T-50-es 2010-es első felszállását követően, a kezdeti ambíciózus elképzelések helyett egy egyre szűkülő zuhanóspirálba ment a PAK-FA program.

A civil repülésben sokkal több a projekt, de jóval kevesebb az új látásmódot igénylő műszaki kihívás. Az utóbbi évtizedekre végleg stabilizálódott, hogy a Boeing 737-essel kitalált alsószárnyas, szárnyakon elhelyezett lógó hajtóműgondolás, két hajtóműves, 35 fokos szárny nyilazású aerodinamikai kialakítás kell, kicsiben és nagyban, semmi más.
Vagy ezt lehet újból kifejleszteni, vagy egy már létező ilyennek lehet az N+1-ik hosszított, vagy rövidített törzsű, újrahajtóművezett verzióját megtervezni.
Az elmúlt két évtized egyetlen komoly műszaki kihívásának csak a kompozit túlnyomásos törzs, mint olyan bevezetése számított.

A mostani járványhelyzet egyik lehetséges eredményeként viszont ez utóbbi szektor is elfelejtheti a jövőképét egy időre.

A Szu-57-esen dolgozó orosz mérnök pedig a szakmai és anyagi önbecsülésén lamentálva maximum azt teheti, hogy más elfoglaltság után néz.
 

Veér István

Well-Known Member
2011. február 14.
2 319
3 954
113
Inkább arról kéne szolni az egésznek hogy a lehető legjobbat hozzák ki a tudàsukbol függetlenül attól hogy mik a lehetőségek meg hogy tudja e majd a paraszt gyártani. En mérnökkent elszaaladnek onnan ha azt mondanák hogy valami olcsóbb gépet kerunk az asztalra a költségcsökkentés érdekében
Pedig a gyártásba vitel is nagyon sok kreativitást igényel, és lehet büszkének lenni arra is, hogy olcsóbb, egyszerűbben gyártható dolgot sikerült kihozni a finomításokkal, úgy, hogy a képesség kevesebbet csökkent, mint az ár. Ugyanis ez a cél mindig.

Anno a BTR széria is azért nyert akonkurrenssel szemben emlékeim szerint, mert ugyan rosszabb volt technikailag, ellenben lehetett gyártani a kapacitások nagyjában, nem csak egy szűk elit ipari magban. Ez is fontos szempont, ha háborúra készülsz, márpedig a fegyverek oda készülnek. A németek csodafegyverei is ezen buktak meg anno (meg az üzemanyagon). Hiába voltak jobbak, ha nem voltak elég számban elérhetőek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
14 525
18 323
113

Nálunk mindennek van tíz millió szakértője, innen megmondjuk hogy mi a probléma a világ másik végén bármivel és hogyan kell megoldani, anélkül hogy jártunk volna ott... eszünkbe sem jut hogy akik ott élnek máshogy gondolkodnak és más a nézőpontjuk.... amikor meg más teszi ugyanezt velünk kapcsolatban, akkor fel vagyunk háborodva és mindenki hülye. :D
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 475
6 677
113
Inkább arról kéne szolni az egésznek hogy a lehető legjobbat hozzák ki a tudàsukbol függetlenül attól hogy mik a lehetőségek meg hogy tudja e majd a paraszt gyártani. En mérnökkent elszaaladnek onnan ha azt mondanák hogy valami olcsóbb gépet kerunk az asztalra a költségcsökkentés érdekében

El is vesztették a németek a hâborút, akik igy gondolkoztak .
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
11 933
6 319
113
El is vesztették a németek a hâborút, akik igy gondolkoztak .
Viszont maig irnak azokról a" csoda" fegyverekrol ráadásul az oroszok sem gondolkodhatnak mar úgy hogy gyártok olcsó de nagy szamban mert ott is kevés már az ember. Szóval butaság nácikkal érvelni
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 475
6 677
113
Egy propaganda csatorna. Ami nem baj, csak ugy is kell kezelni az informâcióit. Óvatosan.
De ezt ell lehet mondani kivètel nèlkül minden mâs mâs csatornáról is: CNN, Foxnews, BBC, ARD, ZDF,VoA, CBS stb...........stb........
Legfeljebb a propagand mèrtéke eltèrö. De ez nem változtat a lényegen.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 475
6 677
113
Viszont maig irnak azokról a" csoda" fegyverekrol ráadásul az oroszok sem gondolkodhatnak mar úgy hogy gyártok olcsó de nagy szamban mert ott is kevés már az ember. Szóval butaság nácikkal érvelni
Nem nâcikkal erveltem, hanem a fegyvergyártâs ( illetve minden gyártâs) filozófiájâról irtam.Általânosan.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 710
23 103
113
A háborúk történetében tényleg némiképp felülreprezentált a sok lúd disznót győz elve, vagyis az anyagháború, mégpedig az emberi tényező miatt. Ha az egyik fél bírja emberanyaggal és munícióval, míg a másiknak van egy szűkös mennyiségű csodafegyvere, akkor annak kezelőit a megadásig kifárasztva, azt a technikát lassan, de biztosan leamortizálva végül az győz, akiből több van.
És amúgy is, előbb, vagy utóbb minden csodafegyvernek kipuhatolható a gyenge pontja.

Az oroszoknak nem az okoz gondot az F-35 esetében, hogy egy modern fegyverrendszer modern megoldásokkal.
Az egy dolog, hogy emiatt jóval több benne a továbbfejlesztési potenciál és eleve új alapokkal bíró platform, ami ellen újszerű védekezés kell.
A valódi gond az, hogy már több százat legyártottak belőle, fel van pörgetve a gyártás, így nem csak háborúban, de békében, sőt, a fegyverbiznisz világában is komoly számbeli fölényben van az amerikaiak gépe.
Ezért sem világos nekem a németek váratlanul támadt vonzalma a Super Hornet irányába.