1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szuhoj PAK-FA (T-50) / FGFA / Szu-57

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2012. december 28..

  1. nagyteso

    nagyteso New Member

    OFF a rácsodálkozásom és nem is vagyok eléggé olvasott, de ez most komoly, hogy erős túlzással a "vagy beindul, vagy nem" szintjén vették számításba tervezéskor aktuális légiharc-rakétáik indítási megbízhatóságát a jenkik?
     
  2. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nincsenek létező infók a kínai technikáról...
     
  3. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A Raptor tíz éves. ha nem több. Ne már az legyen ma a mérce.
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Totál félreérted. A repülésben mindent a maximális megbízhatóság szavatolásáig tesztelnek, de a tervezési filozófia a maximális megbízhatóságon túl kell, hogy mutasson.
    A biztonság, különösen a repbiztonság, azon belül is a katonai repülés világában a maximális megbízhatóságra törekvést csak egy módon tudod tovább überelni, ha azt is számításba veszed, mikor egyátalán nem működik a dolog.

    Vagyis, egy fegyvertér ajtóra szerelt rakétát és annak indítósínét is úgy tervezik meg, hogy az lehetőleg biztosan működjön. De a repülésben, az iparban és úgy a fizikai való életben nincs olyan, hogy 100%. Ezt minden tervezőnek szem előtt kell tartani.
    Vagyis, igenis számolni kell azzal, hogy az a rakéta valamiért, valamikor, valahol nem fog elindulni.
    Nos erre az esetre nem az a megoldás, hogy egy bizonyos ésszerű határon túl törekszünk az amúgy is lehetetlen elérésére, hanem beépítünk egy alternatív megoldást. Ilyen az, hogy ha már van rá sansz, hogy a rakéta nem indul el, hát legyen, de akkor legalább ne legyen más fegyver útjában.

    Olyan ez, mint a hidraulikus futómű működtetés sűrített levegős vészrendszere. Nem arról van szó, hogy a tervezők nem törekednek arra, hogy az a fránya futó lehetőleg mindig kinyíljon, de van rá esély, hogy elromolhat, mivel minden elromolhat egyszer. Ezért kell egy sűrített levegős vészrendszer, ami más munkaközeg, más vezetékezés. És ha ez se jön be, akkor ott van a jó öreg g erővel kirántás nagy túlterhelésű manőverezéssel.

    Egy tervezőnek így kell gondolkodnia.
     
    sidewinder12, HAndrás, fip7 and 4 others like this.
  5. Roni

    Roni Well-Known Member

    14-5 éve állt szolgálatba az f22
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Szu-57-es nem egy velejéig lecsupaszított hadszintérre és üzelti környezetbe érkezik, ahol csak a tegnap délutánlegyártott F-35-ösök vannak.
    A Raptor amúgy idén lesz 23 éves és 14 éve állt hadrendbe. De akkor is a legújabb és legpotensebb rendszerek egyike. Sajnálom, de katonai repülés világában egy húszéves technika még vadonat új csirke. Ez már nem a hatvanas-hetvenes évek, ahol egy tíz éves repülőgép már ősöregnek számított. Lelassult minden.
     
    sidewinder12, fip7, cinikus and 3 others like this.
  7. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ja..
     
  8. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Na. Ennyi előnyük van az oroszoknak.
    Keresd elő a 15 évvel ezelőtti telefonodat.
     
  9. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Háát, ezek a kínai cuccok addig jók, amig meg nem próbálják használni őket.
    Ki is az, aki vett egy csomó kínai drónt, azt most küldené vissza őket? Egy se használható. Gyanítom, az orosz állami teszteken nem is mentek volna át.
     
  10. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nna, pontosan. Az oroszok nem tehetnek mást. Tíz körömmel kapaszkodnak.
    Viszont közben qúúrwa sokat hibáznak. Zsákutcák és tévutak között tévelyegnek, és úgy lopnak és sikkasztanak, mintha lenne miből.
     
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A másik módszer az Eurofighter. 15 éve van szolgáltban, és mostanra éri el a tervezett képességet. -- Bár már a MiG-21est is a Bisszel kellett volna kezdeni.
     
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Szerintem meg semmijük se jobb, csak több van nekik. Ráadásul az oroszoknak 5 tengeren kellene helyt állniuk.
     
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A telefon és a vadászgép nem ugyanaz a tészta. Az egyiknél modellciklusok vannak, melyeket a marketing hajt. A másiknál meg lassú bürokráciával, komplex engedélyeztetési folyamatokkal megterhelt katonai szabvány célhardverek, melyeknél a legelső szempont nem a képesség, mert az egy dolog, azt a sorozatgyártás előtt vagy másfél évtizeddel determinálják. Hanem a gyárthatóség, a szervízelhetőség, a rendelkezésre állás. Egy akármilyen ultrakorszerűnek joggal hívott katonai célhardver technológiai színvonala pusztán processzor vagy garfikai megjelenítés szintjén kábé húsz éves színvonal a konzumer technikához képest. Húsz éve még Nokia 3310-es telefonok voltak, meg polifónikus csengőhang és az első színes kijelzők.
    De egy telefon az megáll a műanyag eldobható váznál, a valamekkora, de annál szédítőbb megjelenítésű kijelzőnél és a ultraminiatűrizált és szakmányban gyártott tömegprocessszoroknál és grafikus csipek szintjénél. És ha pár év használat után eléri a tervezett élettartamát, akkor egy laza mozdulattal be lehet hajítani a kukába.

    Egy vadászgép avionikai csomagjában meg vannak valahol processzorok meg memóriák is, meg olyan kijelző, aminek a felbontása már húsz éve se volt világbajnok, de iszonyatosan szélsőséges körülmények között is tudja azt, amit kell.
    De nem ezek adják a lényeget, hanem a különleges építés, a speciális zavarvédelem, a szokásosnál jóval erősebb kivitel és a sok-sok különbejáratú garancia, hogy ezeket csak a megrendelő védelmi szektor számára fejlesztik, gyártják és szervízelik. Akár negyven éven át is biztosított alkatrészbázissal.
     
  14. migfun

    migfun Well-Known Member

    Ma is vehetsz új nyomógombosat, olyat is gyártanak...
     
  15. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Azért van bőve azokról is.
     
  16. ogretankHU

    ogretankHU Well-Known Member

    Az már más kérdés , hogy azok mennyire megbízhatóak és hitelesek !
     
    sidewinder12 and fip7 like this.
  17. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Kb a nyugati haditechnikáról sem tudunk sokkal többet, mint amit a fotókon látunk. Esetleg tudun olyan adatokat, hogy dinamikus hatótáv stb. stb. Hát ennyit a kínaiakról is lehet tudni. Ezen kívül egyre többet exportálnak és az üzemeltető országokból is jön infó.
     
    endre likes this.
  18. Fade

    Fade Well-Known Member

    Mondjuk hamár DAStól indultunk elvileg már folyik a tesztelése, integrálása az új DAS HWnek. Új gépek már HWsen lehet avval is jönnek, 3év múlva majd megkapják az SW updatet.
    Ahogy a procit is upgradelik. Lábkompatibilis, architektúra uaz elvileg kihuzzák a régit berakják az újat. Persze azt is évekig tesztelni kell.
    Ilyesmik miatt írtam anno, hogy Lengyeleknek ezért jó a 2024es szállítási időpont.

    Ami még beugrott, hogy anno Su-27et? Oroszok X86-486al gyártották. Nem mert hude gyorsabb volt mint a saját fejlesztésük hanem mert jobban bírta a 9Gt, sokkal olcsob volt mint a sajátjuk és nem tétel berendelni a következő 40évre a szükséges cseremennyiséget.
     
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Az enyém vagy 20 éves. A kislányok összenevettek a buszon, amikor elővettem a szürke Nokiát.
     
  20. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ebben nem vagyok biztos. Szerintem az is ugyanazokkal a félszovjet C100 processzorokkal készült, mint a MiG-29-esek.

    http://web.mit.edu/slava/space/argon-family.htm

    Persze ettől még lehet, hogy neked van igazad:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Soviet_microprocessors
     
    sidewinder12 likes this.

Ezen oldal megosztása