Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
Ez nettó ökörség.
Ez egy iszonyatosan nagy mérnöki munka, fel nem lehet sorolni mi mindent kell áttervezni és letesztelni. A gép elektromos hálózatát át kell szabni a megnövekedett igényekhez, a hidraulikus rendszereket leépíteni, az egészet tesztelni minden repülési helyzetben, minden hőméréskletre, anyagfáradásra, rezgésre - ezek hülyének nézik az embert. Ez a gép áttervezése alaphangon.
Ha nem kezdetektől fogva Power By Wire rendszerűre alakították ki (és csak a tesztek biztonságos végrehajtására kelletta hidraulika), akkor ez egyrészt későn meghozott radikális változtatás, másrészt rohadt költséges. Ilyen fázisban ez már túl mélyreható változtatás.
Vagy tényleg nem tartanak sehol és az egész program egy PR show lett...

Radarkeresztmetszetre a hatása marginális, csak kell valami bullshit duma, mert már eléggé köztudott, hogy az RCS értéke szar.



A radarnál inkább amiatt van, hogy az orrkúp átengedi a radarsugarakat (különben hogy lát a saját radar... szóval az inkább csak áramvonalazó idom ebből a szempontból), vagyis a rádióhullámok áthatolnak rajta. A gép többi (nagyobb) részén a felület teljesen más, ott az elnyelés dominál.

A többi felületi is átengedi ami nem fémből van.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A többi felületi is átengedi ami nem fémből van.
A kompozit panelek többségének belső felületén méhsejt merevítés van, aminek egyik anyaga vékony alufólia (ez van habbal kitöltve), szóval ez már csak korlátozottan engedi át a radarhullámokat. De ha valami spec festék van rajta (lásd F-117, Raptor), akkor már a kompoziton is eleve kevesebb jut át.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Rotten878

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A fejlesztőktől, konstruktőröktől kell megkérdezni... Csak jobban ismerik a gépet és annak jellemzőit. :)
Aztán vagy igazat mondanak vagy nem, ami egy fejlesztés alatt álló harcigépen eléggé természetes is.:( A valódi igazat csak a vevők tudhatják, meg bárki 50 év múlva ... aki megéri.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
"A gép modernizációjának egyik fő eleme a vezérlőfelületek hidraulikus meghajtásainak elektromos motorokkal történő cseréje lesz, hogy csökkentsék a gép radarok általi észlelhetőségét..."

Elolvastam párszor, de nem értem.
Attól hogy a gép testében mi mozgatja a vezérlő felületeket, miért változna a gép radarkeresztmetszete???
:confused:
Talán pár dudor eltünik.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
A gép hidraulikus rendszerét (kormányvezérlés, futómű, de még a töltőcsonk mozgatása is) teljes egészében elektromosra kiváltani azt is feltételezi, hogy a leendő hajtómű elektromos energetikai részét most kell átszabni egy jóval komolyabb (de mindenképpen más) teljesítményűre.
Eddig, a klasszikus hidraulikával úgy nézett ki a gép energetikai hálózata, hogy a forgórészekről egyrészt levették a tengelyteljesítményt az elektromos generátorokhoz, hogy azokkal kiszolgálják a gép villamos igényét, továbbá külön levették a tengelyteljesítményt a hidraulikus szivattyúk meghajtásához is. Egyedül a TVC és a fúvócső vezérlése működött a hajtómű saját tüzelőanyagával, mint izolált hidraulikus rendszer, de ez is beleintegrálva a gép FbW vezérlésébe.
A hidraulikus hálózat saját pufferét a különféle kapacitású hidroakkumulátorok sora alkotta/alkotja.

Ezzel szemben viszont a gépből ezt a kettősséget ki kell építeni és csak a hajtómű, mint részlegesen izolált rendszer tarthatja meg a tüzelőanyaggal működő hidraulikáját.

A komplex kormányrendszer (jobb és bal szárny belépőéleinek, csűrő és fékszárny flaperonjainak, LERX-eknek, függőleges és vízszintes vezérsíkokak) a működtetéséhez a hajtómű forgórészéről kell ezen túl levenni a villamos teljesítményt, az alkalmi rész- és csúcsterheléseket ennek a villamos hálózatnak kell elviselnie, biztosítani kell a redundáns vezetékezést, annak minden előnyével és hátrányával (elektromos ellenállás), továbbá - és ez a lényeges - villamos akkumulátor pakkokat kell beépíteni.
Ennek a töltöttségét és a hűtését is biztosítani kell, de ennek az alrendszernek az eddig kiszámolthoz képest egész biztos, hogy teljesen más lesz a gép súlypontjára gyakorolt hatása, mint a hidro-rendszeré idáig volt.
Az is biztos, hogy egy azonos mechanikai teljesítményt biztosító hidraulikus és elektromos akkumulátor csomag között szignifikáns méret-, alak-, térfogat- és tömegbeli eltérés van.
A már szinte késznek kikiáltott gépen ez a fokú mélységi módosítás a már ismert aerodinamikai és súlyponti modellt biztos, hogy keresztbe vágja.
Maximum egy brutális szuperszámítógép és AI rásegítés adhat olyan fokú megoldást, amit az iparági szabványok keretrendszerében is meg lehet valósítani.
Bár hozzáteszem, fogalmam sincs, hogy létezik-e már megbízható szabvány megoldás a repülőipari elektro-szervó, vezetékezés, hálózatbiztonsági elemek és akkumulátor csomagok tekintetében.
Ha nem, akkor az eddigi, ezer éve bejáratott szabvány hidraulikus hálózati elemek (csövek, fittingek, szivattyúk, hidroakkumulátorok, tömítések, szabályzók, szelepek, útválasztók, .... stb és ezek szervíz pótalkatrészei) helyett valami istentelenség fogja alkotni a gép belső hálózatát.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A gép hidraulikus rendszerét (kormányvezérlés, futómű, de még a töltőcsonk mozgatása is) teljes egészében elektromosra kiváltani azt is feltételezi, hogy a leendő hajtómű elektromos energetikai részét most kell átszabni egy jóval komolyabb (de mindenképpen más) teljesítményűre.
Eddig, a klasszikus hidraulikával úgy nézett ki a gép energetikai hálózata, hogy a forgórészekről egyrészt levették a tengelyteljesítményt az elektromos generátorokhoz, hogy azokkal kiszolgálják a gép villamos igényét, továbbá külön levették a tengelyteljesítményt a hidraulikus szivattyúk meghajtásához is. Egyedül a TVC és a fúvócső vezérlése működött a hajtómű saját tüzelőanyagával, mint izolált hidraulikus rendszer, de ez is beleintegrálva a gép FbW vezérlésébe.
A hidraulikus hálózat saját pufferét a különféle kapacitású hidroakkumulátorok sora alkotta/alkotja.

Ezzel szemben viszont a gépből ezt a kettősséget ki kell építeni és csak a hajtómű, mint részlegesen izolált rendszer tarthatja meg a tüzelőanyaggal működő hidraulikáját.

A komplex kormányrendszer (jobb és bal szárny belépőéleinek, csűrő és fékszárny flaperonjainak, LERX-eknek, függőleges és vízszintes vezérsíkokak) a működtetéséhez a hajtómű forgórészéről kell ezen túl levenni a villamos teljesítményt, az alkalmi rész- és csúcsterheléseket ennek a villamos hálózatnak kell elviselnie, biztosítani kell a redundáns vezetékezést, annak minden előnyével és hátrányával (elektromos ellenállás), továbbá - és ez a lényeges - villamos akkumulátor pakkokat kell beépíteni.
Ennek a töltöttségét és a hűtését is biztosítani kell, de ennek az alrendszernek az eddig kiszámolthoz képest egész biztos, hogy teljesen más lesz a gép súlypontjára gyakorolt hatása, mint a hidro-rendszeré idáig volt.
Az is biztos, hogy egy azonos mechanikai teljesítményt biztosító hidraulikus és elektromos akkumulátor csomag között szignifikáns méret-, alak-, térfogat- és tömegbeli eltérés van.
A már szinte késznek kikiáltott gépen ez a fokú mélységi módosítás a már ismert aerodinamikai és súlyponti modellt biztos, hogy keresztbe vágja.
Maximum egy brutális szuperszámítógép és AI rásegítés adhat olyan fokú megoldást, amit az iparági szabványok keretrendszerében is meg lehet valósítani.
Bár hozzáteszem, fogalmam sincs, hogy létezik-e már megbízható szabvány megoldás a repülőipari elektro-szervó, vezetékezés, hálózatbiztonsági elemek és akkumulátor csomagok tekintetében.
Ha nem, akkor az eddigi, ezer éve bejáratott szabvány hidraulikus hálózati elemek (csövek, fittingek, szivattyúk, hidroakkumulátorok, tömítések, szabályzók, szelepek, útválasztók, .... stb és ezek szervíz pótalkatrészei) helyett valami istentelenség fogja alkotni a gép belső hálózatát.
Így bizony, vagyis a gép fedélzeti rendszereinek jelentős részét (kb. 20-25!!) gyakorlatilag 0-ról kell újra kifejleszteni - és összehozni a már kész sárkány-szerkezettel!!
Egyébként már van ilyen "szabvány" repfedélzeti villany-hidraulikus rendszer szervóstól-mindenestől - csak éppen USA-szabványú, és az F-35-ön van!!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
Így bizony, vagyis a gép fedélzeti rendszereinek jelentős részét (kb. 20-25!!) gyakorlatilag 0-ról kell újra kifejleszteni - és összehozni a már kész sárkány-szerkezettel!!
Egyébként már van ilyen "szabvány" repfedélzeti villany-hidraulikus rendszer szervóstól-mindenestől - csak éppen USA-szabványú, és az F-35-ön van!!

Uj hajtóműve lesz a gépnek amit már tervezhettek ezt alapulvéve.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 315
13 365
113
A többi felületi is átengedi ami nem fémből van.

A repülőgépeket döntően fém lemezek borítják, azok bírják csak az igénybevételt, hőt, esőt/jeget, stb...

Uj hajtóműve lesz a gépnek amit már tervezhettek ezt alapulvéve.

So? A hajtómű egy dolog, az megteker egy generátort, ebben ez a dolga (ahogy a hidr. szivattyút is az hajtja, meg minden mást is) - itt villamos hálózat méretezéséről, hűtéséről, kibalanszolásáról, integrálásáról beszélünk egy kész szerkezetbe. Új bekötésektől az erők számításáig teljesen az alapokig kell visszamenni a sárkányban, ahogy Allesmor remekül kifejtette. Ez nagyjából olyan, mint új szívócsatornát tervezni egy gépre. Nem át, hanem újratervezés...

Nekem ebből az infóbol az jön le, hogy alapjaitól esnek neki a gépnek, ez meg egy kiemelt része annak, akkora horderejű munka.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and emel

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Uj hajtóműve lesz a gépnek amit már tervezhettek ezt alapulvéve.
Itt legkevesebb a hajtómű-probléma ebben az esetben! Ha igaz amit mondtak, akkor a teljes kormányvezérlő-rendszert, a hidraulikus-rendszert és az erősáramú villamos hálózatát kell a gépnek teljesen áttervezni!! Szóval MIVAAAAN??!! Több mint tíz év tervezési munka és tesztelés után???!!! :eek::eek::(:mad:
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 559
113
Állítani valamit könnyű (főleg a hozzá nem értő civileknek), megcsinálni sokkal nehezebb!! Egyébként meg bővebben 412/8226 hsz. ;)
Oroszok is tudják, hogy nem egyszerü feladat.

"В данный момент инженеры работают над переходом к полностью электромеханическому приводу всех управляющих поверхностей на российском истребителе пятого поколения. Это увеличит и без того хорошую маневренность самолета и даст ряд преимуществ при его техническом обслуживании.

Система должна быть надежно защищена от внутренних и внешних помех и разрядов молний. Переход на полностью электрические приводы является технически сложной задачей. Но в случае успеха результат будет потрясающим, полагают эксперты.

Отказ от гидравлических магистралей и механизмов облегчает самолет, упрощает и удешевляет его ремонт: детали, в случае неисправности, легче заменить. Не нужно больше будет бороться с протечками гидрожидкости и использовать токсичное масло. Электромоторы легче и точнее, а также меньше по габаритам."
 

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 395
4 392
113
A mindenkori orosz gépek elnevezése kicsit kikezdi a magyar logikát, de az alapján amilyen mélységű változtatás várható a gépen nem lenne szükségszerű hogy új nevet vagy altípust kapjon az áttervezett gép?
 
K

kamm

Guest
Plusz ebben a irányváltás dologban benne van masszívan, a saját geopolitikai helyzetük változása is. Gyakorlatilag mostanra ott találják magukat 2 olyan ellenség között, akikkel durva területi vitájuk van, és mindkettő mostanra vezető amerikellenes politikát folytat. Az "ellenségünk ellensége csak a barátunk lehet" elven India nagyon durván elkezdett nyugati és főleg amerikai technikát felhalmozni. Az orosz haverság már sokkal kevesebbet "hoz" nekik.
Mióta Pakisztán elvesztette az amerikai támogatást és átfordult Kína felé, Indiának csak az USA támogatás lehet kifizetődő.
Ha még komolyabbra fordul a dili Kínával, akkor villámgyorsan fognak 100-as nagyságrendben F-35-öt rendelni. Ha megtehetik, ha nem...

Ahhoz egy durva policy change kellene Washingtonban, hogy Amerika F-35-ot adjon el Indianak, de Pakisztannak meg nem.
No meg itt van ez az aprocska legvedelmi problema, amit mar a torokoktol ismerunk: https://www.businessinsider.com/aft...hina-india-urges-delivery-russian-s400-2020-6
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
A mindenkori orosz gépek elnevezése kicsit kikezdi a magyar logikát, de az alapján amilyen mélységű változtatás várható a gépen nem lenne szükségszerű hogy új nevet vagy altípust kapjon az áttervezett gép?

Nem.Azért ez nem nagyobb átalakítás mint az F-16A-ból F-16C-t csinálni.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 559
113
Sz-111 adatátviteli/kommunikációs rendszer néhány jellemzője:
35b30pzSQc4.jpg
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Az RCS érték alakításához szerintem nem sok köze lehet. Mert attól, hogy a fém hidraulika csövek és munkahengerek helyére a burkolat alatt műanyag burkolatú optikai kábelek, meg villanyszervók kerülnek... már nem nagyon fog csökkenni a radar-keresztmetszet. Az F-22-esnél is mezei hidraulika van.
.
.
Csak tippelek, de az nem lehet, hogy az elektromos megoldás kisebb helyigényű, és emiatt valami felületi "dudor" (pl a szárnyak alatt a kormányfelületnél??) megszűnhet vagy kisebb lehet, és igy értik az RCS javulást?
 
  • Tetszik
Reactions: emel

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
.
.
Csak tippelek, de az nem lehet, hogy az elektromos megoldás kisebb helyigényű, és emiatt valami felületi "dudor" (pl a szárnyak alatt a kormányfelületnél??) megszűnhet vagy kisebb lehet, és igy értik az RCS javulást?
Hát nem nagyon hiszem, hogy elektromotoros működtetéssel kisebb méretben lehet legyártani egy több tonnás erőhatásra képes szerkezetet mint hidraulikus működtetéssel. Mert ugye egy kormánylapnak működni kell a gép csúcs-sebességénél is, ráadásul ugyanolyan gyorsasággal mintha hidraulikus lenne. Egy hidraulikus munkahenger/szervó méretét lehet csökkenteni azzal ha magasabb üzemi nyomáson dolgozik, nem véletlen hogy pl. az F-22 Raptor hidraulika-rendszerének üzemi nyomása is már kb. 35%-al magasabb a korábbi típusokhoz képest. Viszont hogyan csökkentik ehhez képest egy elektromos hajtású szervó méretét? Ha kisebb/gyöngébb a motor akkor nagyobb fordulatszámú kell, de viszont nagyobb áttételű reduktor kell hozzá, ami nyilván nem kisebb és könnyebb lesz ... ráadásul ez mechanikus szerkezet, ahol minél magasabb a fordulatszám és minél több az áttétel, annál erősebb, gyorsabb lesz az alkatrészek kopása - azaz a kormányvezérlő rendszer holtjátéka!! Más se hiányzik a pilótának egy repülőgépen!! Szóval ezzel egy "kicsit" szkeptikus vagyok, főleg egy már 10 éve repülő de új tipus jelentős arányú fedélzeti rendszereinek teljes újra-tervezésekor!!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed