Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Milyen rádiuszra gondolsz pontosan?
Leírtam. Az összes felület belépőélének rádiuszára. Nézz meg egy F-35-öt, F-16-ost, Rafale-t, Gripen-t, Hornet-et, vagy akár a MiG-31-es LERX-ét. Ezekkel szemben a Szu-27-esek, ezek leszármazottai, vagy a Szu-57-es belépőélei sokkal “tompábbak”, lekerekítettebbek.
Ez így eleve nagyobb torlófelület, rosszabb alaktényező, valószínű egyszerűbb gyárthatóság mellett.
Csakhogy így az örvénygenerálás is egyenetlenebb.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Leírtam. Az összes felület belépőélének rádiuszára. Nézz meg egy F-35-öt, F-16-ost, Rafale-t, Gripen-t, Hornet-et, vagy akár a MiG-31-es LERX-ét. Ezekkel szemben a Szu-27-esek, ezek leszármazottai, vagy a Szu-57-es belépőélei sokkal “tompábbak”, lekerekítettebbek.
Ez így eleve nagyobb torlófelület, rosszabb alaktényező, valószínű egyszerűbb gyárthatóság mellett.
Csakhogy így az örvénygenerálás is egyenetlenebb.
Már értem, de nem lehe, hogy azért van, mert az 57-esben ott antenna van? De valóban sokkal tompább, mint az említett típusoké.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Már értem, de nem lehe, hogy azért van, mert az 57-esben ott antenna van? De valóban sokkal tompább, mint az említett típusoké.
Nincs antenna sem a függőleges, sem a vízszintes vezérsíkokban, sem a lehajtható LERX-ben sem. De a szárny teljes belépőélének is csak egy kisebb részét foglalják el a szenzorok. De még az orrig előrefutó él is jóval tompább, mint a Raptornál, vagy az F-35-ösnél.



0b1e6ecf7cc2.jpg

Ilyen éleket miért nem tud a Szuhoj?

266440.jpg

Illetve tud, mert a NAPO-féle Szu-34-eseken látni egyedül valami majdnem hasonlót:
272639.jpg

De nem olyat, mint a MiG-35-ösökön.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Nincs antenna sem a függőleges, sem a vízszintes vezérsíkokban, sem a lehajtható LERX-ben sem. De a szárny teljes belépőélének is csak egy kisebb részét foglalják el a szenzorok. De még az orrig előrefutó él is jóval tompább, mint a Raptornál, vagy az F-35-ösnél.



0b1e6ecf7cc2.jpg

Ilyen éleket miért nem tud a Szuhoj?

266440.jpg

Illetve tud, mert a NAPO-féle Szu-34-eseken látni egyedül valami majdnem hasonlót:
272639.jpg

De nem olyat, mint a MiG-35-ösökön.

Eszedbe sem jut,hogy nem is akar?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 328
13 662
113
Leírtam. Az összes felület belépőélének rádiuszára. Nézz meg egy F-35-öt, F-16-ost, Rafale-t, Gripen-t, Hornet-et, vagy akár a MiG-31-es LERX-ét. Ezekkel szemben a Szu-27-esek, ezek leszármazottai, vagy a Szu-57-es belépőélei sokkal “tompábbak”, lekerekítettebbek.
Ez így eleve nagyobb torlófelület, rosszabb alaktényező, valószínű egyszerűbb gyárthatóság mellett.
Csakhogy így az örvénygenerálás is egyenetlenebb.

Szerintem az ok az, hogy az orosz AA taktika mindíg kisebb sebességre volt kidolgozva, mint a nyugati - ők arra optimalizálták a gépeiket. A nyugatiak inkább nagyobb sebesség + BVR, míg az oroszok (tudatában az elektronikai szegmentsben tapasztalható hátrányaiknak) inkább a close range engagement kikényszerítésében voltak érdekeltek (ott csökken az elektronikai fölény adta előny).

A MiG-31 esetében pont fura, hogy az meg milyen élesek a felületek (gondolom a 25-ös öröksége) - mikor az a gép éppen bazi nagy hatótávolságú eszköz. Annak pont jobb lett volna valami subsonic profle, ahol a Cy/Cx max a lehető legjobb, vagyis egy töltéssel minél tovább őrjáratozhasson fenn északon.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
A MiG-31 esetében pont fura, hogy az meg milyen élesek a felületek (gondolom a 25-ös öröksége) - mikor az a gép éppen bazi nagy hatótávolságú eszköz. Annak pont jobb lett volna valami subsonic profle, ahol a Cy/Cx max a lehető legjobb, vagyis egy töltéssel minél tovább őrjáratozhasson fenn északon.
Már miért lenne fura? A MiG-31-es nem hangsebesség alatti elfogásokra van tervezve. Ez csak egy modern kori nyugati félreértelmezés. A MiG-31-es a legnagyobb szuperszonikus hatótávú vadászrepülőgép. Nem beszélve arról, hogy a szuperszonikus mellett a felső szubszonikus tartomány fekszik neki, hiszen igen magas az átesési sebessége.
De tovább megyek, az F/A-18-as Hornet és az ő legendásan lehetetlenül alacsony átesési sebességű manőverezhetősége miért igényelt ilyen éleket?
Ezeknek az éleknek a szerepe a minél kisebb oszcillációjú, minél stabilabb örvény generálása, hogy ne rázzák úgy a vezérsíkokat.
Amúgy meg a Szu-57-es is hangsebesség fölé tervezett típus, kb, mint az F-35-ös.

Nekem úgy tűnik, hogy a KnAAZ-nál egyszerűen ilyen rádiuszú sablonok mentén hajlítják le a lemezeket.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 010
113
Már miért lenne fura? A MiG-31-es nem hangsebesség alatti elfogásokra van tervezve. Ez csak egy modern kori nyugati félreértelmezés. A MiG-31-es a legnagyobb szuperszonikus hatótávú vadászrepülőgép. Nem beszélve arról, hogy a szuperszonikus mellett a felső szubszonikus tartomány fekszik neki, hiszen igen magas az átesési sebessége.
De tovább megyek, az F/A-18-as Hornet és az ő legendásan lehetetlenül alacsony átesési sebességű manőverezhetősége miért igényelt ilyen éleket?
Ezeknek az éleknek a szerepe a minél kisebb oszcillációjú, minél stabilabb örvény generálása, hogy ne rázzák úgy a vezérsíkokat.
Amúgy meg a Szu-57-es is hangsebesség fölé tervezett típus, kb, mint az F-35-ös.

Nekem úgy tűnik, hogy a KnAAZ-nál egyszerűen ilyen rádiuszú sablonok mentén hajlítják le a lemezeket.

Allesmor okos , értelmes embernek tartalak de most olyanon rugózol amit csak kapisgálhatsz de nem tudhatsz vagy okosabb vagy a CAGI-soknál esetleg a Suhoj mérnökeinél ? Gondolom nem az asztal szélén rajzolták meg és tervezték ezt a gépet !
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Allesmor okos , értelmes embernek tartalak de
A “de” az előtte levő félmondatot automatikusan érvényteleníti. :)
A CAGI mérnökei és a KnAAZ gyártástechnológiája az két külön dolog.
A CAGI a K+F-et végzi, a KnAAZ pedig az eredményeket átülteti az általa elérhető gyakorlatba.
Szemben a Szu-27-essel, a Szu-57-es egyetlen példánya sem készült más üzemben, de még az OKB Szuhoj moszkvai kísérleti üzemében sem.
Sőt, ez utóbbi már évtizedek óta nem gyárt prototípusokat, hiszen a Szu-27M, a Szu-47 és a Szu-35BM is a Komszomolszk-i gyár mérnökeinek munkája.
Hozzájuk képest a CAGI (ami szintén Moszkvában van) csak az alapvető kialakítást határozta meg.
Köze nincsen a gyár lemezeseinek munkájához, vagy lehetőségeikhez.
A megkapott terveket a KnAAZ mérnökei konvertálják le/át a helyi képességek szintjére.
Velük szemben a Luhovoci-ben levő MiG gyár (ma már inkább csak manufaktúra) tud ilyen élekkel kontúrokat kialakítani.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 328
13 662
113
Már miért lenne fura? A MiG-31-es nem hangsebesség alatti elfogásokra van tervezve. Ez csak egy modern kori nyugati félreértelmezés. A MiG-31-es a legnagyobb szuperszonikus hatótávú vadászrepülőgép. Nem beszélve arról, hogy a szuperszonikus mellett a felső szubszonikus tartomány fekszik neki, hiszen igen magas az átesési sebessége.
De tovább megyek, az F/A-18-as Hornet és az ő legendásan lehetetlenül alacsony átesési sebességű manőverezhetősége miért igényelt ilyen éleket?
Ezeknek az éleknek a szerepe a minél kisebb oszcillációjú, minél stabilabb örvény generálása, hogy ne rázzák úgy a vezérsíkokat.
Amúgy meg a Szu-57-es is hangsebesség fölé tervezett típus, kb, mint az F-35-ös.

Nekem úgy tűnik, hogy a KnAAZ-nál egyszerűen ilyen rádiuszú sablonok mentén hajlítják le a lemezeket.

Tudom, hogy minek tervezték - csak rá kell nézni, meg azok a nem éppen harmatos hajtóművek.... :D
Én arra gondoltam a koncepció volt rossz, sokkal nagyobb hatótávolságot/endurancet ki lehetett volna hozni (ergo kevesebb gép kell vagy nagyobb területet fed le ennyi) egy ásféle sárkánnyal, de lelkük rajta. A raksi volt a lényeg a hasa alatt, meg az a bazi nagy radar... nem a legideálisabba kialakítás a feladathoz, ennyi, nem a géppel magával van a gond.
A megvalósítás egy másik dolog, nem ismerem az ő minőségbiztosítási rendszerüket....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
A “de” az előtte levő félmondatot automatikusan érvényteleníti. :)
A CAGI mérnökei és a KnAAZ gyártástechnológiája az két külön dolog.
A CAGI a K+F-et végzi, a KnAAZ pedig az eredményeket átülteti az általa elérhető gyakorlatba.
Szemben a Szu-27-essel, a Szu-57-es egyetlen példánya sem készült más üzemben, de még az OKB Szuhoj moszkvai kísérleti üzemében sem.
Sőt, ez utóbbi már évtizedek óta nem gyárt prototípusokat, hiszen a Szu-27M, a Szu-47 és a Szu-35BM is a Komszomolszk-i gyár mérnökeinek munkája.
Hozzájuk képest a CAGI (ami szintén Moszkvában van) csak az alapvető kialakítást határozta meg.
Köze nincsen a gyár lemezeseinek munkájához, vagy lehetőségeikhez.
A megkapott terveket a KnAAZ mérnökei konvertálják le/át a helyi képességek szintjére.
Velük szemben a Luhovoci-ben levő MiG gyár (ma már inkább csak manufaktúra) tud ilyen élekkel kontúrokat kialakítani.

A technológia rendelkezésre áll ezek szerint a 29-es óta ami 30+ éves típus.Nehezen tudom elképzelni,hogyha nagyon akarnák a KnAAZ akkor ne férhetne hozzá ahoz a technológiához, amivel ilyen éleket lehet gyártani,főleg annak fényében,hogy már elég régóta UAC van Oroszországban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Tudom, hogy minek tervezték - csak rá kell nézni, meg azok a nem éppen harmatos hajtóművek.... :D
Én arra gondoltam a koncepció volt rossz, sokkal nagyobb hatótávolságot/endurancet ki lehetett volna hozni (ergo kevesebb gép kell vagy nagyobb területet fed le ennyi) egy ásféle sárkánnyal, de lelkük rajta. A raksi volt a lényeg a hasa alatt, meg az a bazi nagy radar... nem a legideálisabba kialakítás a feladathoz, ennyi, nem a géppel magával van a gond.
A megvalósítás egy másik dolog, nem ismerem az ő minőségbiztosítási rendszerüket....
Ez már sokszor volt itt téma. A gép a felszállástól a leszállásig, megállásig mindössze 45 perc alatt képes 1200 km-re elrepülni, ott feladatot végrehajtani és visszatérni. Mindezt teljes fegyverzettel.
Ráadásul nem csak a reakcióképességét, de a hatótávolságát is (értsd, szenzorai, rakétafegyverzete hatótávolságát is) nagyban megnöveli, hogy képes harci körülmények közt Mach 2 fölé gyorsítani, illetve gond nélkül, statikusan fel tud menni 16 ezer méter fölé.
Mindezt egy utasszállító repülőgépből származó hajtóműből konvertált utánégetős, kétáramú sugárhajtóművel!
El lehet képzelni, hogy a 20 feletti sűrítési viszonyú D-30F6-os utolsó fokozatai hogy örülhetnek a Mach 2.2 sebességnél létrejövő dinamikus kompressziónak.
De csak így sikerült az a mutatvány, hogy a gép szuperszonikus átrepülési távolsága utántöltés nélkül 2000 km feletti, míg a hangsebesség alatti az eléri a 3000 km-t is.
Egy egyáramú hajtóművel ha ennyi keróval elérsz 2000 km szuperszonikus átrepülési távolságot, akkor hangsebesség alatt 1500km-nél nem mész messzebb.
Arra a feladatra, amire a 31-est kitalálták, úgy jó, ahogy van. Csak az avionika és a fegyverzet igényel fejlesztést, de ez most is folyamatban van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
A technológia rendelkezésre áll ezek szerint a 29-es óta ami 30+ éves típus.Nehezen tudom elképzelni,hogyha nagyon akarnák a KnAAZ akkor ne férhetne hozzá ahoz a technológiához, amivel ilyen éleket lehet gyártani,főleg annak fényében,hogy már elég régóta UAC van Oroszországban.
Te félreérted. Ez nem technológia, hanem helyi szabvány. A KnAAZ kapta meg 11 évvel ezelőtt a PAK-FA program gyártási jogát. A NAPO akkor a Szu-34-essel volt elfoglalva, a gyár restaurálása közben, míg az Irkut teljesen le volt terhelve, ráadásul a sok export projekt miatt egymásnak adták a kilincset a külföldi vevők megbízottjai.
Az akkori KnAAPO műszaki kultúrája és szakember állománya épp a beindított alacsony ütemű Szu-35Sz gyártással küszködött, miközben előtte csak a Szu-27UB és Szu-27P szerkezeti színvonalán álló Szu-30M2 és Szu-27SzM/SzM3 modernizáció volt az egyetlen profiljuk.
Ettől eltérő gép utoljára a gyár saját kísérleti részlegében egyetlen példányban összerakott Sz-32/Szu-47 volt, még 1996-97 közötti építéssel.
A T-50-1 prototípus 2009-ben teljes egészében a Szu-27/35 gyártási színvonalán került összeszerelésre és bár egészében véve sokat fejlődött a gép, egyéb részleteiben - lásd az ominózus belépőéleket - nem nyúltak hozzá.
Simán megtehetnék, de a gép úgy néz ki, már így marad.
Ha anno nem ez az üzem kapja a PAK-FA programot, akkor sanszos, hogy az ilyen részletek tekintetében ma máshogy nézne ki a gép.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Te félreérted. Ez nem technológia, hanem helyi szabvány. A KnAAZ kapta meg 11 évvel ezelőtt a PAK-FA program gyártási jogát. A NAPO akkor a Szu-34-essel volt elfoglalva, a gyár restaurálása közben, míg az Irkut teljesen le volt terhelve, ráadásul a sok export projekt miatt egymásnak adták a kilincset a külföldi vevők megbízottjai.
Az akkori KnAAPO műszaki kultúrája és szakember állománya épp a beindított alacsony ütemű Szu-35Sz gyártással küszködött, miközben előtte csak a Szu-27UB és Szu-27P szerkezeti színvonalán álló Szu-30M2 és Szu-27SzM/SzM3 modernizáció volt az egyetlen profiljuk.
Ettől eltérő gép utoljára a gyár saját kísérleti részlegében egyetlen példányban összerakott Sz-32/Szu-47 volt, még 1996-97 közötti építéssel.
A T-50-1 prototípus 2009-ben teljes egészében a Szu-27/35 gyártási színvonalán került összeszerelésre és bár egészében véve sokat fejlődött a gép, egyéb részleteiben - lásd az ominózus belépőéleket - nem nyúltak hozzá.
Simán megtehetnék, de a gép úgy néz ki, már így marad.
Ha anno nem ez az üzem kapja a PAK-FA programot, akkor sanszos, hogy az ilyen részletek tekintetében ma máshogy nézne ki a gép.

Ezt fogják gyártan,ha akarták volna lett volna idejük új szabványt bevezetni a SZU-57 gyárósorra.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and ogretankHU

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Ezt fogják gyártan,ha akarták volna lett volna idejük új szabványt bevezetni a SZU-57 gyárósorra.
Lehetséges, bár nézetem szerint az is benne van a pakliban, hogy nincs pénzük új gyártósorra. Ugyanúgy manufaktúraszinten gyártják a sorozatpéldányokat is, mint a protókat, azzal ami épp kéznél van.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Lehetséges, bár nézetem szerint az is benne van a pakliban, hogy nincs pénzük új gyártósorra. Ugyanúgy manufaktúraszinten gyártják a sorozatpéldányokat is, mint a protókat, azzal ami épp kéznél van.

Ezt te sem hiszed el ugye?
Ráadásul pont a manufaktúrália gyártásnál tudnának eltérni a helyi szabványtól...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 797
81 010
113
Lehetséges, bár nézetem szerint az is benne van a pakliban, hogy nincs pénzük új gyártósorra. Ugyanúgy manufaktúraszinten gyártják a sorozatpéldányokat is, mint a protókat, azzal ami épp kéznél van.
Korábban írtam, hogy az OAK(UAC) 4 milliárd Rubelt utalt a Szuhoj számára 2020 elején, hogy kialakítsák Komszomolszkban a "szalagos" gyártósort a Szu-57 számára. A gyártósor kialakítása 2020 végéhez kell, hogy megvalósuljon. Idén átadtak egy gépet(01) 2021-ben 4 gép átadása van betervezve (02,03,04,05). Orosz VM nyilatkozata szerint 2024év végéig 22 gép átadásával számolnak(ennyire van pénz elkülönítve). Tehát 2020-ban 1 gép, 2021-ben 4 gép, maradt 17 gép 2024. dec- 31-ig. (5+6+6). 76 darab Szu-57 gépet rendelt összesen az orosz VM 2028-ig. (2027.12.31) 76-22´=54 gép 3 év alatt( évi átlag 18 gép 2025-2027 években)
Milyen problémák merültek fel a "szalagos" gyártósor kialakítása kapcsán:

 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 268
13 651
113
Ezt te sem hiszed el ugye?
Ráadásul pont a manufaktúrália gyártásnál tudnának eltérni a helyi szabványtól...
Hát, olvasd el boki válaszát, amit fennebb írt. Ami a "szallagos" gyártósort illeti, 5 gen géphez '5 gen' szerszámgépek kellenek, amit eddig az EU-ból vásároltak.
Nézd, elhiszem, hogy összejön a tervezett mennyiség, de látszik, hogy kevés a pénz a projektben.
 
  • Tetszik
Reactions: luperator

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Hát, olvasd el boki válaszát, amit fennebb írt. Ami a "szallagos" gyártósort illeti, 5 gen géphez '5 gen' szerszámgépek kellenek, amit eddig az EU-ból vásároltak.
Nézd, elhiszem, hogy összejön a tervezett mennyiség, de látszik, hogy kevés a pénz a projektben.
Azok megvannak mert megvették őket.Nem csak Flankert lehet velük gyártani.