Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 831
113
Az airwar.ru - ahol utána akartam nézni -meg 403 forbidden:mad:
A H-22 videó kapcsán nekem bejött a probléma, hogy nem elérhető január 6 óta az oldal és utána jártam miért. Elvileg a Roszkomnadzor blokkolja, mert van valami új hülye jogszabály a nácizmus dicsőítésének tilalmáról, amit a kedves bürokrata retardáltak túl szigorúan értelmeznek. Így viszont a második világháborús anyagok miatt blokkolásra került az oldal. Bár a tulaj eltávolította a problémás kontentet, ám mindeddig az RKN még nem oldotta fel a tiltást

Добрый день, коллеги! Сегодня написал повторно Дмитрию Волкову dale.volkov@gmail.com (Администрация сайта "Уголок неба"). На сегодняшний день ситуация такова:
в конце 2023 года с сайта были удалены запретные материалы (по требованию РКН). Проверка их удаления длится до сих пор. Дмитрий пишет письма в адрес РКН по этому поводу, но пока безрезультатно, сайт по прежнему заблокирован.
Я задал вопрос, нужна ли ему помощь в решении этой проблемы. Он ответил, что не помешает и поэтому я пишу здесь запрос в чем требуется помощь.

Уважаемые коллеги, если кто-то из вас знает как эффективно взаимодействовать с РКН, у вас есть опыт такого взаимодействия, или Вы там работаете и знаете на деле как реально решить этот вопрос быстро, то можете обратиться к Дмитрию и помочь ему делом.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
A korabeli (80-as évek második fele) lengyel légierőről van valami szervezeti felépítés ábrád? Ha jól tudom náluk nagy csóróság tombolt akkor. Még Lim-6-osok is voltak csapásmérők.


A lengyel frontlégierő feladatkörű 4. Repülő Hadteste, három hadosztályból és néhány önálló ezredből állt a nyolcvanas évek második felében.

Vadászrepülők:

A vadászrepülő hadosztályuk három ezreddel volt felszerelve, melyek régi MiG-21PFM/M/MF típusokkal voltak feltöltve. Ezek az 1966 és 1975 között beszerzett MiG-ek, az RP-21-es fedélzeti radarjukkal, valamint az RSz-2USz és a R-3Sz légiharcrakétákkal, végtelenül elavultak voltak már a nyolcvanas években is.

Azt tervezték, hogy a nyolcvanas évek végén beszerzendő MiG-29-esek ide, egész pontosan a legnyugatabbi repülőtéren települő 2. vadászrepülő ezredhez kerülnek. Végül a világrend átrendeződése miatt, a kis számban beszerzett MiG-29-esek a lengyel légvédelemhez kerültek keletre, a főváros védelmére. A MiG-29-eseket váró hadosztálynak be kellett érnie a légvédelemtől kapott egy ezrednyi MiG-21bis-el, amit 1988-ban vettek át korszerűsítésként.

image.jpg


Bombázók:

A két lengyel „frontlégierős” bombázó repülőhadosztály, hat vadászbombázó ezredből állt a nyolcvanas évek második felében. Eredetileg ezek közül egy nukleáris csapásmérő feladatkörben Szu-7-esekkel, míg öt közvetlen csapattámogató alakulatként szolgált különböző változatú MiG-17-esekkel.

http://easternorbat.com/html/poland_tactical_air_force_83_e.html

A hetvenes évek végén tervezték a régi repülőgépek leváltását. Két típusban gondolkodtak. Egy a Szovjetunióból beszerzendő mélységi csapásmérő, és egy hazai gyártású közvetlen csapattámogató repülőgépben.

A Szovjetunió részéről ekkoriban észszerű költségeken belül a MiG-23BN, vagy a Szu-22-es jöhetett szóba. (A Szu-24-es ekkor még nem volt felszabadítva export célra és egyébként is túl drága volt.) A Lengyelek 1982-ben az épp aktuális Szu-22M3-as változat mellett döntöttek. De a gazdasági állapot, a sztrájkhullámok, sőt a hadiállapot 1981-es kihirdetése megakadályozta a beszerzést. (A legyártott Szu-22M3-asok kishazánkba, valamint az épp háborúzó Szíriába és Irakba kerültek)

1983-ban befejeződött lengyel hadiállapot, a szovjet fél pedig egy új ajánlattal állt elő, több mint száz Szu-22M4/UM3K eladásáról. Ezekből két vadászbombázó ezred teljes átfegyverzését tervezték eredetileg. (Valamint a tervek szerint 7. önálló felderítő-bombázó repülő ezred kapott volna egy századnyi Szu-22M4-est) Ezek voltak tervezve mélységi csapásmérő feladatra, illetve taktikai nukleáris bevetésekre.

SU.jpg


Míg a közvetlen támogató feladatkörbe a amerikai/szovjet A-10/Szu-25-ös, vagy nyugat-német Dornier Alpha Jet példája állt előttük. Anyagi és ipari kapacitások hiánya miatt, egy amerikai A-10-es Thunderbolt II, vagy a szovjet Szu-25-ös jellegű repülőgép megtervezése és gyártása szóba sem jöhetett. Így a jóval szerényebb Alpha Jet megoldás mellett döntöttek, hogy ezzel cserélik le a MiG-17-eseket. A PZL I-22 Iryda nem csak feladatkörében, hanem a külsejében is az Alpha Jetre hasonlított, de a program nagyon lassan haladt.

Irda.jpg


Az Iryda program csúszása miatt végül kénytelenek voltak a Szu-7-est és a MiG-17-est tovább üzemeltetni. A Szu-22-eseket két teljesen felszerelt ezred helyett, három ezred között szétosztani, alakulatonként jóval kisebb gépállománnyal. Míg a megmaradt két MiG-17-es ezred közül egyet felszámoltak 1986. december 31-én, míg a másik harci kiképző ezredé vált 1988-ban.

19008.jpg


Végül a Lengyeleknek volt még két önálló felderítő repülő ezredük, az egyik MiG-21R, míg a másik vegyes Szu-20/Szu-22M4 típussal a nyolcvanas évek második felében.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 828
31 841
113
Míg a közvetlen támogató feladatkörbe a amerikai/szovjet A-10/Szu-25-ös, vagy nyugat-német Dornier Alpha Jet példája állt előttük. Anyagi és ipari kapacitások hiánya miatt, egy amerikai A-10-es Thunderbolt II, vagy a szovjet Szu-25-ös jellegű repülőgép megtervezése és gyártása szóba sem jöhetett. Így a jóval szerényebb Alpha Jet megoldás mellett döntöttek, hogy ezzel cserélik le a MiG-17-eseket. A PZL I-22 Iryda nem csak feladatkörében, hanem a külsejében is az Alpha Jetre hasonlított, de a program nagyon lassan haladt.

Sőt még volt ez is:


Persze ez már a rendszerváltás utáni elképzelés. Ha jól értem a 80-as években még egy kétmotoros turboprop gépet akartak, valami olyasmit, mint az argentin Pucará, talán.
 

therob

Active Member
2012. december 26.
923
248
43
A lengyel frontlégierő feladatkörű 4. Repülő Hadteste, három hadosztályból és néhány önálló ezredből állt a nyolcvanas évek második felében.

Vadászrepülők:

A vadászrepülő hadosztályuk három ezreddel volt felszerelve, melyek régi MiG-21PFM/M/MF típusokkal voltak feltöltve. Ezek az 1966 és 1975 között beszerzett MiG-ek, az RP-21-es fedélzeti radarjukkal, valamint az RSz-2USz és a R-3Sz légiharcrakétákkal, végtelenül elavultak voltak már a nyolcvanas években is.

Azt tervezték, hogy a nyolcvanas évek végén beszerzendő MiG-29-esek ide, egész pontosan a legnyugatabbi repülőtéren települő 2. vadászrepülő ezredhez kerülnek. Végül a világrend átrendeződése miatt, a kis számban beszerzett MiG-29-esek a lengyel légvédelemhez kerültek keletre, a főváros védelmére. A MiG-29-eseket váró hadosztálynak be kellett érnie a légvédelemtől kapott egy ezrednyi MiG-21bis-el, amit 1988-ban vettek át korszerűsítésként.

image.jpg


Bombázók:

A két lengyel „frontlégierős” bombázó repülőhadosztály, hat vadászbombázó ezredből állt a nyolcvanas évek második felében. Eredetileg ezek közül egy nukleáris csapásmérő feladatkörben Szu-7-esekkel, míg öt közvetlen csapattámogató alakulatként szolgált különböző változatú MiG-17-esekkel.

http://easternorbat.com/html/poland_tactical_air_force_83_e.html

A hetvenes évek végén tervezték a régi repülőgépek leváltását. Két típusban gondolkodtak. Egy a Szovjetunióból beszerzendő mélységi csapásmérő, és egy hazai gyártású közvetlen csapattámogató repülőgépben.

A Szovjetunió részéről ekkoriban észszerű költségeken belül a MiG-23BN, vagy a Szu-22-es jöhetett szóba. (A Szu-24-es ekkor még nem volt felszabadítva export célra és egyébként is túl drága volt.) A Lengyelek 1982-ben az épp aktuális Szu-22M3-as változat mellett döntöttek. De a gazdasági állapot, a sztrájkhullámok, sőt a hadiállapot 1981-es kihirdetése megakadályozta a beszerzést. (A legyártott Szu-22M3-asok kishazánkba, valamint az épp háborúzó Szíriába és Irakba kerültek)

1983-ban befejeződött lengyel hadiállapot, a szovjet fél pedig egy új ajánlattal állt elő, több mint száz Szu-22M4/UM3K eladásáról. Ezekből két vadászbombázó ezred teljes átfegyverzését tervezték eredetileg. (Valamint a tervek szerint 7. önálló felderítő-bombázó repülő ezred kapott volna egy századnyi Szu-22M4-est) Ezek voltak tervezve mélységi csapásmérő feladatra, illetve taktikai nukleáris bevetésekre.

SU.jpg


Míg a közvetlen támogató feladatkörbe a amerikai/szovjet A-10/Szu-25-ös, vagy nyugat-német Dornier Alpha Jet példája állt előttük. Anyagi és ipari kapacitások hiánya miatt, egy amerikai A-10-es Thunderbolt II, vagy a szovjet Szu-25-ös jellegű repülőgép megtervezése és gyártása szóba sem jöhetett. Így a jóval szerényebb Alpha Jet megoldás mellett döntöttek, hogy ezzel cserélik le a MiG-17-eseket. A PZL I-22 Iryda nem csak feladatkörében, hanem a külsejében is az Alpha Jetre hasonlított, de a program nagyon lassan haladt.

Irda.jpg


Az Iryda program csúszása miatt végül kénytelenek voltak a Szu-7-est és a MiG-17-est tovább üzemeltetni. A Szu-22-eseket két teljesen felszerelt ezred helyett, három ezred között szétosztani, alakulatonként jóval kisebb gépállománnyal. Míg a megmaradt két MiG-17-es ezred közül egyet felszámoltak 1986. december 31-én, míg a másik harci kiképző ezredé vált 1988-ban.

19008.jpg


Végül a Lengyeleknek volt még két önálló felderítő repülő ezredük, az egyik MiG-21R, míg a másik vegyes Szu-20/Szu-22M4 típussal a nyolcvanas évek második felében.
Köszönöm!
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 001
9 976
113
Én meg Ex NDK-s Su-22 M4-eket is írtam régen, azok is tudtak R73-ast vinni és a mi Su-22-eseinket (M3-asokat) a PG nagyjavította már. Úgy emlékszem, hogy az ex NDK-s Su-22-esek végül a lengyelekhez kerültek és ők elég sokáig használták őket.
Off
Szerintem az NDK Fitterek egy részét szétvágták, egy kb 10 darab pedig 1999-ig repkedett mint tesztgép, sokszáz órát Amerikai/Német/Angol üzemeltetéssel. Nagyon tetszett nekik a teljesítménye, szertinem lehet találni cikkeket, 1,5 mach fölé húzták őket egész alacsony repülésben.
Akinek van ideje írhatna róla cikket a HTKA-ra, szerintem érdekes sztori.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed