Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 011
11 834
113
Ez mi ez???
(mármint a bombák és a bombatartók)
224230065_350582933362770_3079526655227394171_n.jpg
 
  • Hűha
Reactions: fip7

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Korai verziójú orosz Szu-17M az angliai Woodford-ban, 1994-ben:


Ekkor még szolgáltak az egyhajtóműves típusok az oroszoknál? Hogyan került ez ide?? Az átrepülés sem lehetett egyszerű.
Az vicces, hogy a videóban MiG-21-esnek azonosítja. Hiába, azért ott is könnyen félresiklott az azonosítás egy-egy ritkábban látható típusnál.
A 80-as évek végén valamelyik Igaz Szó fényképén a magyar Szu-22 nekem is MiG-21 volt. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 896
113
Ekkor még szolgáltak az egyhajtóműves típusok az oroszoknál? Hogyan került ez ide?? Az átrepülés sem lehetett egyszerű.
Az vicces, hogy a videóban MiG-21-esnek azonosítja. Hiába, azért ott is könnyen félresiklott az azonosítás egy-egy ritkábban látható típusnál.
A 80-as évek végén valamelyik Igaz Szó fényképén a magyar Szu-22 nekem is MiG-21 volt. :)
1998-ig repültek az oroszoknál egyhajtóműves típusok a hadseregben. A repülőgépgyáraknál meg még a közelmúltban is repült saját tulajdonú MiG-21bisz és Szu-17UM.

Azonban nekem az a gyanúm - látva a mellette álló Mi-24D-t és különösen annak bazári, egyszerre Falanga, egyszerre R-60-as rakétautánzatát - ez a két szovjet típus a statikus soron a Jaguar mellé kirakva, valamilyen helyi múzeumból érkezhetett. És valószínűleg tréleren. Le kell csekkolni, hogy az UK-ban hol van Szu-17M kiállítva.

Kis kereséssel meg is találtam az egykor szebb napokat látott piros 54-est. Vigyáztak rá…

 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
Ekkor még szolgáltak az egyhajtóműves típusok az oroszoknál? Hogyan került ez ide?? Az átrepülés sem lehetett egyszerű.:)
Ez egy régi 1974-es gyártású gép, amit még a hetvenes években selejteztek és földi oktatógépként alkalmaztak. Majd a kilencvenes években került kiállítási tárgyként Angliába.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Ok, köszi mindenkinek
Kicsit vesztett bájából, de akkor 1994-ben igazán jól nézett ki, tisztára mint egy frontrepülő..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 896
113
Erre szokták mondani, hogy: "Ez annyira tipikusan magyaaaaaar. Ebből is látszik, hogy ez itt a Balkán, mert sehol máshol nincs ilyen"
Mondanám, hogy nem az övék volt, ezért hanyagolták el, de amióta a Marham-i Victort is inkább szétvágták, mert egy hatalmas reptéren nem volt neki hely, nem mondok már inkább semmit.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 387
93
Pár szó, Líbia egyik legnagyobb harcértékű repülőteréről, amit 2011-ben az USAF annyira komolyan vett, hogy Northrop Grumman B-2 Spirit bombázókkal pusztították el azt:

Sirte01a.jpg

A közép líbiai Szurt városától, légvonalban alig hét kilométerre volt található az arab álam egyik legnagyobb légibázisa. A szurti (ghurdbiyah-i) repülőtér két 3600 méteres felszállópályával és kiterjedt gurulóút hálózattal rendelkezett. A hatalmas komplexum kettős, polgári-katonai célokra épült. Fénykorában - a nyolcvanas évek második felében - a Líbiai Légierő hat katonai repülő és helikopterszázada állomásozott itt.


Sirte-squ80s.jpg

A nyolcvanas években, erre a repülőtérre vonták össze a korszerűbb szovjet eredetű líbiai bombázó típusokat. Sőt 1989-ben ide érkeztek meg a Szu-24MK bombázók, első példányai is. Ekkoriban három Szuhoj típussal felszerelt bombázó repülőszázad települt itt:
  • egy bombázó század, közel húsz darab Szu-22M (Sz-52K alváltozat) és Szu-22UM kétüléses
  • egy bombázó század, közel húsz darab Szu-22M (Sz-52K alváltozat) és Szu-22UM kétüléses
  • egy bombázó század, hat darab Szu-24MK
Az új Szu-24-esek képességeivel egy kiemelkedő típushoz jutott hozzá Líbiai a térségben. De pénz hiányában csak hat ilyen bombázót adott át számukra a Szovjetunió a Hidegháború végén, így az eredetileg 15 gépesre tervezett századot nem tölthették fel teljesen.

Ezeken kívül itt települt az „Al-Jufra Hun” légvédelmi zóna egyik vadászrepülő százada is, MiG-25PDE elfogóvadász típussal. Ezekről a repülőgépekről sok fotó készült a Földközi-tenger felett, így a nyugati szaksajtó meg van győződve arról, hogy Líbiának minden MiG-25-öse ilyen korszerű alváltozat. Pedig a hat líbiai MiG-25-össel felszerelt alakulat közül, mindössze a szurti alkalmazta a modernebb változatott, a többi csak a régebbi MiG-25P-t.

Sirte-SQ03.jpg

A repülőgépek tárolására és karbantartására hat zónát alakítottak ki, amik közül ötöt repülőgépfedezékkel is elláttak. Egy-egy zóna önálló karbantartó hangárral, műhelyekkel, irodákkal és körülöttük 16 darab megesősített repülőgépfedezékkel volt ellátva, így egy-egy líbiai repülőszázad önálló üzemeltetését tudta biztosítani, békében és háborúban egyaránt.

Egy-egy repülőgépfedezékben akár két-két Szu-22-es vadászbombázót, vagy egy-egy MiG-25-ös elfogót tárolhattak. A szurti repülőtér összesen nyolcvan(!) fedett fedezékben, akár több mint száz katonai repülőgép biztonságos tárolására volt lehetőség, hiszen a repülőtér tervezése idején még nem tudták elképzelni azt, hogy egy ellenséges légicsapás az összes fedezéket képes lenne megsemmisíteni egyszerre.

A Szu-24-esek érkezésével párhuzamosan bevezetett ENSZ embargók, érzékenyen érintették a Líbiai Légierőt. Alkatrészhiány és az elmaradt ipari szintű karbantartások miatt, a líbiai Szu-22-es és Szu-24-es bombázók fokozatosan leállításra kerültek. A kilencvenes évek közepére a szurti Szuhojokat, nagyrész üzemképtelenné állapotban, konzerválva tárolták a repülőtér megerősített fedezékeiben és hangáraikban.

Sirte-squ00s.jpg

Miután az ezredforduló után feloldották az országot sújtó ENSZ embargókat, Líbia számára újra lehetővé vált, hogy élettartam növelő nagyjavításra küldje repülőgépeinek egy részét. Így a megmaradt öt Szu-24MK bombázót visszaküldték a Novoszibirszki Repülőgépgyártó üzembe Szibériába, ahol felújították azokat. Míg egy századnyi Szu-22M/UM vadászbombázót Belorusziába szállítottak, hasonló céllal. Így a kétezres évek közepére, újra két Szuhoj bombázó repülőszázad üzemelt Szurt repülőteréről, néhány Mi-24-es és Mi-8-as helikopter társoságában.

A 2011-es Líbiai polgárháborúban a Szuhoj bombázó repülőgépeket is bevetették Szurt repülőteréről. Február 23 és március 17. közötti nagyszámú bevetés során egy Szu-24MK és 4-6* Szu-22M/UM bombázót vesztette el a Kadhafihoz hű erők. (*Előfordult, hogy kétüléses gép lelövése és két pilóta fogságba esése után, a korai hadijelentések két külön bombázó lelövéséről írtak.) Szintén a korai hadijelentések szerint, a szúrti bombázókat szíriai pilóták is vezették.

Sirte-strike.jpg

A szurti repülőtéren állomásozó, nagy harcértékű Szu-24/Szu-22-es bombázókra, a beavatkozó koalíció vezetése is felfigyelt, ezért már a nyugati beavatkozás első éjszakájára betervezték a szúrti repülőtéren található, mind a 80(!) repülőgépfedezék megsemmisítését. 2011. március 19-én este a Földközi Tengeren hajózó amerikai és brit hadihajókról indított 124 darab BGM–109 Tomahawk robotrepülőgépek közel harmada csapódott a szúrti repülőtér fedezékeibe. A célpontok kiiktatásában, aznap éjjel még az USAF három Northrop Grumman B-2-es csupaszárny nehézbombázója is részt vett. A három alacsony észlelhetőségű nehézbombázó, egy huszonöt órás bevetés során a hazai Whiteman AFB-ről szállt fel, majd sértetlenül érkezett vissza.

Mivel nem tudták, mely fedezékben van üzemképes bombázó, a cél az összes fedezék megsemmisítése volt. A nyugati koalíció támadása után készült műholdképeken jól látható, hogy azon repülőgépfedezékek, melyek ajtajai zárva voltak, azok ajtajai több tíz méterrel repültek el, a belső térben bekövetkező robbanás hatására.


Sirte-Su-22.jpg

A nyugati légicsapás lenyűgözően alapos volt. A BGM–109 Tomahawk robotrepülőgépek és a Northrop Grumman B-2 Spitit bombázók, egyetlen támadás során kiiktatták a repülőtér mind a nyolcvan repülőgép fedezékét és a hangárokat is, megsemmisítve a repülőtéren tárolt összes repülőeszközt. A repülőtér mindhárom eredeti bombázó századának összes megmaradt Szu-22 és Szu-24-es repülőgépét elpusztították, függetlenül attól, hogy az üzemképes volt-e, vagy esetleg már 10-15 éve csak tárolták itt.


Sirte-Mi-G-25.jpg

Ugyanígy járt, a repülőtéren tárolt MiG-25-ös elfogóvadász repülőszázad gépállománya is. A MiG-ek ugyan hivatalosan már 2006 óta nem repültek, de az összes MiG-25PDE is a felrobbantott fedezékekben végezte 2011-ben.



A hatalmas szurti repülőteret, a nyugati koalíció megsemmisítő erőjű légitámadása után, az ISIL helyi tevékenysége következtében nem használták. Napjainkban viszont már láthatóak karbantartási munkák a repülőtér felszállóbetonján, miután a repülőtér a Líbiai Nemzeti Hadsereg fennhatósága alá került 2020-ban.
 
M

molnibalage

Guest
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 237
76 799
113
Az elpusztított célokhoz képest nem.
De amikor egy teszten elszórt 80 db 500 fontos JDAM-et egy B-2, akkor miről beszélünk?
Ez jenki szemmel nem tétel. Ne magyar fejjel gondolkozz, ahogy a pilóták kb. elsírnák magukat, ha holnap valaki ideborítana ennyi JDAM-et.

Ez attól függ,hogy hány bomba volt az ami működő gépet pusztított el és hány olyan volt ami csak használhatatlant. De nem is ez a lényeg, hanem az,hogy itt nem történt semmi extra, csak megtámadtak egy repteret és mégis mekkora pénzekbe került.
 

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Pár szó, Líbia egyik legnagyobb harcértékű repülőteréről, amit 2011-ben az USAF annyira komolyan vett, hogy Northrop Grumman B-2 Spirit bombázókkal pusztították el azt:

Köszi szépen, ez egy igen érdekes összefoglaló lett, jó volt olvasni.

Nagyon szeretem ezeket az óriási kiterjedésű repülőterket, google maps-en is érdekes tanulmányozni mennyi guruló, rejtett raktár (és olyan dolgok amit nem is látunk a magasból) található ezeken a hatalmas területeken.
Ugyanakkor pont ezek az akciók megmutatják mára mennyire feleslegeseké váltak. Műholdas felderítés és távolról indítható precíziós fegyverek és több évtizednyi beszerzést dobhatnak a kukába. Mindegy, hogy itt Szu-22-esek álltak itt vagy a legkorszerűbb Flanker verziók, az eredmény ugyanez lenne. Egy ekkora csapás ellen érdemben légvédelemmel sem lehetne normálisan védekezni. Max nem egy, hanem 2-3 éjszaka alatt érik el ugyanezt az eredményt.

Tényleg csak a szomszédos országok ellen kell tervezni és légtérrendészet, amelyek kisebb repülőterekről is elláthatóak, minimális gépigénnyel. Amint egy kisebb ország belekeveredik a nagyok harcába borítékolható az eredmény.

Félelmetes mennyi lóvét felégettek pár nap alatt (gépek + infrastuktúra).
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)