Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Helló,

A Szu-22M (Sz-52K) alváltozat, a Szu-22M3 (Sz-52M3K) alváltozat, valamint a velük szállított Szu-22UM (Sz-52UK) /UM3 (Sz-52UM3) kétülésesek - összesen több mint 420 legyártott repülőgép - mind az R-29BSz-300-as hajtóművet használták!

A szovjet Szu-17M3-ast, a VSz számára gyártott Szu-22M3-ast és a harmadik világ számára gyártott Szu-22M változatott egy gyártósoron szerelték össze - azonos repülőgépsárkánnyal - így eső ránézésre hasonlóak, de belülről jelentős eltérések voltak.

A Szu-22M (Sz-52K alváltozat) ment a harmadik világba (Peru, Líbia, Szíria, Irak, mindkét Jemen, Afganisztán és Vietnám). Az eggyel korábbi szovjet változat fegyverrendszereit kapta meg, korlátozott preciziós fegyverzet bevetési képességgel. A Szu-22M (Sz-52K) alváltozatból kb. 274 darab épült.

A Szu-22M3 (Sz-52M3K alváltozat) a VSz számára tervezték eladni. Eredetileg mi és a Lengyelek kaptunk volna, de utóbbiak a gazdasági válságuk (hadiállapot miegyebek) miatt eltekintettek az átvételtől, így a felesleges Szu-22M3-as repülőgépek Szíriába és Irakba lettek leszállítva. Ezek, a válaszjeladó és a hajtómű kivételével, nem tértek el a szovjet Szu-17M3 változattól. A Szu-22M3 (Sz-52M3K) alváltozatból kb. 76 darab épült.

fon.jpg


Az általad írt Szu-22UM3K helyett, mi a Szu-22UM3-ast (Sz-52UM3) (K nélkül a nevében) kaptuk meg R-29BSz-300 hajtóművel. (A Szu-22UM3K (Sz-52UM3K) már a következő generációs Szu-22M4-es kétüléses változata volt, már Lyulka AL-21 hajtóművvel.)
A Szu-22UM3-asból (Sz-52UM3) valóban kevés, mindössze kilenc készült. Öszvér gép volt:
  • a hajtóműve megegyezett a 68 darabos mennyiségben, a harmadik világ számára készült Su-22UM (Sz-52UK) változattal
  • míg a fedélzeti rendszerei nagyrészt megegyeztek a szovjet Szu-17UM3 változattal, amiből 165 példány épült
A kilenc Szu-22UM3-ból:
  • kettő maradt a Szovjetunióban
  • hármat Irak
  • hármat Magyarország
  • egyet Szíria kapott meg

Egyszerű, nem? ;) (Este van, remélen nem gépeltem félre)
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 596
113
Eredetileg M2-t írtam, majd átírtam a kép aláírásaként M3-ra, de mivel a középső pilon (a L-L rakéták, UB blokk részére) hiányzik, ami az M3/M4 változaton van csak rajta, ezért visszaírtam M2-re, de már későn volt.
M2
1390535700_58.jpg

16-2.jpg

M3
45-1.jpg

065524.jpg

M4
Su-17%2C_technical_museum%2C_Togliatti-2.JPG

Su-17M4.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: migfun and fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Peru számára hét darab kétüléses Szu-22-est szállított le a Szovjetunió. A hét perui kétüléses közül négy zuhant le 1981 és 2006 között. A kiállított 027-es számú volt az utolsóként repülő kétüléses, 2006-ban állították le.

PU-22.jpg


xxx 1981-ben összetört
008

025
026 2001-ben zuhant le (mindkét pilóta meghalt)

027
028 2004-ben zuhant le (mindkét pilóta meghalt)
029 2006-ban zuhant le

Mivel a helyi élettartam javító megoldások, meghibásodásokat, repülőgépek és személyzetük elvesztését okozták, így 2006-ban leállították a típust.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Peru a 2006-os, két pilóta elvesztését okozó katasztrófa után, a teljes flottára kiterjedő felülvizsgálatot rendeltek el. Ugyan 2010-ig tervezték a Szu-22-est üzemeltetni, de közben a nehéz anyagi helyzetben lévő perui vezetés megragadta a lehetőséget és 2006. szeptemberében leállíttatta a Szu-22-es típust.

Harminc év szolgálat alatt, a körülbelül 150 kiképzett perui hajózó, majdnem 40 000 órát repült a Szu-22-es típussal.

P01.jpg


P02.jpg


P03.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Peru a 2006-os, két pilóta elvesztését okozó katasztrófa után, a teljes flottára kiterjedő felülvizsgálatot rendeltek el. Ugyan 2010-ig tervezték a Szu-22-est üzemeltetni, de közben a nehéz anyagi helyzetben lévő perui vezetés megragadta a lehetőséget és 2006. szeptemberében leállíttatta a Szu-22-es típust.

Harminc év szolgálat alatt, a körülbelül 150 kiképzett perui hajózó, majdnem 40 000 órát repült a Szu-22-es típussal.

P01.jpg


P02.jpg


P03.jpg
Ez borzalmasan alacsony szám, ez pilótaként átlag 270 óra...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Ez borzalmasan alacsony szám, ez pilótaként átlag 270 óra...
Igen, bár valószínűnek tartom, hogy sok vezető beosztású, operett pilóta is bele van számolva. A nyolcvanas években ez volt a Perui Légierő elit típusa, mindenki akart rajta repülni. Valamint ez gépenként - összesen 55 Szu-22-esre - pedig alig 730 óra. Az elveszett, korábban leállított gépek miatt, a utolsóként repülő Szu-22M-ek biztos átlépték az 1000 repült órát, de nem sokkal. (Bár hasonló adatokat produkáltak például a lengyel Szu-20-asok is.)


A 2006-os kivonás után, még egy kétülésest és 11 Szu-22M-et tároltak, de soha nem konzerválták ki azokat. A lenti kép Las Palmas repülőterén készült 2019-ben:
174-Su-22-M-Las-Palmas.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Néhány szó a szíriai Szu-22M3-asokról:

Szíria az 1982-es Libanoni Háború után egy évvel kapott körülbelül 20 darab Szu-22M3-as bombázó repülőgépet. Ezek a háborúban elszenvedett veszteségek pótlására és a Szíria Légierő megerősítésére érkeztek.

S02.jpg


Szíria már rendelkezett a típusváltozat lebutított Szu-22M exportváltozatával is. A két azonos sárkányszerkezetű változatott, külsőre a Szu-22M3-as álltal a szárnyának alatt viselt R-60-as rakétaindítókról (PD-63-32 pilon) lehet a legkönnyebben megkülönböztetni. A Szu-22M3-asról, megfelelő szögből készült fotókon látszik még, a két beépített infra- és radar-csaliszóró KDSz-23-as berendezés a gép törzsének jobb oldalán, valamint a Klyon-PSz lézeres célmegjelölő és céltávolságmérő nagyobb ablaka az orrkúpban.

S03.jpg


Ezekkel a berendezésekkel csak a Szu-22M3-as alváltozatot szállította a Szovjetunió, a sokkal elterjedtebb Szu-22M-ből ezek hiányoztak. A Szovjetúnió ezt a preziziós támadásra is képes Szu-22M3-as vátozatott, csak és kizárólag a magyar, szíriai és az iraki légierő számára szállította. (Ettől függetlenül a rangosabb nyomtatott nyugati szaksajtóban, a híresebb szakírók is össze vissza keverik a két alváltozatott. Kb. fogalmuk sincs.)

S04.jpg


A szíriai gépekhez kötődik részben az iraki Szu-22M3-asok története is. Irak elvileg 16 Szu-22M3-assal rendelkezett még az 1991- Öböl Háború idején. Ezekből - fotók szerint - többet szétbombázott a koalíciós légierő, míg 11 darab iraki Szu-22M3-as átrepült Iránba 1991. januárjában. Ezeket Irán húsz évig tárolta, majd a tízes évek elején megkezdte azok felújítását. Míg a szintén nagyjavított ex. iraki Ljulka hajtóműves Szu-22M4-eseket az iráni köztársasági gárda légiereje kapta meg, addig a felújított Tumanszkij hajtóműves Szu-22M3-asokat átadták a Szír Légierő számára.

S05.jpg


Az Irán által Szíriának átadott ex. iraki Szu-22M3-asok pontos száma nem ismert. Az 1991-ben Irakból, Iránba átrepült 11 Szu-22M3-as közül, három megsérült leszállás közben. Hogy mennyit nagy javítottak húsz évvel később Iránban nem tudjuk, de a rikító zöld-sárga terepszínű szír Szu-22M3-asokra mondják, hogy Iránból kerültek Szíriába, mert ilyen színben repülő gépeket fotóztak a nagyjavítás alatt Irán felett.

Egy szír Szu-22M3-as, két orosz Szu-30SzM álltal kísérve 2018-ban:
S06.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
A sárga 59-es es Szu-17M4-es az 1993-as aeroszalonon, Zsukovszkijban.


Ha minden igaz, ez a gép volt kijelölve a Szu-27-esekről ismert AL-31F hajtómű integrációs tesztjeihez, de az átépítés érdeklődés hiányában végül nem valósult meg. Pedig nagyon érdekes repülőgépet eredményezett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
M

molnibalage

Guest
A sárga 59-es es Szu-17M4-es az 1993-as aeroszalonon, Zsukovszkijban.


Ha minden igaz, ez a gép volt kijelölve a Szu-27-esekről ismert AL-31F hajtómű integrációs tesztjeihez, de az átépítés érdeklődés hiányában végül nem valósult meg. Pedig nagyon érdekes repülőgépet eredményezett volna.
Függesztmény nélkül nagy magasságban ment volna, mint istennyila. Ahogy szoktad mondani, a Holdba.