Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 593
113
276392.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Türkmén Szu-25U kétüléses repülőgép. Az "U" változat, a jellegzetes "BM" törzshátsórészről ismerhető fel könnyen.

Turk-25U.jpg


A Szovjetunió szétesésekor Türkmenisztán nem örökölt Szu-25-össel típussal repülő szovjet alakulatot, csupán egy sivatagi lerakatban tárolt, különböző állapotú Szu-25-ös repülőgépet. Így sem kiszolgáló eszközeik, sem személyzetük nem volt ehhez a típushoz.

A kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság után, a kelete-urópai szerződött személyzet távozott a Türkmén Légierőből, így muszály volt saját lábra állniuk. Ennek egyik lépése volt, hogy 1998-ban szerződés kötöttek a grúziai TAM üzemmel, hogy két századnyi, a türkmén sivatagban tárolt Szu-25-öst üzemképes állapotra hozzanak. A grúzok üzletet szimatoltak és a nagyjavított repülőgépeken felül még tizenkilenc, korábban a TAM gyárában maradt repülőgépet is eladtak a türkméneknek.

Ezek közül látható a képen egy Szu-25U kétüléses, ami eredetileg egy együléses Szu-25T preciziós támadógépnek épült, majd a grúzok átépítették azt kétüléses példánnyá az ezredfordulón. Ezek közül a Türkmén légierő hat darabot kapott. (Valamint az Azeri és Grúz légierő is használja/ta ezt a ritka változatott)

Pár infó a hasonló azeri Szu-25-ösökről:
Azeri Szu-25U
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 828
113
Maga az elrendezés alapvetően lehetséges, ugyanis a vezérsíkon látható jelzés alapján ez egy perui Szu-25, azon belül is az UB variáns. Gyorsan SIPRI adatbázisban utánakeresve kiderült, hogy még 96-ban a beloruszokkal megállapodtak 18 darab (10 együléses, 8 UB) Szu-25 megvásárlásáról 402 millió dollár értékben, mivel akkoriban Ecuadorral volt némi területi balhéjuk az Andokban. Az üzlet részeként a Szu-25-k mellé hozzácsaptak még 25 darab H-58U lokátorromboló rakétát illetve 100-100 H-25ML-t és H-29L-t az egyéb földi célok ellen. Orosz oldalakat olvasva viszont a H-58U-t alapvetően a Szu-25T/TM (utóbbi esetenként Szu-39-ként ismert) fegyverzete közt említik, ugyanis az indításhoz a "Fantaszmagoria" vagy a "Vjuga" konténerek szükségesek (Szu-24M), vagy a Szu-25T-nél az L-150 "Pasztel" rendszer képes kezelni a rakétát. Valamilyen szintű belorusz nagyjavítást kaptak a varjak a szállítás előtt, de nem hiszem, hogy megkapták volna a Pasztelt. Az SzM modernizáció már magába foglalta, így azok is képesek alkalmaznia H-58-at, de oroszoknak ott van számos más platform, amik jóval alkalmasabbak a Gracsnál a lokátorromboló rakéták hordozására. A képet nézve az indítósín (AKU-58) amúgy stimmel, de úgy gondolom ha fel is pakolták max demonstratív célzattal lehetett nem tényleges harci alkalmazásra.

Fantaszmagoria Szu-24M alatt
1497980084194356879.png

H-58E Szu-25TM alá akasztva
8.Raketa-H-58E-pod-krylom-Su-25TM..jpg

Hasonlóan valamelyik MAKSz-on
Su-25TM.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Valamilyen szintű belorusz nagyjavítást kaptak a varjak a szállítás előtt, de nem hiszem, hogy megkapták volna a Pasztelt. Az SzM modernizáció már magába foglalta, így azok is képesek alkalmaznia H-58-at, de oroszoknak ott van számos más platform, amik jóval alkalmasabbak a Gracsnál a lokátorromboló rakéták hordozására. A képet nézve az indítósín (AKU-58) amúgy stimmel, de úgy gondolom ha fel is pakolták max demonstratív célzattal lehetett nem tényleges harci alkalmazásra.

Pedig megjapták! A nyolc Szu-25UB közül többet, lokátorromboló SEAD szerepkörben szállították le Perunak a kilencvenes években:

su25ubb.jpg


A perui Szu-25UB-k törzse alá lehet függeszteni a KRK-UP vezérlő konténert, ami a L150 Pasztel besugárzásjelző álltal szolgáltatott adatok alapján tudja rávezetni a H-58U rakétákat. A hásó kabinba szerelték az IP-53-as kijelzőjét a rendszernek, a hátul ülő operátor tudja azt kezelni.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Valamilyen szintű belorusz nagyjavítást kaptak a varjak a szállítás előtt,

A perui Szu-25-ös nagyjavítása olyan dél-amerikás, szappanoperás sztori:

A kilencvenes években 18 Szu-25-ösből, átadás előtt csak hat(!) kapott ipari élettartamnövelő nagyjavítást a Beloruszoknál. Ennek örömére 2002 és 2007 között gyakorlatilag az összes naptári élettartama kikopott. Innentől mindenféle hosszabbítgatásokkal, látványos újra festéssel vegetáltak a perui Szu-25-ösök 10-15 éven keresztül!

01.jpg


Tervek szerint a Peruiak saját maguk végezték volna el az élettartamnövelő nagyjavítást a kétezres évek végétől, de ez is szappanoperásra sikerült, plusz a beloruszok és az oroszok aktívan fúrták a projektet, így azt 2013-ban leállították. Majd 2014. decemberében szintén egy perui helyszínű nagyjavításról írtak alá szerződést, amit orosz és belorusz cégek támogatnak. A szerződés hat együléses és négy UB megújulásáról szólt (+hajtóművek, kiszolgállórendszerek), közel negyven millió USD-ért. (Persze közbe sok kanyart iktattak be, pl 2016-ban felmerül Ukrán támogatás is.)

02.jpg


Végül az első Peruban nagyjavított repülőgép 2018. augusztusban szállt fel!!! Azaz előtte 10-15 évig ipari élettartamnövelő javítás nélkül vegetált a perui Szu-25-ös flotta. Bár tette ezt látványos festéssel!



03.jpg

Fotó: Peruban nagyjavított Szu-25UB
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
2 960
5 887
113
Pedig megjapták! A nyolc Szu-25UB közül többet, lokátorromboló SEAD szerepkörben szállították le Perunak a kilencvenes években:

su25ubb.jpg


A perui Szu-25UB-k törzse alá lehet függeszteni a KRK-UP vezérlő konténert, ami a L150 Pasztel besugárzásjelző álltal szolgáltatott adatok alapján tudja rávezetni a H-58U rakétákat. A hásó kabinba szerelték az IP-53-as kijelzőjét a rendszernek, a hátul ülő operátor tudja azt kezelni.

Én azt a kis függesztményt nagyon a 'Mercury" optkcai podnak nézem
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 643
113
Mint hozzáértőkhöz lenne egy naiv kérdésem. A grúzok által épített szu 22 használható gépek a mai szuper légvédelem szuper amerikai gépek mellett? Értem inkább úgy, hogy megfelelő elektronikai, szoftveres felhajpolás mellett (amennyiben ilyen lehetséges egy ilyen régi tevezésű gépnél?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Mint hozzáértőkhöz lenne egy naiv kérdésem. A grúzok által épített szu 22 használható gépek a mai szuper légvédelem szuper amerikai gépek mellett? Értem inkább úgy, hogy megfelelő elektronikai, szoftveres felhajpolás mellett (amennyiben ilyen lehetséges egy ilyen régi tevezésű gépnél?

Pardon?
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 177
13 643
113
Akkor átfogalmazva, lehet ebből a típusból a mai követelményeknek megfelelő harci repülőt faragni?