Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 689
113
Nagyon nagy butaságot írok azzal, ha az merül fel bennem tippként, hogy - kellő tapasztalattal felfuttatva a TVC gyártást - olcsóbb lehet az oroszoknak a saját gazdasági viszonyaik között TVC-s Flankert gyártani - ráadásul javítva ezzel egy-két, az F-15-től elmaradó manőverbeli, stabilitási tulajdonságát -, mint inkább ellentétes forgásirányú hajtómű gyártást megvalósítani? /Később meg PAK-FA-t az F-22 ellen/
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 232
76 767
113
Nagyon nagy butaságot írok azzal, ha az merül fel bennem tippként, hogy - kellő tapasztalattal felfuttatva a TVC gyártást - olcsóbb lehet az oroszoknak a saját gazdasági viszonyaik között TVC-s Flankert gyártani - ráadásul javítva ezzel egy-két, az F-15-től elmaradó manőverbeli, stabilitási tulajdonságát -, mint inkább ellentétes forgásirányú hajtómű gyártást megvalósítani? /Később meg PAK-FA-t az F-22 ellen/
Milyen manőver és stabilitásbeli elmaradásról beszélsz?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 524
44 880
113
Nagyon nagy butaságot írok azzal, ha az merül fel bennem tippként, hogy - kellő tapasztalattal felfuttatva a TVC gyártást - olcsóbb lehet az oroszoknak a saját gazdasági viszonyaik között TVC-s Flankert gyártani - ráadásul javítva ezzel egy-két, az F-15-től elmaradó manőverbeli, stabilitási tulajdonságát -, mint inkább ellentétes forgásirányú hajtómű gyártást megvalósítani? /Később meg PAK-FA-t az F-22 ellen/
Szerintem nagyon nem butaság, sőt azt gondolom, hogy kapirgálod a lényeget...

Ilyet IS sejtek mögötte én is, ugyanis a Szu-27 "picit" másabb, mint az F-15/16, és az Oroszok a halálba tesztelték, van mindenféle verzió ebből az alaptípusból, kacsaszárnyas, és sima, össze vissza függőleges vezérsíkokkal, mindenféle hajtóművel. A vége meg az lett, hogy jelenleg a top Szu-35 TVC-s és nincs kacsaszárny, valamint a készülő topra szintén ez igaz. Maradt a TVC... Saját maguknak is.

Ezért kérdeztem rá, hogy van e adat konkrétan hogy a szuhoj sárkányokra vonatkoztatva, annak a FwB-jével, konkrét manővereknél a tvc és a nélküli számok meg-e vannak? Nem általánosságban, nem az F-15/16 grafikákkal, suplementekkel, hanem hogy a simához képest a tvc-s szuhojok mit léptek előre?
Magam részéről biztos vagyok benne, hogy azon a gépen akkora valós képességbeli javulást okozott, és nem csak annyi van a háttérben, hogy 2000 óránként megment egy átesett repülőt, hogy megérje ezzel nekik foglalkozni a jövőben is.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 822
2 536
113
Hát srácok, egész napi meló után átolvasva ezt a topicot, nem semmi amit lehoztatok, olykor nem is indulat mentesen. Gratula. :D Én csak annyit tennék hozzá, senkit meg ne sértsek, de szerintem azért @zsolti kicsit sokszor jön azzal, hogy nem tudhatjuk, hogy jobb-e vagy rosszabb- e az orosz mint az amerikai. De amikor példákat hoznak neked akkor sokkal inkább hajalmosabb vagy vakon elhinni azt amit az oroszok mondanak, mint amit az amerikaiak állítanak, szerintem. Mindig mondod, hogy nem tudhatunk pontos adatokat. De miért is nem lehet hogy ezek alapján a pontatlan adatok alapján is szimplán jobb lehet valami ami amerikai vagy esetleg kínai. Azt is szoktad mondogatni, hogy ne higgyünk a propaganda anyagoknak, de te mégis hajlamos vagy fenntartások nélkül elhinni azt amit az oroszok állítanak, de amit az amcsik vagy a kínaiak állítanak az humbug. ( gondolok itt a Pesa vs kínai AESA radarra.) Nem mondom, hogy el kell hinni azt amit mindkét oldalon leírnak, de azzal érvelni, hogy nem tudhatunk semmi konkrétat és ezért jobb az orosz mint az amerikai vagy a kínai, kicsit sovány érvelésnek tűnik. Bocs, ha valamit félre értettem, NO OFFENSE! :D :D
 
  • Tetszik
Reactions: Tcat and endre

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 088
3 016
113
Hát srácok, egész napi meló után átolvasva ezt a topicot, nem semmi amit lehoztatok, olykor nem is indulat mentesen. Gratula. :D Én csak annyit tennék hozzá, senkit meg ne sértsek, de szerintem azért @zsolti kicsit sokszor jön azzal, hogy nem tudhatjuk, hogy jobb-e vagy rosszabb- e az orosz mint az amerikai. De amikor példákat hoznak neked akkor sokkal inkább hajalmosabb vagy vakon elhinni azt amit az oroszok mondanak, mint amit az amerikaiak állítanak, szerintem. Mindig mondod, hogy nem tudhatunk pontos adatokat. De miért is nem lehet hogy ezek alapján a pontatlan adatok alapján is szimplán jobb lehet valami ami amerikai vagy esetleg kínai. Azt is szoktad mondogatni, hogy ne higgyünk a propaganda anyagoknak, de te mégis hajlamos vagy fenntartások nélkül elhinni azt amit az oroszok állítanak, de amit az amcsik vagy a kínaiak állítanak az humbug. ( gondolok itt a Pesa vs kínai AESA radarra.) Nem mondom, hogy el kell hinni azt amit mindkét oldalon leírnak, de azzal érvelni, hogy nem tudhatunk semmi konkrétat és ezért jobb az orosz mint az amerikai vagy a kínai, kicsit sovány érvelésnek tűnik. Bocs, ha valamit félre értettem, NO OFFENSE! :D :D


Szerintem félre értetted ...nem mondta sehol.hogy jobb az orosz,csupán azt mondja,vagy higyjük el mindkétoldal propagandáját vagy egyiket sem.
Nem mondja sehol,hogy "overkill" az orosz csak azt mondja,hogy sokszor kevesebb pénzből más utat járnak.
Szerintem meg kell becsülni...helyén kell kezelni azt ,hogy egy 146.000.000 ország vs NATO,EU...stb kb 1.000.000.000 szellemi ,ipari,knowhow tőke ellenszélben mit tudnak felmutatni.DE lehet én is tévedek..........:D:D:D:D:Do_Oo_Oo_Oo_Oo_O:confused::confused::confused::confused:
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 524
44 880
113
Milyen manőver és stabilitásbeli elmaradásról beszélsz?
Hát srácok, egész napi meló után átolvasva ezt a topicot, nem semmi amit lehoztatok, olykor nem is indulat mentesen. Gratula. :D Én csak annyit tennék hozzá, senkit meg ne sértsek, de szerintem azért @zsolti kicsit sokszor jön azzal, hogy nem tudhatjuk, hogy jobb-e vagy rosszabb- e az orosz mint az amerikai. De amikor példákat hoznak neked akkor sokkal inkább hajalmosabb vagy vakon elhinni azt amit az oroszok mondanak, mint amit az amerikaiak állítanak, szerintem. Mindig mondod, hogy nem tudhatunk pontos adatokat. De miért is nem lehet hogy ezek alapján a pontatlan adatok alapján is szimplán jobb lehet valami ami amerikai vagy esetleg kínai. Azt is szoktad mondogatni, hogy ne higgyünk a propaganda anyagoknak, de te mégis hajlamos vagy fenntartások nélkül elhinni azt amit az oroszok állítanak, de amit az amcsik vagy a kínaiak állítanak az humbug. ( gondolok itt a Pesa vs kínai AESA radarra.) Nem mondom, hogy el kell hinni azt amit mindkét oldalon leírnak, de azzal érvelni, hogy nem tudhatunk semmi konkrétat és ezért jobb az orosz mint az amerikai vagy a kínai, kicsit sovány érvelésnek tűnik. Bocs, ha valamit félre értettem, NO OFFENSE! :D :D
Mutass rá, ahol azt írtam volna, hogy jobb az Orosz mint az Amerikai, Kínai? Folyamatosan azt írom, hogy valóban nem tudhatjuk fixre, és NEM vagyok róla meggyőzve, hogy a top Rus Irbisz azért mert "csak" PESA" elvű rosszabb mint a pl. J-11B ben lévő Kínai AESA. Sosem mondtam hogy fixre jobb az Irbisz. Adatokat kértem, megbízható forrásból, harcászati paraméterrekkel. Semmi nem jött, csak az, hogy az AESA biztos jobb, mert AESA. Szerintem nem olvastad ezt akkor végig figyelmesen...

Hol állítottam azt, hogy a Rus megoldás, a TVC-s gép nem TVC-s rakátával jobb biztosan mint az extra tartományban indítható akár 3-9 irányból lelövéssel is promózó Aim-9x? Annyit írtam, hogy valami olyan előnye kell hogy legyen, ami miatt még mindig nem vetették el, és használják a Szu-35 ben, és nagyon úgy néz ki, hogy használni akarják a Pak-Fa-ban is. E mellett leírtam olyan tényeket, amelyeket le lehet ellenőrizni: Bár nem volt feltétel a TVC, de az F-22 nyert, a nem TVC-s YF-23 al szemben, a "mindent bele" USA top fighter tenderen.
Szerintem páran velem kapcsolatban szereptévesztésben vannak, sosem mondom azt, hogy jobb az Orosz. Azt mondom, hogy nem vagyok meggyőzve, hogy ők hülyék, és az Ő megoldásaik szarok. Ez nagy különbség ám! Alapvetően én úgy látom, és láttam eddig, hogy megkésve időben, nem is annyira high tech-mikroelektronikai csodákkal, de hozzák a világ élvonalát mindenben, ha haditechnikáról van szó. Ezzel szemben olyan emberekkel vitázom, akik szerint a Rus légiharc rakéták "áramlásrontó tényezők", a vadászgépeik pedig "sportrepülők", valamint hülye araboknak gyártják a TVC-t, és max ez a marketingértéke, és annyi előnye van, hogy 2000 óránként megment 1 gépet. De persze még azt is olyan kurva drágán, hogy az sem éri meg... Ezeket most lehet hogy kifigurázásnak látják sokan, így leírva zanzában, de a szomorú az, hogy MIND megtörtént, nem én találtam ki őket...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 524
44 880
113
Szerintem félre értetted ...nem mondta sehol.hogy jobb az orosz,csupán azt mondja,vagy higyjük el mindkétoldal propagandáját vagy egyiket sem.
Nem mondja sehol,hogy "overkill" az orosz csak azt mondja,hogy sokszor kevesebb pénzből más utat járnak.
Szerintem meg kell becsülni...helyén kell kezelni azt ,hogy egy 146.000.000 ország vs NATO,EU...stb kb 1.000.000.000 szellemi ,ipari,knowhow tőke ellenszélben mit tudnak felmutatni.DE lehet én is tévedek..........:D:D:D:D:Do_Oo_Oo_Oo_Oo_O:confused::confused::confused::confused:
Nem, nem tévedsz. PONTOSAN erről van szó! Végre van aki érti, hogy miről van szó.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 689
113
Milyen manőver és stabilitásbeli elmaradásról beszélsz?

Most viccelsz?:)
A két gép: F-15 vs. Szu-27 eltérő aerodinamikai kialakítású, mechanizáltságú, hajtómű elrendezésű, eltérő jelleggörbéjű hajtóművekkel, stb, stb.
Nem véletlen pl., hogy a P-42 nem tudta minden rekordját megdönteni az F-15-nek.
Lehet, hogy az F-15 jobban orsózik, de lehet, hogy nem akkora az állásszög tűrőképessége stb., stb.
S akkor csak egy adott magasságon, egy adott sebességen"vizsgáltuk" ezeket a képességeket.
Szégyen; nem emlékszem rá, de ha jól rémlik Molni az F-15-ről írt művében erről is esett szó.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
M

molnibalage

Guest
Hát srácok, egész napi meló után átolvasva ezt a topicot, nem semmi amit lehoztatok, olykor nem is indulat mentesen. Gratula. :D Én csak annyit tennék hozzá, senkit meg ne sértsek, de szerintem azért @zsolti kicsit sokszor jön azzal, hogy nem tudhatjuk, hogy jobb-e vagy rosszabb- e az orosz mint az amerikai. De amikor példákat hoznak neked akkor sokkal inkább hajalmosabb vagy vakon elhinni azt amit az oroszok mondanak, mint amit az amerikaiak állítanak, szerintem. Mindig mondod, hogy nem tudhatunk pontos adatokat. De miért is nem lehet hogy ezek alapján a pontatlan adatok alapján is szimplán jobb lehet valami ami amerikai vagy esetleg kínai. Azt is szoktad mondogatni, hogy ne higgyünk a propaganda anyagoknak, de te mégis hajlamos vagy fenntartások nélkül elhinni azt amit az oroszok állítanak, de amit az amcsik vagy a kínaiak állítanak az humbug. ( gondolok itt a Pesa vs kínai AESA radarra.) Nem mondom, hogy el kell hinni azt amit mindkét oldalon leírnak, de azzal érvelni, hogy nem tudhatunk semmi konkrétat és ezért jobb az orosz mint az amerikai vagy a kínai, kicsit sovány érvelésnek tűnik. Bocs, ha valamit félre értettem, NO OFFENSE! :D :D
Zsolt azon kívül, hogy "nem tudjuk" és "szerintem" még soha semmit nem mondott...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 524
44 880
113
Zsolt azon kívül, hogy "nem tudjuk" és "szerintem" még soha semmit nem mondott...
De, csak az neked nem tetszik amit én mondok: jelenségeket kell vizsgálni, olvasni a sorok közt, ésszel élni, és nem bms 4.0 videók szerkesztésével, repnapokon amcsi/nyugati pilótákkal folytatott kedélyes beszélgetésekből, northrop- grumman reklámvideóból extrapolálni úgy azt, hogy igazából a DAS mindent lát, a TVC meg szart nem ér, sőt egy technikai rémálom, szar üzemeltetni, drága, és légiharcnál meg jobb ha kikapcsolod a raptoron...
Ami elérhető anyag van ma nyilvánosan hozzáférhetően egy F22/35 Su35/pak-fa gépről, az vagy reklámanyag, vagy dezinformáció. Ha ezt valaki nem látja át, az egy bazári majom...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 524
44 880
113
Most viccelsz?:)
A két gép: F-15 vs. Szu-27 eltérő aerodinamikai kialakítású, mechanizáltságú, hajtómű elrendezésű, eltérő jelleggörbéjű hajtóművekkel, stb, stb.
Nem véletlen pl., hogy a P-42 nem tudta minden rekordját megdönteni az F-15-nek.
Lehet, hogy az F-15 jobban orsózik, de lehet, hogy nem akkora az állásszög tűrőképessége stb., stb.
S akkor csak egy adott magasságon, egy adott sebességen"vizsgáltuk" ezeket a képességeket.
Szégyen; nem emlékszem rá, de ha jól rémlik Molni az F-15-ről írt művében erről is esett szó.
Igen, és megint csak igen. Bár dedikáltan arra tervezték a Mig-29/Szu-27 párost, hogy az F-15/16/18 gépeket leküzdje légiharcban, s vannak hasonlóságok pl. a Szu-27 - F-15 közt, a Mig-29 - F-18 közt is, egyik sem szolgai másolat, nagyon nem. Vannak dolgok amelyekben sikerült ezeket túlszárnyalni, és vannak amelyeket nem. Egyedi konstrukciót kell vizsgálni, és hogy annak a sárkánynak, hajtómű-karakterisztikának, adott tömegnél, és magasságoknál mit hoz a TVC. Az Oroszok szerint hoz annyit, hogy használják a Szuhojok vadászváltozataiban egyértelműen, amelyeknek a fő feladata a légiharc megnyerése. S a jövőben is ezt fogják használni, jelenleg úgy néz ki.
 
M

molnibalage

Guest
De, csak az neked nem tetszik amit én mondok: jelenségeket kell vizsgálni, olvasni a sorok közt, ésszel élni, és nem bms 4.0 videók szerkesztésével, repnapokon amcsi/nyugati pilótákkal folytatott kedélyes beszélgetésekből, northrop- grumman reklámvideóból extrapolálni úgy azt, hogy igazából a DAS mindent lát, a TVC meg szart nem ér, sőt egy technikai rémálom, szar üzemeltetni, drága, és légiharcnál meg jobb ha kikapcsolod a raptoron...
Ami elérhető anyag van ma nyilvánosan hozzáférhetően egy F22/35 Su35/pak-fa gépről, az vagy reklámanyag, vagy dezinformáció. Ha ezt valaki nem látja át, az egy bazári majom...
Új rigmus, "olvasni a sorok között". Ja, persze, mert arra is csak te vagy képes, senki más, mi hülyék nem...
 
S

speziale

Guest
Igen, és megint csak igen. Bár dedikáltan arra tervezték a Mig-29/Szu-27 párost, hogy az F-15/16/18 gépeket leküzdje légiharcban, s vannak hasonlóságok pl. a Szu-27 - F-15 közt, a Mig-29 - F-18 közt is, egyik sem szolgai másolat, nagyon nem. Vannak dolgok amelyekben sikerült ezeket túlszárnyalni, és vannak amelyeket nem. Egyedi konstrukciót kell vizsgálni, és hogy annak a sárkánynak, hajtómű-karakterisztikának, adott tömegnél, és magasságoknál mit hoz a TVC. Az Oroszok szerint hoz annyit, hogy használják a Szuhojok vadászváltozataiban egyértelműen, amelyeknek a fő feladata a légiharc megnyerése. S a jövőben is ezt fogják használni, jelenleg úgy néz ki.

Zsolti,

emlékszel még a variaszárnyra? Egy időben az volt a sláger, jópár gép készült ezzel a koncepcióval. Aztán ahogy fejlődött az aerodinamikai modellezés, meg az FbW rendszerek szépen el is tűntek ezek a konstrukciók. Ettől hülyeség volt a variaszárny. Az adott kor technológiai korlátait figyelembe véve: nem. Most hülyeség lenne ilyet használni? Igen.
A TVC ugyanez. Egy időben egy adott problémára keleten és nyugaton is nagy erőkkel (gondolom részben az FbW adta lehetőségeket akarták ezzel minél jobban kihasználni) el kezdték kutatni a TVC-s rendszereket. Csak közben megjelentek az új generációs légiharc rakéták, sokkal komolyabb képességekkel, mint a korábbi aim-9l, meg a mikroelektronika fejlődésével lehetővé vált a komolyabb sisakdisplay-ek fejlesztése. Amikor nyugaton ezt látták le is álltak a TVC fejlesztésekkel, mert egyszerűen értelmét vesztette a dolog.
Vagyis lehet, hogy 25 éve nem volt hülyeség a TVC-vel foglalkozni, de mostanra azzá vált az egyéb rendszerek fejlődése miatt. csak az a baj, hogy a modern IR képalkotó/jelfeldolgozó technológiák meg mikroelektronika terén az oroszok továbbra is jelentősen le vannak maradva.
(Egyébként meg az oroszok esetében egy olyan országról beszélünk, ahol 70 mrd. dollárból sikerült megrendezni egy téli olimpiát. Szerinted egy olyan ország, ahol ilyen szintű a korrupció, meg olyan a döntési mechanizmus amilyen, ott miért olyan rohadt nehéz elképzelni azt, hogy azért raknak TVC-t a gépükre, mert elkápráztattak néhány fejest a manőverekkel, és előadták, hogy ilyen cucca még az amcsiknak sincs.)

Én a helyedben sokkal inkább azon rugóznék, hogy ha a DAS olyan nagy előny a légiharcban, akkor a Su35 infra érzékelője miért nem az?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Roni
M

molnibalage

Guest
A TVC ugyanez. Egy időben egy adott problémára keleten és nyugaton is nagy erőkkel (gondolom részben az FbW adta lehetőségeket akarták ezzel minél jobban kihasználni) el kezdték kutatni a TVC-s rendszereket. Csak közben megjelentek az új generációs légiharc rakéták, sokkal komolyabb képességekkel, mint a korábbi aim-9l, meg a mikroelektronika fejlődésével lehetővé vált a komolyabb sisakdisplay-ek fejlesztése. Amikor nyugaton ezt látták le is álltak a TVC fejlesztésekkel, mert egyszerűen értelmét vesztette a dolog.
A jenkik a TVC-t egy időben arra szerették volna használni, hogy a leszállási úthosszt csökkentsék drámaian, hogy a sérült kifutós repterekről is üzemelessenek. (Azt fejből meg nem modom, hogy sugárfék is volt-e ezen gépek bármelyikén, otthon van anyagom róluk.) Aztán rájöttek, hogy ennek sok értelme nincs. Egyszerűbb pénzt költeni arra, hogy a reptér ne sérüljön meg, na meg a reptér egy kifutónál többől áll... Tök jó, ha sértetlen a kifutó, ha minden más kiszolgáló létesítmény meg le van tartolva vagy egy atomháborúban egy TBM meg lenullázta a repteret...

(Egyébként meg az oroszok esetében egy olyan országról beszélünk, ahol 70 mrd. dollárból sikerült megrendezni egy téli olimpiát. Szerinted egy olyan ország, ahol ilyen szintű a korrupció, meg olyan a döntési mechanizmus amilyen, ott miért olyan rohadt nehéz elképzelni azt, hogy azért raknak TVC-t a gépükre, mert elkápráztattak néhány fejest a manőverekkel, és előadták, hogy ilyen cucca még az amcsiknak sincs.)
Ez az egyik fele, de akkor itt lehet felhozni, hogy a japán techdemó gépe került TVC. Bár ez meg ahhoz hasonló helyzet, mint a Szu-47. Az is megépült, mikor az X-29 után kiderült, hogy szép és jó tulajdonságai is vannak az előre nyilazásnak, de sokkal több hátráya van, mint előnye.

Én a helyedben sokkal inkább azon rugóznék, hogy ha a DAS olyan nagy előny a légiharcban, akkor a Su35 infra érzékelője miért nem az?
Azt azért hozzátenném, hogy a DAS nem önmagában erős. Azzal lesz nagyon erős, hogy az AESA radarral a DAS által talált dolgokra oda tud mérni és az, hogy data linken a DAS elég sokmindenre képes. A DAS által kapott adatokkal sokkal könnyebb háromszögelni, mint az RWR-ral az alapvető működésbeli eltérések miatt.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 041
113
Csak közben megjelentek az új generációs légiharc rakéták, sokkal komolyabb képességekkel, mint a korábbi aim-9l, meg a mikroelektronika fejlődésével lehetővé vált a komolyabb sisakdisplay-ek fejlesztése. Amikor nyugaton ezt látták le is álltak a TVC fejlesztésekkel, mert egyszerűen értelmét vesztette a dolog.

Erről van itt szó ! Menő dolog volt ám a 90 években ! Sőt még a 2000 évek elején is . De egy csúcskategóriás gépnél elég csak a fejedet oldalra fórdítani és komoly g erő hatás nélkül lelövöd az ellenséges gépet .
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 894
113
A jenkik a TVC-t egy időben arra szerették volna használni, hogy a leszállási úthosszt csökkentsék drámaian, hogy a sérült kifutós repterekről is üzemelessenek. (Azt fejből meg nem modom, hogy sugárfék is volt-e ezen gépek bármelyikén, otthon van anyagom róluk.) Aztán rájöttek, hogy ennek sok értelme nincs. Egyszerűbb pénzt költeni arra, hogy a reptér ne sérüljön meg, na meg a reptér egy kifutónál többől áll... Tök jó, ha sértetlen a kifutó, ha minden más kiszolgáló létesítmény meg le van tartolva vagy egy atomháborúban egy TBM meg lenullázta a repteret...

A NASA Dryden F-15S/MTD program kettős célú volt. TVC és külön canard alkalmazásával (amiről már írtam, hogy tulajdonképpen az F/A-18-as vízszintes vezérsíkja volt) a felszálláshoz szükséges nekifutási úthosszt, míg a speciális reverzzel a leszállást követő kigurulási úthosszt kívánták drámaian csökkenteni.
A felszállási úthossz jelentősen csökkent, bár tény, hogy a tesztekhez használt legelsőként megépült TF-15-ös sárkány minden más F-15-ösnél könnyebb volt és az átalakításokkal is egálban volt egy F-15A (tehát a kétüléses canardos, TVC-s gép egy együléses szériagéppel) modellel.
A leszállási úthossz is drámaian leredukálódott, de itt a drámaiság sokkal szélesebb spektrumban volt értelmezhető. Ugyanis gép titán törzshátsórészét alaposan átalakítva nem csak a szögletes, fel-le mozgatható fúvócsövek bekötési csomópontjait alakították ki, de szintén ide építettek egy speciális zsalurendszert, ami a forszázskamrából a forró égésgázokat a gép hasa alá, lefelé-előre vezette ki. Figyelem! Nyilván nem utánégető üzemmódról beszélünk. Azonban felmerül, hogy miféle zsaluzás az, ami forszázson a kamranyomás meglétekor is normálisan tömít. Nem semmi.
Az eredmény már a rendszer legelső aktiválásakor brutális volt. Az tény, hogy lecsökkent a kifutási úthossz, de a pilóta elmondása szerint az volt az érzése, mintha "egy vulkánon lovagolna" és komoly gondot jelenett a gép pályán tartása.


Itt se a felszállás se a leszállás nem látszik a fenti extrákkal, utánégetés nem megy a nekifutáskor és a reverz se működik.

Az F-15S/MTD átalakításával készült el az F-15ACTIVE (Advanced Control Technology for Integrated Vehicles), ami a 2D TVC csövek és a reverz helyére kapta meg a "pitch/yaw balance beam nozzle", azaz a P/YBBN fúvócsöves F-100PW229-es hajtóműveket, így a gép tolóerő/tömeg aránya a 3D TVC mellé ráadásul kimagaslóan nagy volt.



Itt pedig egy összefoglaló a NASA Dryden nagy állásszögű kutatógépeiről:


F-18HARV (High Alpha Research Vehicle), F-15ACTIVE, X-29, X-31 és egy F-16XL a szuperlamináris szárny programból, aminek semmi köze a High Alpha programhoz, a videóba tévedésből került bele az F-16VISTA-ból (Variable stability In-flight Simulator Test Aircraft) kialakított F-16MATV (Multi-Axis Thrust Vectoring, a GE programja) helyett.

F-16MATV:


Az F-15ACTIVE később részt vett az IFCS (Intelligent Flight Control System) és a LaNCETS (Lift and Nozzle Change Effects on Tail Shock) projektekben is.
2009-ben eltávolították a 3D vektorálós F100PW229-es hajtóműveket és két ősöreg F-100PW100-assal (valószínű amivel 1971-ben még TF-15-ösként az F-15B-k előtt operált) felszerelve az Edwards-on van kiállítva.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 337
10 689
113
"... Anno az iráni sah-ot is hasonló parasztvakítással verték át, mikor F-14/F-15 flyoff volt. Úgy tűnt, hogy micsoda erő van az F-14-ben azt gyakorlatialg annyi üzemannyaggal repült, hogy a taxi-ra úgy kell majdnem levontatni. A TVC is ez. Van két gép, az egyik összevissza pörögforog, hihetetlen látványos, csak az gyök2 átlagembernek nem sok fogalma van arról, hogy ennek harcászati haszna a zéróhoz tendál. Viszont ad rá pénzt. Sokat. Valahol elképesztő, hogy vezetők dollármillárdokról döntenek ilyen átverések és parasztvakítások benyelésével...

Jó reggelt kívánok a gazdaság és a pénz világában!;)
De lassan az egész világkereskedelem lassan erről szól.
Engedj meg egy idézetet más területről:

Karlovitz Kristóf
2016.07.06. 21:45

"...Teljesen új traktorkonstrukció, de turbó, érintőképernyő és elektronika nélkül – visszatérés a múltba? Inkább előrelépés a jövőbe. Nem biztos, hogy minden gazdának, minden célra az a jó, amit rátukmálna a marketing.

A modern traktorokon mindent elektronika felügyel, a turbómotortól a sebességváltón át a guminyomásig. Nagy, színes érintőképernyőn kell beadni az utasításokat és leolvasni az adatokat. Ez hallatlanul sokféle lehetőséget nyit meg, és nagyon hatékonnyá teszi, illetve megkönnyíti a munkát. Mégsem vált ki maradéktalan elégedettséget..."

"...Ha egy ilyen traktornak bármi üzemzavara támad, a képernyőböködésre kiképzett gépkezelő csak felteheti a kezét, és hívhatja a laptoppal kiérkező szervizt, ami dologidőben érzékeny veszteséget okozhat. Egyébként is: kinek van ötéves okostelefonja? Senkinek, mert előbb elavul, lehet kidobni. És ha egy ötven-százmilliós traktor nem egyéb már, mint motorral és erőátvitellel ellátott okostelefon? A gép vas része még ötven év múltán is működőképes, hozza az eredeti teljesítményét, de a számítógépes idegrendszer, amely behálózza, tizedannyi idő alatt elavulhat. Biztos megtermelte az árát ennyi idő alatt a gép? Mi lesz vele, ha végképp túlhaladott, és a fogyasztói szemlélet alapján már nem is frissíthető a szoftver?..."
http://totalcar.hu/tesztek/haszon/2016/07/06/renner_5044_bemutato/

Vagy egy másik példa hirtelen az autózás világából: Csak két kerékhajtással gyártott, terepjárós formai jegyekkel felcsicsázott /műanyag kartervédő.../ SUV.
csak az gyök2 átlagembernek nem sok fogalma sincs, hogy ennek gyakorlati haszna a zéróhoz tendál.
http://totalcar.hu/tesztek/2016/12/21/peugeot_3008_16hdi_2016_teszt/
Kelts fel egy igényt, s elégítsd ki.

Egy barátom aranyköpése szerint régen minden az volt és abból, aminek látszott.
Manapság meg minden látszik valaminek, másvalaminek...

Egy haditechnikai kiállítás szerinted mi a büdös francról szól!?
A haditechnikai eszköz gyártásban és értékesítésben az a "szép", hogy olyan termékeket adnak el, aminek akár a 90+ százalékánál a büdös életben nem fogják a tervezett képességeit kihasználni, sőt szinte sehogyan sem fogják használni, illetve megint csak akár a 90+százalékát nem fogják el/leműködtetni.
S ezeket - lehet, hogy csak pár évig hatalmon levő politikusoknak és olyan katonáknak adják el, akiknek ha szerencséjük van, a szolgálati idejüket kibekkelik háború, no meg az életre eléggé veszélyes harcmezőre kerülés nélkül...

Ezt teszik az oroszok, a jenkik, meg szinte az egész világ.


Te ezek után keresed a rációt a manőverezőképességet az igazán fontos tartományokban mondhatni jelentéktelen mértékben javítani tudó TVC-ben, meg a hangsebességet függesztményekkel az igazán "sürgető":eek: szituációkban mondhatni jelentéktelen mértékben átlépni képes Super Hornet szuperszonikus mivoltában!?
;)
A mérnök megpróbálja megoldani a feladatot, amit a főnökei kiadtak neki, a többi már a marketingesek dolga, Te meg nem vagy (én sem) marketinges:).

Amúgy mind a két - általam hozott - "képességet" én is, meg Te is fizeted:(

A Hornet árát valahol be kell vasalni; külföldön és/vagy az adósságplafon emelésével, aminek a finanszírozását ugye megint csak exportálják is.
A TVC árát is fizeted, ha használsz - akár csak közvetve is - orosz gázt:eek::rolleyes:
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 140
10 848
113
"a MiG egy hajtóműves harci gépek gyártásában való jártassága lesznek a fő hajtóerők."
Anyám borogass! Hát mikor gyártott a MiG ilyet??
 
  • Tetszik
Reactions: emel and endre