Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Akkor itt is megkérdezem.;)

Valaki tudja pontosan,hogy hány darab SZU-27SzM3(az SzM1 és SzM2 annyira nem érdekel mert azok alig jelentenek valós előrelépést az SZU-27Sz-hez képest elektronikailag),SZU-35Sz és SZU-30SzM van az oroszoknak(ha valaki hozzácsapja a SZU-30M2-ket is azt megköszönöm bár amennyire el tudok igazodni Szuhojéknál ezek eléggé korlátolt elektronikával bírnak az SzM-hez képest)?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 820
81 148
113
Akkor itt is megkérdezem.;)

Valaki tudja pontosan,hogy hány darab SZU-27SzM3(az SzM1 és SzM2 annyira nem érdekel mert azok alig jelentenek valós előrelépést az SZU-27Sz-hez képest elektronikailag),SZU-35Sz és SZU-30SzM van az oroszoknak(ha valaki hozzácsapja a SZU-30M2-ket is azt megköszönöm bár amennyire el tudok igazodni Szuhojéknál ezek eléggé korlátolt elektronikával bírnak az SzM-hez képest)?

12 Szu-27SzM3, 20Szu-30M2, 96Szu-30SzM, 64Szu-35Sz
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Azért se a Szu-30SzM-et, se a Szu-30M2-est nem kell annyira elavultnak/korlátoltnak tekinteni a Szu-27SzM3-ashoz képest.

Csak az M2-t.Én úgy gondolom,hogy modern 4.gen.gépek ellen reális eséllyel csak SZU-27SzM3-at(bár ez elég kérdőjeles tekintve,hogy amennyire én tudom nem nagyon lehet tudni mi valósult meg az eredeti elképzelésekből),SZU-30SzM-et és a SZU-35Sz-t lehet használni Szuhojéktól.Migéktől pedig az SzMT-ket és a KR/KUBR-eket(ugye sem M2 sem MIG-35 nincs az oroszoknak).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 334
76 978
113
Én eddig azt hittem, hogy fordított reláció van, hogy egy Sz-27SzM3 közelébe sincs egyetlen multirole leszármazottnak sem...

Az SzM3 elvileg egy potens gép épp csak nem nagyon lehet tudni mit takar a valóságban az,hogy SzM1,SzM2 vagy SzM3.
Ami talán gyenge pontja lehet az a radar ami emlékeim szerint nem új típus csak a régi modernizálása(mint M2-nél).
 
M

molnibalage

Guest
Az SzM3 elvileg egy potens gép épp csak nem nagyon lehet tudni mit takar a valóságban az,hogy SzM1,SzM2 vagy SzM3.
Ami talán gyenge pontja lehet az a radar ami emlékeim szerint nem új típus csak a régi modernizálása(mint M2-nél).
Az SzM3 tudtommal még mindig mecha legyezésű radarral bír, ami alapvetően más képességet takar, mint bármelyik PESA radar is...
Az SzM3-nak van SAR képessége PGM használattal?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Azt tudom, hogy a légierőnek átadott példányok a KAB-500, H-29, H-31 eszközöket be tudják vetni, de azért a Szu-35Sz képességétől messze van a verzió. Viszont jelen architektúrájában jól bővíthető. TGP, R-77 fogadására kész. A radarja egy rejtély nekem.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Megmondom őszintén, nekem csak most tűnt fel, hogy az összes Szu-27SzM és SzM3-as függőleges vezérsíkján az oldalkormány felső sarkában egy jóküra rátétlemezes megerősítés van:

id220726


Éredekes, hogy a hagyományos Szu-27-esekre, még a mostanában nagyjavítottakra se került fel ez a módosítás.

Nem meglepő a "patkolás", az erősítés helye. Az előrenyúló mellső szárnytőről (LERX-ről) nagyobb állásszögű repülésnél leváló örvénysor pont ezen a tájon húzódik hátrafelé, ez jól meg is rázza a függőleges vezérsíkot, de még jobban az időnként kitérített oldalkormánylapokat. És hol a leggyöngébb az oldalkormány: a fölső harmadában, hiszen itt a legvékonyabb a szerkezet, így valószínűleg itt jelentkeztek először repedések az kormánylapokon, amiket csapatnál csak cserével tudtak orvosolni. Egy idő után a Szuhojnál valószínűleg megunhatták a reklamációkat és erősebbre méretezték az oldalkormány szerkezetét. Ennek meg az lehetett az eredménye, hogy a kormánylap jobban bírta a strapát, viszont a továbbra is jelentkező vibráció/flatter a kormánylap felső két bekötésére visszahatva szétrázta a bekötő csomópontokat, repedésekkel "gazdagítva" a vezérsík-bordákat és hossztartókat. Ennek lett a következménye a vezérsík megerősítése rátétlemezekkel a kormánylap felső része előtt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Igen, ezt a fajta "patkolás" által továbbpasszolt feszültséggyüjtő pontot olvastam a US Navy F-16N történetével kapcsolatban is. Ott is megjelentek a repedések, erre rátét lemezeléssel megerősítették a szerkezetet, amitől a sorban következő feszültséggyűjtő helyre vándorolt át a repedések kiindulási pontja. Oda, ahová addig csak kifutottak a repedések. Ez a bonyolult a repülőgépek tervezésében.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 179
61 054
113
Nekem a Szu-27SzM és SzM3 relációban a nagy rejtély a légiutántöltő csonkok elmaradása. A Szu-27SzM gépek a korábbi Szu-27Sz gépek nagyjavítással egybekötött modernizációja. A kabinbelsőt lényegében kipucolták, három MFD került a front műszerpanel helyére, alájuk meg egy sor tartalék hagyományos műszeregyüttes.
Érdekes, hogy a szárnyak alá nem alakítottak ki plusz felfüggesztési pontot. A KOLSz-t eltolták... és nem installálták a légiutántöltő csonkot. A gépek első szériáiba még változatlanul az AL-31F hajtóműveket rakták, míg az upgrade második szériájába már az erősebb és nagyobb élettartamú AL-31FM-1-es került.
A kb 16 darab Szu-27SzM3-as ezzel szemben kvázi új építésű gép, azaz egy külföldi exportból visszamaradt sárkányokat fejeztek be másképp. Ugyanaz a három MFD van a műszerfalon, de a hagyományos tartalék műszercsoport nélkül, illetve itt megjelent a plusz két fegyvertartó és mindegyik AL-31FM-1-essel van szerelve.
Ezek eleve eltolt KOLSZ-szal készültek, de valami ismeretlen okból még ezekbe se építették be a légiutántöltő csonkot. Gondolom az eltolt KOLSz járulékos vonzatai (új front szélvédő, más kábelezés, elektromos tér, stb) miatt nem tehettek máshogy, de valamiért a légiutántölthetőséget a légierő nem rendelte meg.
A Szu-27SzM3-ast szokás a Szu-35Sz előszobájaként is tekinteni TVC, nagyobb tolóerő/tömeg arány és a kiterjedt EW rendszerei (MAWS, bistatikus AESA radar, PESA radar, szenzorfúzió) nélkül. Az eleve alkalmazott szerkezeti megerősítések miatt itt a korábbi 16500 kg-os szerkezeti tömeg helyett kb a Szu-27UB-val azonos 17-17.5 tonnás lehet a gép. A vezérsíkon levő "patkolás" itt alapkellék. Érdekes, hogy a Szu-35Sz és Szu-30SzM eleve mentes ezektől, ami arra utal, hogy bár küllemre azonosnak tűnik a vezérsík, valószínű a borítás alatt egy másik konstrukció lakozik. Ami - különösen a Szu-35Sz esetében - igaz az egész gépre.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A légitankoláshoz nemcsak tankolócső kell egy vadászgépen, hanem megfelelő mennyiségű tankergép is!! Szergejnek az USA/NATO-hoz képest elhanyagolható a tanker-kapacitása, és komoly háború esetén szerintem először a stratégiai bombázók, másodszor a MiG-31-ek mint stratégiai védelmi vadászok vehetnék igénybe, mindenki más csak ezután - jöhetne, ha lenne több kapacitás. Szerintem ezért (is) bánnak takarékosan ezzel.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 533
44 986
113
Ezért is. Illetve az sem elhanyagolható, hogy rohadt sok fér a Szu-27 családba alapból is.
 
M

molnibalage

Guest
A légitankoláshoz nemcsak tankolócső kell egy vadászgépen, hanem megfelelő mennyiségű tankergép is!! Szergejnek az USA/NATO-hoz képest elhanyagolható a tanker-kapacitása, és komoly háború esetén szerintem először a stratégiai bombázók, másodszor a MiG-31-ek mint stratégiai védelmi vadászok vehetnék igénybe, mindenki más csak ezután - jöhetne, ha lenne több kapacitás. Szerintem ezért (is) bánnak takarékosan ezzel.
Ami még fontosabb, gyakorlat is kell hozzá. Az repült óra. Az meg pénz. Sok. Ha az ember valódi képességet akar. Vannak fent neten videók, ahol MiG-31-gyel néhe 10 perceket szenvedtek a kontakttal és a kosár néha odavert a kabin plexinek is. Ha nem gyakorolják, akkor ez a vége. Tökmindegy, hogy milyen nemzetiségű a pilóta. Ugyebár volt a Sivatagi Vihar esete, ahol a 8 db olasz Tornado (igaz, viharos időben) gépről egynek sikerült a csati. Egyedül repült a célig, ahol annak rendje és módja szerint le is lőtték...

(A visszafordult gépekkel koordinált zavarással lehet, hogy nem ez történt volna, persze ezt soha nem tudjuk meg már....
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed