1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szuhoj Szu-27, -30, -33, -35 "Flanker"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    De bizony hogy bőven használnak a repiparban is magnéziumtartalmú alu-ötvözeteket!! A magas Mg-tartalmú matériának Szergejnél elektron-öntvény a neve, és ebből készülnek/tek a berendezések rögzítő-bakjainak, csomópontjainak többsége, a kormányvezérlés bakjai, himbái, könnyűfém keréktárcsák, fékblokkok háza, stb. A korrózióra tényleg nagyon hajlamos, kristályközi korrózió esetén szivacsos lesz és úgy porlik el mint a kréta vagy a gipszkarton fal, ráadásul úgy ég mint a magnézium (de legalább elég nehéz meggyújtani)!! Airbusnál is találkoztam ilyen anyaggal, egy gyors-záras szárnypanelt leszerelve valami a fejemre esett, és kiderült hogy a fix szárny-panelnek a vége a gyors-zár patent-házával együtt pottyant le, csak az előtte leemelt kompozit-panel tartotta a helyén! Megette a kristályközi korrózió, 8-10 rétegben lehetett szétválasztani a panel anyagát. Azon a gépen vagy 15-20 ilyen felszegecselt elemet kellett cserélnünk. Szóval hiába hajlamos a korrózióra, meg jól is ég - de könnyű és merev, így a repiparban kikerülhetetlen a használata! Persze a korróziótól sokféle módon próbálják védeni, de főleg sósvizes tengeri/parti környezetben a legnagyobb probléma ez.
     
    nyugger, wolfram, Nemerson and 2 others like this.
  2. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Áá. A végén már autogénnel és bóraxxal is próbáltam.
     
  3. ozymandias

    ozymandias Well-Known Member

    Ha bezárodott az oxid, akkor veszett fejsze nyele...
     
    gacsat likes this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Érdemes lenne valami topikot nyitni ennek a fémtechnológiai hsz folyamnak.
     
  5. Nagy Csaba

    Nagy Csaba Well-Known Member

    Ozy-val egyet értve azt tenném még hozzá hogy előtte valamilyen felület tisztítás kéne maratás, drótkefe, majd gyors magas áram erősségű hegesztés. Viszont ha az a cucc amit hegeszteni akarsz, az mondjuk öntött, akkor szinte reménytelen. Az öntött cuccok ráadásul magas szilicium tartalmúak általában, úgy hogy nem nagyon múkodik a dolog. Azt írd meg esetleg hogy mi az a konkrét alkatrész, amit hegeszteni szeretnél, mert az alaktrész leírásából Ozy-val meg tudjuk tippelni hogy mi az ötvözete.....
     
  6. Nagy Csaba

    Nagy Csaba Well-Known Member

    Igen, de nem a felületen, a korróziónak leginkább kitett részeken. Bent a törzs szerkezetnél viszont sokkal könnyebb a korrózió védelem. Ráadásul az AlMg ötvözetnek meg van az a tulajdonsága, hogy ha hengerelt kemény (a leg magasabb szakító szilárdságú), akkor ehez meglehetősen rideg is, ergo fárasztást és vibrációt szarul tűri. Van technológiai különbség is, még hozzá alakítás technológiai. Amennyiben sajtolt az alaktrész, akkor NO magnéziumos ötvözet. Amennyibben hengerelt majd mélyhúzott, akkor AlMg féleség, de van esély ilyen összetételre is hogy AlMg4Mn0,8. Ráadásul az Mg-s alu ötvözetek ( szakirodalom kélyes hallgatása mellett) hajlamosak az állás közbeni szilárdság vesztésre, ezért egy kemény állapotú cucc utolsó technológiai lépése egy cca 140°C-os mesterséges öregítés is, ami azt jelenti hogy soha nem tudsz kalkulálni az ötvözetből kinyerhető maximális szilárdsággal...
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na, majd ha az új gyártósorra költözik jövőre a Szu-35Sz (vagy SzK?) gyártása, akkor kiváncsi leszek a gépek minőségére.
    Az a bajom, hogy a gépnek nincs egyetlen olyan részterülete, eleme, anyagfajtától függetlenül, ami ne volna gyányul összerakva.

    • A kabinkeret belsején a fekete festék már az új gépeken lepattogzik
    • A kabinkeret külső felületén ugyanez a helyzet
    • A műszerfal oldalsó paneljei alatti kábelezés szanaszét van, a kábelcsorda nincs összefogva
    • A HUD és a szélvédő között az előre néző szenzor háza nincs letakarva, a kábelezés szigetelőszalaggal van "megszerelve"
    • Sok helyen a kabinban utólag ecsettel van elmázolva az összerakás közbeni lemezsérülés
    • A különféle kiváltásoknál, lemezosztásoknál a bevonatot még a szerelés előtt de már a korrózióálló bevonat felvitele után munkálják meg, ezzel tönkretéve a felületet (eszerint sok a gyártási méret selejt)
    • A hajtómű gondolájának titán konstrukciója magánviseli az "ökörhugyozás" szintű hegesztési vonalvezetést. Rengeteg az utólagos felületi megmunkálás nyoma
    • A vízszintes vezérsík felületének 3/4-ét kitevő titánnal pontosan ugyanez a helyzet
    • A különféle szenzorok házai (van belőlük pár) peremén a tömítés erősen túlfolyik - igénytelenség
    • Az összes átadott gép festése rendkívül rövid idő alatt kifakul
    Elsőre kb ennyi.
     
    nyugger, Python, Nemerson and 5 others like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    • Mitől lehet ez? Nincs normális alakváltozást tűrő festékük?
    • Lásd előző.
    • Ezt még egy kezdő villanyszerelőnek sem néznék el szerintem sok helyen.
    • Lehet, hogy csak ideiglenes rögzítés, hogy ne károsodjon. Ha ez a végleges, akkor viszont tényleg elég "oroszos".
    • Ez esztétikai hiba vagy próbálják elrejteni a súlyosabb dolgokat?
    • Na ez tényleg durva...
    • Ehhez nem értek, de ez lényegében csökkent élettartamot fog jelenteni a gyenge kivitelezés miatt?
    • A legdrágább szerkezeti anyaggal ennyire trehányul dolgoznak?
    • Ezeket melyik képeken látni?
    • Erről adott esetben nem maga a gyártó tehet. Ha az orosz ipar csak szar festéket tud szállítani, akkor ő tehetetlen. Vagy a Szuhoj fejlesszen ki saját festéket? Vagy annak jele, hogy "úgy is jó lesz"? A fillérbaszás oroszos vetülete, hogy erre sem költenek?
     
  9. dudi

    dudi Well-Known Member


    ezek csak esztétikai vagy komoly meghibásodást is magukban hordozó hibák?
     
  10. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ez fillérbaszás és csak erre a gyárra jellemző.A SZU-30SzM gépek egymilliószor szebben vannak megcsinálva.
     
    Python and sidewinder12 like this.
  11. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  12. Nagy Csaba

    Nagy Csaba Well-Known Member

    Volt hasonló tapasztalat. Anno az amcsi tulajok bevásároltak oroszéknál is, ott is vettek vagy 3db alu hengerművet. Volt egészen magas munka kultúrájú hengermű, de volt az alljának is az allja. Nekem mindíg az jut eszembe, ha valahol csúcs technikát raknak össze, de trehány hozzáállással, ott csak idő kérdése hogy mikor sínyli meg ezt a hozzáállást a termék minősége is.....
     
    fishbed and molnibalage like this.
  13. dudi

    dudi Well-Known Member

    Egyébként ez biztosan szúrja az oroszok szemét is nem véletlen lesz új gyártósor.
     
    nyugger, fip7 and Nagy Csaba like this.
  14. Nagy Csaba

    Nagy Csaba Well-Known Member

    Az a gáz, ha az új gyártósoron ugyan azok a "szakik" szerelnek majd, ugyan azzal a mentalitással, akkor hasonló képek jöhetnek. Ezt hívják humán erőforrásnak, amit nem lehet hip-hop más minőségi szintre konvertálni.....
     
    molnibalage likes this.
  15. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nyilván új képzés is kell az új gyártósorhoz .
     
  16. boki

    boki Well-Known Member

    Honnét veszitek, hogy úk gyártósor lesz a Szu-35Sz-nek? Egyébként az orosz Távol-Keleten a szakképzett munkaerő hiány a legnagyobb gond. A munkások ruhája sem egységes. Mindenféle pár hónapos átképzésen átesett emberke dolgozik ott. Igazi szakiból hiány van ott is, így a gyártási kultúra sem megfelelő.
     
    nyugger, Python, fishbed and 4 others like this.
  17. Nagy Csaba

    Nagy Csaba Well-Known Member

    Orosz távol kelethez céges story. Magyar srác ment ki innen Fehérvárról, logisztikai főnöknek, gatyába rázni őket. Konszern standard, mágnes kártyás beléptetés, ami időnként beirányit a portára egy alkohol szondára (minden céges lokációban, nálunk is már vagy 28 éve). Orosz válasz: akkor bent iszunk.... De hogy? A faszit alkohol mérgezéssel kellet kórházba vinni, de előtte még bent nagy nehezen megszondázták, NEGATÍV eredménnyel. Kivitelezési mód: alkoholos palack budi ajtóra megfelelő magasságban felfüggesztve, s onnan beöntés....... Nem mese, megtörtént story, kolléga a jegyzőkönyvet is mellékelte.... No comment.
     
    fishbed, Robur and fip7 like this.
  18. joker

    joker Well-Known Member

    Az b*szik. Ha benne van a véredben, akkor úgyis meglátszik a szondán függetlenűl, hogy normál alkesz vagy és a szádon keresztűl iszol, vagy egy beteg állat vagy aki a seggébe szeret feldugni dolgokat.

    Ami meg a gyártást illeti, ezeknek nem megtervezni kell a repülőt, hanem legyártani, ami jóval egszerűbb. Egy épkézláb-, minimális műszaki érzékkel rendelkező személy betanítható relatív rövid idő alatt a munkák 95%-ára. Ami meg nagyon speciális arra kell néhány csoportvezető, de szegecselni a hülye is tud meg betanítás után, a szerelési lista alapján beszerelni és bekötni egy-egy alaktrészt. Nem kell túlmisztifikálni a dolgot, csak kell beléjük némi elszántság arra, hogy úgy gyártsanak le valamit, ahogy a tervezők azt elképzelték.
     
  19. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Hát, hogy is mondjam. Ott a golyóstoll az asztalodon, légyszi gyárts le magadnak egy példányt belőle. Még ha a teljes techdokumentációját megkapnád, akkor sem tudnád otthon a garázsban legyártani, legyél bármennyire elszánt.
     
    Nagy Csaba, fip7 and molnibalage like this.
  20. joker

    joker Well-Known Member

    De ha megkapnám a gyártósort és a dokumentációt, akkor le tudnám gyártani otthon a garázsban is. A gép meg van tervezve, a gyártósor arra van kiképezve, a munkás meg ugyanazt a nem túl izgalmas dolgot kell sorozatosan és precízen végrehajtsa minden egyes példányon. Minden a kezük alatt van, annyi a dolguk, hogy odafigyeljenek és úgy gyártsanak le mindent, ahogy azt a tervezők leírták.
     

Ezen oldal megosztása